Bild
Nästa artikel

Hierarki i Formel 1

Biltestarbloggen

Jag träffade häromdagen vår nyblivna Formel 1-förare Marcus Ericsson, första svensk i GP-cirkusen på 23 år. Marcus berättade för mig om alla turer som ledde fram till kontraktet och hur han ser på läget att plötsligt börja tävla mot de förebilder han haft under sin unga karriär. Vi publicerar hela intervjun i Vi Bilägare nr 4, som kommer ut till våra prenumeranter 4 mars och till butikerna 11 mars.

Marcus ger ett lugnt och ödmjukt intryck och det är inte utan att jag undrar hur han ska klara sig i den kallhamrade bransch som Formel 1 är. Då tänker jag inte på det rent körmässiga utan mer på allt spektakel som sker runt omkring. Bilsportens kungaklasss är uppbyggt på glamour och fisförnämhet. Här finns inte utrymme för några mjukisar utan det är ren och skär egoism som råder. Som nykomling kommer Marcus att få veta sin plats av sin äldre och mer rutinerade kollegor.

I Formel 1 finns det en hierarki, även på det journalistiska planet. Det blev jag brutalt varse när jag senast bevakade ett lopp live, och det är så länge sedan som 1997 på Monza – och vad jag förstår av kollegor har det inte blivit enklare sedan dess.

Jag fick ett ordinärt presspass med tillåtelse att vistas i pressrummet och att närvara vid de officiella presskonferenserna. Det var allt.  Som utsänd vill du naturligtvis komma hem med något eget i stället för att referera till de oftast intetsägande presskonferenserna – samma uttalanden som alla andra får.


Jag letade mig in bland alla långtradartrailers och vip-lounger som fanns bakom depåområdet, men släpptes inte in någonstans. Jag lyckades stoppa Mika Häkkinen utanför en av dessa, men att få ett par minuter med honom var inte att tänka på. Jag försökte också med danske Jan Magnussen, föga framgångsrik, men han hade absolut inte tid.

Gentemot de stora teamen var det kalla handen och i ren desperation sökte jag mig till ett av de mindre teamen, Tyrell, som då var på "dekis". Här välkomnades jag med öppna famnen och fick ett jättebra snack med en ung Mika Salo, sedermera Ferrari-förare. Salo fixade så att jag fick ett fotopass inne i Tyrells box under den första tidsträningen.

Mitt arbetsområde var begränsat, det fick jag så småningom veta med besked. Jag tog en "rövare" och placerade en fot 30 centimeter utanför Tyrells spärrlinje och riktade in kameralinsen mot närliggande Ferraris box. Det dröjde någon sekund innan en gorilla brutalt knuffade mig tillbaka. ”Här har du ingen tillåtelse att vara”, väste han åt mig.

Där fick jag veta min plats.        

Kommentarer

#1
2014-02-20 10:55

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Han blir inte långvarig.

#2
2014-02-20 11:33

och jag frågade vad du menade med långvarig och fick inget svar.

#3
2014-02-20 12:04

Plus att du frågade hur mycket jag var beredd att satsa, och då frågade jag dig vad ditt maxbelopp var. Men jag fick inget svar. Blir du för övrigt förolämpad över att jag dissar ungens chanser?

#4
2014-02-20 12:28

Verkar saknas en flock kommentarer här!
.
Hur som helst. Kul med svenskt blod på F1 banan igen :o)

#5
2014-02-20 13:24

Kapten
Att spel roar inte mig, och fall om jag gjorde det vad ska jag satsa på?
När man som du kastar ur sig "Han blir inte långvarig." så säjer det inte så mycket, därför frågar jag.
Vad menar du med att han inte blir långvarig? Kan du kanske precisera dig lite?

#6
2014-02-20 14:07

KaptenOberkomm:

En sådan kommentar är ju bara otroligt löjlig. Om vi vänder på det. Vi säger du är 23 år gammal. Fått en chans man bara kan drömma om.. att köra Formel1. Hade du uppskattat att någon hade skrivit så?

Nu tror jag ärligt Marcus inte kan bry sig ett skit om vad du skriver. Men jag tycker bara det är så otroligt sorgligt.

Jag tror någon är avundsjuk. För det är iallafall jag.

Hejja Marcus!

#7
2014-02-20 15:46

Han skulle kunna bli långvarig om han körde på för någon bättre stall än Caterham och dessutom är Kobayashi som är hans teammate ganska duktig. Han får alltså i första hand rikta in sig på att slå Kobayashi som inte kommer vara det lättaste. Caterham kör ju med Renault motorer som anses vara de allra bästa och har väl vunnit flest VM titlar under 2000 - 2013.

