Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Katastrofala bränslesiffror

4 februari 2013

Ibland blir man nästan chockad över hur mycket moderna bilar överförbrukar med i förhållande till de bränsledeklarationer som anges.

Så var det i mitt senaste test, som jag just nu sitter och skriver på. Där drog den ”bästa” bilen 42 (!) procent mer bränsle än vad som anges officiellt. Den näst bästa noterades för en överförbrukning på 49 procent och den sämsta drog hela 55 procent mer än vad som uppges i deklarationen.

Katastrofala siffror över hela linjen! Och det man undrar över är givetvis hur mycket deklarationen egentligen är värd när den verkliga bränsleåtgången skenar iväg till sådana nivåer.    

En överförbrukning på 10- 20 procent får man kanske stå ut med när bilen körs i svensk vintertrafik. Men mellan 42 och 55 procent är förstås skyhögt över gränsen för det acceptabla! Som bilägare kan man i det läget inte känna sig annat än grundlurad – det skulle i alla fall jag göra.

Även om deklarationen är en laboratoriesiffra, som är framkörd på rullande landsväg för att bilarna ska kunna jämföras med varandra när de körts under identiska förhållanden, så borde den självklart ha någon slags relevans i verkligheten.

Men så är det inte i dag. Och ju snålare bilarna är på papperet, desto större blir ofta överförbrukningen i verklig trafik.

Noterbart är också att de tre bilarna i testet – Seat Leon, Toyota Auris Hybrid och VW Golf – har så gott som exakt samma deklarerade förbrukningar; två noteras för 3,8 l/100 km och en för 3,9 l/100 km.

Då borde ju också överförbrukningen bli ungefär bli densamma när bilarna körs under identiska förhållanden i verklig trafik, som under vårt test. Men så är det inte heller - och det gör förstås bränsledeklarationen än mer opålitlig.