Bild
Nästa artikel

Jag avslöjar inte min favoritbil

Biltestarbloggen

”Du som kör så många olika bilar, vilken tycker du är bäst?” Det är en fråga man ofta får när man jobbar i min bransch. Men jag tänker inte avslöja min favoritbil här, för då tror ni väl inte längre på det jag skriver i mina tester.

Däremot berättar jag gärna om vilka bilar jag haft genom åren. Allt började med en Simca 1100, den framhjulsdrivna halvkombin om ni minns den. Det var för övrigt en skitbil, som mest krånglade. Sedan fastade jag för en vackert ljusblåmetallic VW 1303 S, som jag både gillade skarpt och behöll länge.

Efter det blev det en Audi 100, den första femcylindriga. Den kändes som rena lyxvagnen i jämförelse med VW:n. Audin byttes sedan in mot min första nya bil som blev en åttaväxlad Mitsubishi Tredia Turbo. Motor på 115 hk, fartränder på sidorna och snabb som attan för sin tid. Men Mitsubishin blev inte långvarig i min ägo, drygt ett år, eftersom vi skaffade hund och behövde en kombi.

Jag hittade en handlare som sålde både Mitsubishi och Citroën och lyckades byta Tredian rakt av mot en ny Citroën GSA Club kombi av 84-års modell. Den vårdades ömt och jag hade den kvar en bra bit in på 2000-talet, även om den stod garagerad sedan hösten 1989. Då började jag på Vi Bilägare, blev långtestförare och behövde inte längre någon egen bil.
 
Cittran lever för övrigt än i dag. Den hamnade efter en del märkliga turer på Citroëns bilkonservatorium i Paris, där den nu står och blänker bland andra sparade modeller ur märkets långa historia. Så kan livet sluta för en hundbil från Sverige...

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
2011-03-11 13:56

Ett smart drag att inte avslöja din favoritbil här, med tanke på alla stollar som kommer att skriva vilken skitbil det är. Bara "deras" märke är nåt att ha, allt annat är skräp. Fjortisar hela gänget.

#2
truebeliver
2011-03-11 14:33

Där finns också citroens enda helicopter med wankel motor i.

#3
simon_d
2011-03-11 15:35

Jo, det verkar finnas flera här som "hotar" med att säga upp sin prenumeration på tidningen om det inte skrivs positivt om "deras" märke.

#4
mendefera
2011-03-12 22:01

Simca 1100 var ju dessutom en teknisk revolution i fråga om den kompakta växellådan med en tvärställd motor med olika längder på höger och vänster drivaxlarna! golv spak, skivor runt om. och detta kom 1966. Som sedan dess blivit kopierade av nästan alla bil tillverkare.

#5
Raymond K
2011-03-13 09:09

Otroligt fånig artikel.
Favoritbil för en människa betyder inte att det är favorit hos en annan människa. Vi har alla olika behov.

#6
2011-03-13 09:21

Jag hade en Simca 1100-68 som efter att ha fått nya drivknutar två gånger före tretusen mil (!) första gången garanti, andra gången prisreducerat, ändå gick ganska felfritt i 18000 mil.
Så jag har alltså lite andra erfarenheter av den även om många som aldrig haft en Simca talade om för mig att det var en skitbil.
Den var väldigt praktisk med sin justerbara torsionsfjädring som gjorde den till en riktig laståsna. men långt ifrån någon racer med sina 60 hk.

Men skivbromsar bak hade den inte.

http://medlem.spray.se/svenskasimcaklubben/1100.htm

#7
2011-03-13 09:22

Instämmer Raymond K.
Bara det att ha én bil som favoritbil skulle väl i vissas ögon kunna uppfattas att skribenten inte är helt objektiv i någon bedömning, enligt resonemanget att inte avslöja?
.
I övrigt tycker jag att det är bra med olika smak och behov både vad gäller bilar och allt annat, hur tråkigt skulle det inte vara annars?

#8
Raymond K
2011-03-13 10:44

Måste tillägga att som det mycket riktigt står här ovan så kommer inte jag inte längre att tro på det artikelförfattaren skriver i sina tester.

#9
mendefera
2011-03-13 15:44

Här är en artikel från Vib http://www.vibilagare.se/klassiker/klassiska-bilmarken-simca-29096 den var alltså före fiat 128 som hade liknande lösning med växellådan placierad axielt!! och detta var revolution!

#10
2011-03-13 16:01

Simca är ju ett kultmärke! Ryktas nu att PSA ska ta upp kampen med Renaults budgetalternativ Dacia och att de då kanske använder Simca eller möjligen Talbot som märke.

Skulle med glädje se att Simca återupplivades.

