Bild
Nästa artikel

Mekonomen fick ge sig

Biltestarbloggen

I reklamen heter det att Mekonomen gör billivet enklare. Nja, den här kunden fick jobba för sin sak, men i slutändan blev det riktigt bra. Den service med kamremsbyte på en Volvo 850 som från början kostade 8 400 kronor att få utförd hos en Mekonomen-verkstad lyckades han slutligen "pruta ned" till noll kronor (!).

Mekonomen går nämligen i sin marknadsföring också ut med en prisgaranti, där de sänker priset med dubbla mellanskillnaden om kunden kan få en offert på ett lägre totalpris för jämförbar service hos märkesbunden verkstad på samma eller närliggande ort.

Den här läsaren, som jag haft kontakt med flera gånger, var ihärdig och gjorde ett dussintal kontaktförsök hos verkstäder i sin närregion, och fann att Volvo-verkstaden på orten var billigast, 4 554 kronor. Han presenterade offerten för den dyraste Mekonomen-verkstaden som först inte ville tro på uppgiften, men som så småningom tvingades krypa till korset. 8 400 kronor blev 708 kronor, och som "plåster på såren" för allt arbete kunden lagt ned bjöd till slut verkstaden på hela jobbet.

Det råder priskrig ute på verkstadsmarknaden, och för Mekonomen gäller det fortsättningsvis att hålla bättre koll på vad konkurrenterna (=märkesverkstäderna) tar betalt. I annat fall får man överväga om prisgarantikampanjen håller, eller eventuellt skriva om villkoren. Att endast kunna fakturera 708 kronor – vilket hade varit det korrekta i det här sammanhanget – är ingen bra affär, men för kunden är det förstås bara att tacka och ta emot. Billivet ska ju bli enklare hos Mekonomen, som det heter.

Taggar: Biltestarbloggen,
Mekonomen fick ge sig

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2013-04-04 10:36

Smart drag av Mekonomen.
Vilket genomslag, motsvarande i annonsering skulle kosta en bra slant.
( undrar om de ändrar sina villkor nu?)

#2
2013-04-04 10:37

Precis det jag sagt här flera ggr förut. De ggr jag jämfört Toyotas auktoriserad verkstad (Sjögrens bil & motor i Torsby) med just Mekonomen så har den auktoriserade verkstaden för Toyota varit billigare. Och varför då riskera tjafs om garantier och ev framtida goodwill?

#3
2013-04-04 11:16

En gång i tiden - innan Mekonomen drog ut på börsen - var Mekonomen riktigt billigt. Jag förstår inte varför alla företag är så k*ta på att få ligga på börsen - visst, man kan lättare få in riskkapital och så vidare, men ändå. Sist jag köpte reservdelar på Mekonomen var delarna futtiga 400 kronor billigare (på en total av cirka 3 000 kronor) - och då var det ändå en sådan där "10-procentsdag". Mekonomen har fallit offer för girighet, men i tv-reklamen får man det att låta så fint och bra. Undrar just hur mycket av allt det där som den där "bönan" står och säger i tv som är sant alternativt följer reglerna för just reklam- och konsumenträtt.

PS Ett oljefilter till en bensin-Merca diffar på så lite att man lik a gärna kan köpa originalet hos Mercedes. DS

#4
2013-04-04 11:18

Skruvat.se har oftast bättre priser på bildelar än mekonomen

#5
2013-04-04 11:41

Varför köpa på skruvat, bättre leta upp delen i Tyskland. Så får man ungefär samma pris på original som på Skruvat. Sambons bil började klaga på glödstiften, 4 originalstift (Bosch) var billigare en 4 på skruvat (Ej Bosch).
Men jag har köpt på Skruvat med och det har ju funkat. Betydligt billigare en Mekonomen.

#6
2013-04-04 13:09

Mekonomen är inte alls billiga. Försökte kontakta deras verkstad i Bromma för ca ett år sedan för att göra service på min gamla Volvo 850. Fick ett prisförslag med skyhöga siffror. Aldrig mer. En kille på en annan bilverkstad sa att han inte köper reservdelar på Mekonomen. DYRT!!!!!

#7
2013-04-04 13:21

Påminner mig om min gamle svärfar som var ICA-handlare. På orten fanns också ett Konsum där föreståndaren gick ut och proklamerade att "Konsum ska alltid vara 1 krona billigare än ICA på en back dricka" ! Kaxigt! Men då sänkte svärgubben priset på en back dricka till 50 öre när man handlade för 200, vilket medförde att Konsum fick ge bort drickabackar och dessutom skicka med en femtioöring på kuppen (utan motsvarande krav på inköp för 200). Det roliga är att båda tjänade på affären, då omsättningen tog ett jätteskutt..

#8
2013-04-04 13:24

Mekonomen är bland det största ockret vi har i dagsläget.
Så hutlöst dyra att de skulle skämmas.
Bojkotta dessa tills de kryper til korset!
Som tidigare nämnt, att handla delar med märkeskvalitet från Tyskland från stora leverantörer kan ibland bli långt UNDER halva priset motför mekonomen.

#9
2013-04-04 17:08

8400 för ett kamremsbyte???
Jag tycker att även 4500 verkar dyrt. Brukar det inte påstås att Volvo är billiga att serva?

