Bild
Nästa artikel

Bort med plastkåporna!

Biltestarbloggen

Det har blivit mycket debatt efter Vi Bilägares avslöjande om att plastkåporna på underredet av vissa bilmodeller kan dölja elakartad rost, och fram för allt blev Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordons Verkstäders Förening, mycket orolig när han fick ta del av våra bilder som visar angrepp på gastankarna på en VW Passat -09 som endast rullat 12 000 mil.

Vi har fler exempel på rostiga tankar, och till och med på ännu yngre årsmodeller. Volkswagen uppger att de skruvar av plastkåporna och kontrollerar gastankarna i samband med service efter tre år, och sedan vartannat år. Det är tveksamt om det är tillräckligt ofta eftersom rostfallen fortsätter.

I Volkswagens anvisningar för tilläggsarbeten står dessutom att gastankarna och gasledningarna för Passat EcoFuel och Touran EcoFuel ska bytas först efter 20 (!) år.

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
2014-03-20 09:21

Detta hade de inte en tank(e) på.

#2
2014-03-20 12:25

Tanken svindlar också över att man faktiskt demonterar dessa plastkåpor på service ....

#3
2014-03-20 16:37

Tycker att dessa plastkåpor skulle plockas bort antingen av bilägaren eller bilprovningen med ett prispåslag vid besiktning.

#4
2014-03-20 18:37

Har för mig att alla gastankar måste provtryckas var tionde år, varför inte biltankar?

#5
2014-03-20 20:48

Varför inte tillverka dem i kompositmaterial, det funkar ju till husvagnar.

#6
2014-03-21 08:40

@walle_x: För husvagnar handlar det om gasol i flaskor med 8Bars tryck och för biogasbilar 230Bar så det är inte direkt jämförbart men det finns biogasflaskor i kompositmaterial.

När en biogasbil besiktigas kontrollerar Bilprovningen eventuella läckage och en rostig gasflaska är en läckande gasflaska. En gasflaska som rostar sönder sprängs inte som en ballong, den börjar läcka.

#7
2014-03-21 09:15

Jag har besiktat gasbil ett antal gånger och vet att man kollar e.v läckage men hade de sätt att gastankarna varit hårt angripna av rost skulle nog inte den gå igenom.
Mr.Wheeler
Om en kraftigt rostangripen gastank som har varit trycklös en tid fylls på till 230bar kan en obehaglig överraskning komma, något farligare än en sprängd ballong.

#8
2014-03-21 21:57

Är antagligen inte ett särskilt stort problem på mildare breddgrader...

Men jag vågar påstå att fallen där all plast faktiskt demonteras är väldigt få...

#9
2014-03-23 21:02

Vätgasbilarna har komposittankar som inte nödvändigtvis behöver sitta under bilen vilket minskar risken för korrosion.
http://images.gizmag.com/inline/toyotafcv-26.jpg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.