Respekt dessutom till Schultz för att han ägt en GS, en underbart avantgardistisk vagn!

#11
2011-03-13 21:13

Min är Prius, synd det som hänt i Japan. En tragik av episka mått.

#12
2011-03-14 11:37

Peugeot (PSA) kommer aldrig återuppliva Simca, då det är Chrysler som äger rättigheterna till märket!

Chrysler sålde bilarna, men behöll namnet. Det var därför som de bytte namn från Simca till Talbot....

#13
2011-03-14 14:56

@ gmo:

Har du någon källa på att det är Chrysler som äger namnrättigheterna?

Enligt denna artikel så skriver tyska autobild att PSA funderar på att relansera Simca:

http://www.autoevolution.com/news/simca-reborn-to-fight-dacia-30387.html

Om det stämmer så borde man ju redan äga rättigheterna.

#14
2011-03-14 17:57

Det vore väl märkligt om inte en biltestare skulle få ha en favoritbil. Skulle han vara någon övermänniska? Dessutom tänker han inte avslöja vilken.

#15
2011-03-14 18:39

Naturligtvis får motorjournalister ha favoritbilar Focus.
Vad som blir lite fel är resonemanget om att vi inte skulle tro på hans objektivitet om han avslöjar vilken. Det spelar väl ingen roll vilken om hans resonemang ska hålla? På något sätt skjuter han självmål tycker jag :o)

#16
2011-03-14 20:27

Halloj, därute!

Tänkte bara försöka förklara varför jag inte berättar vilken som är min favoritbil.

Jag har inga problem med att behandla alla bilar förutsättnnigslöst i ett test, oavsett mina personliga preferenser. Den ingår i yrkesrollen och den håller jag järnhårt på.

Men om den som läser testet skulle veta vlken bil som var högst på min topplista kanske kan/hon skulle misstolka resultatet.

Då tappar jag förstås i trovärdighet och det vill jag inte vara med om.

Mikael Schultz,
Vi Bilägare

#17
2011-03-14 21:38

@ Rålle G:
Wikipedia är ett exempel på källa som anger att PSA inte ägde rättigheterna till Simca:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talbot_%28bil%29

Bara för att ett rykte finns, så behöver det inte vara sant.

#18
2011-03-14 21:41

@ Mikael s:
Vi vet ändå vilka bilar som ni föredrar. Jämför till exempel hur ni beskrev VW Polo GTI och Opel Corsa OPC i föregående nummer....

Snacka om olika vinkling på lika opraktiska bilar!

#19
2011-03-14 21:47

gmo;
Jag tror nu inte att nicket "mikael s" är synonym med Vib's Mikael Schultz. Tror du?

#20
2011-03-14 22:31

Hej, Jes!

Det är klart att jag är Mikael Schultz..

Jag har bara med min lilla enkla hjärna inte fattat hur man kommer in på kommentarsfältet på rätt sätt, efter inloggningskravet.

Av någon dunkel anledning kallas jag därför "mikael s", men det ska vi snart ändra på. Jag måste kolla med web-Fredrik hur man gär för att det ska bli rätt.

Mikael Schultz,
Vi Bilägare

#21
2011-03-14 23:22

@gmo:
Förstår inte vad du menar. Länken du bifogar bekräftar att Chrysler-Europe sålde rättigheterna till både Talbot och Simca till PSA. PSA använde sig dock bara av Talbot-märket.

Wiki-länk om Simca där det framgår ännu tydligare:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Simca

Slutsats: Om PSA vill utmana Dacia kan dom använda Simca-märket.

#22
2011-03-15 00:33

Med resonemanget Mikael, skulle vi alltid misstänka att du inte är objektiv oavsett vilken bil som du favoriserar.
Jag förstår inte riktigt tänket.
Emellertid förlitar jag mej på allas relativt objektiva bedömningar, och jag respekterar även där bedömningarna till naturen är subjektiva såsom design, utseende sittkomfort mm. :o)

#23
2011-03-15 09:45

Vilket märke han än hade presenterat som sin favoritbil hade ett flertal bloggare känt sig trampade på tårna, om inte väldigt djupt sårade.

#24
2011-03-15 09:57

@ Rålle G:
och enligt denna länk, så är det Talbot som är aktuellt för återupplivning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talbot

Hursom helst, du har faktiskt rätt angående Simca, Peugeot har rättigheterna till namnet, men de verkar väldigt ovilliga att använda det..

Från PRV:
Lydelse / Varumärke: SIMCA
Innehavare:
Automobiles PEUGEOT, 75, avenue de la Grande Armée, FR-75116 PARIS, Frankrike

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.