Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bra med ökat garantitryck

29 september 2011

Länsförsäkringars nyligen presenterade maskinskadestatistik ger intressanta bilder och jämförelser mellan olika märken. Inte överraskande toppar de japanska och de sydkoreanska märkena rankinglistan, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att det är tryggast rent ekonomiskt att köra asiatiskt i ett längre perspektiv, alltså efter 10 000 mil, eller när nybilsgarantierna har gått ut.

Det som de asiatiska tillverkarna varit bra på är just att ge längre nybilsgarantier. Tre år/10 000 mil har varit ett minimum ganska länge, och från och med 2007 gick Kia i bräschen för ännu längre garantiåtaganden. Och det har nu också ett antal europeiska tillverkare hakat på.

Den verkliga skadebilden framgår inte riktigt i statistiken, eftersom de asiatiska tillverkarna tagit hand om mycket på egen hand, via garantier eller goodwill. Och det är ju förstås det allra bästa, då belastas inte vi försäkringstagare lika hårt.

När LF presenterar nästa rapport bör europeiska tillverkare som Renault, Opel, Ford och Peugeot hamna bättre till i statistiken – för att inte tala om redan nu topplacerade Mitsubishi – som från årsskiftet införde åtta års nybilsgaranti.

De tillverkare som ligger kvar med tvåårsgarantierna får bekänna färg.