Bild
Nästa artikel

Jag är skeptisk

Biltestarbloggen

Nu ska politikerna i Stockholm ta itu med trängselproblemen.

I fredags sade Stockholms trafiklandstingsråd i Svenska Dagbladet att Stockholm ska bli en spårvagnsstad och att T-banan var färdigbyggd. I tisdags pudlade han och ville skynda på en utbyggnad.

Och i Dagens Nyheter kan vi läsa att den ökade trafiken öppnar för en rad satsningar på cykelpendling. Därför vill politikerna ändra lagen –  ”cyklisterna kan få köra mot rött”. Men det gör de ju redan. Och inte respekterar cyklisterna zebralagen heller. De tränger sig ofta förbi bilar som stannat och jagar mellan de som går på övergångsstället som hajar genom ett fiskstim.

Att göra cykelbanorna säkrare är en bra idé. Det gäller lika mycket gentemot gående som för cyklister mot bilister. Men att luckra upp självklara trafikregler är en tveksam lösning. Vi har ett tillräckligt stort problem med optimister som trampar över stora gatukorsningar mot rött, när biltrafiken och de gående stannat.

Jag tror knappast att någon politiker skulle föreslå att bilister på vissa vägar kan få köra för fort eller köra om fastän det är omkörningsförbud ”vid vissa tillfällen”. Tänk till lite! Vems är för övrigt felet om en cyklist som hojar mot rött eller mot färdriktningen blir påkörd?

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
2011-06-14 17:53

Om man inte informerar och utbildar, inte försöker påverka attityder, inte ser till att det finns trafikpoliser - kort sagt - inte bryr sig - så kan man ju hävda avskaffandet av ett allt ökande antal regler som inte efterföljs.
Eftersom man tydligen också hävdar en differentiering efter eget tycke, så kanske man ska tillåta rattfylla om man druckit vin eller någon finare konjak - och ha en ökad straffsats om man druckit billig vodka eller fulöl...

#2
2011-06-15 00:09

Det är så in i helvetes dumt det här förslaget. Hoppas att förslagställaren får hjärnblödning - fast det klart, man kan inte få något som man redan har!

#3
2011-06-15 21:20

Känns inte som att det är så hemska förslag. Att svänga till höger mot rött är väl inte mer farligt än att det är helt enligt reglerna att de cyklar rakt fram när de ligger bredvid bilar som ska svänga höger när det väl blir grönt.

Svänger de höger händer väl .. inget? Om man tänker sig ett fyrvägskors så har ju ingen på korsande övergångsställ (det på vägen till höger) grönt, bilarna som kommer från vänster berör dom väl knappt? Sen om de cyklar åt rött åt andra håll betyder väl inget just i det fallet lagen behandlar. Det är ju ungefär som att många bilkorsningar har en "genväg" där de som ska svänga höger inte åker genom några ljus. Ingen skillnad alls faktiskt.

Att cyklister ska få cykla mot enkelriktat ser jag som en självklarhet. I princip även mopedister och motorcyklister borde få köra mot enkelriktat. Det har väl i 9 fall av 10 med att gatan är så smal och att det finns parkeringar där, så att det skulle bli kaos om bilar försökte mötas. Men gångare, cyklister och motorcyklister är ju typ 1 meter smalare än bilar så det berör dom inte riktigt. Kanske ha en liten lag som säger att tvåhjulsburna ska hålla till höger så blir det inte så förvirrat. Men i övrigt - har väl noll betydelse förutom att det blir smidigare?

Tror dock för fem öre inte att någon kommer välja cyklen till jobbet på grund av det här. Som de berörde i Tankesmedjan i P3 - skulle väl vara den som bara har högersängar till jobbet då. Men då var han tvungen att åka en annan väg hem ;)

#4
2011-06-17 08:23

Så har vi pekat ut cyklister igen. Javisst, det råder lite anarki där. Inte bra. Detsamma gäller gående i huvudstaden.
Dock det finns en obekväm sanning, och den är att det är bilen som är dödlig. Ja, cyklister (och gående) beter sig ibland som kamikaze piloter, men åt andra sidan är de mycket mer rörliga i staden och är många. Och utan bilar hade det varit ganska ofarligt, dvs mycket få döda. Och mycket trevligare också om man varit i bilfria städer.
Det är helt enkelt så att bilen inte har övertaget i stadsmiljö, den är klumpig, skapar korridorer av köer och ställer till fara för mjuka trafikanter, inte sällan pga av fel som bilister ändå gör (för att inte tala om bilar som krockar med varann). Som tur finns inte många bilister som kör mot rött... för det hade verkligen inte funkat.
Förstå mig rätt, jag klagar också på cyklister som cyklar mot rött och gående som hoppar framför bilen, men om vi skulle ge dom mer legitimt rörlighet i det stela trafiksystemet som bilen ställer till med (för att skyddas mot sig själv och skydda mjuka trafikanter), så tror jag att alla vinner på det. Att svänga höger mot rött är inget nytt, och i Norge får t.ex. gående gå mot rött på eget ansvar och det funkar bra...

#5
2011-06-20 13:49

Jag tycker det varit alldeles för lite fokus på hur gående och cyklister ska sköta sig i trafiken. Mest handlar faktiskt debatter om den farliga bilen och farliga förare.

Jo, visst är väl de flesta normala bilister medvetna om att bilen är livsfarlig i ett olyckligt möte med en cyklist. Men det verkar som om vissa cyklister inte förstår det. Det sista man vill är att köra på någon - eller bli påkörd. Det är lika illa - särskilt för cyklisten.

Och det är klart att man kan önska bort bilar och säga att utan dem vore livet mindre farligt för cyklister. Men det kan man ju säga om bussar och spårvagnar också. Vi har ett begränsat utrymme i städer. Och det gäller att se till att samarbetet fungerar. Och att allas skyldigheter i trafiken är glasklara. Hittills tycks det bara gälla bilister.

Svänga höger vid rött kan säkert fungera bland bilister. De fattar ju oftast att man måste se sig för. Frågan är om cyklister klarar det? Om de inte gör det - så kommer det att gå åt några till per år. Är det så vettigt? Och om man cyklar mot rött kan det knappast vara bilistens fel om han eller hon blir påkörd.

Med den trafikkultur som finns bland oskyddade trafikanter i dag, tror jag inte att ökade risker är någon bra lösning.

Och det lär knappast öka antalet resande som skulle välja cykel i stället för kollektiva färdmedel eller bil. Då måste man tvärtom göra cyklandet säkrare. Upplysning om cyklistens skyldigheter och rättigheter i trafiken är ett sätt. Fler och/eller tydligare markerade cykelbanor är en annan möjlighet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.