Bild
Nästa artikel

Bullrigt men säkert

Biltestarbloggen

Det är alltid jättskönt att få byta ut vinterkängorna mot tunna vårskor, men att byta från vinterdäck till sommarsulor kan däremot vara rätt obekvämt. Den Suzuki SX4 som jag för tillfället kör var en annan bil när jag körde iväg från däcksverkstaden. När de mjuka vinter-Hakkorna i dimension 205/60 16 ersattes med hårdare och lägre Conti Eco Contact i dimension 205/50 17 blev bilen visserligen lite tuffare, men betydligt stötigare och bullrigare.

Så är det med nästan varje bil och Suzukin väsnas ändå inte värst av våra långtestbilar. Stackars Tobias som kör Mazda6 får nu nästan skrika för att passagerarna ska höra vad han säger sedan sommardäcken, 225 mm breda 45-profilare på 19-tumsfälgar, kom på.

För oss som gillar tysta bilar vore det förstås bekvämast att fortsätta köra på de dubbfria vinterhjulen. Men det skulle jag inte våga! Våra däckstest visar i reda siffror hur undermåliga mjuka friktionsdäck är i sommarväglag.

Senaste testen (i Vi Bilägare nr 4) visade att en bil med nordiska vinterdäck stannar först 20 meter längre bort på en våt väg än en bil med bra sommardäck. På torr väg är skillnaden i bromssträcka drygt tio meter. Det kan vara skillnaden mellan ett ofarligt tillbud och en svår olycka.

Väggreppet i kurvor och väta är också mycket sämre med vinterdäck. Så när temperaturen lade sig fast över nollstrecket var jag kvickt till gummiverkstan. Det är bara att gilla läget och skruva upp volymen på radion.

Kommentarer

#1
2014-04-08 10:49

Men att ha 19-tumsfälgar är ju bara fånigt! Däcken är dyrare, fälgarna är dyra och det studsar och bullrar så man blir döv. Nä, 16 tum räcker! Köpte jag mazdan skulle jag kräva att få det på sommardäcken.

#2
2014-04-08 10:51

Det är väl bra att ni upplyser om jättefälgarnas nackdelar - å andra sidan kan man fråga sig varför motorjournalister som vet detta inte satsar på hjul med mer än gummiband mellan väg och fälg.

#3
2014-04-08 11:24

Ett vinterdäck har högre friktionskoefficient (mot vägbanan) än ett sommardäck. Det ser man bl.a. via högre förbrukning. Det gäller även sommartid. Således bör ett dubbfritt vinterdäck ha minst lika kort bromssträcka som ett sommardäck.
Av erfarenhet vet jag att åretruntdäck har bra mycket bättre vattenplaningsegenskaper än renodlade sommardäck (som har för få ocvh för snäva fåror).
Test i sig är bra men däcktillverkare vill sälja och kan således komma med rekommendationer (understödda av motorjournalister) som gynnar de själva.

#4
2014-04-08 11:34

Bortom: Menar du att det alltid är så? Min bil drar mindre bränsle med dubbade vinterdäck än med sommardäcken.

#5
2014-04-08 12:26

Det man som bilägare kan göra är ju att dels välja det smalaste däcket med högst profil när man väljer bil. Har man redan en befintlig bil med befintlig däckstorlek som man inte kan byta till mindre eller som man inte vill lägga pengar på att byta till andra mindre dimensioner på, kan man ju detaljstudera däcktester, och då i synnerhets Vi Bilägares som testar och redovisar bullret på både slät och grov asfalt. Det är oftast på den grova asfalten det elaka bullret kommer. Sedan väljer man däck efter lägst ljudnivå och kanske väljer att prioritera ned andra egenskaper.

#6
2014-04-08 15:02

Med tanke på våra svenska dåliga vägar så får man väl snart gå över till ballongdäck igen som man hade förr.

#7
2014-04-08 15:22

Kanske en anledning till att många väljer SUV:ar. Det är ju i stort sett den enda kvarvarande biltypen där man kan få lite högre profil på däcken. Typ 225/60-17.

#8
2014-04-08 16:12

man ska inte ha större fälgar än att bromsarna får plats!
jag byter gärna ner mig till 16 tum ifrån 17, vägarna är skit så det är lite stötigt att köra över ojämnheter med 192/40-17
dock mycket bra väghållning på motorvägen

#9
2014-04-08 16:46

Hej MrPontus 192 millimeters däckbredd har jag aldrig hört talas om. Du menar förmodligen 195 mm? ;)

#10
2014-04-08 17:48

Bortom bör lära sig skilja mellan rullmotstånd och däckets förmåga att bromsa bilen. Det är två helt skilda storheter. Men visst, ett åretruntdäck kan vara väl så bra mot vattenplaning. I övrigt finns det massor med tester som visar att vinterdäck har mycket, mycket längre bromssträcka på torr och varm vägbana än sommardäck. Det är bara att Googla;-)

McTar tar upp ett fenomen som jag har beskrivit i ett tidigare inlägg, jag citerar mig själv:

"På min bil är bränsleförbrukningen i stort sett oförändrad mellan sommardäck och vinterdäck.

