Bild
Nästa artikel

Fokus på ”Kia-målet”

Biltestarbloggen

Vi presenterade i vår svenska AutoIndex-undesökning nyligen att svenska folket blivit allt mer nöjda med sina märkesverkstäder.  Den största bidragande orsaken till det är att konkurrensen skärpts. De obundna verkstadskedjorna flåsar märkesverkstäderna i nacken, vilket tvingat dem till att jobba ännu hårdare med kundservice och prispolitik.

Tänk er in i situationen om vi inte har någon konkurrens, alla vänder sig till sina respektive märkesverkstäder och ett slags märkesmonopol uppstår.

Det är vad Sveriges Bildelsgrossisters Förening - som också representerar de fria verkstadskedjorna - befarar. SBF har stämt Kia Motors Sweden AB för misstänkt brott mot EU:s konkurrensregler. SBF anser att Kia utestänger de fria verkstads- och reservdelskedjorna genom att binda fast sina kunder via en sjuårig garanti, där kunden är tvingad att låta all service ske hos auktoriserad Kia-verkstad från dag ett, för att garantin ska fortsätta att löpa hela vägen ut.

Rättegången i Marknadsdomstolen pågår 10-16 oktober och följs med största intresse av hela den europeiska bilbranschen och berörda EU-myndigheter. Om Kia vinner målet är det inte svårt att räkna ut att övriga tillverkare och generalagenter omedelbart kommer att gå ut med än mer villkorade garantier.


Garantier är förstås tryggt, men vi ska också ha klart för oss att det är vi konsumenter som i förlängningen betalar för dessa ”erbjudanden”. Enligt konsumentköplagen har vi en treårig reklamationsrätt och merparten av den svenska bilbranschen ligger inom den tidsperioden för nybilsgarantier.  Men vissa tillverkare går steget längre, och erbjuder fem, sju, ja till och med åtta års nybilsgaranti. Så här långt är det nästan bara Kia med sin villkorade garanti som har vågat trotsa EU:s gruppundantag om fri konkurrens.
 
BMW och Subaru tillämpar också en låsningseffekt med fri service under en specificerad tid, och det är också ett garantikrav som kan strida mot det europeiska gruppundantaget.  I dessa fall kan inte kunden välja bort servicepaketet mot ett reducerat nybilspris. Volvo har ett liknande paket med Volvo XC60, men här har kunden en möjlighet att avstå – och få ett lägre inköpspris.

Vi behöver fri konkurrens och mångfald på bilservicemarknaden liksom inom mediavärlden. Ju fler alternativ och ju fler röster desto bättre.

Taggar: Biltestarbloggen,
Fokus på ”Kia-målet”

Kommentarer

#1
2012-10-05 13:11

Hoppas KIA blir fällda. Garanti ska inte vara avhängda såna dumheter.

#2
2012-10-05 13:58

Heder åt Volvo som ger en valmöjlighet. Jag är inte intresserad av att betala andra dårfinkars garantianspråk.

#3
2012-10-05 15:44

Hos Kia kan du välja mellan att serva hos vem som helst och få 3 års fabriksgaranti eller serva hos Kia och få 7 års garanti. Vad är det för fel med det? 3 års fabriksgaranti är väl vad de flesta bilmärken bjuder på. Det är de sista 4 "bonusåren" det krävs Kia-service för att få. Det är väl solklart att t ex El-Giganten inte vill garantera arbeten utförda av Media Markt eller vice versa. Är det konstigt? Kia vill därför inte garantera arbeten utförda av Blomstermåla Cykel & Svets, speciellt inte om de inte har fått utbildning på Kia eller har de verktyg som krävs.
Hos Kia kan du dessutom få 50 000 mil motorgaranti mot oljerelaterade motorskador om du använder deras motorolja. Vad är det för konstigt med det?
Köp däck hos Michelin och reklamera hos Pirelli? Hur tänker ni?

#4
2012-10-05 19:30

KIA har 100% rätt, blir de fällda så blir jag förvånad.

#5
2012-10-05 19:57

Hoppas dom blir fällda , du ska banne mej kunna serva bilen var som helst. Det finns massor med jätteduktiga verkstäder som är bättre än märkesverkstaden. Det har ju många undersökningar visat.

