Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bränsle – en bråkdel av bilkostnaden

3 januari 2012

– En tusenlapp för en full tank, det är ju inte klokt! Jag måste byta till något snålare.

Så tänker nog många bilägare när de står där vid bränslepumpen och ser hur hundringarna tickar iväg med racerfart.    

Men då lurar de sig själva ganska rejält, åtminstone om man ser strikt ekonomiskt på saken. De glömmer nämligen den i särklass största utgiften för bilen – den ”osynliga” värdeminskningen. Det är en kostnad som är åtskilliga gånger större än bränslenotan.

Vi kan ta Ford Focus Kombi med 1,6-litersdieseln på 115 hk som exempel. Med våra nya förfinade testkalkyler (premiär i nummer ett av papperstidningen!) har vi betydligt bättre koll på värdeminskningen än tidigare. För Forden, som är med i testet, sjunker värdet efter 3 år/6 000 mil med 106 500 kronor enligt prognosen.  

Under samma tid är dieselnotan 35 700 kronor. Värdeminskningen är med andra ord tre gånger så hög som bränslekostnaden! Även de totala driftskostnaderna för Forden under 3 år/6 000 mil – som slutar på 50 500 kronor – är en bagatell i jämförelse med värdeminskningen.

Slutsats: att byta bil för att komma ned i bränsleförbrukning är sällan en bra affär för den egna plånboken – hur frestande det än är när man ser hundralapparna rulla förbi varje gång bilen ska tankas.

I själva verket hinner de flesta köra åtskilliga varv runt jorden med den bil de redan har innan de tjänar in bränslekostnaden för en snålare bil.

Men för miljöns skull kan det förstås vara ett vettigt alternativ att byta till mer utsläppsvänligt alternativ. Och då kanske man borde göra det om man har råd...