Bild
Nästa artikel

Spruckna säten i V70

Biltestarbloggen
När garantier gått ut kan kunden i bästa fall hoppas på goodwill. Men oförklarligt spruckna säten på en relativt ny och välvårdad Volvo V70 var inte tillräckligt.
Sprickor i framstolarna, ska man vänta sig det i Volvo V70 från 2008?
Sprickor i framstolarna, ska man vänta sig det i Volvo V70 från 2008?
Volvo brukar vara bra på goodwill, men det finns uppenbarligen gränser. Nyligen fick jag kontakt med Lennart Willander i Arlöv som kört Volvo sedan 1970-talet.  Aldrig tidigare har han råkat ut för spruckna säten, men nu har det hänt, både på förar- och passagerarstolen, på en Volvo V70 av årsmodell -08.
 
Lennart hävdar att det definitivt inte handlar om misskötsel, utan påvisar dålig kvalitet. Och det är klart, så här ska inte Volvo-stolarna se ut efter sex års brukande.
 
Så här långt har Volvo
visat kalla handen och tipsat om att överdragsklädsel är ett alternativ för att komma undan kostnaden att byta båda stolarna. Volvo har förstås all rätt i i världen att nobba kunden, men att mötas på halva vägen, i det som bilbranschen benämner kostnadsdeltagande, borde vara rimligt. Det här handlar ju trots allt om en trogen kund.

Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Kommentarer

#1
2014-10-31 14:19

Det är rimligt att anta att väldigt många bilar har tillverkats med exakt samma materialspecifikation och då borde många bilar vara drabbade - och felet därmed vida känt, kan man tycka. Om detta inte är ett fel på väldigt många bilar utan inskränker sig till endast ett fåtal borde Volvo byta stolarna. Kanske är det trots allt många bilar som är drabbade och Volvo inser att det här kan komma att bli en mycket dyr affär om man ska ta allt på goodwill. Men det här med "kostnadsdeltagande" är bara ett fult sätt av branschen att undvika betala det som man borde betala.

#2
2014-10-31 14:25

Aldrig råkat ut för på en volvo, min nuvarande har gått 28k, och är 13 år, stolarna hur fina som helst.
Eftersom det är båda stolarna, borde det vara fel på en hel serie, eller rengöring med felaktiga medel.
Är det seriemässigt fel, borde man ta sitt ansvar.
Det är där japanska märken har fått sitt kvalitetsrykte, inte för att det aldrig går sönder, utan för att man oftare ställer upp för kunden.

#3
2014-10-31 14:35

Jag har i alla fall sett spruckna läderklädslar på V70 som dessutom inte varit ens 6 år gamla och inte gått mera än typ 10.000 mil så helt ovanligt är det nog inte.

#5
2014-10-31 19:33

Anledningen till dessa sprickor i klädsen är att det inte är riktigt skinn, utan syntetiskt skinn mycket likt galon. Bilen på bilden har delläderklädesel, och det är inget läder som gått sönder (skinn går inte sönder så) utan helt enkelt syntetiskt skinn eller galon som gått sönder. Under den "skinnaktiga" så ser man tydligt att "skinnimitationen" är limmad på ett tygmaterial.

Volvo är väl inte direkt kända för att göra hållbara läderklädslar, många bilar med väldigt få mil på mätaren har tidigt uppvisat utmattning i materialet. Detta gäller ej tidigare modeller av Volov utan dem morderna, 07 och framåt. Kolla tex en R-design, där är det mycket av syntetiskt skinn lite här och var. Man kan till och med känna när man rör vid det.

#7
2014-10-31 20:10

Isoderlund: Tänk då alla de Mercedes-taxi och vanliga Mercedes som är utrustade med MB Tex - konstläder, men som håller en mansålder. Tilläggspriset för MB Tex ligger på runt 5 000 kronor och är mycket prisvärt - och hållbart! Till och med outslitligt.

#8
2014-10-31 21:11

Enkelt... Byt klädseln (behöver inte köpa nya stolar) sälj bilen och köp ny bil av annat märke. Låt dessutom ÅF, verkstaden och Volvos kundtjänst få veta det med all önskvärd tydlighet... Rösta med fötterna är det bästa en konsument kan göra, trogna kunder som lämnar pga missnöje är det sista de vill ha. Själv blev jag överraskad över hur "surt" det blev hos "min" handlare när jag bytte märke och därmed bilfirma senast. Då var jag ändå inte missnöjd med märket som sådant utan mer irriterad över hur ojämnt resultatet från verkstaden blev... (bilen var inte hopskruvad efter byte av en detalj, på ett sätt som gör att man undrar om de tror jag är en blind idiot...)

#9
2014-10-31 21:25

Man behöver inte kassera stolen/klädseln. Anlita en tapetsör, så byter han ut den aktuella
klädseldelen, mot äkta rejält skinn i exakt matchande färg. Stolen blir bättre än då den var ny
och spricker garanterat inte igen. Kostnad: ca. 2000Kr./stol.
I GBG-Området rekommenderas "Smålandshantverkarn". Han gör kanonjobb!!