#6
2012-10-05 20:30

Om jag köper en kia picanto för 100 000kr så får jag 7års garanti!
Om jag köper en bmw för 1 miljon får jag 2års garanti!
Vem är problemet vad gäller garantier???
Det är väl i stället de sk premiumbilarna med sina urdåliga garantier man ska klanka ner på som överlåter enorma kostnader till maskinskadeförsäkringen redan efter 2 år. O vem betalar den?

#7
2012-10-05 21:26

Visst "kurrewi", du kan serva din Kia var som helst under de 3 första åren med bibehållen full garanti! Kan du serva en VW, Mercedes eller Audi var som helst med bibehållen full fabriksgaranti i 3 år? Inte det! Varför anmäls då inte dessa?
Visst finns det många duktiga "frifräsare", men det finns också många urusla. Ingen av dom är villiga att ta över garantiansvaret i fall de felar.
Det du i princip säger är att du skall kunna tanka vilket bensinmärke som helst och sedan förväntar dig att du kan lämna in kvittona på OKQ8 och få 2,5% återbäring! Drömma kan man visst få göra!
Kia kan utan vidare ändra fabriksgarantin från 7 år till 3 år + 4 års goodwill för de som servar hos märkesverkstaden. Vad gör man då?
Hur var det nu med Mitsubishi? 8 års garanti var det där och 5 på Renault och hos dessa accepterar man att mormor servar och signerar serviceboken? Jo du!
Det är inte så som SBF påstår att man måste serva bilen hos Kias märkesverkstad från dag 1 för att få en normal 3-årig garanti som de flesta andra erbjuder.
Visst behöver vi fri konkurrens, men på lika villkor. Ena parten ska inte behöva bära ekonomiskt ansvar för främmande verkstäders "servicearbete".
I stället för att gnälla bör SBF se till att frifräsarna uppfyller de krav som ställs på dom från tillverkarnas sida, eller stillatigande acceptera att endast reparera fordon utan fabriksgaranti! Hur mycket spar du egentligen på att gå till frifräsare och serva? Jag har hört att Kia tar 2200 kr för första servicen inkl. oljor och bromsvätskebyte för en Kia cee´d där jag bor! Tid 2 timmar, medan du dricker en kopp kaffe och läser tidningen. Kolla först innan du väljer bort originalservicen och var inte så snål. Du kanske inte har råd med bilen?

#8
2012-10-05 21:39

Bra "rac" och glöm inte att du under den 2-åriga garantitiden får serva din BMW precis var som helst utan problem, eller? Men försök att förklara detta för enögda SBF.

#9
2012-10-05 22:00

Klart att längre fabriksgarantier ställer högre krav på kvaliteten internt för dessa tillverkare. Ingen som vågar chansa på tveksamma konstruktioner eller matrial som inte håller måttet om man ska stå för garantikostnader i 7-8år. Lovar man 2-3 år så kan man nog lockas sänka kvaliteten på vissa detaljer lite för att tjäna pengar.

#10
2012-10-05 22:15

Ja jag förstår inte hur folk resonerar. Jag skulle aldrig aldrig riskera att serva bilen hos "kalle i backen" och ev förlora garantier/goodwill senare. Jag servade våran Hyundai i40 för någon vecka sedan 2367kr för en 3000mila service. Är det något att bråka om? Hade Mekonomen eller "Kalle i backen" gjort det billigare so what,jag riskerar inga garantier för några ynka kronor fram och tillbaka oavsett märke jag kör för tillfället.

#11
2012-10-05 23:04

Mycket Shogun inte förstår.
Floppetiflopp
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4312701

#12
2012-10-05 23:15

om du skriver vw återkallar i din sökmotor jes så har du nog läsning så du klarar dig i helgen! Dumt kasta sten i glashus eller ??

#13
2012-10-06 00:22

Inte riktig jag som kastade första stenen rac.
Jag bor i en bunker!

#14
2012-10-06 01:31

Men bilen bilen VW är som ett glashus!! Hur ska man bli störst i världen med detta i bagaget om man söker på nätet som rac skriver. Det blir tufft VW. ;o) Bra bilar säljer sig själv,så växer man och till slut är man störst i världen. Att växa av egen kraft är imponerande. Så VW borde göra en Toyota och växa av egen kraft och satsa långsiktigt i allt. Inte köpa upp andra märken för att växa.

