Bild
Nästa artikel

XC40 på efterkälken

Biltestarbloggen
Klar för start! Volvo XC40 kom sent in i årets långteststall, men är nu redo att rulla ut på vägarna.
Klar för start! Volvo XC40 kom sent in i årets långteststall, men är nu redo att rulla ut på vägarna.
Äntligen är den på plats, långteststallets Volvo XC40!

Nästan två månader försenad rullade den nya Volvo-suven häromdagen in i redaktionsgaraget. Orsaken till den sena ankomsten är leveransproblem, fabriken i Gent har helt enkelt inte klarat att spotta ur sig alla beställda bilar i tid.

Nu gäller det för långtestlaget att snabbt lägga så mycket asfalt som möjligt under hjulen på nykomlingen, den måste ju ifatt stallets övriga fyra bilar. Dessa har redan hunnit avverka över 1 000 mil vardera, så det är en hel del att ta igen för Volvon.

Innan året är slut ska XC40:n, som är en D4 AWD Momentum á 423 600 kronor, ha rullat minst 4 000 mil. Då vet vi också om Volvos nya stolthet har vad som krävs för att bli Årets Långtestbil 2018. Den har ju redan blivit utsedd till Årets Bil i Europa – och det är givetvis en titel som förpliktar.  

Mer om XC40:s ankomst till långteststallet finns att läsa i nummer 6 av papperstidningen, som kommer ut i mitten av april. Där avhandlas även de övriga långtestbilarnas prestationer hittills i år. Bilarna är Kia Optima Plug-in, Opel Insignia Kombi, Skoda Karoq samt VW Polo och omdömena om dem varierar.

Ömsom vin, ömsom vatten skulle man kunna säga… 

Kommentarer

#1
2018-03-27 14:47

423000:- för en dieselbil, grattis :)

#2
2018-03-27 14:58

Jag säger bara. Var finns hybridversionen i någon form som har lite framtid för sig? Det har inte diesel och teknologin som finns i dessa nu vad gäller utsläpp.

#3
2018-03-27 15:07

Usch, jag är mer oroad över att det är så många beställningar på denna typ av bil... man inser att miljön står låååångt ner på listan när ett bilköp genomförs.

#4
2018-03-27 15:14

Seriöst vilken konsumentnytta har dessa 4000 mila tester? Känns ju bara som miljöförstöring.

#5
2018-03-27 15:30

Japsen: Ja, det kan man fråga sig. Moderna bilar är byggda för att klara mer slitage än så och ingen sitter väl på helspänn och väntar på Vi Bilägares utlåtande från långtestet innan de inhandlar en ny bil.

#6
2018-03-27 16:26

Intressant hur olika testare tycker om XC40:
" i baksätet är det rymligt och luftigt, i alla fall så länge man nöjer sig med att sitta två där. Hög sitthöjd ger skön benställning för fullvuxna "
Cars.com:
"The backseat is less satisfying, offering sufficient space for adults if you compromise a little with the front seat occupants' position. The base cushion is too low and short for good thigh support and a non-reclining seatback is uncomfortably vertical."
iNews.co.uk:
"taller back seat passengers lose out a little on knee-room back and on support from the abbreviated and quite flat seat cushions.

Fast, de senare kanske inte fick låna bilen lika mycket...?

#7
2018-03-27 16:35

Säkert inga svenska journalister heller. Vet inte hur många gånger Volvo släppt världens bästa bil.

#8
2018-03-27 17:15

Det mest intressanta i denna test blir om något/några år när ViB ska sälja sin dieseldrivna XC40 och redovisa vad de får för den i andrahandsvärde. Vägen dit blir lika spännande som att titta på torkande målarfärg då knappast någon privatperson är intresserad av en diesel för de pengarna idag.

#9
2018-03-27 18:18

Håller med Japsen och Christoffer, ett helt onödigt test på bara 4000mil säger inte något. Fortsätt till 20000mil och kom igen sen med en rapport hur det gått.

En intressant länk.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180319/volvo-g...

#10
2018-03-27 19:28

Ska bli intressant att se vad Vi Bilägare kommer att tycka om ljudnivån i den här. I vintertesten i nr 3 ansågs bilen tyst men i nybilstesten i samma nummer ansågs den mycket bullrig. Snacka om motsägelsefullhet även om det råkar vara två olika exemplar av bilen. Nu tredje gången gillt, bullrig eller tyst?

