Bild
Nästa artikel

V70 – en ”spökbil”

Biltestarbloggen
Inga felkoder, inga problem. Det är tyvärr oftast verkstädernas inställning. För en bilägare kan detta bli rena mardrömmen, som i det här fallet med en nästan ny Volvo V70.

”Spökbilen” har gått av vägen, men några felkoder går inte att finna. Bilen har nu tagits om hand av Volvo.
”Spökbilen” har gått av vägen, men några felkoder går inte att finna. Bilen har nu tagits om hand av Volvo.
Jag har under flera veckors tid pratat med både Volvoverkstaden i Piteå och före detta ägaren Lennart Sundberg, och vad jag förstår är det anmälda problemet med själva bilen fortfarande en gåta. Det gick så långt att bilägaren till slut gav upp och fick finna sig i en deal där Volvo tog hand om ”spökbilen” medan han själv erbjöds en Ford Mondeo -12, där lånen lyftes över, men där Lennart ändå anser att han förlorat i storleksordningen 100 000 kronor på affären.
 
Lennart köpte sin V70 D2 av Nordiska Bil 2013 och bilen har således under hela den här tidsperioden omfattas av nybilsgarantin. Bilen har varit inne på verkstad 15-20 gånger utan att det anmälda felet hittats.
 
Lennart har hela tiden hävdat att bilen utan förvarning tjuvstannar under färd, motorn tvärdör och hjulen låser sig. Lennart säger att han varit med om flera otäcka trafiksituationer. Till slut vågade han inte köra vidare med bilen.
 
Verkstaden uppger att
de tagit fullt ansvar. Bilen har provkörts flera hundra mil, och systemet har provocerats, tanken har rengjorts, ledningsmattan är utbytt liksom styrenheten – ändå finner verkstaden så här långt inga fel.
 
Volvo har också monterat in en Flight Recorder i bilen, men vid de incidenter som Lennart haft, och där han tryckt på inspelningen, har det visat sig att filerna i efterhand varit helt tomma. Lennart har enbart egna bilder som visar på bromsspår av låsta hjul i asfalten. Lennarts teori är att när strömmen slås av, så funkar inte heller inspelningsfunktionen. Det antagandet tillbakavisas eftersom utrustningen, enligt verkstaden, ska registrera om bilen blivit strömlös. Och någon sådan information har de inte funnit.


Här uppstår ett mardrömsläge. Lennart har inga tunga bevis för att driva ärendet vidare. Verkstaden vill tro på hans uppgifter, men tvivlet finns där i botten. Verkstaden uppger att de lagt ned stora resurser för att komma till rätta med problemet och därför har också bilen provkörts långt utöver vad som är brukligt i sådana här sammanhang.
 
Tyvärr lär vi väl aldrig få något klart besked i frågan. Bilen har nu hamnat under Volvos tak, och om allvarligt fel i systemet hittas, så lär den rapporten inte hamna i någon pressbulletin i första taget.

Kommentarer

#1
2015-02-26 16:36

Känns som en riktigt svår kund. Kommer garanterat inte bli nöjd med nya bilen heller.

#2
2015-02-26 16:53

Min BMW hade inget fel på värmen under ett och ett halvt år och fyra verkstadsbesök. Den visade ju inga felkoder (inte om värmen iallafall...). Att rutorna frös igen när det blev mer än 10 minus var tydligen inget konstigt. En dag kände de dock på utgående rör från termostaten och kände att det var kallt.

Men då hade garantin gått ut. Fick halva priset på en ny termostat och på jobbet iallafall. Hade dock redan betalt 500 kr i undersökingsavgift för skiten.

Just i det här fallet har jag svårt att se att verkstaden skulle kunnat göra något mer.

Finner bilden något skum med. Inga spår bakomb bilen tyder på låsta hjul (man kan se ett spår skymta genom mittsträngen från passagerarsidans hjul) - men inga bromspår.

Om det gått så sakta att bilen hinner stanna så pass tidigt (snödrivan verkar rätt liten) - varför står hjulen rakt fram? Även om hjulen låst sig borde det ligga i människans reflex att försöka styra i kurvans riktning.

Om det gått så fort att han inte hunnit reagera (vägen ser liten ut - tvivlar på att det gått så fort) så hade bilen absolut inte stannat så nära vägkanten. En bil med helt låsta hjul på snöunderlag (tjock hård snö med ser det ut som, då man inte ser någon asfalt lysa igenom) glider oerhört bra.

Säger inte att det skulle vara något bevis för att bilden är arrangerad - men det ser skumt ut.

#3
2015-02-26 17:02

Jag väljer att tro på kunden, av vilken anledning skulle kunden hitta på och få allt detta besvär och dessutom förlora både tid och pengar? Han har hamnat i en mardrömssituation, stackars honom.