Och nedan här är inte heller så bra. En lyxbil kan inte heta VW Folkvagn, en stor miss av VWs ledning. Men detta förstår inte en VW fanatiker......;o)

http://autos.ca.msn.com/editors-picks/the-20-biggest-flops-in-automotive-history?page=21#image=21

#15
2012-10-06 09:39

När du servar bilen hos en märkes verkstad får du alltid betala mer, ex.vis oljan får du dyrbetala. På Biltema kan du köpa exakt samma olja för halva priset, och dom är alltid dyrare på reservdelar trots att det är samma delar. Men om man nu tycker att en tusenlapp ingen betydelse har så gör väl det hela detsamma. Sen ställer jag mej frågan varför en Kia är dyrare att serva än en Hyundai (i stort samma bil).

#16
2012-10-06 10:32

Kan någon berätta vad de har betalt för en årsservice hos en frifräsare! Mindre än 2367 kr inkl olja och bromsvätskebyte?

#17
2012-10-06 13:34

Men om man minskar biltillverkarnas förtjänst på eftermarknaden. var kommer dom då ta in sina förtjänster?
Kan det kanske bli på höjda nybilspriser??
Och vad händer då med nybilsförsäljningen? kanske kommer gynna lågpristillverkarna?
Eller kommer det mer av erbjudande om leasa prenumerera?
Eller kanske eftermarknadserbjudande om förlängd garani år för år till en bortre gräns om kanske 7-8år om man vänder sig till en auktoriserad verkstad o då står det ju andra som tex mekonomen fritt att erbjuda detsamma.
För en sak är säker på något sätt ska vinsterna tjänas in.

#18
2012-10-06 16:50

Kurrewi, om du läser lite mera noggrant nedan så finner du att jag sade att en Kia cee´d servas för ca 2200 kr. hur blir detta dyrare än 2367?
Är det ingen som kan berätta vad en frifräsare tar betalt för en årsservice/3000-milaservice på Hyundai/Kia. Det är väl inte bara så att en frifräsare är dyrare på dessa märken?

Är det rättvist att "märkesfolket" kämpar för att sälja bilar och har stora kostnader för detta för att frifräsarna sedan kostnadsfritt kan "halka in på ett bananskal" och ta hand om eftermarknaden med hjälp av piratdelar. På god gammal svenska tror jag att dylikt beteende heter SNYLTNING.

#19
2012-10-06 17:02

Servade min Peugeot 308 för någon vecka sedan till en kostnad utav ca 3300Kr ( 1500mil )
Enligt uppgift skulle nästa service kosta ca 1200Kr mer alltså ca 4500Kr.
Vilket gör att 3000 mil landar på ca 7800Kr.

Vågar inte tänka på vad nästkommande notor landar på men allt är säkert "skäligt" eller mitt eget fel eftersom att man lätt kan kolla sådant innan bilköp?

Hursomhelst så förstår jag fortfarande inte varför verkstadspriserna måste diffa så mycket?
Skulle jag istället ha servat på Mekonomen så skulle det ha blevit ca 2000Kr billigare över 3000 mil så de är numera också duktiga på att ta betalt.

Tycker oavsett vad en del mekaniker anser att detta är för dyrt och snudd på bedrägeri men,men ....får väl vara nöjd så länge bilen håller!?

#20
2012-10-06 20:18

Ja servicepriserna varierar på Kia, men ingen kan neka till att märkesverkstäderna och så kakllade orginal delar tar bilhandlarna bra betalt för. Dom måste ju hota med inga garantier om du inte kommer hit. Ska dom inte tåla konkurans.

#21
2012-10-06 20:26

Jag fick pris på service hos Vw för några dagar sen (mellan(olje)service)
1500:-. efter en dag ringde de och sade att ville göra lite mer service och det skulle då kosta 2300:- efter ytterligare en dag ringde de och sade att de ville göra lite till och då skulle det kosta 4200:-. Man kan undra vad Vw håller på med.Hittar de på saker att göra för kunna tjäna mer pengar på sina kunder?
Beställde tid på min lokala bilverkstad istället och enligt serviceprogrammet på min bil vid mitt miltal skulle endast en grundservice göras till ett pris av 1600:- på min lokala verkstad. Gissa vem som fick jobbet.

#22
2012-10-06 20:26

Jag vet att Volvohandlaren skulle ha drygt 12.000:- för en 12000milaservice på en Renault Scenic, en mycket duktig "frifräsare gjorde detta för 6.900:-. Men ni kanske inte har några duktiga "frifräsare" på era orter. Kolla också vad märkesverkstaden tar för att byta bromsbelägg det skiljer ofta dubbelt i pris.

