Bild
Nästa artikel

Inte sämre med etanol

Biltestarbloggen

Jag fortsätter att räkna på våra åtta begtestbilar och vad det har kostat att hålla dem rullande genom åren. Intressant är att räkna och jämföra bränslekostnader, sett till den förbrukning som vi noterat. Etanolbilarna har fallit i värde ute på den öppna marknaden, men sett till årets bränslepriser – ett genomsnittspris på 9,84 kronor för E85 på alla våra tankningar 2011 – har inte vår Volvo V70 2,0F varit dyrast att tanka. Högst bränslekostnad noteras för vår dieseldrivna Volvo XC60, 12,89 kr/mil, att jämföra med etanolbilens 12,10 kronor.

Just för Volvo V70 2,0F anger Volvo en etanolförbrukning enligt deklarationen på 12,0 liter/100 km. ViB:s förbrukning blev 12,3 liter/100 km. Eftersom vi valt att så gott som uteslutande tanka etanol har vi ingen pålitlig förbrukningssiffra med bensindrift. Volvo anger 8,6 liter/100 km. Om det håller, vilket det sällan brukar göra i praktiken, hade det i stort sett gått jämnt ut med att tanka bensin (med ett genomsnittspris på 13,98 kr/liter under 2011) i stället för etanol.

Vi kan avslöja att en av våra bilar noterades för en bränslekostnad på 7,55 kronor/mil, vilket var bäst i test.

Vi kommer att presentera alla räkenskaper om Begteststallet 2011 i nya Vi Bilägare som kommer ut till våra prenumeranter i mitten på januari.

Kommentarer

#1
2011-12-29 12:56

Etanol och andra biologiskabränslen hör framtiden till tex, etanol, rapsdiesel och biogas.

#2
mcregor
2011-12-29 13:55

Vettiga alternativ till bensin/diesel är alltid välkomna. Sen är det tråkigt att etanol-drivna fordon uppenbarligen inte uppskattas numera utan tvärtom nedvärderas som inbyten - märkligt eftersom dom trots allt fungerar lika bra med bensin i tanken som vilken bensin-bil som helst. Och motargumentet är ofta att dom kräver extra oljebyten men är det en begagnad bil utan garanti så lär man väl själv bedöma om ett extra oljebyte är nödvändigt om man ändå bara kör på bensin. Och är det normalt 3000-mils serviceintervaller så är det säkert bara positivt för motorn att ha ett extra oljebyte vid 1500 mil. Så nog tycker jag att det är lite ologiskt att nedvärdera en etanolbil.

#3
2011-12-29 14:56

En bil som kan köra på fossilt bränsle och biobränsle borde med all logik hålla värdet bättre än en bil som enbart går att tankas fossilt. Det är sjukt att det verkar ha blivit tvärtemot. Det är tyvärr en följd av medias okritiska hållning till dieselbilar, som ständigt lyfts fram och dessutom gynnas av nuvarande miljöbilsdefinition.

#4
2011-12-29 16:16

för att citera en annan rubrik här på vibilägare
"Bensinbil håller värdet bäst" - borde inte etanolbilen ligga med där?
eller vet inte svensson att etanolbilar kan köras på bensin?

Jag har flera arbetskamrater som är otroligt okunniga vadg gäller etanolbilar.. vissa vet inte att man kan köra på bensin också..

#5
2011-12-29 18:36

Jag instämmer helt med alla föregående talare. En liten hake med etanolbilar är att de ofta blir ganska dyra i service. Men det gäller iofs bara de som körs övervägande på etanol, eller är så nya att nybilsgaranti gäller. (Jag var i valet och kvalet att köpa en etanol-Scenic eller diesel. Men servicekostnaden var 240 resp 115 kr/mån om jag minns rätt.)

#6
2011-12-29 19:46

Jag är glad att jag hann sälja min Volvo V70 2.0F innan jag flyttade ut på landet och skulle börja pendla. Med tanke på att den skulle in på service var 1000:e mil så skulle jag få göra service 3 gånger per år! Vansinnigt, dels har jag bättre saker för mig än att spendera tiden på verkstan. Men också plånboken mår bättre nu med en Golf som drar 0,6 l/mil och har longlife-service på 3000 mil.
Slå det Volvo, och jag blir Volvoägare igen.

#7
2011-12-29 22:01

svar till tedsvensson:

om du kör 3000mil på samma olja så har du snart problem med motorn

#8
2011-12-30 12:43

"a128": Det tror jag inte ett dugg på,dock lär instrumentet i bilen tala om att bilen vill ha service innan dess ändå.

Sen att jämföra en Golfs kostnader med en V70 kan ju bli en aning skevt...

#9
2011-12-31 12:46

Nej Mistro, a128 har rätt och fel.
En bensin eller diesel med 3000 mils serviceintervall bör ha ny olja efter 1000-1500 mil beroende på hur den körs.
En taxi som kanske körs 3000 mil på några månader kan säkert klara sig med oljebyte vid detta tillfälle, men för Svensson som kör 1500 mil om året gäller det att byta tidigare.
Kör man enbart på E85 är det ju vettigt att byta olja och filter var 1000.e mil, men observera att det inte behöver vara en fullservice, det är här det lite luddigt.
Många tillverkare rekommenderar service vid detta tillfälle och det ger ju ett rejält tillskott i kasssan, men det räcker ju med oljebytet.

#10
2011-12-31 16:46

Beträffande oljebytes intervall så har Dacia 1500 mil / 1år på E85/bensin modeller. Skattebefrielsen för miljöbil täcker en del av kostnaden.
E85 är ett bra alternativ för att ge en mindre miljöpåverkan.

#12
leerhok
2012-01-02 17:40

E85 produsert fra palmeolje dyrket på ryddet regnskog er giga mer miljøfiendtlig enn bensin/diesel.

Biodrivstoff fra matvekster er også betenkelig. Du priser maten ut av munnen på mange. Du bruker olje (traktor og plantevernmidler) til dyrkingen.
Fra såfrø til etanolpumpe går det antakelig med 1 energienhet for å produsere 1 energienhet = meningsløst!

Endelig er den lokale pollution under motorens varmkjøringsfase mye større enn med en diesel/bensinmotor.

#11
leerhok
2012-01-02 17:45

a128:
"om du kör 3000mil på samma olja så har du snart problem med motorn"

Byttet olje på min Passat når elektronikken varslet etter ca 3500 mil. Motoren var helt OK da jeg solgte bilen etter 17000 mil.

Byttet til Avensis for å slippe unna utgiftene til bytte av kamrem og partikelfilter.
Neste gang jeg bytter blir det Tesla for å slippe unna utgiftene til motor-drivlinja.

#13
2012-01-02 21:25

OKQ8 har under 2011 enbart importerat etanol från Spanien,Ungern,Rumänien, Frankrike,Serbien och Sverige.

Denna europeiska etanol har spannmål och majs som bas.

Under 2011 ligger Co2 reduktionen på 62.2% för den inköpta etanolen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.