#4
2015-02-26 18:48

En bil med ABS som låser hjulen låter rätt suspekt.

#5
2015-02-26 19:29

Artikelbilden har kanske inte med den aktuella bilen att göra.
Däremot finns en bild med hjulspår, som har tvärnitat till stopp.
Den sägs vara kundens egen.
Då det blir tvärnit med låsta hjul, måste abs ha varit strömlöst, som den blir med död motor.
Men med död motor, finns det inte en chans i h-e att bromsa till hjullås, utan servoverkan.
Alltså måste autobroms, antisladd eller abs-system ha flippat ut riktigt, inte bara att bilen blir strömlös!
Å andra sidan visar bilden inte säkert en hjullåsning, utan kanske max bromsning med abs (på gränsen till låsning) på nylagt oljegrus, rivspåren är efter dubb som "nästan" greppat!
Total låsning, då hade bilen inte följt kurvan, utan gått rakt fram.......
Svårt fall, har varit med om en audi 100 med liknande fel, förutom strömlösheten.
Började bromsa bara sådär......
Berodde på hydraulslangar som svullnat invändigt pga att nån hällt i atf-olja i centralhydrauliken......
Den bilen körde jag hem, och rundor på fritiden i en hel vecka!
Eftersom kunden var känd, ingen svår typ, utan vi trodde honom, så la vi ner mycket tid.
Bytte mycket, att det var stopp i systemet kom vi på när ett sömlöst stålrör vid servopumpen sprack på längs.....

#6
2015-02-26 19:19

Det verkar vara något som hänger ihop med autobromsen. Vad ska annars få hjulen att låsa sig. Att motorn stannar kan ha många orsaker men hela problematiken hänger säkerligen ihop. Det här med autobroms är ganska nytt. Kanske det finns kvar någon barnsjukdom?!

#7
2015-02-26 19:58

Ruggigt problem för kunden! Visst kan vissa kunder vara typen som alltid hittar diverse udda problem med sin bil främst i form av tex svaga missljud (ur kundens synsätt) på en speciell vägsträcka eller efter vissa mil med en viss last ect som kan vara riktigt svåra att hitta om det ens finns ett verkligt fel.

Men i detta fall finns det väl knappast någon anledning eller vinning för kunden att inbilla sig eller att hitta på ett dylikt fel.

Som jag ser på saken har den här bilen förmodligen ett allvarligt och svårlöst elfel i tex canbus systemet eller huvudströmförsörjning som i bland helt plötsligt gör bilen strömlös varpå motor samt elsystem lägger av (inkl ABS, Airbags ect likt de GM haft stora problem med) vilket kan förklara låsta hjul vintertid då Abs inte fungerar, vid ett sånt scenario mister även EOBD-diagnosuttaget strömförsörjningen vilket även skulle förklara varför inga inspelade loggar sparas när detta inträffar.
Det är helt felaktigt att man i detta läge inte skulle orka med att låsa hjulen genom bromsning pga att servoverkan skulle utebli (då motorn lägger av) detta då servoverkan lagras även då motorn stannar för att räcka till åtminstone ett par inbromsningar innan allt vacum försvunnit, först därefter blir bilen så tungbromsad som "duccedriver" beskriver.
Hjulen kan ju även låsa sig vid halt väglag om motorn lägger av på lite lägre växlar av den då hårda motorbromsen vilket inte riktigt framgår.

#8
2015-02-26 20:38

Elektriska fel är ett gissel när bilarna blir allt mer komplicerade, och när all ny teknik omfamnas som en ny världsåskådning a'la absolut sanning som man inte får kritiskt reflektera över, så har vi en situation som verkar svårlösbar.

#9
2015-02-27 00:18

Jag har också haft problem med en ny Volvo, helt plötsligt bara tokgasade den upp till rödstrecket, en gång hände det när jag precis släppt upp kopplingen i en rödljuskorsning, en jäkla tur att inte jag hade någon bil framför mig. Åtskilliga verkstadsbesök (7-9 stycken, kommer inte ihåg exakt)........men naturligtvis var tomgången jämn och fin när de på verkstan körde bilen. De började tröttna på mina besök och sa att det inte var något fel på bilen..................MEN så äntligen på det sista besöket så började bilfan att tokrusa när en bilmek körde den.

De bytte styrboxen och sedan var problemet ur världen.

Så jag förstår hur hjälplös den här killen känner sig, blir också förvånad att så många röstar gillande på kommentaren att "Känns som en riktigt svår kund. Kommer garanterat inte bli nöjd med nya bilen heller". Man undrar ju vad som är fel när folk hellre tror på bilen än på kunden.