#23
2012-10-06 20:40

Visst är det dyrt med en 12000-mil service på Renault. Ungefär som för en Audi A6 har jag för mig. En Golf Tsi DSG 140 -08 kostar nästan det samma, men har ingen servat en Kia hos en frifräsare så vi får en prisjämförelse? Är Kia-servicen såååå billig att frifräsaren inte kan konkurrera? Eller - anses 7-årsgarantin vara så värdefull?

#24
2012-10-06 21:30

Okay jag kan ha fel men visst var Vi Bilägares långtest av Kia dyr att serva.

#26
2012-10-06 21:45

Om dessa spammare nu skall spamma på Vib:s hemsida så kunde de väl översätta till svenska först.

#27
056
2012-10-06 22:07

En del spammare räknar med att svenskar kan utrikesspråk... dock förstår de svenska. right?

#28
2012-10-07 00:13

@kurrewi
När du servar bilen hos en märkes verkstad får du alltid betala mer, ex.vis oljan får du dyrbetala. På Biltema kan du köpa exakt samma olja för halva priset, och dom är alltid dyrare på reservdelar trots att det är samma delar"

Att det är "samma" delar på Biltema är en riktig sanningsvridning. För det är det inte. T ex tar bromsbeläggen från biltema i min Saab slut på halva tiden jämfört med orginalbeläggen.

#29
2012-10-07 10:12

"Timingbeltkiller", is 30 000 kms a short serviceinterall? You are not too well informed i think!
"Kurrewi", Stockholmspriser är inte relevanta att redovisa i en biltest. Resten av landet har lägre priser vilket Vib har redovisat tidigare.
"Wuzac", Oljepriset hos serviceverkstaden beror på om han debiterar dig literpriset 220 kr vid service eller fatpriset 140 kr per liter. En riktig verkstad fyller olja på din bil från fat!

#30
2012-10-07 10:22

Den här 7-åriga garantin som är "gratis" är ju faktiskt inte så billig om man skall jämföra med vad servicen kostar hos en obunden verkstad. Priset på servicen på den obundna verkstaden är ju ofta halva priset jämfört med märkesverkstaden. Jämför dessa priser under 7 år på service och märkesverkstaden får ju faktiskt betalt för den där garantin de lovar ut.
Sätter man som Kia villkor på sin garanti så slår de ut konkurrensen och det skall man inte tillåta.

#31
2012-10-07 10:31

De slår väl inte ut konkurrensen Hackenbush. Du har ju ett fritt val ta 3 års garanti o serva var du vill eller 7 år men då måste du till märkesverkstan. Där kan du ju som konsument själv göra ett val! Tycker du det blir för dyrt välj 3 års garanti det är ditt egna val som med mycket annat du köper idag.

#33
2012-10-07 10:39

finns ju mycket annat att fundera på med det här med service. Ta tex det här med vw sk longlifeservice 3000mil eller 2 år. sen läser man det finstilta att serviceindikatorn kan säga till tidigare beroende på hur bilen körs. Jag lyckades aldrig köra mer än 2400 mil innan det var dags för service o det oberoende om jag hade vissa år med mycket långkörningar.

#32
2012-10-07 10:40

Jo rac det har du ju rätt i, men jag tycker ändå att det är ett lite ojust sätt att försöka låsa kunderna till sig.

#34
2012-10-07 10:45

Klart det är som med mycket annat Hackenbush. Ta det här med bundna elavtal. mobiltelefoner som är gratis som du sen betalar mer än väl på 2årsavtal. mm mm mm

Men om man minskar biltillverkarnas förtjänst på eftermarknaden. var kommer dom då ta in sina förtjänster?

dyrare nybilspriser kanske eller något annat?

#35
2012-10-07 12:10

Jag föredrar dyrare nybilspriser, Eftersom jag endast köpt helt ny bil 1 gång i mitt liv.
Att betala lite mer när man köper bilen känns inte så mycket eftersom man ändå lägger upp en stor summa i alla fall men att ha dyr service år efter år känns nog mer tycker jag.

