Bild
Nästa artikel

En skitig sladdhärva

Biltestarbloggen

Halva december har jag levt med en eldriven Opel Ampera och det är en tyst och bekväm bil, åtminstone att åka i. Det där med laddandet har jag däremot inte mycket till övers för.

Bak i bilen ligger nu en plastpåse med en skitig sladdhärva. Jag åker till många olika ställen med bilen och det är inte alltid som elkontakterna sitter så lättåtkomligt. Jag har dragit skarvkabel över våta grusgårdar och på smutsiga garagegolv och när bilen har laddat färdigt ska ju den kraftiga kabeln lindas ihop. Det är ett trassligt jobb som vanligen resulterar i att jag blir ordentligt skitig. Tvättmaskinen har gått varm de senaste veckorna.

Det här strulandet med kabeln är så retfullt, att jag aldrig skulle vilja ha en elbil. Tänk så enkelt och trevligt det är att åka till en mack och tanka någon gång per vecka.

Kommentarer

#1
2011-12-27 11:38

Ett problem som bilfabrikanter tydligen inte tänkt på. Kan tänka mig att på kalla vintrar kan kabeln till och med frysa fast i snön.

#2
2011-12-27 11:39

Typiskt för ny teknik - och icke tillfredsställande provning. Provingenjörerna har aldrig tvingats "släpa kablar i skiten"

Bör kunna gå att lösa med sladdvinda - antingen integrerad i bil, eller som tillbehör.

#3
2011-12-27 11:48

Frågan är också om sladden får vara ifred om nätterna? vissa individer gillar ju att "busa" med folk och vad säger att någon som går förbi inte bara drar ur sladden, eller till och med stjäl den?

#4
2011-12-27 11:55

Det var precis detta som jag väntade på,...kommentarerna kommer att hagla över alla problem som dessa eländiga elbilar ställer till....INNAN allmänheten ens har sett någon rulla på vägarna!

Tänk också på att någon stackare som minsann tycker att bensinpriset är skäligt kan råka snubbla över din kabel och skita ner sig!
Tänk på att någon kan SNO kabeln ,..tänk på att du skräpar ner och förstör den allmänna ordningen med dina kablar,...Tänk på att bilen är så tyst att du kanske glömmer att du kör bil ....tänk om,kanske ....

Kan redan se slutomdömmet om ett år: Amperan är så jobbig att ladda att jag föredrar att tanka på macken,vilket resulterar i en svag 1:a i betyg!

Jävla trams Vib ....Skärpning!!!

#5
2011-12-27 12:01

Om man har sin elbil i garage över natten och en laddning räcker under en dags normalkörning så blir det aldrig några problem med sladd eller smuts eller stöld. Men alla kanske inte kan ha det på det viset.

#6
2011-12-27 12:50

Det är en av orsakerna till att det är skönt att åka Hybrid, inte lika utsläppsfritt men funkar i praktiken....:)

#7
2011-12-27 12:55

att någon kan sno eller rycka ur kabeln är inte på något sätt kritik mot bilen, Mistro. Tvärtom är jag väldigt positiv till den här typen av bilar som jag tror starkt på. Däremot är det en fundering jag har ang detta, just pga att jag inte tror att grejorna kommer att få vara ifred och det är då ett problem... Det bör man nog tänka på om man har denna typen av bil.

#8
2011-12-27 14:24

E det inte bättre me en skitig elkabel än en skitig miljö? Nä, ja tror att elbilen e bra å bli allt bättre åtminstone om man kan tillverka elen på en miljösmart sätt.

#9
Granlund
2011-12-27 15:16

Bättre med en vanlig hybrid och en riktig elbil som laddas i garaget på nätterna och går 10-15mil på en laddning

#10
2011-12-27 15:40

Håller med Tjalle, varför kunde man inte byggt in en kabelvinda, precis som man har på en damsugare?
Kanske kommer i nästa årsmodell, eller som ett tillval.

#11
2011-12-27 17:08

Är det bara stadsbor på Vi bilägare?

Har skyddsombudet krävt användande av en superkabel som måste vindas upp på en bräda?

Besök Clas Ohlsson och köp de två kabelvindorna för 300 res. 900 kr.
En på 25 m och en på 50 m, den billiga räcker troligen oftast och risken att den ska bli stulen är rätt obetydlig.
Den andra i nödfall.

Och stoppa med ett par arbetshandskar och den övriga utrustningen som bör ingå för att hantera olika situationer, och vilken utrustning det är borde väl ni begripa utan att man ska behöva säga det?
Fast det förefaller som ni är amatörer på att utrusta bilar, liksom på att välja rätt motor.

Visst var det intressant att få veta att en stor kabel är bökig att sladdra med och blir smutsig och tar plats, men att det fanns någon som inte redan viste det är ju förvånande…
Den där kabeln är ju rena stenåldern, proffs använder inte sånt.

Testa nu kabelvindorna och tala om vilken längd som oftast räcker till, nog borde ni ha kunnat räkna ut det själva utan att ropa på hjälp?

Kabelvinda i bilen är tveksamt eftersom det skulle öka vikten av bilen även för dem som inte behöver 50 m kabel, inte så funktionellt.
Bättre anpassa det individuellt, men 10 m kunde alltid gå att stoppa med, vilket i det här fallet knappast skulle haft större betydelse ändå.

#12
2011-12-27 17:21

Håll ut, snart laddas bilen med resonansteknik som är effektivare än induktion och då slipper vi sladden helt och hållet.
Här en film.
http://www.electronicsnews.com.au/news/resonance-based-power-to-wirelessly-charge-toyota

#13
2011-12-27 17:43

Vilket trams. Här uppe i norr är alla bilar(bensin/diesel)pga kylan lika beroende av en elsladd som en elbil. Fungerar utmärkt med en 2,5m DEFA sladd i de flesta dagliga situationer.

