Bild
Nästa artikel

Rekord i ljuslabbet!

Biltestarbloggen

Vi har just testat ljuset på nya Mercedes C-klass. Den var utrustad med BiLED, det vill säga LED på både hel- och halvljus. Och det lyste vill jag lova.

Först blev jag lite överraskad. På halvljuset har C-klass två lysen på varje sida. Och jag har fått för mig att man bara får ha två lampor sammanlagt, på halvljus. Men bilen är ju godkänd så det är förstås riktigt.

Inte nog med att LED-ljus har ett extremt vitt sken. Det lyser med omkring 6 000 K (Kelvingrader), vilket är jämförbart med dagsljus. Det är en stor fördel för ögat och innebär mer vilsam körning vid mörker. LED har lång livslängd och låg förbrukning.

Räckvidden på testbilens halvljus innebär nytt rekord. Nya C-klass nådde 161 meter. Det är bättre än flera bilars helljus! Jag var tvungen att be kollegan Marianne Sterner om att få låna bilen över natten och köra en sväng när det var riktigt mörkt. Jag konstaterade då att ljuset var noggrant styrt. Det lyste lågt och längs vägen. Jag kunde inte se ströljus uppåt, vilket är ganska vanligt på många xenonljus med projicerande lampsystem. Däremot har lyset högre luxtal än vanligt i det vi kallar punkten för siktnedsättande bländning. Men det är nog svårt att undvika med så effektiv ljus. Och det är som sagt godkänt.

Hela testet av nya C-klass kommer i Vi Bilägare nr 8/2014 som kommer ut den 20 maj.

Kommentarer

#2
2014-03-28 17:44

Äntligen en bil som tar detta på allvar!
Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en bil som inte har minst 4 stjärnor på både hel och halvljus.

#3
2014-03-28 19:56

Undrar bara hur mycket en ny lampsats kostar om man exempelvis får ett stenskott i den.

#4
2014-03-28 20:06

Eftersom c-klass uppenbarligen inte har strålkastarrengörare så är nog ljuset avsevärt sämre efter ett antal mil på sörjiga vägar.

#5
2014-03-28 20:41

Peter E, titta litet noggrannare på bilden av strålkastaren så ser du att det finns "pop up" högtryckssprutare framför lyktglaset

#6
2014-03-28 20:46

Pensionären: Var då? Luckan till höger är uttag för en bogserkrok skulle jag tro.

#8
2014-03-28 21:04

Synd att inte privatpersoner kan få köpa den för samma pris som tjänstebilsåkare.
Grynt pris på fleet support.

#9
2014-03-28 21:19

Peter E, det tror inte jag. En sådan lucka skulle sitta längre ned och dessutom sannolikt ha en mer lodrät utformning.
Det är sannolikt lag på strålkastarengörare för LED precis som Xenon pga den låga värmeutvecklingen som inte smälter snö och is som halogen gör.

#10
2014-03-28 21:24

crister_1@ akta dig så dina elkablar på din Gm-elsystem blir överhettade och börjar brinna med dig i bilen gör dig av med liket opel så gör du alla en tjänst inte minst mänskligheten din insignia är en tickande bomb...och med hägrande rosthärd ;-)

#12
2014-03-28 22:28

Hej crister_1
2014-03-28 20:58

Äh, Jag kan hålla med om mitt dumma EXEMPEL om stenskott.
Men du kanske krockar någon gång, eller någon bakar på dig någon gång.
Fast det var nog också dåliga exempel, för det har väl inte hänt dig sedan 1970. Så egentligen behöver väl inte Mercedes göra några lampglas som reservdelar. Men skulle dom mot förmodan göra det så kvittar ju det vad dom kostar.

#13
2014-03-28 22:47

Är LED:en utbytbar? Annars blir det väldigt dyrt. Som på kollegans BMW, båda baklyktorna har han fått byta ut för att en lysdiod pajjat i varje. Inte billigt på BMW iaf....