#36
2012-10-07 15:14

7 års service på en Kia kostar ca 25 000 kr. På denna tid får du åka maximalt 21000 mil. Det blir ca kr 1.20 per mil i service och måttligt med reparationskostnader då de stora och dyra reparationerna har garanti till 15000 mil och motorgaranti till 50 000 mil om du använder Kias motorolja (Midland)

Du Hackenbusch, du talar om att det blir så mycket billigare att serva en Kia hos en "obunden" verkstad. Då måste du väl veta vad det kostar att serva hos en frifräsare? Så fram med summan!!! Jag har i flera dagar försökt få fram denna summa och kommit fram till att det inte är någon som vet utan bara en massa som tror, ungefär som på ett bönemöte.

Om märkesservisen på en Kia kostar ca 2300 kr och frifräsaren ska göra jobbet för halva priset, 1150 kr, räcker inte kostnaden till mer än oljan så filter och annat får han ta vid nästa service och då inget oljebyte?

Jag ser detta med frifräsare så här: Du har några som kämpar för att sälja bilar, marknadsför och står i, ofta utan någon större vinst. Så kommer det någon, ofta med brister i kunskaperna och vill kostnadsfritt ta över eftermarknaden och det andra har kämpat för, men inte garantierna. Inte särskilt snyggt. Därför kallar jag denna kategori människor för SNYLTARE.
SNYLTARNA kan gärna vänta tills garantitiden gått ut. Då blir agerandet lite snyggare. Samtidigt kan de jo ta över goodwillen från märkesfirman?

De som inte gillar att serviceintervallen är 3000 mil/1 år kan jo göra som hos Audi. Fylla på en sämre olja och ändra intervallen till 1500 mil/1år? Konkurrensen blir inte rättvis innan frifräsarna också tar över garantin, eller väntar till den gått ut. De kan åtminstone garantera motorn 50 000 mil med den oljan de fyller på, till en början. Gör de inte det så vet vi var de står i kvalitetshänseende.

#37
2012-10-07 19:33

Ses!
På alla de bilar jag haft hittills så har service kostnaderna varit ca halva priset jämfört med märkesverkstaden, detta gäller Bmw, Audi, Passat, Skoda och diverse andra bilmodeller så varför skulle detta inte gälla just Kia även om jag inte frågat priser om det? Känns onödigt att fråga priser på en bil jag inte har.
Om du vill veta priset på service på Kia hos obunden bilverkstad så kolla själv.
Det är kanske inte halva priset för Kia men jag skulle bli ytterst förvånad om Kia hade samma kostnader för service på obunden bilverkstad som på sin märkesverkstad.
Det är samma inom alla branscher. Jag brukade köpa linser hos min lokala optiker men de kostade där 600 för en paket linser, På internet kostar samma paket 200:- och det är exakt samma märke.
Samma är det med reservdelar för bilar, de reservdelar med en biltillverkares logo på är mycket dyrare än de utan logo.
Sen kan det vara så att alla reservdelar är inte lika bra som original men det gäller inte 100% av dem.
Jag har själv jobbat i nära kontakt och med säljare för reservdelar och så fort inköpta reservdelar kommer innanför dörren så lägger man på minst 100% på priset man själv gav och inte har man 100% kostnad för att handha reservdelen utan den läggs i stort sett bara på hyllan. Det är vi kunder som får stå för notan och de som tycker det är ok att betala vad märkesverkstäderna vill ha för sin service och sina reservdelar får såklart göra det och jag hoppas bara de är nöjda.

#38
2012-10-07 19:37

Förr, jag vet inte hur det är just i dag, när 12000-milaservisen på Audi kostade 15000- 17000 kr inkl kamrems/vattenpumpbyte var det inte svårt att hitta en som gjorde det för halva priset. Det gjorde Audis mekaniker hemma i sitt eget garage med originaldelar, men att kunna vara billigare än Kias service på 2300 kr när materialkostnaderna är runt 1500 och ingen jobbar gratis och vissa betalar till och med skatt och arbetsgivaravgift, då är det svårt att ha ett pris som är så mycket lägre att det är värd att beakta.

Obefogat gnäll från de seriösa frifräsarna i alla fall!!!

#39
2012-10-07 19:42

Det jag gillar med frifräsarna är att man har en personlig kontakt med dem som utför servicen. På märkesverkstäderna pratar man med en kundmottagare som knappar på datorn och det känns så opersonligt tycker jag men det finns kanske bilägare som tycker detta är bra att man slipper prata med den som utför servicen och då är det ju bra.
En oljeservice (grundservice) på 2300 är inte mycket att gnälla på nej, där håller jag med.

