Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Skärpta gaskontroller

23 november 2016
Den här rostskadade gastanken från en Opel Zafira hade kunnat orsaka katastrof.

Kontrollen av rostiga gastankar skärps. Vi Bilägare uppmärksammade problematiken för flera år sedan och nu har Transportstyrelsen äntligen lämnat förslag på nya direktiv.
 
Snart smäller det igen på grund av rostiga gastankar och bristande kontroller skrev jag i en blogg för några månader sedan. Och häromveckan var det nära igen, men tack vare ett rådigt ingripande av en Mechanum-verkstad i Malmö kunde man varna ägaren till en Opel Zafira, årsmodell 2003.
 
Jag har pratat med kvalitetschefen Fredric Carlsson som berättar att rosthålen först upptäcktes när den skyddande plasten demonterades. Här hade det läckt ut gas från de två bakre tankarna. Eftersom gasen redan försvunnit kunde man fortsätta arbetet inomhus, i annat fall hade man fått rulla ut bilen i friska luften.
 
Bilens skick i övrigt var sådant att det inte var lönsamt att ersätta tankarna, men kunden måste ovillkorligen enbart tanka bensin fortsättningsvis, i väntan på domen, vid nästa besök hos ett bilprovningsorgan. Om skadorna upptäcks där…?
 
Med stigande ålder på bilarna uppstår allt fler incidenter. Inom loppet av ett halvår har fem allvarliga tillbud inträffat i Sverige.
 
Så här långt har rostkontrollerna av gastankar varit närmast obefintliga, framför allt på grund av att de göms undan bakom plastpaneler. Besiktningsorganen har av tidsskäl, och på grund av otydliga direktiv, inte haft resurser att utföra ändamålsenliga kontroller.
 
I dagarna har Transportstyrelsen satt ett förslag på pränt som nu ska gå ut på remiss. Det bygger på att besiktningsorganet har rätt att avbryta en inspektion, och underkänna fordonet,  om man inte själva kan utföra gastankskontrollen. Här kommer det att krävas att kunden har ett kontrollintyg, högst 14 månader gammalt, från ett företag med gaskompetens eller från en auktoriserad serviceverkstad med rätt kompetens, för att bilen ska kunna godkännas korrekt.