#14
2014-03-28 22:49

Thommys och Peter E, Ni har så rätt, det är uppenbarligen en lucka för dragöglan. Jag hittade en bild där man ser hela fronten och det finns bara en lucka på höger sida:-) anledningen till att den sitter så högt är att det finns ingen plats längre ned då det bara är lufthål i fronten där.

#16
2014-03-28 22:53

Bojkotta tyska bilar!!

#11
2014-03-28 22:54

Det är så att man slopat strålkastarspolarna. På det sättet så kan man också minska på spolarvätskenivån och få bilen lite lättare, och där med kvala in på lägre CO2 nivå. Luckan på stötfångaren är för dragöglan.

Regeln säger att man måste har rengörare om lampan ger mer än 2000 lumen och det gör xenon men inte LED. På Xenon mäter man på själva lampan och inte på linsen. Medan på LED mäter man på LED-linsen som är en enhet. Hade man mätt på linsen på xenon så hade värdet varit lägre. Dessutom består LED-strålkastaren av flera ljuskällor som tillsammans ger ett bra ljus, på xenon är det bara en lampa som ger allt ljus.

Samtidigt så blir strålkastarna nästan inte smutsiga idag. På min bil har jag egentligen inte nytta av strålkastarrengörarna. Både materialet och utformningen (aerodynamiken) gör att de inte fastnar smuts på dem. Lika så blir de heller inte lika varma som halogen, vilket innebär att smutsen inte bränner fast.

LED-strålkastana ska hålla i 10.000 timmar.

#17
2014-03-28 23:01

10.000 timmar är rätt mycket för en privatperson. Betänk också att bilen har varselljus på dagen. Säg att du kör 1,5 timmar per dag i snitt i mörker alla veckans dagar hela året. Då håller de i 18 år.

#18
2014-03-29 06:32

Kollegans BMWär från 2009 nån gång....

#19
2014-03-29 07:21

Mr_hjalmar, jo jo men de har säkert inte en livslängd på 10.000 timmar. Jag vet fler som fått byta dioder i t ex tredje bromsljuset på bilar som inte är speciellt många år. Det går att gör dioder av olika kvalité precis som andra lampor. Med tanke på hur lite ett bromsljus lyser per dag så kan inte tillverkan lägga ner speciellt mycket pengar på dessa. De här LED-strålkastare har i varje fall konstruerats för att hålla 10.000 timmar.

#20
2014-03-29 13:08

Grymt bra! Min -96:a C-klass har dåligt ljus som tusan tycker jag. Bra att de förbättrat sig, och bra ljus är ju en säkerhetsfråga.

Hoppas bara vi får många bak och sidosmällda sådana till jobbet, strålkastarna lär bli dyra nya och då kan vi ta bra betalt för begagnade. Till verkstäder halva nypriset. Redan nu är adaptiva Xenonstrålkastare storsäljare till de flesta bilar, men framförallt BMW.

#22
2014-03-29 17:14

LED är uppenbarligen framtiden.

Tack Thommys för dina kompletterande uppgifter.

Vad true beliver skriver har jag ingen aning om.

#23
2014-03-29 17:34

Inte alla LED lyser bra. Testade ett par (Hella tror jag) extraljus. Sämre ljus har jag aldrig sett. Så jag monterade ett par xenon istället. Dessa var det bra skjuts i.

#24
2014-03-29 17:53

Hade varit kul att se test där man jämför fler märken med LED, ViBilagare har ju precis testat Seat Leon ST med LED, hade varit kul att veta hur den står sig mot Mercan...

#25
2014-03-29 18:25

Thommys, jag vet. Detta är lite OT, men det kan ju kännas kul att ha en trasig led i ett pärlband som ofta bakljusen har. Och om nu BMW är den kvalitetsbil som den framställs som så borde det väl inte inträffa? Nu hände det med båda bakljusen! Dessutom är lysdioden ingjuten så den låter sig inte bytas hur som helst!
Vi får väl hoppas att leden i framlyktan håller sina 10000 timmar.