#11
2018-03-27 19:55

Jag kan tycka det kan finnas ett visst värde i att testa 4000 mil. Blir iallafall lite tydligare vad bilen går för än vid ett vanligt test. Naturligtvis hade det varit mer intressant med test över 10 000 mil.

Vissa saker kanske man inte upptäcker förrän ett visst antal mil. Det känner man ju igen själv med en ny bil. Vissa bra och andra dåliga saker med bilen upptäcker man kanske efter längre tid

#12
2018-03-27 20:34

Test är väl alltid ett test. 4000 mil är rätt långt, det har framkommit i många fall då det både har hänt det ena och det andra med vib bilar.

#13
2018-03-27 21:08

Lennart Öjesten på Expressen testade bilar 80-90talet i 10000mil, och vissa bilar vidare till 20000mil. Tex Volvo 740, Ford Scorpio, Mitsubishi Galant av 1985 års modeller, gissa vem som var felfriast under hela testet? Naturligtvis japanen som vanligt.....;o)

Kunde man testa så långt då borde man kunna testa 10000-15000mil nu också. Det skulle vara mer intressant att läsa då vad som händer med bilarna och kostnaderna.

#14
2018-03-27 22:08

Vad som händer med en bil på 4000 mil är ganska ointressant. Isf borde vib ha 5st likadana bilar först då blir det iaf halvsemivetenskapligt.

#15
2018-03-27 22:41

423 kkr för en ganska liten bil utan något märkvärdigt, det låter fel.

#16
2018-03-27 22:47

Studerar man historiska data är Volvo jämte Mercedes det bilmärke som blir äldst och uppnår högst miltal. Jag är inte säker på att något annat bilmärke kan matcha dessa två med avsikt på ålder och slitstyrka.

Så påstådda fel måste alltid ställas i relation till körda mil, ålder och teknisk komplexitet.

XC40 lär dock gå mot trenden, tyvärr.

MVH AL

#17
2018-03-28 07:07

årets långteststall ... absurd verksamhet att avverka så många mil som möjligt på kortast möjliga tid, har ni inget vettigt att ägna er åt!?

#18
2018-03-28 08:07

Men visst körde ViB någon bil betydligt längre för några år sen, var det 20.000 mil? En V70? Minns inte nu.

Att köra 4.000 mil på ett år har förstås sina begränsningar och ev. fel åtgärdas på garantin.
Många tillverkare har bara 2 års garanti, och då 1500mil/år är någon slags standard, så hinner "Svensson" inte ens uppleva 4.000 innan garantin har gått ut.
Det är mer intressant vad som händer sen, kommer bilen bli dyr att äga efter 5 år? 10år?
Det är förstås omöjligt att ordna för ViB, bilparken skulle bli enorm, så vi får nöja oss med de 4.000 mil som körs.

Vi får hoppas att rubriksättningen blir bättre, innan har man läst: "på verkstad igen", fast det handlade om byte av vindruta eller reparation efter en mindre krock, alltså inget som har med bilens kvaliteter att göra.

#19
2018-03-28 08:55

ViB brukar behålla någon bil längre än ett år för att se hur den fungerar med fler mil på mätaren. Att göra det med hela teststallet lär bli krångligt och då kan man byta bilarna vart femte år eller så. Milen verkar inte enbart köras för att lägga milen på mätaren utan bilarna används av redaktionen som vardagstransport.
Med tanke på att bilarna under första året i många fall hinner visa dåliga sidor kan det vara bra konsumentupplysning. När de hunnit bli några år gamla finns inte samma variant att köpa längre och för nybilsköparen är då tidningen inte intressant.

#20
2018-03-28 10:10

Såvitt jag känner till behåller VIB vissa långtestbilar ytterligare några år, vilket jag tycker är bra. Svagheter inte minst i form av bristfälligt rostskydd brukar obönhörligt göra sig påminda. Hur fordonen åldras över tid är i högsta grad intressant för begköparen, men kan även vara värdefull för nybilsköparen om modellen lever kvar. Tycker det är bra, så länge man håller sig till rena bruksbilar och lämnar lekobjekt som Miata och lyxobjekt för 500000 kr+ utanför.

#21
2018-03-28 11:08

”Testinformation
Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil
Toyota Prius II – 14 418 mil
Volvo V70 2,0F – 9 592 mil
Kia Cee´d 1,6 EX – 8 444 mil
Ford Mondeo 2,0 TD – 12 008 mil
Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil
Volvo XC60 2,4D – 7 755 mil”

Här ser man VB körsträckor förr med testbilar då man körde betydligt längre sträckor och längre tid med testbilarna. Första modellen av Prius kördes över 15 120 mil vilket är nästan fyra gånger så långt som dagens tester, men dagens bilar kanske inte går att köra så långt sett till hållbarheten på bilarna.

