Bild
Nästa artikel

Ny ruta på vår Peugeot

Biltestarbloggen

Det dröjde innan vi fick tag i en ruta till vår spritt nya, nåja nästan nya, Peugeot 308. Den 23 mars smällde ett stenskott in i vindrutan med sådan kraft att rutan började spricka omgående.

Vi hängde på när Patrik Kumlin och William Holmqvist på Ryds Bilglas tog bort den trasiga rutan och ersatte den med en ny.

De flesta har sett till att försäkra bilen också mot glasskador och då kostar ett byte av vindruta vanligtvis 1 500 – 1 700 kronor i självrisk.  På vår Peugeot 308 skulle kostnaden annars ha blivit nästan 5 000 kronor.  Ett litet stenskott kan bli dyrt!! Det kan säkert vara lockande att välja en bil med panoramaglas. Men om vindruta och panoramatak utgör en del, kan den glasbiten kosta uppemot 15 000 kronor – plus moms. Så det gäller att tänka sig för i bilhallen.

Kommentarer

#1
2014-04-23 13:17

Hände vår Alfa oxå.
Ett stenskott som gjorde att framrutan sprack.
Fast vi kan köra vidare med det, sprickan stör inte sikten och rutan lär knappast ramla isär.
Varför, jo vi vill vänta med att byta den tills allt grus/sten försvunnit.
Annars finns det en liten chans att vi får ett nytt stenskott och sprucken framruta.
Vore smartare av ViB att vänta med rutbytet till in i maj, om det nu var möjligt.

#2
2014-04-23 14:25

Råkade ut för sten som föll från ett broarbete precis när jag passerade under, vilket resulterade i en rejäl stjärna i vindrutan.

Självklart kontaktade jag Trafikverket, men fick avslag. Deras entreprenör hade minsann inte varit oförsiktig.
De hade gjort vad som behövdes, vilket jag förstås inte hade samma åsikt om.
Det låg flera stenar på vägen under bron, då kan de knappast ha gjort en bra avskärmning!
Jag frågade dem hur jag i fortsättningen ska våga köra utan risk för skador från deras arbeten, det kunde de inte svara på.

Japp, 1700 kr kostade kalaset plus böket att lämna/hämta bilen.

#3
2014-04-23 14:27

Håller med Leif. Men dels ska vi snart byta till nästa långtestbil, dels är det dax för sommartest. Och då vill jag inte lämna ifrån mig en bil som inte är OK. Har ju också lagat skadorna som smitaren orsakade utanför Plantagen i Värmdö - kostade 7 500 i självrisk och nu ytterligare ett par tusenlappar för rutan. Uschanimej. Men det är ju inte bilens fel.

#4
2014-04-23 15:21

En bekant fick för ett antal år sedan bytat framrutan.Då använde de sig av en vajer.: Effekten blev att rosten kom runt framrutan efter ett par år. Det visade sig att vajern hade skadat lacken vid arbetet.

#5
2014-04-23 16:17

Hål i huvet!

Jag hoppas att Erik Rönnblom har fel - inte kan en biltillverkare ha vindruta och panoramatak som en enhet!?

#6
2014-04-23 16:38

Det är inte roligt med ett stenskott. Själv har jag ett framför mig. Den lagades men lagningen var dåligt gjord. De var stressade märkte jag. Det gick mycket snabbt att få rutan lagad. Det borde tagit längre tid, inte minst mot vad de själva sade. Skadan ser ut som den gjorde innan lagningen. Det blir till att byta ruta. Men jag väntar lite så som Leif sa att först ska gruset bort från vägarna. Eller så byter jag bil och bryr mig inte om att laga rutan.

#7
2014-04-23 16:59

Fick ett stenskott i januari och bytte rutan efter lagning då den sprack rakt över. Förra veckan var det dags igen. Har dessutom lyckats få ett stenskott till för 3 veckor sen på en bil jag lånat.
Har fått alla på motorväg, utan att ligga nära framförvarande fordon.

#8
2014-04-23 18:52

Har man en lite äldre bil, så kan man ju byta limmade rutor själv, allt finns att köpa för en spottstyver, än vad det kostar att lämna in, är inget speciellt svårt alls, iaf på äldre vagnar utan en massa lull-lull, på rutan och runt omkring. Det går även att laga stenskott och långa sprickor själv om man vill ;-)

#9
2014-04-24 09:52

Om orginalrutan är av typen som reflekterar bort värmestrålningen från solen så kan man inte vara säker på att glasmästaren sätter dit en ruta av samma typ, bäst att frågs först så att man inte får en simpel vanlig vindruta vilket inte är lika bra.

#10
2014-04-24 12:08

Ja, detta med stenskott kan bli dyrt. Själv fick jag byta ruta under hösten/vintern på min Santa Fe, även detta under ett vägarbete. Frugan fick byta den lilla rutan mellan A-stolpen och sidorutan på sin Ceed för ca 4veckor sedan. Nu är hon inne idag för att få lagat ett nytt stenskott i vindrutan, hoppas att det går så inte den börjar spricka mer så hela rutan behöver bytas. Surt sa räven.......

#11
2014-04-24 15:15

Läste i en biltidning för ett par år sedan att på nya bilar spricker rutorna lättare därför att glaset är tunnare för att spara vikt – låg vikt är ju dagens modeord… Men ingen har ju ännu kunnat visa att låg vikt är lika med stryktåliga bilar med hög kvalitet - snarare ser man hela tiden bevis på motsatsen.

#12
2014-04-24 15:41

Uff: jodå, en del kan skada bilen.

Jag var inte alls nöjd med dem som bytte min ruta, det enda som var positivt var att de hämtade och levererade bilen till tågstationen där jag ställde den på morgonen och hämtade den på kvällen.

Det negativa:
1. regnsensorn funkade inte ( det fick de fixa pronto)
2. lackskador på framskärm och dörr
3. antennen till mobilen trillade bort efter ett tag (limmad på rutan)

Tur att man har en gammal bil och inte längre använder handsfree av den modellen...

Jag behöver inte varna för den firman, de har sanerat bort sig själva numera (konkurs..)

#13
2014-04-28 00:07

Om man inte får stenskott, verkar det som att isskrapor är det som kan slita väsentligt på bilrutan.

Konstigt att ingen ännu kommenterat att det måste vara dålig kvalité på Peugeots bilar, eftersom framrutan redan behövde bytas. = )

#14
2014-04-30 20:13

John, givetvis är det dålig kvalitet på Peugeot för att de har drabbats av stenskott. Vi vet ju att VAG-gruppen aldrig drabbas av stenskott eftersom de spenderar mer pengar på R&D än Peugeot. Sådärja, nu skrev jag det som jag vet att flera av forumets medlemmar tänkte. Jag har goda talanger som tankeläsare. :)

Underhållande, inte sant?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.