Bild
Nästa artikel

Klarar elbilen testet?

Biltestarbloggen

Har fått på min lott att försöka jaga fram ett exemplar av Årets Bil, Nissan Leaf, för test. Ännu har jag inte fått något besked från generalagenten, men jag hoppas att allt ska gå i lås så att vi kan presentera ett komplett test av den nya elbilen efter semesteruppehållet.

Fast långkörningsmomentet lär vi få skippa. Bilen klarar sig maximalt 16 mil på en laddning, så turen till testflygfältet i Hagfors får göras i två etapper med övernattning – och uppladdning – i trakterna kring Arboga.

Däremot ska vi självklart låta Leaf gå igenom alla övriga testmoment: acc-prov, bromsprov, rostskyddstest och allt vad som ingår. Det ska bli spännande att se hur den klarar det!

En annan frågeställning som testlaget ska försöka ge svar på är om det går att leva med en elbil som enda bil.

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
2011-06-17 14:44

Mitsubishi Imiev får bättre och billigare batterier.
Enligt Toshiba ska SCiB-batteriet ha kapacitet för 2,5 gånger fler laddcykler än konventionella litiumjonbatterier.

Det laddar till 80 procents kapacitet på 15 minuter, till 50 procent kapacitet på 10 minuter och till 25 procent kapacitet på 5 minuter. Snabbladdning ska fungera i temperaturer ner till -30
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3203955.ece
Det är lättare att leva med en laddhybrid än en ren batteribil om man inte alltid i förväg vet exakt hur långt man man tänker åka med sin bil. Laddhybriden blir även billigare i inköp på grund av sitt mindre batteri. Ren elbil går säkert bra att ha som andrabil, men väl dyr som sådan.

#2
2011-06-17 15:00

Alla dessa positiva uppgifter om laddtider och kapacitet på batterier är mest trams, det fungerar sällan eller aldrig vid praktiskt bruk.

Helt riktigt är det som Previa skriver lättare att leva med en laddhybrid.

Det kommer förmodligen att dröja minst ett par tre decennier innan elbilen är något att räkna med.
Kanske längre tid än så, man har ju hållit på i 120 år!

Men det ska bli intressant att se hur testet faller ut.

#3
2011-06-17 19:52

Undrar om de blir glada på hotellet när ni kommer och ska ladda er bil. ;)

#4
2011-06-17 23:38

Ställ ett elverk på taket och ladda under färd! ;)

#5
2011-06-18 12:50

En liten korrigering, saabnisse. Man har verkligen inte hållit på i 120 år med elbilar - det har snarare varit ett 100-årigt uppehåll.
I övrigt håller jag helt med om att hybrider än så länge är de enda tänkbara för normalbilister - om man inte räknar med att hyra bil för de längre turerna.

#6
2011-06-18 18:43

Framtiden är två bilar (som många har redan idag): En elbil för pendla till jobbet/skjutsa ungarna/handla, mm, och en dieselbil (1.6 liter & < 120 g/CO2) för långresan. Den senare kan man dela med andra eller hyra. Miljövänligt OCH praktiskt ! De som bara vill ha en bil gör nog rätt i laddhybrid (som Volvo lanserar redan om ett år !)

#7
2011-06-19 09:22

@Nej Roy, man har faktiskt jobbat med elbilar så gott som kontinuerligt i 120 år.
En nedgång kom i slutet av 1910-talet som varade ända till 1940, men även under denna drygt tjugoåriga period fanns det ett fåtal elbilar som man experimenterade med.
I början av 1940-talet ökade utvecklingen och produktionen helt naturligt genom bristen på drivmedel , men man använde sig oftast av samma gamla teknik som femtio år tidigare.
Det är först de senaste tjugo åren som man börjat använda ny batteriteknik (som man dock provat långt tidigare), men man har tyvärr inte kommit tillräckligt långt ännu och det kommer som jag skrev tidigare att dröja några decennier till innan det blir ett bra alternativ till nuvarande bränslen.
Sedan kommer nästa fråga, hur ska all el produceras?
Tyskland ersätter sin kärnkraft med fossileldade kraftverk.
I Sverige vill mupparna också stänga av kärnkraften och elen ska vi få genom att vi går över till lågenergilampor!
Jag tror att det finns många problem här och innan dessa har lösts så kommer vi att ha kvar konventionella bilar med förbränningsmotorer.
Vad dessa ska drivas med är ju en annan fråga?

#8
2011-06-21 21:57

Om våra miljöivrare får det som de vill beträffande avgasrening mm så kommer eldrivna fordon att kunna hävda sig på grund av sina låga servicebehov!
Det är ungefär samma utveckling som inom militärflyget där kolvmotorer pga sin komplexitet så småningom helt ersattes av de mycket enklare jetmotorerna!

#9
2011-06-21 23:50

Givetvis måste ni dissa en elbil INNAN ni har provat den och låt mig gissa på att omdömmet redan är klart och stavas: DÅLIG RÄCKVIDD
Lägg till att bilen är dyr också så behöver ni inte skriva mer!
För visst är det så att elbilen förtjänar all negativ kred den kan få utav samtliga myndigheter och motorblaskor,för hur vore det om folk faktiskt köpte dessa bilar?
Kan det vara så att det är ganska sällan som folk behöver köra mer än 16 mil? ..... Kan det vara så att fokus istället bör läggas på VARFÖR det INTE finns bilar som kan rulla längre på elkraft år 2011? ... ( för att kräva att tillverkarna slutar att maska )

Nä....ser nu fram emot att få läsa om nästa bil som ni tänker att testa .....INNAN ni har testat den!
Skriv då gärna att ni inte vet så mycket om den heller men att motorn verkar klen eller att bagaget ser litet ut,..möjligheterna är oändliga! ( om man vill få önskad effekt )

#10
2011-06-22 08:07

saabnisse lyfter nåt som jag länge funderat åp. Var ska elen komma ifrån? Om det nu är så oerhört ont om elektrisk energi så vi måste gå över till LED-lampor i hemmen, hur ska vi då kunna dra runt en hel flotta elbilar? Tvångsinlösen av all tillgänglig åkermark för att bygga vindkraftsparker? Finns det några siffror på det här, AL?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.