På tal om "bönan" i Mekonomens reklam, så har hon inget gemensamt med Mekonomen för övrigt.
Hon är friskvårdskonsult och skådespelar bara i reklamen.

#10
2013-04-04 19:50

Om man väljer någon av de kedjor som "poppat" upp på senare tid kan man förvänta sig ocker.
Märkesverkstäderna är dyra men hittar man en som man har förtroende till håller man sig till den. Annars tar man någon oberoende.

#11
2013-04-04 19:58

KaptenOberkommando:
Du har så rätt i det du säger. Börsnoterade bolag ska man akta sig för. De ser bara till vinst.

#12
2013-04-05 08:57

Det var länge sedan en Volvo var billig att serva men om bilen är 5 år eller äldre så är priserna inte så tokiga ändå.
Mekonomen har tokhöjt sina priser och dessutom diffar de rejält beroende på vem man frågar.
Allt handlar om hur rädd man är för att förlora sina garantier eller ev. Goodwill ( som känns allt mer viktigt idag ) samt vilket förtroende man har för sin verkstad.

Är själv kluven i frågan numera då den Mekonomen verkstad som jag har anlitat i några år plötsligt har höjt priserna rejält och då blir skillnaden till märkesverkstaden inte så stor.
Kostnaden för själva kamremsbytet är en sak men när bilen väl står på liften så kan man räkna med ett telefonsamtal som säger att man även bör byta vattenpump + det ena och det andra och här blir ofta skillnaden stor mellan Mekonomen och märkesverkstaden eftersom att timpengen diffar mycket.

Tycker som tidigare nämnt att man känner sig lurad hur som helst och det ligger helt klart något absurt i att en något äldre bil är billigare att byta olja på även då samma material och arbete utförs.

#13
2013-04-05 22:40

Utan att känna till frågan hos Mekonomen kan jag slå vad om att de har fått en ny chef någonstans i organisationen som ska "visa resultat" och har då i sin stora visdom räknat ut att de tjänar mer om de höjer priserna.

#14
2013-04-06 10:46

De utnyttjar förståss läget att märkesverkstäderna har höjt priserna och följer efter.
Många märkesverkstäder är också dåliga på "servicebiten" då de trots sina ansträngningar sätter kunden i andra hand.
Det är lätt att känna sig utlämnad hos en jätte verkstad där den ena inte vet vad den andra har gjort och denna stora ruljans skall förståss betalas utav oss kunder.

Att det fuskas mycket har ju också gjort att många känner sig lurade och vill försöka få en närmare kontakt med sin verkstad och då räcker det ofta med ett litet lägre pris,lånebil och en god ton för att man hellre skall välja den mindre verkstaden.

Det finns förståss mindre märkesverkstäder också som är jätteduktiga på att vårda sina kunder men det är som sagt ingen liten uppgift att göra alla nöjda.
Har nu hittat en billigare märkesverkstad där åtminstone en person på verkstaden är bra och även om det fortfarande är dyrt som fan så känns det inte som om valen är så många...( Betala nu eller i den andra ändlösa ändan? )

#15
frb
2013-04-07 22:03

Mekonomen är som sagt inte billiga. De få besök som jag gjort på deras verkstäder har varit i samma prisklass som på märkesverkstad. Lämnade in min Golf och utöver service så tyckte de att ett antal saker borde åtgärdas. Jag bad om offert (16000 kr). Gjorde inget utom det som inte gick genom bes, nytt avgassystem vilket inte var så dyrt (bytte själv). Sålde strax därefter bilen för 10000 kr, hade inte varit så kul att ha plöjt ner 16000 kr på den...
På gamla bilar ska man bara göra något åt det som bilprovningen underkänner, annat betalar sig inte.

#16
2013-04-11 15:17

Det som oroar mig med verkstadspriserna är att de diffar så mycket som de gör.
Även det som anses nödvändigt att byta råder det olika meningar om.
Senast jag ringde runt så fick jag olika besked på vad som skulle göras vid en viss service....Klart oroväckande att det inte är klargjort VAD som skall bytas.
Mekomomen har jag också haft kontakt med och även här var det oklart med en del samt väldigt varierande priser.
Att dra alla Mekonomenverkstäder över en kam går därför inte.
Den ena som jag pratade med har sålt Citroen i typ 50 år medan den andra inte ens visste att min bilmodell fanns.
Om verkstaden ställer frågor om vilken bil man har ( efter att regnr. har lämnats ) samt när den vanligtvis brukar att servas så kanske man skall fundera en gång till om man verkligen vill lämna in bilen där.

I det sistnämnda fallet skulle jag inte ha lämnat nycklarna ifrån mig om jag så fick service gratis för någon mer yr mekaniker har jag nog aldrig stött på.

#17
2013-04-20 21:24

Mistro: "Det som oroar mig med verkstadspriserna är att de diffar så mycket som de gör". Varför? har alla verkstäder samma omkostnader? ex samma el-förbrukning, hyra, kostnad för verktyg, telefon kostnad, internet kostnad.
Vadå? ska dom kostnaderna inte ingå i servicen på din bil? ska inte mekanikern ha ngn lön? ( slav?).
För att driva ett företag måste väl kostnader tas från intäkter, om inte så går väl företaget omkull el?
Alla företag har inte samma omkostnader för verksamheten, trot el ej

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.