Jag tror på historien, eftersom jag har egna erfarenheter av att inte bli trodd. Man kunde läsa på läpparna på bilmekarna när jag körde in att de sa till varandra att "nu kommer han med den felfria bilen igen"

Det var inga fel som de kunde läsas av i mitt fall heller - De litade hellre på bilens OBD än på mig.

Att jag sa "VARFÖR skulle jag hitta på detta ?" hjälpte föga. Sedan dess har jag aldrig ägt någon Volvo efter det. Det fick bli min "hämnd" för att jag inte blev trodd

#10
2015-02-27 08:33

En enkel bilkamera kostar under tusenlappen. Det är bara att montera den så att den spelar in även instrumentbrädan. Då kan fenomenet verifieras. Skulle jag haft ett antal sådana svåra incidenter utan felkoder i bilen skulle jag definitivt köpt en bilkamera.

#11
2015-02-27 10:21

Har en bekant som haft samma fel med sin V70, slutade med att dom löste in bilen och hon fick en ny XC60. Qudos till Volvo som tog bytet rakt av.

#12
2015-02-27 13:52

Typiskt Volvo, en del i släkten kör Volvo och där dyker denna typen av orimliga fel upp i genomsnitt vart 4:de år, utslaget på 5 bilar.
Även om just detta inte inträffat, dock att båda framhjulen med fjäderben och allt var max 14 dagar från att ramla av en 850, enligt verkstaden.

#14
2015-02-27 21:47

Wow !!

Här måste jag ha slagit något slags rekord ändå va ?

Mitt inlägg nedan har fått 226 gilla och inga negativa, i skrivande stund :) ska tilläggas. Jag brukar oftast få 3-4 stycken gasa......och tyvärr råkar jag väl i normalfallet få några bromsa också. Man kan inte vara alla till lags ! - Men 226 stycken positiva utan en endaste negativ ?? - Jag fattar ingenting :)

Och för er som undrar om jag röstat på mitt eget inlägg, rensat cacheminnet och sedan röstat (226 ggr !!) igen så är svaret.........Nej, jag har inte röstat upp mitt egna inlägg, inte med en endaste röst.

Hacken visst har du rätt, men lite kul ändå !

Pssst du fick ett gilla av mig för ditt inlägg........................225 kvar innan du är ikapp :)

#15
2015-02-27 21:00

Gilla och bromsa på denna hemsidan har inget med verkligheten att göra. Det är bara någon som inte har något annat att göra som klickar.

#16
2015-02-27 21:22

På andra sidor kallar sig N-iklas för thutmosis.ankhra

Se ex hans ständiga glorifierande av Opel här:
http://www.automotorsport.se/medlem/?id=183430
https://disqus.com/by/thutmosisankhra/

Helt sanslöst roligt att läsa. Allt förutom Opel är skit och Opel har uppfunnit allt.

#17
2015-02-28 12:33

Kommentarer som #1: "Känns som en riktigt svår kund. Kommer garanterat inte bli nöjd med nya bilen heller." kan man ju bara småle åt. Spec då det kommer från någon som är snabb på att kalla andra för märkesfanatiker, sektmedlem o dyl. hahaha.

Gillar Hacken kommentar: "Volvo har kommit för att stanna" :-)

#18
2015-02-28 17:39

Teknikens Värld har en spalt som heter Fråga biljuristen. http://teknikensvarld.se/fraga-biljuristen-alltid-till-din-hjalp-166545/ Citerar några rader från honom: "Enligt praxis så har man rätt att häva bilköpet om man försökt reparera samma fel tre gånger." Låter som något man bör tillämpa oftare, så kanske bilföretagen blir lite ödmjukare gentemot kunden! Men då är det naturligtvis bra om man själv på något sätt kunnat dokumenterat felen för att stärka sin sak, ex. genom foton/film, när bilen saknar felkoder.

"Enligt MRF:s branschpraxis gäller följande vid hävning av köp: Du får tillbaka det du betalat för bilen, minus avdrag för det du kört, 0,5% per körda 100mil och den tid som gått, minus 0,5% per månad. Du har rätt till skadestånd för dina omkostnader och normal ränta på pengarna. Accepterar inte handlaren din hävning bör du skicka den skriftligen till honom och samtidigt bifoga en kopia på anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN)."

I fallet som beskrivs ovan kan man ju fråga sig om det gick rätt till. Byta sin V70 D2 -13 mot en Ford Mondeo -12 (okänd motor, okänd mätarställning på båda...), lyft över lånen och förlorat ca100.000kr på affären. Låter som han gav upp för lätt där... Men kanske lätt hänt när man blir less...

#19
2015-02-28 21:59

Rutger...men där finns ju inga konstaterade fel på bilen. Så hävning finns inte som alternativ.

