Bild
Nästa artikel

Lång väntan på BMW i3

Biltestarbloggen

Intet är som väntans tider, brukar det ju heta. Själv går jag just nu och väntar på att få ta långteststallets BMW i3 i besittning. Tyvärr är den eldrivna lilla dyrgipen (vår bil kostar nästan en halv miljon!) försenad i leveransen och vi har ännu inte fått in den till redaktionsgaraget.

Hoppas den kommer snart, för jag är ganska spänd på att få se vad den har att erbjuda. Jag har knappt sett i3:an i verkligheten än, trots att vi haft den på vanlig test. Orsak: jag var inte helt enkelt inte på rätt plats vid rätt tillfälle.

Den bil jag ska byta mot BMW:n är långteststallets Toyota Auris hybrid-kombi, som jag hittills rattat omkring med i drygt 700 mil. Faktiskt ganska angenäma sådana. Jag gillar Aurisen på något sätt. Avancerad teknik som fungerar smidigt och hyfsat bränslesnålt är inte alls dumt.

Men nu vill jag åka riktig elbil!

Kommentarer

#1
2014-03-10 16:05

Säkert en trevlig bekantskap som du väntar på!

#2
2014-03-10 22:30

Verkar inte vara lätt att få till en provkörning som vanlig dödlig. Klart sugen är jag dock. Skulle vara en perfekt andrabil för oss.

#3
2014-03-11 19:08

Kan det vara något att vänta på?
En liten bil som inte klarar mer än fem mil på el innan bensinmotorn startar och då tar den lika mycket bränsle som en riktig bil!
Dessutom en bil som måste tankas minst var tionde mil enligt ert test!

#4
2014-03-12 07:10

Är det ingen som reagerar på designen? Från sidan finns det inte någon harmoni i linjerna alls. Det finns säkert fördelar med sänkt fönsterlinje i "bakdörrarna" med bättre sikt utåt, men borde man inte tänkt på det innan man designade framdörrarna eller resten av bilen?

#5
2014-03-12 07:29

Tycker att du är orättvis nu "saabnisse" ....Det är ju en BMW som det handlar om!
För att vara lite seriösare så gick det illa för Ampera också i starten och det var en massa gnällande om det mesta då man startade med ett vintertest men tongångarna blev bättre senare.
Nu tror jag inte så många som bor långt norrut kommer att köpa en elbil de närmsta 50 åren och i3 är allt för dyr och opraktisk för medelsvensson som mest hade haft behov utav sänkta bränslekostnader men det finns det ju många bilar som är.

i3 ser jag fortfarande som ett "jippo" ifrån en tillverkare som har råd att leka "gud" och fortfarande hävdar jag att Bmw inte har för avsikten att sälja denna bilen i några större volymer.
Tekniken är dock intressant och så småningom landar den i mer vettiga bilar.

#6
2014-03-12 09:16

Det är bara å kontakta tex Bavaria Stockholm å provköra någon av deras BMW i3 testkörningsbilar.

Trevlig bil, så länge du inte försöker sätta någon i baksätet. För då får du bara gråtattacker över idiotiska bakdörrslösningen.

#7
2014-03-12 17:27

Tänk nu inte på att jämföra en laddhybrid med i3 då hjälpgeneratorn enligt BMW verkligen bara är en hjälpgeneratorn vid kris och inte tänkt att användas som Volt och Prius som har en bensinmotor som man kan köra omkring med där det inte finns någon laddningsmöjlighet eller då man inte har tid att ladda bilen eller på en längre resa än kanske 5 mil bort och 5 mil hem i ett sträck för att vara på den säkra sidan.

#8
2014-03-12 18:43

Japp PREVIA, fem mil bort på el var det som gällde, men fem mil hem får gå med bensin.
Hade det varit lite längre skulle man varit tvungen att ha med en reservdunk till hjälpmotorn!
Tänk vad bra om man kunnat ha med ett reservbatteri med lika mycket energi.

#9
2014-03-13 14:34

Alltså en något dyr andrabil, till skillnad från det vanliga upplägget med två bilar en dyr förstabil och en billig andrabil, en andrabil som används mest av bilarna i familjen.
Bilen hamnar något fel då den varken är en elbil med tillräcklig körsträcka, heller inte en ladd-hybridbil som kan fungera som enda bilen i huset med obegränsad körsträcka eller tillräckligt utrymme kvar blir en möjligen rolig leksak för den som redan har allt redan, utan en trång elbil som inte kommer så långt.

#10
2014-03-13 18:00

Själv ska jag testa denna bil nästa vecka, ska bli intressant att prova.
Räckvidden? Ja den går kanske inte så långt utan laddning, men
de som köper denna eller andra elbilar (ej Hybrider) känner säkert till räckvidds begränsningen och tycker att de räcker.Själv kör jag max 8 mil om dagen,så mitt behov är täckt.

#11
2014-03-15 15:54

Dyra material hit och dit, men kan man inte ens konstruera ett användbart baksäte, så låt då bli! Bygg en Smart. Där behöver man inte beklaga sig över ett korkat baksäte alls.
De där bakdörrarna... Suck!

#12
2014-03-15 16:22

”Vorsprung durch Technik”? Varför utnyttjar inte BMW detta och gör en bil med batteri – räckviddsförlängare på det sätt som beskrivs i exjobbet från KTH och kan läsas på
http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:463998/FULLTEXT01
då fick de en batteribil för pendlaren men som också kan användas på resan till fjällen. Drivlineprincipen är sådan att när laddningen i batteriet sjunkit startas förbränningsmotorn som bara kan gå på bästa verkningsgrad och matar batteriet tills det är fullt och då stannar motorn.
I i3 är bensinbehållaren för liten och likaså troligen förbränningsmotorn men annars borde det räcka med lite mjukvaruarbete. Mitsubishi Outlander har en sådan lösning men där har man komplicerat drivlinan med en mekanisk inkoppling av förbränningsmotorn vid hög hastighet.

#13
2014-03-16 09:42

Tyvärr verkar det som de här KTH-teknisterna är något historielösa.
Deras förslag fanns för 114 år sedan och var framtaget av Porsche.
Den navmotor de föreslår fanns också där, men en förbättrad variant är ju den som Michelin tagit fram
http://www.ecoprofile.se/thread-1151-Michelin-Active-Wheel.html

#14
2014-03-16 16:20

Kan väl komplettera med att Volt/Ampera drivs enligt den principen som EGO föreslår.
Den bästa hybridtekniken anser jag att Toyota/Lexus fortfarande har.

#15
2014-03-17 15:43

När jag provkörde Ampera hade motorn ingen funktion för att ladda batteriet och inget sådant nämns i Opels reklam, men med lite elkabel och en del mjukvaruarbete då skulle det bli en bil med 150hkr i stället för 86hkr ”under mer än 500km” och dessutom med en á två deciliter lägre bensinförbrukning. Toyotas hybridsystem var ett tekniskt framsteg mot eldrivna bilar men för bränslebesparing skulle nog en kurs i ”lean-driving” ge samma resultat. Deras plugginhybrid är elbil i ca 25km sedan en vanlig bensinbil med elåtervinning vid bromsning. Hur många gånger bromsar man mellan Stockholm och Jönköping?
Det finns mängder av bra, intresserade, kreativa tekniker på BMW, GM och Toyota som borde komma fram med mer än två teknologer. Varför har deras idéer blivit kastrerade?

#16
2014-03-17 21:32

EGO, läste du vad jag skrev tidigare?
Där finns förklaringen till teknologernas miss!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.