#22
2018-03-28 12:22

Milen mellan 10k - 20k är de mest intressanta, det är här agnarna sållas ifrån vetet (eller hur nu ordspråket går).

#23
2018-03-28 14:26

Hej på er! Som många redan kommenterat så kör vi fortfarande vissa långtestbilar betydligt längre än 4 000 mil. Den senaste redovisningen var i nr 1/2018. Där kan man läsa om:
Mercedes B 180 CDI, 2012, 13 025 mil.
Nissan Qashqai Dig-T, 2015, 8 002 mil.
Opel Astra 1,4 Turbo, 2016, 4 780 mil.
BMW i3 REX, 2014, 4 901 mil.
Subaru Levorg GT-N, 2016, 4 749 mil.
Skoda Octavia 1,2 TSI, 2014, 9 438 mil.
Ford Mondeo 2,0 TDCi, 2015, 10 402 mil.
Volkswagen Passat Sportcombi 1,4 TSI, 2015, 8 011 mil.

#24
2018-03-28 14:44

En dyr bil med endast 2 års garanti-uselt Volvo

#25
2018-03-28 15:19

"Hur fordonen åldras över tid är i högsta grad intressant för begköparen, men kan även vara värdefull för nybilsköparen om modellen lever kvar. Tycker det är bra, så länge man håller sig till rena bruksbilar och lämnar lekobjekt som Miata och lyxobjekt för 500000 kr+ utanför."

Och varför är det inte intressant att få veta hur bra bilar för 500kkr håller ihop? Även de som köper dyrare fordon borde väl ha rätt att få tillgång till denna konsumentupplysning? En XC60 kostar med lite utrustning över 500kkr, så den ska då lämnas utanför ViBs tester enligt dig?

#26
2018-03-28 16:33

Skodaägare.
Testverksamheten kostar pengar. Mycket pengar. Bästa valuta för pengarna torde vara att testa fordon i prisklasser som är rimliga för den genomsnittliga privatspekulanten, dvs gagnar flest presumtiva köpare.

#27
2018-03-28 16:54

Lasse J. Så anställda i ett företag som får bilen som en del av lönen är alltså inga köpare?

MVH AL

#28
2018-03-28 16:59

A.L.
Mer brukare!

#29
2018-03-28 17:40

Lasse J. Så de betalar alltså inte för bilen genom att göra avkall på lönen?

MVH AL

#30
2018-03-28 18:05

A.L
Det är ett val du får göra. Förmånsbil eller köpa själv. Väga våda mot nytta. Köp i egen regi innebär i bästa fall något mindre och energisnålare.

#31
2018-03-28 18:36

Lasse J. Det är upp till köparen att avgöra det oavsett man åker förmånsbil eller inte.

Men för det mesta rullar just dessa bilar långa sträckor och under arbetsliknande förhållanden så det är klart att köparna väljer bilar som är mer komfortabla än för den som bara åker till jobbet och möjligen till och från mataffären en gång i veckan. Arbetsmiljön är som bekant lagstadgad i Sverige.

Hos mina anställda skulle jag därför inte godkänna någon liten småbil. De behöver vara utvilade ute hos kund och dessutom skall de åkan med högsta möjliga aktiva som passiva säkerhet dit.

MVH AL

#32
2018-03-28 19:18

Jag kan förstå ifall man vill ha en komfortabel bil men handlar det inte om yrkestrafik så förstår jag inte ”arbetsliknande förhållanden”...

#33
2018-03-29 06:56

Har Miljöpartiet och socialdemokraterna gjort någon kupp mot vibilägare? Läser man kommentarerna så verkar det så..

#34
2018-03-29 09:34

Axa,
Är resande säljare att räkna som yrkestrafik? Jag åker land och rike kring för att hjälpa kunder att få korrekta lösningar på sina problem och har därför valt en bil som är bekväm att åka i. Innan denna hade jag en mycket mindre bil, men också en annan tjänst där jag inte hade samma behov av att transportera mig, kollegor och leverantörer.

