Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Driftstopphjälp? – Jag är skeptisk!

7 juni 2012

Vid vårt sommartest av långtestbilarna bar det sig inte bättre än att vår BMW 118d åkte på en punktering när vi redan var sena på kvällskvisten. Det var dessutom vår praktikant, Alexander Öbom som satt bakom ratten.  Vi körde på E6 norrut. ”Det small som sjutton” berättar Alexander som höll huvudet kallt, minskade farten successivt och kollade.

Det var en mystisk metallbit som troligen virvlats upp av framhjulen, ställt sig på tvären och sedan gått in i bakhjulet med stor kraft.  Bilen har RFT-däck med lagningssats men skadan var stor och lagning var inte att tänka på. Ringde 020 21 00 00, BMW:s nödtelefonnummer och fick inte någon respons. Att själv leta rätt på en gummiverkstad skulle vara bästa lösningen. ”Men jag har ju en ny BMW med mobilitetsservice”, försökte jag.

Till slut körde vi stackars BMW:n  vars däck lät olycksbådande trots försiktig hastighet. Till slut parkerade vi vid en OKQ8- mack, lämnade bilen och fortsatte till natthärberget i Fjällbacka. Dagen därpå jagade jag rätt på närmaste BMW-handlare. Det låg utanför Uddevalla. Men de hade inte samma RFT-däck som vår bil råkade ha, d v s Pirelli. Conti och Goodyear ja. Men inte Pirelli. Att bli bogserad till Uddevalla var inte någon bra ide. Vi skulle i alla fall få fel däck.

Men nu låg det en gummifirma ett stenkast från macken där vi parkerat. Där fanns också ett nytt Continental RFT-däck.  Det kostade 1 600 spänn att få problemet löst.  Men förtroende för den där mobila servicen fick sig en knäck! Vi åkte hem på tre Pirelli och ett Continental.