#8
2014-02-20 17:01

Först vill jag säga att jag hoppas stenhårt på att Marcus ska lyckas i F1.

Tyvärr tror jag att hans chanser är små. Han är visserligen en ganska smart förare som kan ta hand om däcken och köra ganska effektivt under en längre stint, men tyvärr saknar han den naturliga råspeeden och framför allt aggressiviteten. Att han saknar den naturliga snabbheten över 1 varv gör att han är på tok för dålig på kvalet och när han då försöker vara aggressiv så blir det för många misstag.

När det har gått som bäst för honom i GP så har hankört upp sig från en dålig startposition i lördagen feature-race och då hamnat runt plats 6-8 och på det viset skaffat sig en bra position till sprintracet på söndagen där man vänder startordning på de 8 första från lördagen.

Att han varit i GP2 i så många säsonger i riktigt bra stall utan att ens vara topp-5 i sammandraget säger tyvärr en hel del om hans kapacitet.

Eftersom alla stall börjar på ruta 1 efter alla regeländringar i år så kan han ha en eventuell fördel i början av säsongen om Caterham hittat rätt. Det som talar emot detta är att de första tävlingarna är på banor som han aldrig har tävlat på i GP2 och när han väl kommer till banor han känner till så börjar de första uppgraderingarna komma och då är det nog för sent.

Att Caterham använder Reanultmotorer är snarare en nackdel i dagsläget då de haft enorma problem med tillförlitligheten under testerna. marcus har ju knappt kört bilen än och Vettel tror jag körde 7 varv under 3 dagar på Jerez.

Nu håller jag tummarna för att Marcus bevisar att jag har fel.

#9
2014-02-20 17:57

Det är riktigt kul att han får chansen och att vi som följer F1 får se en svensk förare igen.

Hur det går?

Mja, han har ju haft bra material i GP2 och resultaten har väl iaf bitvis varit hyggliga. Han är snabb ibland men ofta har han ju gjort usla kval och därefter haft svårt att hävda sig. Men vid några tillfällen har han ju verkligen imponerat och jag tror att om han bara får en hygglig inledning så hoppas jag att han iaf kan slå sin japanske teamkamrat. Det måste vara målsättningen för varje ny förare i cirkusen. Och att han inte kraschar så mycket heller. F1-bilar har ju dessutom ingen autobroms..., Skandalöst ; )

Dessutom så kan kanske det nya reglementet göra att stallet kanske är mer konkurrenskraftiga än ifjol. Alla team famlar nog en del vilket skulle kunna gynna Caterham om de prickat rätt.

#10
2014-02-20 19:45

Jag tycker att Dark Overlord gjort en bra sammanfattning .
Och liksom Gålle G hoppas även jag att han blir bättre än Kobayashi, men tyvärr blir han inte det.
Kobayashi är en grym förare och han är antagligen bättre.
Nu har det ju egentligen ingen betydelse, Caterham kommer att få väldigt svårt att ta poäng.
Men givetvis hoppas även jag att jag har fel, det brukar jag ha.

#11
2014-02-20 20:17

När andra tror, hoppas och ber låter jag min livserfarenhet säga det som sägas måste.

#12
2014-02-20 20:31

Javisst Kapten, och min livserfarenhet säger mig att Mercedes som vanligt är chansöst i slutsegern i F1.
Och nu hoppas jag faktiskt att jag inte har fel!
Men det har ju naturligtvis inte med Marcus Ericsson att göra.

#13
2014-02-20 21:48

Som bl.a. Dark Overlord skriver; grabben är säkert duktig, men det är väl inte den vassaste bil och team han fått. Men, verkligen, lycka till!

#14
2014-02-21 14:08

Dark Overlord:
Jag tror att du har fel angående Renault motorerna, visst har de haft tillförlitlighets problem men de kommer de att lösa och då tror jag att Renault har den vassaste motorn i fältet. Man ska också komma ihåg att det var Renault som började med turbomotorer någongång i början på 80-talet. Dom enda som lyckats bättre än Renault med just turbomotorer är Honda som dominerade både säsongen 86 & 87 och vann konstruktörs VM. Nu vet jag inte vilka Renault motorer som Caterham får men jag skulle tippa att de inte har dom senaste specifikationer som Red Bull & Lotus.