#35
2018-03-29 10:33

Mäkinen
Jag kritiserar inte att man vill åka komfortabelt, oavsett privat eller i tjänsten.
Men jag tycker det är skillnad mellan bilen som arbetsplats och att använda bilen att ta sig mellan arbeten.
Att sitta som konsult och ta sig mellan olika uppdrag med bil tycker inte jag betyder att man har arbetsliknande förhållanden i bil...

#36
2018-03-29 10:55

Axa. Så när säljaren lägger x% av sin arbetstid till att transportera sig så är det inte arbete?

Vad bra! I alla fall för arbetsgivarna.(;-)

MVH AL

#37
2018-03-29 13:24

Jo, det är arbetstid.
Men en som transporterar sig utför ju inte ett faktiskt arbete, förutom att ta sig mellan olika kunder eller uppdrag.
Så vad är då arbetsliknande förhållanden för en som åker mellan kunder i en låt oss säga V60?

#38
2018-03-29 14:55

Bilkörning är en av mina arbetsuppgifter. Jag förutsätts ta mig mellan olika platser.

#39
2018-03-29 15:16

Axa. Transporten sker under arbetstid och mot en viss lön, med ett verktyg som tillhandahålls av arbetsgivaren och på order av densamma. Så visst är det ett arbetsförhållande.

Det skiljer sig inte ett dugg mot att arbetstagaren befinner sig på arbetsplatsen vid sitt skrivbord eller i fordonet. Arbetsgivaren har ett ansvar, vilket exempelvis yttrar sig i att arbetsgivaren får stå för skador på fordonet som uppkommer vid körning i tjänsten. Likaledes har arbetstagaren möjlighet (han och företaget är skyldiga) att föra körjournal där körda tjänstemil noteras.

Men visst hade det varit fantastiskt om resor mellan kunder (eller vårdtagare, brottsoffer, bränder eller bygguppdrag) vore att betrakta som privat körning. Då skulle vi raskt få en ny situation på arbetsmarknaden. Men å andra sidan skulle det krävas att vi skriver om lagen och att fackförbunden går med på denna justering (vilket inte lär inträffa).

Vill du jag skall fortsätta eller har myntet trillat ned?

MVH AL

#40
2018-03-29 15:39

Är det ingen som läser tidningen?
Som Maria nu redovisat, så hålls koll på tidigare bilar.

Att köra helt nya bilmodeller lite längre sträckor säger faktiskt en hel del. Man kommer underfund med saker som inte riktigt framkommit vid ordinarie tester. Det kan väl ändå ingen ha missat. Dessutom är inte dessa tester helt utan missöden, trots att de "bara" körs 4000 mil. Åter igen – läser ni inte tidningen?

#41
2018-03-29 16:48

Mäkinen
Yrkesförare? Ja då har man arbete i bil.

AL
Som vanligt går du igång på alla cylindrar när du personligen känner dig träffad.
Jag känner till arbetsgivarens arbetsmiljöansvar.
Som konsult eller dylikt, transporterandes mellan uppdrag eller klienter, på vilket sätt är just bilen en så kallad arbetsplats?
Varför inte bara säga att man vill ha en säker och komfortabel bil istället för att hymla om ”rullande arbetsplats”?

#42
2018-03-29 17:27

Axa. Av de skäl som jag redan angivit.

Det är därför både lagstiftning som praxis och kringliggande regelverk ser ut som de gör.

MVH AL

#43
2018-03-29 19:00

AL
Jag tror du missuppfattar mig.
Jag ifrågasätter varken arbetsmiljöansvar, lagstiftning eller arbetstidsavtal.
Jag menar bara att det många konsulter gör i bilen i tjänsten i praktiken inte skiljer sig från det man gör privat. Personen transporterar sig mellan A och B, samt ibland kommunicerar med andra vis handsfree(!).

Jag utgår att du som arbetsgivare även har alkolås installerat?

#44
2018-03-30 10:05

Axa. Så länge man befinner sig på arbetet omfattas man av dess lagar och regler.
Sitter man och kör bil mellan olika processer medför det att vissa villkor skall vara uppfyllda från arbetsgivarens sida. Ett typexempel rör buller som inte får överskrida vissa nivåer.

Hur man sedan utnyttjar tiden är ett helt annat resonemang. Det ingår i arbetstagarens lön och dennes uppgörelse med arbetsgivaren.

Alkolås finns på några bilmodeller men inte som policy.

MVH AL

#45
2018-03-30 12:36

AL
Nu greppar du efter halmstrån. Inte ens vid full motorvägsfart är det många bilar som överskrider arbetsmiljöverkets gränsvärde för buller. Typ KiA Picanto.
Så det handlar mer om att du vill att dina anställda ska ha tysta bilar. Inget konstigt med det. Men det vill man ju även ha privat.