#20
2015-02-28 23:40

Sigge - Ovanstående fall är naturligtvis svårt att uttala sig om eftersom man inte har alla fakta. Mitt inlägg är menat mera allmänt (bortsett från sista stycket), vid upprepade fel på bilen som inte visar några felkoder, vilket inte förefaller vara särskilt ovanligt numer. Vi bilägares V40 råkade ju ut för ett sånt fel... Har själv råkat ut för det, men jag har fotodokumenterat det och kan därför bevisa det, även om bilen inte heller här visar några felkoder. Bara för att bilen inte uppvisar några felkoder innebär inte att den är felfri. Men eftersom jag kunde uppvisa foton så blev jag förmodligen också mera trodd än kunden ovan, så mitt fel togs på allvar.

Men du kan naturligtvis ha rätt i ovanstående fall, att det blir svårt att kräva hävning av köpet ifall man inte kan bevisa att felet föreligger. Den enda bild vi ser här, som kunden tagit, säger ju inte mycket... Därför är det ju viktigt att man som kund på något sätt kan dokumentera när felen uppstår! Speciellt om man ska försöka häva köpet.

#21
2015-03-01 09:26

Rutger....vad är det du kunnat fotodokumenterat? Att din bil stannat?

Sluta nu tramsa! Du bara fabulerar.

#22
2015-03-01 12:15

Personen i artikeln är säkert helt övertygad om att detta har hänt i hans värld.

Men det finns de som tror de har elallergi också.

#23
2015-03-01 17:53

Sigge - nu är du snabb att döma. Vad är det jag fabulerar?

Nä, min bil har inte stannat, mer än när jag själv bromsat. ;-) I mitt fall är det "elektronikspöken" som gett återkommande underliga meddelanden i displayen. Och det var ju inte särskilt svårt att fotodokumentera med mobilkameran. Men bilen uppvisade som sagt inga felkoder. Nu förefaller dock problemet vara löst, efter ett 3:e besök med mjukvaruuppdateringar för 2 månader sen. Varit lugnt sen dess. Inget allvarligt fel i mitt fall, men nog så irriterande. Men eftersom jag kunde visa upp foton på felmeddelandena så blev jag i alla fall trodd.

Därför jag menar att det är bra om man kan fota eller filma dom fel som uppstår, eftersom bilen tydligen inte alltid registrerar felkoder när fel uppstår. Kan man styrka sina påståenden så blir det ju även lättare att driva ev. krav på att få häva köpet, ifall verkstaden skulle misslyckas med att laga felen trots flera försök. Hade jag råkat ut för samma fel som i artikeln skulle jag ha monterat en kamera i bilen, som även någon annan föreslog, som fått filma varje resa tills dess jag fått felet på film.

#24
2015-03-02 18:18

Sen beror det ju på vad bilföretaget gör med den inlösta bilen. Vi hade en Opel Astra med ett liknande fel som vi jobbade häcken av oss för att lösa men den löstes in tillslut. Vi blev väldigt förvånade när bilen dyker upp igen med en ny ägare men med samma fel. Man har alltså bara putsat upp bilen och ställt den i hallen. Kunden blev inte glad när vi berättade att vi kände till bilen och att säljaren inte sagt något!

#26
2015-03-02 18:26

Det är ingen som vill bli mekaniker längre! Lycka till när ni ska lämna in bilen om några år!

#27
2015-03-02 19:05

Hej, utvecklingen är idag att införa en massa ny elektronik i bilen, men till vilken nytta? Jag ser allt oftare bilar stående längs vägarna med oförklarliga problem vilket har medfört transport till närmaste verkstad.
För att ta ett exempel, vad skall man ha en backkamera till, nä många av dagens bilar är felkonstruerade där designen har fått styra alldeles för mycket. Har någon funderat på vad detta kommer att innebära när bilarna börjar bli till åren ? Jag har själv egen erfarenhet av en 6 år gammal V 70 när vi kom till verkstaden med en helt utslagen instrumentbräda fick rådet att skrota bilen för en reparation skulle ställa sig allt för dyrbart. Är denna utveckling verkligen till bilägarens bästa ?

#29
2015-03-02 20:54

För flera år sedan började jag anmärka på all ny utrustning som är "absolut nödvändig" på dagens bilar, ESP, Lane assist, backkameror, parkeringshjälp, autobroms...
Otroligt så mycket mothugg jag fick då.
Men nu verkar trenden vända och fler och fler blir kritiska till den pågående "utvecklingen".

#30
2015-03-02 21:09

Boxer...den trenden är det nog bara du som ser.

Men kör du vidare i din Volvo 340 så slipper du modern säkerhetsteknik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.