Honda gör comeback nästa säsong i McLaren och då får vi se om de kan visa upp samma styrka som säsongerna 86-88, det är lite orättvist att ta med säsongen 1988 då endast McLaren/Honda & Ferrari använde turbomotorer. Sedan att det dessutom var Prost & Senna som körde för McLaren gjorde naturligtvis inte saken sämre.

Kobayashi kvalade in som 2:a för något år sedan på SPA med en Sauber så han kommer nog att dominera i Caterham.

#15
2014-02-21 14:21

Ingenting av det du nämner spelar någon som helst roll när dom står på startlinjen i Melbourne.

Att Renault varit bra historiskt och haft den mest körvänliga motorn de senaste åren förtar inte det faktum att det har stora problem med tillförlitligheten på testerna. På Jerez hade de så stora problem att de t.o.m fick avbryta testerna och då utlovades en lösning till testerna i Bahrain. Väl i Bahrain började problemen igen. Vettel körde 7 varv och Hamilton 70 varv.

Renault kommer säkert lösa sina problem men frågan är om de hinner till Melbourne och under tiden Renault arbetar med att lösa problem så åker Mercedes varv efter varv efter varv och utvecklar bilen och motorn. Så även om de löser tillförlitlighetsproblemen så halkar de efter i utvecklingen under så viktiga testsäsongen.

#16
2014-02-21 14:23

"Nu vet jag inte vilka Renault motorer som Caterham får men jag skulle tippa att de inte har dom senaste specifikationer som Red Bull & Lotus."

Det är helt nya motorer efter ett helt nytt reglemente, säsongen har inte börjat än utan det är testsäsong just nu. Det finns liksom bara en specifikation än så länge.....

#17
2014-02-21 15:35

saabnisse, varför drar du in Mercedes i det här? Jag har uttalat mig om killes varaktighet i F1 (om det som artikeln handlar). Har du smittats av leifers och Shoguns uppdämda behov av dra in Mercedes genom att krysta fram en anledning? Jag tycker att du har gått ner dig på sistone och blivit både snorkig och gläfsig. Dags att avpollettera dig som låtsasmoderator?

#18
2014-02-21 16:48

Den totala ironin när Kaptenen anklagar Saabnisse för att vara snorkig är så underbart rolig.

#20
Krister_L
2014-02-21 18:51

Vi har slutlligen en svensk kille på startlinjen i en F1-tävling vilket jag tycker är kanon. Vad läser man om här då: spekulationer om vilken setup eller version av Renault-motor de olika teamen använder. Inte ens teamen vet detta så hur någon här ens vågar gissa eller spekulera är för mig helt obegripligt. Man kör dessa tester med nedskruvat turbotryck för att inte avslöja för mycket för konkurrenterna och att från det försöka sig på en gissning om vad som är vad är trots allt bara en WAG (wild ass guess).

// Krister

#21
2014-02-21 19:11

Tack för infon Krister. Nu vet vi alltså att Vettel körde 7 varv och tände eld på sin bil för att inte avslöja för mycket.
Har man problem med tillförlitligheten så går det liksom inte att dölja. Det är ingen människa som kollar varvtider än. Däremot kan man dra slutsatser efter att se hur många varv de olika fabrikaten kört

#22
2014-02-21 19:21

Hoppas Renault gjort bort sig på motorn!

#23
2014-02-21 19:28

Dark Overlord, att jag är snorkig, uppkäftig, arrogant med mera hör ju liksom till min stil. Den hör inte till saabnisses stil. sabbnisse har nått ett lågvattenmärke den senaste tiden. Lick my ass, girls!

#24
Krister_L
2014-02-21 19:40

Jag fattar egentligen inte vad vi tjafsar om, de här testerna är ju på inget sätt avgörande för slutsegern när säsongen väl är över. Återigen: allt är bara WAG's. Däremot, vilket är spännande är att vi återigen har en svensk förare på startlinjen, och jag hoppas verkligen att det lyckas åtminstone lite för Marcus, det är han i alla fall värd.

// Krister

#26
2014-02-21 19:58

Dessutom ska man på intet sätt underskatta värdet av en bra testsäsong, det kan mycket väl bli avgörande i slutändan. Kom ihåg Buttons titel i en Brawn, där kom konkurrenterna ikapp försent.