#40
2012-10-07 20:17

Alla dessa diskutioner om märkesverkstäder eller inte är nästan löjliga, märkesverkstäderna måste ta till hjälp med fula knep för att klara konkuransen. Vi kan ju hoppas att dom får en knäpp på näsan. De så kallade "frifräsarna" gör säkert också fel, men kontroller har gång på gång visat vilka fel märkesverkstäderna gör,

#41
2012-10-07 22:31

Kurrewi, vilket fabrikat använder du när du är ute och cyklar. Svithun?

#42
2012-10-08 09:00

S-E S Tål tydligen ej heller konkurans.

#43
mcregor
2012-10-08 11:11

När jag skulle byta bil ifjol så tog jag reda på servicekostnaderna för bl a Kia Cee'd (diesel). Den hade då serviceintervall på 3000 mil eller 1 år så för de flesta är det nog 1 år som gäller om man kollar genomsnittliga körsträckor i Sverige för privatbilar (= mindre än 1500 mil/år).
Jag kollade de 4 första servicetillfällena vilket för en normalbilist motsvarar 4 år och service upp till ca: 6000 mil - varvid nästa service infaller efter 5 år och 7500 mil. Priserna låg för dessa 4 servicetillfällen (för 1 år sedan) mellan 13.000.--14.000 kr på de 2 auktoriserade Kia-verkstäder vi har i stan. Det ger en milkostnad på service på 2,17 kr/mil i detta exempel (6000 mil).
Om det är dyrt eller billigt skall jag inte uttala mig om men det är i alla fall de fakta jag själv fått för 1 år sedan. Och "problemet" är väl i så fall att de flesta måste in varje år. För de som kör 3000 mil/år blir ju servicekostnader halverad och då ser det ju bättre ut - men detta gäller ju inte så många privatbilister.

#44
2012-10-08 11:48

Tack mcregor, då vet jag. För min del, jag kör ca 2500 mil/år, betyder det ca 10000 kr på 3 år eller 23 000 kr på 7 år och 17500 mil. Till detta kommer de första 15 000 milen endast utgifter för slitagedelar, bromspads, glödlampor osv.
Det blir runt kr 1.30 per mil över 7 år i servicekostnader och det tycker jag är jämförelsevis billigt.

Med min bonus och max 2500 mil/år kostar försäkringen, för den bil du nämner, hos Folksam mindre än 3000 kr per år sägs det, också det överkomligt.
Det blir nog en Kia nästa gång. 179 000 kr för en ny combi om man handlar vid rätt tillfälle hos rätt handlare är också acceptabelt.

Den som endast kör 1500 mil/år kan jo köpa en VW. Där är serviceintervallen 3000 mil/2år.
Slutligen, när jag cyklar kurrewi använder jag en gammal monark!

#45
2012-10-08 12:29

Det har skrivits massor om att Kia är orimligt dyra att serva samt att deras reservdelar också är väldigt dyra.
Faktum är att detta är en dem viktigaste anledningarna till att jag inte har köpt någon ny Kia än.

Sedan dess och mycket "eftertryck" så skall priserna ha justerats neråt men jag vet dock inte hur mycket.
De torde ju kunna ligga ungefär som på en Hyundai och i så fall är dem ju helt ok numera.
Kia har för övrigt en salig blandning på när bilarna skall servas men b.l.a Ceed med Dieselmotor skall servas vid 3000 mil/ 2 år

Vad priset sen blir i verkligheten över kanske 15000 mil är en helt annan sak,...verkstäderna är världsmästare på att hitta på sätt att ta betalt.

#47
mcregor
2012-10-08 12:36

@Mistro: Ceed (förra modellen i alla fall) med diesel hade 3000 mil eller 1 år i serviceintervall - så var det i alla fall förra hösten när jag provkörde den.

#46
mcregor
2012-10-08 12:38

@S-E S: Om det är den "gamla" kombin du kollar på (verkar så med tanke på priset) så provkör och kolla körställningen. Jag fick skippa Ceed för den hade en för mig helt omöjlig körställning (för höger-benet). Blev uttröttad väldigt snabbt - kan vara så att gaspedalen gick alltför lätt så man var tvungen att "hålla emot" benet i kombination med dåligt ben-stöd. Det blev en Golf Variant Bluemotion istället som har betydligt mycket bättre säten.
Hur den nya Ceed kombin fungerar vet jag tyvärr inte för jag har inte haft nån större anledning att provköra den ännu. Dock tyckte jag vid en provsittning att det var väldigt mycket blänkande plastkrom i närheten av ratten. Dom hade gärna fått haft matt krom i st f glänsande...
Sen kan du nog inte ta för givet att servicekostnaden efter de 4 första tillfällena är lika stor sp, för de 4 första. Bilhandlarna brukar vara duktiga på att öka på priserna allteftersom bilen rullat flera mil så det är nog läge att kolla.

