Bild
Nästa artikel

AutoIndex allt viktigare

Biltestarbloggen

Har suttit i timslånga möten med flertalet av landets generalagenter, och diskuterat resultaten kring senaste AutoIndex. Hos vissa av representanterna var det mungiporna uppåt medan andra tog del av undersökningen med pannorna i djupa veck.

Det som vi visat officiellt så här långt är totalresultaten. Ägarnas uppfattningar om bemötandet hos återförsäljare och verkstäder samt betygsättningen på bilkvalitet/egenskaper återkommer vi med längre fram. Generalagenterna har förstås också fått en liten ”hint” om detta, och det intressanta är att engagemanget för ägarundersökningen blir allt större år för år.

Undersökningen kostar en hel del att genomföra, och därför är det viktigt med respons, såväl från branschen som av konsumenterna. Kan avslöja att ett stort tyskt premiummärke representerades av hela sex personer – alla med viktiga befattningar – vid besöket hos oss. Respekt!

Taggar: Biltestarbloggen,
AutoIndex allt viktigare

Kommentarer

#1
2011-05-05 08:36

Eget beröm luktar illa. Mycket illa! Minst lika illa som när clownerna på Trafikmagasinet stod i tv och berömde sig själva genom att säga att deras program var så viktigt att typ var tredje person köpte bil efter deras "råd". Att dessa motorjournalister aldrig lär sig.

Öhhh, "Ägarnas uppfattningar om bemötandet hos återförsäljare och verkstäder samt betygsättningen på bilkvalitet/egenskaper återkommer vi med längre fram.": Ingick inte allt detta i det resultat som har presenterats? Oerhört förvillande. Om det nu är så att det kommer en till del kan t.ex. Mercedes hälsa hem eftersom betygen för bemötande hos återförsäljare och verkstäder kommer att sänka märket som en sten. Det har jag själv bidragit med vid ett par tillfällen. Men nu är det en Mercedes jag vill ha och inte försäljaren/verkmästaren så det får bli en Mercedes i alla fall. Men kanske att en ny Audi A6 står för dörren. Vi får se.

#2
2011-05-06 17:40

Jo, eget beröm luktar illa men att konstatera vikten av dessa undersökningar är inte direkt eget beröm, mera ett eget erkännande av att man gör ett arbete av betydelse. Helt okay för det har nog medverkat till att ett flertal fabrikat, nu senast Peugeot, har väldigt långa garantier, vilket är bra för konsumenten vill jag mena.
.
Emellertid luktar det ofta eget beröm i kommentarstrådarna från "mensamedlemmar" och sådana där ädelträ-experter :o)

#3
2011-05-08 17:29

Jag har kommenterat Autoindex i en annan spalt:
Det är naturligtvis svårt att mäta nöjdhet - det beror ju liksom lite på vilka referenser man har och därmed förväntningar. Dock verkar denna statistik till sitt innehåll bättre underbyggd än JD Powers stora undersökningar.
Seat, som jag inte har någon egen erfarenhet av, tillhör VW-koncernen och ligger ändå alltid i botten. Är den verkligen så mycket sämre än övriga på samma bottenplatta? Eller är de andra ägarna mer lojala?

I ytterligare en spalt ger Lars A den här länken: http://www.vibilagare.se/autoindex/toyota-har-lyckats-battre-an-peugeot-...
Min egen kommentar var:
Lars A, den där artikeln du länkar till ställer verkligen frågan vad man mäter på sin spets.
Kan det vara så att lojaliteten, som sannerligen inte behöver varar rationell, överskuggar allt?

Så vad mäter man?