#14
2011-12-27 17:46

Men tänk själv grabbar ... en medelålders mamma, kanske redan med ett sladdbarn om halsen ... och nu ska bilfan vindas kring nerkissade stolpar, med en äckligt lerig ledning ... Hav förbarmelse! :o)
.
Marianne@ ... Sorry, kunde inte låta bli :o) .. Se eländet som en parantes i världshistorien! Det kan nog bara bli bättre och ditt jobb är ju, just nu att bana vägen ..

#15
2011-12-27 17:56

Har Marianne aldrig använt motorvärmare?

#16
2011-12-27 18:08

Okej, det är bra att lyfta fram alla problem som kan uppstå med ny teknik. Men att använda sladdar är väl ändå inte något nytt?

#17
2011-12-28 08:15

Personangrepp.

Vitsen med att låta "vanliga människor" - i detta fallet en motorjournalist - till skillnad från provingenjörer - är att få fram problem som utprovningen missat - eller negligerat.

Marianne är en typ av kund - det kommer fram andra synpunkter när nästa medarbetare i ViB får låna bilen.

#18
2011-12-28 09:40

2011 års modeord: personangrepp. avlöser ordet kränkt som härjat på tronen några år nu...

#19
2011-12-28 11:17

När man ändå kopplat på sladden kan man väl ha en tvättmaskin i skuffen. Sen kör man alltihop på firmans motorvärmaruttag. På vägen hem hänger man upp tvätten på tork i ett speciellt takräcke från Thule. Varför inte va kreativ när man ändå måste krångla med sladdar. Säg inget till skatteverket.

#20
Juppe
2011-12-28 11:27

Tycker Marianne har en riktigt bra poäng och tar upp en praktiskt olägenhet som man inte riktigt tänkt på.
Strulandet med en skitig sladd kan nog få många att ofta helt strunta i laddningen och bara köra på bensinmotorn.
Hur bra är det med elbilar/hybrider då, kan man fråga sig?

#21
2011-12-28 11:41

Synd att det inte var V60 Hybrid som testades,..men till den tiden är det säkert extremt praktiskt att slippa sitta i en bilkö vid macken eller grisa ner sig med dem alltid läckande Dieselmunstyckena!?

#22
2011-12-28 15:49

Har funderat på en sak, detta med elbilar verkar ju jättebra men dom måste ju laddas. Ca 80 % av befolkningen bor i hyreshus, ett fåtal av dom har motorvärmare som dessutom ofta är temperatur och tidsstyrda, fungerar alltså inte för laddning. Har inte sett en enda kommentar om detta i alla tester, tänker jag fel eller?

#23
2011-12-28 17:17

Nemak, Sverige är ett konstigt lad. Bl.a. finns all statistik offentligt. PÅ SCB kan man läsa att 2008 bodde 42,7% av befolkningen (16-74 år) i flerbostadshus. Lägg dessutom till att i princip alla flerbostadshus norr om Stockholm använder motorvärmare samt att vid nybyggnation i många kommuner är det krav på laddmöjlighet borde inte det vara ett nationellt problem.

#24
2011-12-28 17:41

Det förutsätter att det finns parkering till huset överhuvudtaget. Vilket inte alltid är fallet.

#25
2011-12-28 18:25

Här ser man att mannen tydligen klarar anslutningen av elbilen bättre än kvinnan. Verkar inte vara så svårt!

#26
2011-12-29 11:08

Laddaren behöver väl oftast endast kopplas in en gång per dygn. En motorvärmare bör, under den kalla årstiden alltså, kopplas in vid alla längre uppehåll.
En inbyggd sladdvinda med fem till tio meter sladd borde räcka för det mesta. Annars kan man ju ha en lös sladdvinda som N-iklas föreslår.

Åtminstone lite äldre bilar kan ha svårt att "svälja" när man tankar dem, så den sista skvätten skjuter tillbaka ut ur tankröret och dräller ner händer, mark och eventuellt kläder. Det får mig inte att bojkotta bensin. (Det finns andra goda skäl.)
Somliga tycker att diesel är kladdigt och att lukten sätter sig i händerna.

#27
2011-12-30 08:53

Marianne har bra synpunkter. Visst går det att göra det enklare med en sladdvinda men det har de duktiga ingenjörerna inte tänkt på. Bra att inte bara teknikerfantaster gör utvärderingar av bilar.

#28
2011-12-30 10:46

Juppe, tror inte att man köper en sån här dyr bil för att inte använda den på rätt sätt. Det är inte som en etanolbil som det nästan kvittar vilket drivmedel man kör på. Detta är ju, i princip, den första på marknaden. Utvecklingen stannar inte med denna utan om ett par år ser det säkerligen helt annorlunda ut och små praktiska problem löser man efter hand. Som vanligt "Rom byggdes inte på en dag".

#29
2011-12-30 21:10

Jag har lite svårt att likställa mig med Marianne. För om jag hade en laddhybrid, så skulle jag inte bemöda mig med att ladda den på de mest krångligaste ställena, utan då köra på bensin. Jag anser att det är elhybriden som är det stora alternativet till den vanliga bilen. Elbilen är inte där idag. Men det finns marknad för den ändå. Det finns många, som inte är handelsresande och inte behöver leta laddplatser var dag, där den skulle duga utmärkt.

#30
2012-02-01 13:20

Ja ..det hade t.e.x underlättat en hel del om man inte behövde att ta med sig kabeln varje gång.
För dem som kan ladda hemma och ha kabeln liggande blir ju problemen med detta inte så stora.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.