Bild
Nästa artikel

Håll i ratten – inte i nallen

Biltestarbloggen

Det är bra konstigt att man får använda mobiltelefon samtidigt som man kör. Sverige är ju för övrigt är så säkerhetsfixerat. Att man tappar lite fokus vet jag själv och gillar därför inte telefonsamtal när jag kör.

Mer än en gång har jag sett bilar som vinglat mellan körfälten och det har visat sig vara mobilen som varit boven. Eller att vederbörande försöker göra noteringar på anteckningsblocket på instrumentpanelen.

Priset tar nog taxichaufförer som slår in nya adresser, eller vad de nu pysslar med, samtidigt som de försöker klara stadstrafiken. Kör man bara rakt fram på en motorväg kanske man kan prata utan större risk men i tät trafik och särskilt i storstäder ska koncentrationen ligga på bilkörning – inget annat!

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#2
2011-03-30 16:52

Långt innan mobiltelefonen var uppfunnen har jag sett tjejer som sminkat sig och en snubbe som rakat sig, i bägge fallen med hjälp av backspegeln. För att inte tala om dem som bländat sig själva med en eldslåga framför ögonen tändande en cigarett.
Mobilhanternandet har dock ökat till den milda grad att det blivit en farsot.Trafik kräver alltid full uppmärksamhet - även landsvägskörning eftersom den är så förrädiskt händelselös.

#3
2011-03-30 19:27

Jag kör med nallen i handen varenda dag...

Värre måste det ju vara med alla långtradarchaufförer med femtio flaggor som hänger och dinglar framför vindrutan... hur fan ser de något?

#4
2011-03-30 20:04

Ändock så dör minst folk per capita i trafiken här..!!!

Konstigt är det..

#5
2011-03-30 20:19

Själv klarar jag alldeles utmärkt av att hålla något i handen och samtidigt göra något annat. Men skall jag dessutom prata, lyssna och tänka på något helt annat börjar problemen, och där har vi pudelns kärna. Det är inte mobilens placering i handen som är problemet utan kommunikationen i sig. Vad stod det nu igen i skolbussen, "Samtal med föraren under färd förbjuden."

#6
2011-03-31 10:51

Som yrkeschaufför ser jag allt oftare folk som vinglar omkring likt fyllon i trafiken. Och varken ser eller hör. "Fyllan" består oftast av en mobiltelefon. Som hindrar både manövrering (blinkers, växling m.m.) och uppmärksamhet på omgivningen.
Men givetvis bör så duktiga personer som Lars A och sebbsebb, undantas från eventuellt framtida nalleförbud. Man kan tänka sej att såna förträffliga människor skickar in ett intyg, undertecknat av frugan. Eller i nödfall av den förträfflige själv.

#7
2011-03-31 10:58

"Jag kör med nallen i handen varenda dag... "
Det var ett ovanligt puttinuttigt smeknamn på din.

#8
Gert Andersson
2011-03-31 15:45

"Nallen". Vilken sandlåda att bruka ett sådant ord. Skärpning!

Äro ni en seriös tidsskrift?

#9
Gert Andersson
2011-03-31 15:47

BaerB: Glest land, stora, säkra bilar (även våra äldre bilar är ovanligt stora och säkra) och bra vägar. Dessutom är svenskar bevisat ett skötsamt folk.

Tänk eller håll tyst!

#10
2011-03-31 16:10

Pender, jag är också yrkeschaufför. Telefonen är mycket viktigt för mig, den behövs nämligen för att ringa kunderna, ca 45st per dag. Självklart stannar jag inte varenda gång jag ska ringa ett telefonsamtal.

Det går att göra flera saker samtidigt.

#11
2011-03-31 20:01

Det är naturligtvis fullt tillåtet att ha olika åsikter men redan 2003 skrev Vägverket i sin studie bland annat:

"Efter noggrant betänkande och uttömlig granskning av forskningsresultaten, kommer vi bland annat fram till slutsatsen att det inte är motiverat med en lagstiftning som endast förbjuder användning av annan mobilutrustning än sådan som kan hanteras utan användning av händerna. Anledningen till detta är att forskningen tydligt visar att det främst är samtalet som sådant och dess komplexitet som belastar föraren och därmed distraherar henne eller
honom."

Och vidare:

"Utredningen har hittills inte funnit påtagliga fördelar med mobiltelefoner med handsfreeutrustning under körning. Det är alltså tydligt att det är samtalet och dess komplexitet som sådant och inte den typ av telefonutrustningen som används som utgör de negativa förändringarna i förarens förmåga att köra genom ökad mental belastning och distraktion."

