Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Mercedes multispak förvirrar

16 september 2011

Ibland funkar allt inte riktigt som tillverkarna tänkt sig, även om bilarna råkar tillhöra den övre business-klassen (här undvek jag elegant ordet ”premium”, eller hur?).

Har precis avslutat en test mellan nya Audi A6 Avant och Mercedes E-klass-kombi och råkat ut för en del små irritationsmoment.

I Audin, till exempel, lyckades jag oavsiktligt flytta ljusreglaget från autoläge till avstängt i stort sett varje gång jag klev in i bilen. Orsaken var att knäet omärkligt touchade ljusvredet, som sitter i ytterkant på instrumentpanelen, med påföljd att det flyttades ett snäpp tillbaka och hamnade i 0-läge.

Uppenbarligen stämmer inte min instegsteknik med Audis ergonomiska beräkningar…

I Mersan var det, som vanligt, spakarna kring ratten som förvirrade. Sin vana trogen har Mercedes samlat en rad funktioner (blinkers/ljus/torkare) i en multispak en bit ned till vänster om ratten. Ovanför den, ungefär där blinkersspaken normalt brukar sitta, är istället spaken till farthållaren placerad.

Till höger om ratten, där vindrutetorkarfunktionerna brukar finnas på alla andra bilar, sitter istället växelväljaren till automatlådan.

Gissa hur många gånger jag försökte slå på torkarna med växelväljaren och blinka med farthållarspaken…      

Äger man en Mersa och är van vid det annorlunda arrangemanget är det förstås inga problem. Men när man, som under ett test, ständigt hoppar mellan bilarna blir det fel ibland. Det blev det i alla fall för mig.

Hur det slutligen gick i kombiduellen mellan ring- och stjärnbilen avslöjar jag inte här. Det får ni läsa om i nummer 14 av papperstidningen som kommer ut i mitten av oktober!