Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Opel Ampera inte optimal

14 september 2012

Snart är det skilsmässa för mig igen. På måndag ska jag släppa iväg långteststallets Hyundai i40, som jag kamperat ihop med i över tusen mil, till chefredaktör Carle.

I utbyte får jag stallets tekniskt mest intressanta bil, Opel Ampera. Det ska bli jätteintressant att se hur den el-/bensindrivna supermiljöbilen fungerar i praktiken.

Fast på en punkt vet jag redan nu att Amperan inte kommer vara optimal för min körprofil. Jag pendlar varje helg – och i bland även i veckorna – de 25 milen hem till Karlskoga och då blir det förstås mycket körning med bensinmotorn igång.

Amperan har visat sig klara 6-7 mil på enbart el, så vid mina tur- och returresor till Värmland (50 mil) blir det minst 36 ”bensin-mil” varje gång. Det kommer att ställa till det för Opelns totala bränsleförbrukning, som redan nu ligger 100 procent över den siffra som anges i deklarationen.     

De långtestförare som tidigare haft bilen bor betydligt närmare jobbet och har kunnat sköta sina arbetsresor så gott som uteslutande på el – och det är förstås så bilen är tänkt att användas.

Men det går tyvärr inte i mitt fall...