Bild
Nästa artikel

Vi går mot ljusare tider!

Biltestarbloggen
Ljuset är härligt vitt och förhoppningsvis bländningsfritt även när man låter bilen gå på autoläge, och ljuset fördelas med hjälp av kameran (Bilen står still vid fotograferingen, så systemet är inte aktivt).
Ljuset är härligt vitt och förhoppningsvis bländningsfritt även när man låter bilen gå på autoläge, och ljuset fördelas med hjälp av kameran (Bilen står still vid fotograferingen, så systemet är inte aktivt).
Nu har jag kört med Årets Bil under en av årets mörkaste perioder. Vi Bilägares långtestbil nr 166, Opel Astra tillika Årets Bil, har en av Hellas senaste ljusinnovationer Matrix Intellilux. Jag tycker att det fungerar riktigt bra. Matrix lyser upp sidan av vägen vid möten eller när man kör efter en annan bil, på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.

Matrix tänder eller släcker olika ljuselement i strålkastaren. Ljusbilden förändras därmed utan hjälp av elmotorer eller mekaniskt slitage. Det innebär att lamporna håller längre, kanske längre än resten av bilen!

Astras strålkastare är uppbyggd av åtta segment vardera som kan variera ljusets fördelning och styrka på vägen.

Med hjälp av en kamera kan Matrix exempelvis helt släcka ljus, i stället för som i tidigare automatiska ljussystem, skärma av det ljus som annars skulle blända en mötande bil. Det här är en teknik som kräver LED-lampor med många små starka ljuskällor, i stället för bara en.

Jag har verkligen studerat hur lamporna tänds och släcks för att se om man kan råka blända någon, eller om jag tycker att lamporna tänder för sent efter möte. Men jag har ingen anmärkning mot Matrix – än så länge.

Visserligen har LED precis som xenon en nackdel vintertid. Det blir ingen värmeutveckling som smälter bort frost eller is på linsen. Dessutom är ju inte helljuset särskilt långt. Godkänt långt för oss i Mellansverige kanske, men norröver skruvar nog de flesta på extraljus ändå.

Kommentarer

#1
2016-04-04 12:40

Hellas insatser har nästan alltid vart helt otroligt bra.
GM använde de i en del bilar. Opel hade Hella tidigare också.

Vad gäller Xenon vintertid så beror det på insatsen. Vissa Xenoninsatser har inga problem med snö och is.
Andra beckar igen direkt. Men visst. Det är ju lägre värmeoutput i Xenon jämfört med Halogen.

#2
2016-04-04 18:05

Men vad är detta? Det krävs ingen raketteknologi för att lägga värmetrådar i strålkastarglasen.

#3
2016-04-04 19:19

En anledning till att biltillverkarna tar lätt på igenisade strålkastare är ju att det är ett typiskt nordiskt problem och det säljs ganska liten del av produktionen här.
Men samma sak gäller ju värmestolar!

#4
2016-04-05 08:10

Livslängden på dessa komplicerade belysningssystem ska inte styras av förhoppningar utan följas av garantier att de håller de 4000 tim som är nollfelsgräns för personbilselektronik. Reparationer kommer att bli så dyra att kostnaden blir större än bilens restvärde med fungerande belysning, redan vid körsträckor på 10000-15000 mil.
Vi ser idag att t.ex. motorskador strax efter att garanti/försäkringar upphört allt oftare leder till skrotning av i övrigt fungerande bilar.

#5
2016-04-06 08:57

Har nyligen fått min Astra Dynamic 1,4T/150 levererad och kan bara hålla med. Rent fashinerande att se hur bra belysningen jobbar. Maximal belysning i alla lägen.

#6
2016-04-06 11:32

Det tråkiga med ny teknikpå bilar är att det alltid kommer på premiumbilar och är svindyr där ledbelysning tex . Arbetsbelysning på en traktor kan man köpa för 5-600 kr st som lyser flera ggr så bra som ordinarie halogenlampor. Det som fördyrar är ju nivåregleringen på dom bilar som inte har det i fjädringen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.