Men det beror på att rullomkretsen är något mindre på vinterdäcket. Vid 120 km/h på mätaren och med sommardäck är rättvisande fart 117 - 118 km/h (mätt med GPS). Med vinterdäck 113 km/h. I den hastigheten står luftmotståndet för ca 70% av det totala motståndet (resten är rullmotstånd). så där har vi en reduktion på i runda slängar 2,7% i bränsleåtgång!

Men inte nog med det, vägmätaren visar ju också nu 3,6 % för mycket! Så där har vi 3,6% till!

Summa: 6,3%!"

#12
2014-04-08 21:26

205/65-15 är finemang på vägarna här. Har tjälskott på 90-vägen till jobbet så det smäller i hela bilen. Tur att paneler m.m är ditskruvat ordentligt annars hade det skakat loss.

Däremot dricker det mer bränsle än dubbdäcken i 185/65-15

#13
2014-04-08 23:16

16" på en så stor bil som Mazda6 ser förjävligt ut. Då kan man lika gärna köpa första bästa billiga fula bil man hittar så kan man ju ha det tyst :P 225/45 är ingen extrem dimension.

Personligen bryr jag mig mindre om några decibel hit eller dit än att det ska se respektabelt ut. Tycker man tvärt om är kanske en sportig mellanklassare inte det smartaste valet - därför i det stora hela ett ickeproblem.

#14
2014-04-09 07:43

Det är knappast dimensionen som är problemet i det här fallet utan Mazdas pappkonstruktion. En riktig bil bullrar inte.

#15
2014-04-09 10:10

Då finns det inte många riktiga bilar... Vad som är en riktig bil skiljer sig då uppenbarligen också efter var den finns. I ett land utan skitasfalt är alla bilar riktiga.

#16
2014-04-09 13:13

Hej MrPontus Du skriver "man ska inte ha större fälgar än att bromsarna får plats!" Men då blir ju bakhjulen så små! Inte snyggt!

#18
2014-04-10 00:12

Lason1
Har Du inte läst Audi A5 SB kommentar? Rullomkretsen på dina sommardäck är 2034 mm och på vinterdäcken 1952 mm eller 4,2 % större. Det gör att Du kör 420 m längre varje mil på mätaren under sommaren och att bränsleförbrukning skenbart ökar med 4,2 %.

Dessutom ökar luftmotståndet med 8,3 % om du håller 100 km/h på mätaren med både sommar- och vinterhjulen. Det ökar bränsleförbrukningen med ytterligare 2,6 % om det är en bensinmotor och 3,4 % om det är en dieselmotor till totalt 6,8 % resp. 7,6 % med en diesel. Detta beroende på att verkningsgraden ökar långsammare vid ökad belastning på en dieselmotor.

Ovan har ingen hänsyn tagits till att vinterhjulen har ett lägre rullningsmotstånd. Dels beroende på att de är mjukare och dels på att de är smalare så det gör att skillnaden kommer att blir ytterligare något större.

#19
2014-04-10 00:20

Rimligen borde väl ett mjukare däck ha högre rullmotstånd? Eller?

#20
2014-04-10 00:38

Roger Skagerström @ Hakkapelitta R har det lägsta rullmotståndet av alla testade. Även lägre än de SK. miljö-/energidäcken, det kan Du se i Vi Bilägares senaste test av sommardäck där man även tagit med ett Nordiskt och ett kontinentalt vinterdäck.

Det är helt logiskt att ett mjukare däck som ger mindre motstånd mot den deformering som sker, också ger ett lägre rullmotstånd.

#21
2014-04-11 12:18

Bortom, du har nu vid flera tillfällen skrivit kommentarer som inte alls stämmer med andras erfarenheter och - värre - med fysikens grundlagar.
På ett alldeles slätt underlag och i låg fart stämmer det att ett mjukare däck har högre friktionskoefficient, men här gäller det verkligheten. Vad har du för anledning att misstro de tydliga skillnader som däckstester kommit fram till? Att alltid komma dragande med konspirationsteorier blir faktiskt lite löjligt.
Vissa åretruntdäck kan möjligen ha bättre vattenplaningsegenskaper än ett dåligt sommardäck, men de är i övrigt så urusla, så varför använda såna?

Audi A5 SB gör en riktigt bra utredning, för att inte säga imponerande!

VW Polo 2012 är faktiskt rolig beträffande att följa ett råd fullt ut. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.