#10
2014-10-31 22:35

Detta är inget nytt. Har för flera år sedan sett detta fenomen. Det kom redan när bilarna var ett par år gamla och är ett utbrett problem på denna typ av klädsel. Gå in på någon bilhall och titta på begagnade S80/V70 med denna tyg/konstläderklädsel (tror det kallas T-tec) och ni kommer att se dessa sprickor. Vill minnas att denna klädsel var standard på Kinetic utförandet. Oftast sitter sprickorna på sittdynan, som på bilderna, men ibland även på ryggstödet och det är utsidan på stolen, där man kliver ut och in, som drabbas först. Momentum, som har äkta delläder, drabbas inte av detta problem.

Inte förvånande att Volvo inte vill ta på sig att fixa detta problem, eftersom så många bilar är drabbade... Det skulle bli DYRT för dom!

#11
2014-10-31 23:46

Vet inte hur många "bevis" folk behöver för att inse att mycket i våra bilar idag INTE håller samma kvalitet som förr. Spruckna sömmar i stolar är på inget vis något unikt eller ens särskilt ovanligt på relativt nya bilar. Man har i decennier hört folk prata om hur "plastig" inredningen har sett ut i främst Japanska fabrikat och många menar att det idag inte är så mycket bättre. Själv menar jag att visst har många "folkbilar" sett tråkiga ut i sin gråa plastkostym men dessa inredningar ar hållt ihop även efter typ 30 år. . .Hur är det då med dagens lyxbilar? Vi kan väl titta på ett fabrikat som gärna vill se sig som nr 1 gällande det mesta vilket även prisbilden och dess rykte instämmer om,nämligen Mercedes. . .Ta i princip vilken modell som helst och granska instrumenteringen! Är det verkligen någon som tycker att den andas premium egentligen? ( hur var det med plastkänslan?) ....Tror ni sedan att plasten i dessa lyxbilar ser likadan ut efter några år och 20-30.000 mil? ....Kan berätta att den INTE gör det utan snarare precis tvärtom. En 20 år gammal MB med 70.000 mil bakom sig känns inte så sällan fräschare än en 5 år gammal MB som har rullat hälften så långt. Detta är om något tydligt i länder där Taxibolagen kör med både gamla och nya bilar. Ledsen att säga det men dagens bilar är inte byggda att hålla särskilt länge så dåliga stolar är tyvärr inte det värsta vi får stå ut med om vi vill köra våra bilar lite längre. Bilar som trots allt har rullat 6-7 år är inte längre att betrakta som särskilt nya på något plan och det är även frågan om vi faktiskt kan begära utav tillverkarna att just bilen skall hålla längre än många utav våra andra teknikprylar. Vi kräver mycket utav bilen eftersom att den är dyr men vi får kanske rannsaka oss själva i frågan?

#12
2014-11-01 10:28

När jag hade min Golf 6 så sprack sömmen på förarsätet när bilen var 1 år gammal. Jag fick det INTE åtgärdat på nybilsgarantin utan de sa att kanske ett skärp orsakat det eller liknande (men revan var uppe vid ryggen...)

#14
2014-11-01 19:48

När hade du dessa bilar "simon d" ? ... kritiken är inte främst riktad mot just MB men då det är en bil som vi anser vara en kvalitativ bil så tyckte jag att den var ett bra exempel. Det är också en dyr bil som borde kännas mer gedigen i allt. Inredningen känns och ser tyvärr också plastig ut i nyare modeller och efter några år har färgen skavts av på knappar och vred. ( bara till att ta en titt i diverse taxibilar )

#15
2014-11-02 17:26

Finns mycket "sprucket" som är bra men knappast på bilsäten.

#16
2014-11-02 18:30

Man stoppar in olika sorters konstläder och annat skit i stolarna. Jag har fält med olikfärgade läderdetaljer i mina stolar. Något sorts konstläder som var sprucket när jag köpte bilen. Men jag fick med ny klädsel och prutade på monteringspriset.

#17
2014-11-04 16:21

Detta är tyvärr inte ovanligt på nyare Volvo, och något som inte inträffade förr.
Förmodligen ett resultat av ekonomers framfart. Igen...
Vi kommer se mer sånt här framöver, det är säkert. Oavsett fabrikat.

#18
2014-11-04 20:41

Firman har haft ett flertal SAAB 9-3 och där sprack sätena efter ca 2 år i galonen.
Tydligen dags för gamla 70 talets överdragsklädsel att modern igen.
Att läderklädsel spricker beror på att allt för få ägare inte förstår underhållsbehovet, med rengöring och infettning.

#19
2014-11-10 22:39

Har en Renault Scenic -11 med halvfuskskinn på sätena och där det spruckit på förarsidan mot dörrsidan. Känns ju inte kvalitet direkt efter 3,5 år och knappt 8000 mil! Ska ta det på garantin samtidigt som jag tar lite annat som inte är som det ska. Jag brukar samla ihop felen lite för att slippa ränna hos billeverantören med garantifel stup i ett...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.