Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Mer fokus på verkstäder

12 januari 2012

Det är åter dags att försöka ta reda på vad landets bilägare egentligen tycker om sitt bilinnehav. Konsumentundersökningen AutoIndex genomförs nu för elfte gången i ordningen, och på länken här kan ni själva gå in och komma med synpunkter om er egen bil och om bilägandet i största allmänhet. Frågepaketet har redan gått ut till ett stort antal slumpmässigt utvalda bilägare, och här vill vi också ge chansen till våra läsare på webben att vara med.

Resultaten i AutoIndex, som kommer att presenteras i maj, speglar upplevd kvalitet. Vi vet att tillverkare, återförsäljare och verkstäder tar resultaten på fullaste allvar, och förhoppningsvis ska de eventuella brister som finns i verksamheten rättas till och vara till gagn för oss konsumenter på sikt.

I år är ambitionen att försöka ringa in uppfattningarna om verkstäderna ännu tydligare. Fler frågor har tillkommit, bland annat om personalens förmåga att sakligt kunna berätta om vad som gjorts med bilen, hur långa väntetider det blir i telefonköer eller på plats och hur kommunikationen mellan kund och verkstad fungerar rent allmänt.

Insamlingen av data (=svar) pågår under hela januari och februari. Klicka här för att delta i undersökningen.