#48
2012-10-08 16:54

Tack för alla tips! Har kollat lite på Kian. Den jag provade hade matt aluminium och ingen krom på instrumentbrädan, men det fanns en med svart pianolack! Verkar kunna hitta en bra körställning och lastmöjligheten i kombin är bra.

Har kört Golf Plus Tsi 140 DSG, men den har ett lastutrymme som är i minsta laget. Dessutom kostar servisen ca 25 000 kr för de första 12 000 milen och det är inte konkurrensdugligt längre. Inte heller bromsvätskebytet vart annat år för kr 700 eller växellådsoljebytet var 6000 mil för kr 700, båda kostnader utöver servicekostnaden uppskattades. Men körställningen var bra.

Får vänta och se om det blir någon modell 2012 över till rabatterat pris när vi kommer in i 2013. Då kanske?

#49
mcregor
2012-10-08 19:06

@S-ES: Antar att det är den gamla Ceeden du provkört eftersom den nya kombin inte börjat säljas här ännu. Sen vet jag inte vad du fått servicekostnaden för Golfen ifrån för de prisuppgifter jag fick ifjol pekar på ca: 10.000 kr för de 3 första servicetillfällena om man kan hålla 3000 mil emellan vilket du borde kunna göra. Skulle bedöma att 12.000-milaservicen borde kosta runt 5000 kr för det är nog en s k stor service (liksom 6000-milaservicen). Men det borde ju vara enkelt att få svar på. Nu har jag visserligen en diesel men den borde ju inte vara billigare i service...

#50
2012-10-08 23:10

"S-E-S" : Jämför du med en golf så får du titta på Varianten som är rymligare.
Anser ju att Ceeden är snyggare och kanske också den vettigaste kombin sett till prisbilden tillsammans med Octavian.
Kian vinner då på sina garantier.

När det sen kommer till utrymmen så kanske inte Ceed är den mest optimala utan där är troligtvis Golfen rymligare. ( men inte på pappret )
Ceed är också en helt ny bil ( om det nu är den nya du har tittat på ) och om det är viktigt så är det nog väldigt svårt att hitta något bättre alternativ.

Om utrymmen är viktigare så kanske en Megane/Scenic,Focus eller en 308:a kunde fungera. ( dem Franska är väldigt lågt prissatta nu )

#51
2012-10-09 09:34

Du har rätt. Det är nog den gamla cee´d modellen jag har provkörd, men om 7 år är även den nya modellen gammal. Serviceuppgifterna för Golfen är delvis självupplevda fram till 9000 mil. Service 1: ca 2700 kr. Service 2: ca 7200 + 700 för byte av olja i DSG-lådan + bromsoljebyte kr 700. Service 3: ca 2700 kr. service 4: ("superservice") ca 9200 kr enl. förfrågan inkl tändstift och övrigt annat som byts vid 12000 mil men exklusive bromsoljebyte och oljebyte i DSG-lådan. detta blir tillsammans ca 25000 kr.
Sålunda har jag fog för att kunna påstå att VW´s servicekostnader för 12000 mil motsvarar servicekostnaderna för en Kia i 17500 mil med fakturor och offerter som stöd. Tror inte att priserna har sjunkit på VW service fram till i dag jämfört med 2009-2011.

Orsaken till att det inte blev en Golf variant var att den skulle börja tillverkas i Mexico i maj/juni 2008 och med 6 månaders leveranstid skulle det ha blivit leverans 2009, 1 och ett halvt år efter min beställning! Varianten var då endast 6000 kr dyrare. Apropos diesel, du slipper i alla fall kostnaderna för tändstift. 650 kr tror jag det var!

Jag övervägde att köpa en Scenic, men som tur var frågade jag vad 12 000 mil servicen kostade. Jag kunde lika gärna ha en Ferrari.

