Bild
Nästa artikel

Dags för världens största biltest

Biltestarbloggen

På lördag smäller det! Då börjar årets – och VÄRLDENS – största biltest! På gårdarna utanför mitt hotellrum står 68 vagnar som väntar på att bli körda. Det handlar alltså om Årets Bil-juryns test av kandidaterna till Årets Bil 2012.

Vi håller till vid ett stort badhotell i norra Danmark, vid stranden mellan Hirtshals och Skagen. Det är ett härligt område för biltest med massor av småvägar och knappt någon trafik. Ligger man i lite hinner man nästan köra ett tjog bilar varje dag. Men då är man mör på kvällen, vill jag lova.
 
På hotellgården står till exempel BMW 1-serien, Mercedes B-klass, Toyota Yaris, Volkswagen Up och fyra stycken Opel Ampera. Men när vi får köra Opels elbil är för stunden lite osäkert. Det finns inte ström så det räcker att för att ladda batterierna!

Ett bekymrat gäng Opeltekniker, elektriker och hotellpersonal jobbar just nu för fullt med att fösöka få kräm i kablarna så att det blir liv i Oplarna. Tyskarna muttrar om hotellets dåliga elnät, hotellchefen hävdar att det är fel på bilarna. Vem som har rätt får vi väl se så småningom.

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
Pulu
2011-09-23 18:32

Låter som att ni kommer att få en väldigt trevlig och rolig helg!
Må väl!

#2
2011-09-23 19:36

Det borde väl vara tämligen enkelt att slå fast vilken/vilka som har rätt; Hotellägaren eller Opel.

#3
2011-09-24 09:59

Det här problemet med otillräckligt utbyggt elnät är nog säkert något som alla elbilsköpare kommer att få uppleva.

#4
2011-09-24 10:00

Låter ju rätt givet att det är fel på hotellets elnät - det är ju Danmark ... Men annars är ju ölen ok, gemytet av bra klass och brudarna betydligt mer kvinnliga, självsäkra och tuffa än de svenska motsvarigheterna.

För övrigt kan man ju fråga sig om ViBilägares "testare" verkligen är mogna uppgiften - de känns ju onekligen lite som ett division D-lag.

#5
Omberg
2011-09-24 11:30

Skulle tro att det finns en väldigt enkel förklaring till problemet med laddström. I Sverige använder vi ibland kupevärmare + motorvärmare, det tar säkert mera ström än att ladda Amperan, i Danmark använder man sällan någon av dessa.
Det som blir riktigt intressant blir att jämföra Amperans koncept med de laddhybrider som kommer nästa år speciellt Volvon.
Det är möjligt att Amperans teknik är billigare och mer drftsäker än Volvons.
Har Amperan någon vanlig koppling och växellåda?

#6
2011-09-24 16:18

Amperan har en planetväxel för att få ner varvtalet från de två elmotorerna, och den har tre kopplingar C1 C2 och C3 som man själv inte styr vilken eller vilka som är i ingrepp. Förklaras här.
http://opel-ampera.com/wp_en/2011/06/01/sophisticated-efficiency/

#7
2011-09-24 20:32

@Omberg, nej motorvärmare+kupevärmare är oftast dimensionerade för 6A, alltså ca1400W, även om många kan använda 10A, 2300 W.
De är dessutom sällan inkopplade mer än någon timme.
Ett eluttag till en elbil bör ge 16A vid 400V för att inte laddtiden ska bli orimligt lång.
Det kommer ändå att krävas väldigt lång inkoppling för att få ett fulladdat batteri.

#8
Raymond K
2011-09-25 09:31

När man hoppar in i bil nr 25 för att provköra den orkar man verkligen vara objektiv då? Är man inte trött och speglad av en massa andra bilmärken? Orkar man vara lika noggrann som när man körde bil 1?
Hur många bilar provkör 1 journalist under 1 dag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.