#27
2014-03-30 15:36

BMW hade ett tillverkningsfel på sina bakljus runt -09 då de införde LED blinkers. Kretskortsfel, dålig lödning eller nåt, eftersom de monteras före lyktglasen, som limmas, så går det inte att reparera, bara att byta hela bakljusinsatsen ca 2100 per sida. Och det räcker att en LED inte lyser för att man ska få ett pling och en varning om att ngt ej funkar.

#28
2014-03-31 08:19

Benny, enligt senaste numret så fick Seat inte så bra betyg för LED-lyset, främst på helljuset, men jag hittade inga direkta kommentarer om det.

#29
2014-03-31 11:12

Är detta verkligen fasta konventionella strålkastare??
Denna typen ska vara datastyrda för att undvika bländning.

#30
2014-03-31 21:17

Hmmm....

Enligt transportsstyrelsens författningssamlig får inte bilar med strålkastarhöjd under 1 meter ha mindre fall än 5cm / 10 meter kastlängd.
Det betyder att i ert fall så sitter Mercedesens strålkastare på 80 cm höjd? Stämmer det? Annars bryter bilen mot TSFS.
Jag tror jag ska göra som Mercedes. Gå ut och skruva upp höjden på mina Xenonljus.
De har inga problem att nå över 200 meter faktiskt... ska bara fixa lite med höjden..
Undra hur många som kommer bli halvt blinda när de möter den här bilen.

#31
2014-04-01 21:58

Det låter mycket lovande men hur är den verkliga bländningen som milkylainen är inne på?

Thomas Sollentuna, Det är inte bara Bmw som haft problem med att led-lampor gått sönder trots att de teoretiskt ska kunna hålla bilens liv ut om de nu är tillverkade av bra kvalitét. Liksom många andra elkomponenter på europeiska bilar har även led-ljusen haft problem förutom på Bmw även Audi, Skoda samt Merca som vi bytt flera bakljus samt sidoblinkers på i led och i de flesta fall blir detta rätt dyrt då hela lamphuset måste bytas, rekordet hitintills innehar Merca där två sidoblinkers till backspeglarna gick på nära 10 000kr så det vore intressant att veta vad strålkastarna på denna C-klass kostar?

#32
2014-04-02 11:12

Vem bryr sig "Hanzzon"?...det är en MB och då är kostnaderna oviktiga.
Det fokus som jag vill lägga på strålkastare är bättre helljus på en del bilar,..icke bländande varselljus,möjligheten att själv kunna byta glödlampor och förbjud bilar med icke lysande baklampor på dagtid.
Led och Xenon må vara bra ibland men har som visat också tydliga nackdelar.

#33
2014-04-02 12:11

Här har något gått väldigt snett, nästan 10.000:- för att byta 2 sidoblinkers till backspeglarna? Snacka om att råna folk. Kostar LED-lampor så mycket vill jag aldrig ha LED-lampor.
Precis som jag också sagt tidigare så kan allt gå sönder, även det som sägs hålla i evighet. Det finns helt enkelt ingen 100% garanti för att något skall hålla i typ 10 år. Även om bilfabrikanterna säger att dessa lampor skall hålla hela bilens livslängd så kommer de aldrig att lämna garanti på att dessa bytes ut kostnadsfritt om de går sönder. Går ett lampbyte på försäkringen?

#35
2014-04-02 21:15

Då är det bättre att köpa till två års garanti (ger totalt 4år) för 4000-10000 kronor (från A till S-klass) när man köper en ny Mercedes. Längre än så har i varje fall inte jag bilen. Även om du bara har den 2 år så blir andrahandsvärdet högre. Jag skulle då betala 4000 kronor mer för en två år gammal A-klass om den hade 2 års garanti kvar än ingen alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.