#4
2011-05-08 19:31

Att försöka vifta bort betydelsen av en undersökning som Autoindex är att göra det enkelt för sig. Snarare är det så att de är mycket viktiga framförallt för generalagenterna som ser hur de skött sig. Man kan ana att det är därför Peugeot infört 5års garanti som vill visa att man höjt kvaliten på sina bilar och att man vill komma tillbaks på marknaden. Att försöka som Lars A i den länk han hänvisar till att det inte borde vara någon skillnad på syskonbilarna från Citroen Peugeot och Toyota. Skillnaden kan vara bättre service hos Toyota. Sedan tror ju jag att Toyotas rykte är något man arbetat sig upp till under en lång rad av år. Vilket man kan se på bilprovningens resultat. Så det är nog inte bara något psykologiskt som gör att ägarna till Toyota tycker som de gör om sina bilar. Utan en lång rad av faktorer som Toyota arbetat med under en lång rad av år. Och om man ser till Toyotas resultat i olika undersökningar runt om från världen så är det inte en slump att de får dessa resultat utan något man medvetet uppnått genom hårt arbete och strategi från företagets sida. Att försöka vifta bort det med länken från Lars A låter sig inte göras bara för att resultatet mellan dessa syskonbilar slumpat sig så som det visar där. Utan titta längre bak i tiden hur resultaten sett ut i olika undersökningar bla svenskbilprovnings resultat mfl. En arbetsseger anser jag att det är med en utstakad startegi från företaget. Även om jag anser att bilar från Toyota tillverkade i Europa med viss andel av europeiska delar från europeiska underleverantörer är sämre än Japan tillverkade. Något jag också fått medhåll av från Toyotamekaniker att så är fallet.

#5
2011-05-08 21:55

Ja, Shogun, alltså solidaritet.
Man solidariserar sig med ett fabrikat som man uppfattar som, tror är, bra. Inte vet.
Just dessa tre bilar visar att det inte alltid är något rationellt resonemang eller faktiska förhållanden bakom betygen.
Att till exempel Toyota säljer andra bilar och att de är bra betyder inte att just deras Aygo är bättre än 107 och C1 - de är ju alla samma bil! Det kan du väl ändå inte snacka bort.

Men visst har AutoIndex betydelse, men mest av rena imageskäl. Betydelsen är egentligen inte så stor för oss konsumenter, men kan få biltillverkare och handlare att förbättra sig framöver - precis som Lars A själv skriver i de där andra spalterna som citaten är hämtade från.
Man ska bara inte ta resultaten som ett absolut mått på kvalitet.

#6
2011-05-08 22:41

Roy J.

Det är det jag menar man kan inte bara stirra sig blind på att resultatet i Autoindex för dessa syskonbilar Aygo,107,C1 att de skilljer sig som de gör. Utan märkena har ju många fler modeller än dessa. Och hur uppfattar ägarna till dessa sina bilar för de olika märkena Citroen,Peugeot, Toyota? Det är det jag menar att Toyota har under många år arbetat sig till detta rykte om kvalitet för att de håller en hög kvalitet i jämförelse med många andra märken. Det är min erfarenhet i jämförelse med andra märken jag/vi haft. Och jag har haft många. Det är inte bara en utopi att de har detta rykte om kvalitet. Se andra undersökningar genom åren från olika håll i världen,är det bara psykologiska värderingar ägarna har om Toyotabilar att de är bättre än de i själva verket är? Nej se det tror inte jag utan detta är något man arbetat upp under årtionden under en utstuderad strategi.

Däremot tycker jag att kvaliten sjunkigt något vad vi kan se på våran Auris byggd i England med många europeiska underleverantörer. Något som gjort att vi gett ett sämre betyg i Autoindex mot tidigare år. Däremot är Toyota mycket generösa på att ta allt på garantin på de saker som hänt. Allt för att få nöjda kunder. Men nästa gång vid bilbyte blir det troligtvis ett annat märke än Toyota för våran del. Så så långt sträckte sig den solidariteten...... Kanske en Peugeot 508 eller en Hyundai I40 som var en positiv överraskning då jag/vi såg bilen igår på Motormässan i Karlstad. Och bilen gav mersmak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.