#52
mcregor
2012-10-09 11:36

Hej igen S-E S:
Dessa kostnadsuppgifter fick jag av Mölller bil i oktober i fjol för min Golf Variant Masters 1,6 Bluemotion:
* 3000-mila: 2.200 kr
* 6000-mila (3 år): 4300 kr (stor service)
* 9000-mila (4,5 år): 3.400 kr
Jag kan inte svara för att dom stämmer men det var ju en jäkla skillnad jämfört med dina kostnader. Min är i o f s manuellt växlad.
Men åter - provkör Ceeden noga och kolla om det fungerar för dig med "gasbenet" - för mig var det helt omöjligt vilket var synd för då försvann detta alternativ direkt.

#53
2012-10-09 13:31

Nu har ju priserna framkommit på nya Ceed kombi och de verkar väl rimliga,..men med fokus på priset så blir nog den Focus som snurrar i reklamen ovan för 160.000kr rätt svårslagen? :)

#54
2012-10-09 14:10

Mcregor, de uppgifterna är vad jag betalt hos samma firma som du refererar till under 2009-2011. Kanske är det en naturlig differens mellan teori och praxis? Eller så har de rätt nyligen insett att det inte funkar med vilka eftermarknadspriser som helst om man vill behålla kunderna?

Focus för 160 000 låter bra, men jag har haft minst 4 Fordar och det tar tid att glömma. Kanske Bilia gör ett ryck?
PS! Ska prova gasfoten vid tillfälle.

#55
mcregor
2012-10-09 16:14

Apropå Focus så hade jag en Focus Kombi -07 som jag körde i 4,5 år och 10.000 mil utan det minsta fel - inte ens nåt på garantin. Däremot föll den nya Focusen bort eftersom den bl a var trängre/sämre i baksätet än den gamla. Men med den nya, lilla bensinmotorn är den ju helt klart billig.
Sen är det ju lite oroande om verkligheten avseende servicepriserna diffar så otroligt mycket jämfört med vad dom uppger...
För mina tidigare Folkor så har det dock inte varit så men det kanske ligger i tiden att blåsa kunden när man väl slagit till....

#56
2012-10-09 23:33

Problemet med vw bilar är ju det att en 3000milaservice ofta redan infaller runt 2500mil o ibland tidigare då serviceindikatorn säger till!!

#57
2012-10-10 00:09

rac.

Det är likadant på Hyundai i40 att service indikatorn säger att du ska serva bilen trots att den bara gått ca 1700mil som våran gjort när den talade om att det var dags för service. Men det är 3000mil/1år som gäller vilket som inträffar först. Jag gjorde service på våran bil trots det låga miltalet då jag tycker 3000mil är för långt mellan service tillfällena och olje/filter byte främst.

Service indikatorn skulle man inte bry sig om har jag fått till svar från generalagenten. Den passar inte för svenska förhållanden fick jag till svar utan 3000mil/1år som gäller. Varför sitter den där då kan man undra?

Om det är så att den är anpassad till oljor i USA som är sämre än de vi har här i Europa.

#58
2012-10-10 08:41

"Shogun": Då blir ju saken en helt annan!
Tycker också att det är skit att utlova en längre service-intervall än vad som egentligen är brukligt!
Man har ju länge nu haft bilar som själva talar om då de vill ha service och det har vi ju intalats om att vi skall lita på.

Samma sak åt det andra hållet,..att sänka intervallerna och samtidigt HÖJA priserna är helt åt helvete!
Sen står dem där och slår sig för bröstet över hur bra kvalite bilarna har!
Bättre då att sänka intervallerna till 1000 mil så håller ju bilarna för evigt?
( slog mig just att en del småbilar har just 1000 mils- intervaller )
Nä...vi petar bara in en extra service och låter kunderna betala dyrt för det så slår vi två flugor i en smäll!

Märkligt dock att den i40 som VIB äger rullade 3000 mil innan service,...månne de inte köra så hårt? ( eller som folk brukar över lag?)
"kul" också föresten att varje dag ( ytterliggare 1300 mil ) behöva se att bilen varnar och vill ha service när den egentligen inte vill det....märkligt!

#59
2012-10-10 12:36

En del bilar med flexibel serviceintervall räknar antal kallstarter, fler kallstarter, hårdare slitage på oljan, kortare körsträcka!

#60
mcregor
2012-10-10 13:09

Hittills pekar det på att min Golf Bluemotion landar in på 3000 mils serviceintervall. Nu kan det säkert ändras men den har gått 2000 mil och fortfarande signalerar den att det är 3000 mil som gäller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.