#12
2011-03-31 22:22

Gert:
Att tänka innan man talar (skriver) är som att torka arslet innan man skiter! ;-)

Men iaf ser en trend här: Under sista 15åren har dödligheten på vägarna gått ner samtidigt som mobiltelefonerandet hela tiden ökat. Finns ett klart samband här. Ju mer mobilsnack desto lägre dödstal i trafiken... Jo när det snackas i mobil brukar farten gå ner dramatiskt. ;-)

#13
2011-04-01 10:28

Lars A: det är inte "forskningen som visar", utan en ganska bristfällig rapport som "visar".
Varför är Sverige ganska ensamma i Europa om att tillåta handhållen mobil? Kanske för att övriga Europa tagit till sej mer kompetenta undersökningar.
Personligen tycker jag man, trots säkerhetsrisker, men av nyttoskäl, bör tillåta handsfree vid körning. Förvånar mej att så stor andel av de som sitter i kombinationen telefonsamtal och bilkörning stor del av dagen, envisas med handhållen mobil. Är dom efterblivna på nåt sätt?

#14
2011-04-01 17:21

De försök jag sett redovisade ordentligt, har varit löjligt överdrivna. Samtidigt som man ska ta emot ett antal faktauppgifter från en fiktiv chef så ska man utföra ett antal ganska mariga manövrer. Vem gör så i verkligheten?
Om jag ser att trafiksituationen håller på att krångla till sig så avbryter jag omedelbart samtalet. Skiter fullkomligt i om det så är kungen i andra änden. Alla vettiga inser ju om man sitter bakom ratten i en bli så kan det finnas skäl till att sluta snacka. I de få fall (jag talar oerhört sällan i telefon bakom ratten och då med headset) som jag avbrutit samtalet så har motparten inte på minsta vis tagit illa vid sig, utan haft full förståelse. Det har även hänt (oftare) att jag varit den som suttit hemma och fått samtalet avbrutet. Inga problem.

Fast, det är klart, ibland har man ju undrat var föraren i bilen framför haft sina prioriteringar...
(Och jag tänker inte enbart på mobiltelefoner.)

#15
2011-04-01 22:38

Jag håller fullständigt med Roy J. Från att från början varit positiv till lagförslaget har jag omvärderat, inte för att jag tycker att man ska sms'a eller prata i mobil jämt och ständigt medans man kör, men för att det finns tusen andra saker som är lika farliga som man kan sysselsätta sig med. Använd vårdslöshet i trafik istället när någon uppför missköter sig och uppför sig trafikfarligt, oavsett hur man distraherar sig från körningen. Vi har tillräckligt med lagar i det här landet.

#16
2011-04-02 21:15

Pender!
Tack för intressanta synpunkter. Jag har inga känslomässiga kopplingar till vad som är rätt eller fel i rapporten, men att det är en "ganska bristfällig rapport" instämmer jag inte i då "Uppdraget resulterade i föreliggande utredning som totalt innefattar 14 separata studier, varav merparten är genomförda som undersökningar med tillämpning av olika vetenskapliga metoder. Dessa metoder innefattar både experimentella studier gjorda i
verklig trafikmiljö och i körsimulator, enkät- och intervjuundersökningar, litteraturstudier samt etnografiska studier av mobiltelefonanvändning i verklig trafik."
Dock, får jag bara se några rapporter som kan slå sönder Vägverkets slutsatser så kan jag mycket väl ompröva min hållning i frågan.

#17
2011-04-04 10:24

Lars A, även Trafikverket (f.d. Vägverket) har på senare tid diskvalificerat den tomte-studie du hänvisar till. Och har föreslagit förbud mot handhållen mobil. Förbudet kommer. Inom ett par år, eller efter ytterligare långbänk, återstår att se. Snart är det bara Albanien som tillåter förare att släppa ratten för att växla och blinka.

#18
2011-04-04 21:02

Pender!
Vilken ny studie av Trafikverket åsyftar du?

#19
2011-04-05 10:04

Lars A, jag åsyftar ingen ny studie från Trafikverket. Läs innantill och läs rätt. Nu är det iaf officiellt, vad alla med lite insyn vetat en tid. Nästa år kommer ett förslag på förbud mot SMS och handhållen mobil. Hade inte den lätt förvirrade och avpolletterade infrastrukturministern Åsa Torstensson, fortsatt att gaffla i riksdagskorridorerna, så hade förslaget kommit redan i år. Synd att det ska extra tid bara för att tanten målat in sej i ett hörn, och av prestigeskäl vägrar lyssna på den stora majoritet som numera fattar läget. Utöver trafiksäkerhet handlar denna fråga även om EU-harmonisering. Och man bör ha starkare skäl än en svensk och ovanligt bristfällig studie, för att vi ska liera oss med tok-albanerna i denna fråga. (Det är bara Uri Geller som kan köra bil bra, utan att hålla i ratten.)

#20
2011-04-05 19:56

Tack Pender! Har i det längsta hoppats att du skulle vederlägga det jag påtalat men dina inlägg är tyvärr renons på hänvisningar. Detta är förresten saxat ur DN i dag:

"DN.se har pratat med de ledande experterna på området på Trafikverket. De är överens om att de simulationer som gjorts visar små tecken på att olucksrisken skulle öka för att en bilförare prata i mobilen med telefonen i handen. - Det sticker inte ut."

Och härmed lämnar jag tråden. Kör försiktigt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.