Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Modigt av BMW

11 oktober 2012

Det har i det närmaste gått inflation i kundnöjdhetsmätningar. Alla ska mäta, och det är klart att det är ett viktigt instrument i hur man ska gå vidare med sin verksamhet. Bland de interna undersökningar som bilföretagen gör har BMW gått längst. Här lämnar återförsäljarna på sina webbplatser offentligt ut kundernas betyg och omdömen, såväl bra som dåliga. Den offentliga ”rejtingen” sätter ännu mer press på respektive återförsäljare. Ett modigt beslut!

Här på redaktionen har vi genomfört AutoIndex för elfte året i rad, en helt oberoende undersökning där bilägarna sätter betyg på sitt bilinnehav i stort och smått. Fördelen med AutoIndex är att bilföretagen får besked hur bra (eller dåliga) de är i förhållande till sina konkurrenter.

En annan aktör, Autopedia, har nyligen också presenterat sin tjänst och skriver i sitt pressmeddelande med följebrev: ”Det unika med Autopedia är att det inte finns någon liknande undersökning på den svenska marknaden som transparent visar vad konsumenterna tycker om sin bil och dess köp”.

Vi har inget emot att få konkurrens, men det känns mindre bra att företaget i sin marknadsföring går ut med felaktiga uppgifter.