#46
2018-03-30 15:19

Axa. Nja, halmstrån buller är en faktor (räkna på spridningen runt det lagstadgade värdet). För min del består bilvalet i att en utvilad förare gör ett bättre jobb än en som är trött. Bullerburkar och småbilar skapar en trött arbetstagare som presterar sämre än en som kommer utvilad i sin stora bil. På så vis kan man som arbetsgivare (och samhällsekonomiskt) motivera den högre kostnaden för den dyrare bilen.

En annan inte helt ointressant aspekt rör säkerheten. Riskerna i trafiken är högre än om man jämför med andra stationära arbetsplatser. Men riskerna kan hållas nere genom att välja större och modernare fordon, ja vid sidan av bulleraspekten då (som orsakar trötthet - en stor olycksfaktor).

Så precis som jag skrev från början är förmånsbilen en del av de anställdas lön likväl som ett nödvändigt arbetsverktyg som skall uppfylla många olika säkerhetsmässiga som produktivitetsdrivande villkor och krav. Det gör inte småbilarna och därför rullar de sällan som tjänstebilar.

MVH AL

#47
2018-03-30 16:06

AL
Det verkar som du står för spridningen.
Även om man räknar med spridning från gränsvärdet klarar de flesta lite större bilar gränsen.
Säkerheten förstår jag.
Men fortfarande, de bilar som dina anställda använder sig är inte mer arbetsverktyg än motsvarande privat bil. De gör ju inget mer än att transportera sig.

#48
2018-03-30 17:24

Axa. Bullret går förstås att räkna på om man är intresserad av det. Likväl får vi en större andel av de körda milen till höger om gränsvärdet (givet fördelningen titulerad "matematikernas furste") hos den lilla bilen. Därvid exponeras arbetstagaren för en högre andel buller och blir också tröttare av resan än om vederbörande kört en större och mer välisolerad bil.

Och som vi redan har gått igenom ingår transporten i tjänsteutövningen. Resan bekostas därför av arbetsgivaren och bokförs som en verksamhetsrelaterad utgift som belastar företagets rörelseresultat.

MVH AL

#49
2018-03-30 17:57

AL
Jag ifrågasätter inte att ett företag vill ha så tysta bilar. Jag ifrågasätter att man som företag klär in motivation till detta utifrån arbetsmiljöperspektiv blaha blaha. Jag menar att ett företag väljer en så bra bil som möjligt utifrån ekonomi, samma sak gäller för många privatister. Därför tycker jag ter sig märkligt att en företagare står och motiverar sina tjänstebilar utifrån trams.

#50
2018-03-30 21:29

Axa. Ja det ligger ingen motsättning i det du skriver och det jag påpekade i början av vår diskussion.

En pigg och utvilad förare jobbar bättre och skapar högre värden både för den enskilda näringsidkaren som för samhället i stort. På så vis blir investeringen i det dyrare fordonet också mer lönsamt än om man istället sparade några tusenlappar och köpte en bullerburk. Tro mig, jag har testat;-)

Dessutom sker det med mindre negativa externa effekter.

MVH AL

#51
2018-04-01 18:15

A.L och Axa, vad är det för trams...lägg ner!, det är säkerhet, miljö och ekonomi som styr tjänstebilarna inte ljudnivån i bilarna. Allt detta borde ni väldigt väl veta om...eller hur? Påstått trams om buller, och utvilad mm.. är inte ens mätbart. Har själv haft tjänstebilar, flera stycken under en 10 års period så vet en hel del om detta. Likväl som vissa märken inte kan bli tjänstebilar då deras restvärde på marknaden inte är den bästa och därmed förblir en bil som köps av privatbilister enbart.

#52
2018-04-01 18:21

Vargen. Ja det är mycket riktigt säkerhet och ekonomi som är viktiga egenskaper. Men för ett bolag så får man ut olika hög nytta kopplat till fordonsinvesteringen om man väljer en bil där de anställda är utvilade när de kommer fram till mötet. Och det är utvilade i högre grad om de åker i en komfortabel bil istället för en bullrig Skoda.

Och upplysningsvis så är det mätbart. Det finns en tydlig relation mellan bullernivå och trötthet. Det är därför som tjänstebilar inte består av småbilar utan av förhållandevis stora fordon.

MVH AL

#53
2018-04-02 11:05

___

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.