#27
2014-02-21 20:20

Jag tycker att det är fantastiskt kul att vi åter fått en svensk förare i F1.
Sedan att det inte passar kapten är ju bara att beklaga.
Men just att Marcus Ericsson får köra kommer att medföra att medias intresse för F1 kommer att rent av explodera jämfört med vad som visats hittills.
Jag önskar alla F1-intresserade en trevlig och spännande säsong.
Att jag nämnde Mercedes var givetvis enbart för att provocera kapten och det lyckades ju bra ;o)

#28
2014-02-21 20:45

Dark Overlord, att jag ens skrev det uppenbara var en följd av du först slog in på den banan.
Sedan: "Så när saabnisse tangerar din stil och är snorkig och gläfsig så är det ett lågvattenmärke?" Hajar du trögt eller spelar du bara lite Allan? Det är ju direkt ologiskt och dumt av saabnisse att inta en stil som egentligen inte är hans. Då blir hans stil ett lågvattenmärke. Lick it up, girl!

saabnisse skriver: "Jag tycker att det är fantastiskt kul att vi åter fått en svensk förare i F1. Sedan att det inte passar kapten är ju bara att beklaga." Var i h*lvete skrev jag att det inte passade mig med en svensk i i F1? Jag har bara konstaterat att han inte blir långvarig. Vad är det med dig? Har du tappat humöret?
Och, du skrev om Mercedes för att provocera? Ja, det var ju begåvat för att vara hjälpmoderator! Du ville inte alls provocera - du orkade inte hålla linjen. Som hjälpmoderator har du vissa förpliktelser. En av dessa är att föregå med gott exempel. Välkommen till klubben leifer och Shogun.

#30
2014-02-21 21:31

Det är Ok kapten du får gärna vara pessimist, men det förvånar mig lite, de kaptener jag jobbat med har alltid varit optimister, du kanske borde självdegradera dig till fanjunkare, där har jag träffat några riktiga surkart.
Jag tror inte heller att Marcus får någon lätt körning här, men att nolla honom som du gör tycker jag är lågt.
Även om han är Rookie i F1 är han inte helt grön och kom ihåg att även Vettel började som sådan.
Och så ska du ha klart för dig att det inte är som moderator jag skriver, jag har också ett privatliv.

#31
2014-02-21 21:56

saabnisse, det är just det här som är problemet: oavsett om du skriver som saabnisse eller moderator har du ett större ansvar att hålla stilen än vad vi andra har. ViBilägare gjorde bort sig här när de började blanda in några skribenter som moderatorer - främst i så motto att de visade att de inte själva kunde ta hand om sin egen sajt!

"Jag tror inte heller att Marcus får någon lätt körning här, men att nolla honom som du gör tycker jag är lågt." Fortfarande har jag inte uttalat mig om hans körpotential, bara om att han av olika orsaker (kanske i samverkan eller inte) inte kommer att bli långvarig. Om jag sedan har fel, har jag gärna fel.

#32
2014-02-21 22:40

Fänrik Fjun har talat!

#33
2014-02-21 22:45

Jag talade tydligen tillräckligt väl för att du skulle falla för frestelsen att leverera ett stolpskott till inlägg.

#34
2014-02-21 22:49

Precis, du har en synnerligen väl utvecklad språkkänsla när du skriver. Dina poetiska alster är en fröjd att läsa ;)

#35
2014-02-21 23:28

Tack! Sånt beröm gillar jag - även om jag ställer mig lite frågande till att man kan gilla när någon ber en att "lick it up" ... Men visst, det finns folk till allt: Jag till mitt och du till ditt. Är vi klara där?

#36
2014-02-22 01:15

Har raderat ett par kommentarer som inte var riktigt rumsrena.
Det kanske måhända var menat som ett skämt men det kunde uppfattas fel av mottagaren.

Moderator Hackenbush

#37
2014-02-22 09:31

Jag är ganska säker på att Fänrik Fjun uppfattade det hela som en direkt uppmaning. :)

#38
2014-02-22 11:54

Vad skulle jag ha uppfattat som en uppmaning?

#39
2014-02-22 13:38

Hajar du trögt eller spelar du bara lite Allan?

#40
2014-02-22 13:43

Jo man får verkligen sig ett gott skratt varje gång Kaptenen är igång. Jag kan bara hålla med om att det är en fröjd att läsa.

Vad gäller F1 slutade jag titta när man dels införde en massa regler som begränsade hastigheterna samt teknologin och dels när Schumacher la av.

En svensk i F1? Tja, med det totala ointresse som våra svenska företag och tramsiga sportkommentatorer uppvisar tror jag han får svårt att stanna längre än två - möjligen tre - säsonger. I Sverige är inte F1 stort. Här skall man dricka öl, spotta snus och titta på fotboll. Det är i princip den enda kultur som ryms här (vilket ett antal konstnärer bittert fått erfara). Är jag en snobb? Ja absolut! Föraktar jag det svenska folkhemmet signerat Socialdemokratin? Ja definitivt!

