Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Lojalitet hos läsarna – inte hos Saab

7 februari 2011

Välkommen till nya Biltestarbloggen! Jag tänkte börja med att skriva om reaktionerna på våra artiklar om långtestbilen Saab 9-5.

Att kritiska artiklar om Saab skulle väcka ont blod förstod jag från början. Men att de skulle uppröra känslorna så våldsamt som de gjort hade jag ingen aning om.

För det är inga direkt vänliga ord som landat i min brevkorg efter skriverierna om trasslet med nya 9-5:an. Jag har kallats både det ena och det andra och det är förstås inte särskilt kul. Men det är saker man kan ta.

Tristare är att många inte tycks förstå att varför man skriver som man gör. För mig som journalist måste självklart lojaliteten alltid ligga hos läsarna – och inte hos Saab Automobile!

Därför tycker jag att det är en skyldighet att upplysa om de problem som finns med nya Saab 9-5. Hur ska annars de som funderar på att köpa bilen få reda på det?

Sedan kan förstås även jag tycka att det är tråkigt att behöva klanka ned på Saab, som har tillräckligt med problem ändå. Men det är en helt annan sak…