Sverige kommer aldrig får en framgångsrik F1-förare innan ovanstående strukturer är borta ur samhället. Det kommer ta årtionden.

MVH AL

#41
2014-02-22 13:51

Problemet är nog att våra storföretag hellre satsar pengar på symfoniorkestrar och segling än motorsport. Tänk om Kamprad hade haft ett motorintresse!

#42
2014-02-22 14:39

Vi säger att jag fattar trögt, men vad skulle jag ha uppfattat som en uppmaning?

#43
2014-02-22 14:40

NU svamlar du allt AL.
Vår tids största F1 förare, Ronnie Peterson slog igenom 1970, precis i slutet på den längsta socialdemokratiska eran i Sverige.
Ronnie Peterson dog 1978, endast 8 år före socialdemokratin. ** ? ** Avsaknaden av nationella F1 förare och politisk mittgröt har vi nästan vant oss vid nu. Men en ny svensk F1 förare tycker, i varje fall jag vi, efter alla dessa år av svårt lidande är värda ;o)
.
Hur som helst tror jag inte Marcus chanser har ett enda dugg att göra med, jantelagen varemot han naturligtvis behöver en pålitlig kärra för att kunna visa sitt djärv och skicklighet.
I övrigt, redan när jag verkade i försvaret uppgraderades fanjunkare till löjtnanter av löneskäl och jag är inte ett dugg förvånad om de numera uppbär kaptens lön och grad ;o)

#44
2014-02-22 14:46

Hade Ronnie överlevt hade vi kanske haft lättare att få in svenska förare i F1! Se vad Keke Rosberg gjort för de finska förarna!

#45
2014-02-22 16:17

AL, - "Vad gäller F1 slutade jag titta när man dels införde en massa regler som begränsade hastigheterna samt teknologin"-
Då är det ju verkligen på tiden att du börjar titta igen när det äntligen blir en återgång till moderna turbomotorer och detta med en avancerad ny turboteknik som jag inte blir förvånad om vi får se i standardbilar.
Det här kan bli ett verkligt intressant år inom F1 och naturligtvis ännu bättre nu när Marcus Ericsson är med.
Och lita på att F1 kommer att bevakas noga av svensk media.
Jämför med NHL-hockey, vem sjutton skulle intressera sig för den om det inte var för att det finns svenska spelare där?
Utan svenskar skulle den aldrig nämnas i media.

PREVIA gav en utmärkt länk till den nya turbotekniken i tråden om Peugeots hydraulhybrid.

http://www.auto123.com/en/news/f1-technique-magneti-marelli-unviels-new-hardware-for-new-2014-rules?artid=147452

http://www.formula1-dictionary.net/engine_power_unit_and_ers.html

#46
2014-02-22 19:47

Här får jag motsäga AL, som skrev; "Vad gäller F1 slutade jag titta när man dels införde en massa regler som begränsade hastigheterna samt teknologin"

Man hade just det förhållningssättet inom rally för rätt så länge sedan; kör så det ryker - regler är till för att rundas. Vi vet alla hur det gick; bilarna blev direkt livsfarliga. Man offrade förarnas (och publikens) säkerhet för att få ännu mer "fart". Det tog ju slut med en plattlandning som ingen ville ha.

Detta bör man ha i minnet. F.ö. har F1 gått igenom samma stålbad när turboeran var som värst. Vem vill ha tillbaka detta?

#47
2014-02-22 20:39

Ronnie Peterson var den bäste och som gamle F1-mästaren sa om honom
"He was a racer" Det var inte många han sa det om.
F1 tycker jag tyvärr har blivit mkt sämre dom senaste åren, tråkigare banor utom SPA , gamla Hockenheim var en utmaning! Visst blir det kul med Marcus,
men hur länge överlever stallet???? Felix Rosenqvist känns som mer framtid!

#48
2014-02-22 21:50

Håller med om banorna, saknar Turkiet, Imola, A1-ring och gamla Hockenheim.
Håller även med om Rosenqvist, där har du en talang!

#49
2014-02-23 21:54

Glömde skriva att det var John Watson gamle F1 mästaren som sa så om Ronnie! Senna o Gilles V var också "racers" Damon Hill inte

#50
2014-02-24 09:29

Jag hoppas att de som skriver här upptäcker att det nu finns en tråd om F1 på forumet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.