Bild
Nästa artikel

Sann data eller underdrift?

Biltestarbloggen
Hur pålitliga är egentligen bilarnas färddatorer? Visar de verkligen rätt snittförbrukning, eller är det bara glädjesiffror som syns i displayen?
 
Det är inte så ofta man får chansen att kolla den saken under en längre period med många mil. Särskilt inte på testbilar, där förarna titt som tätt nollställer datorerna för att checka av olika saker.
 
Men i vår långtest-Audi (en A4 Avant 2.0 TDI/190 hk) upptäckte jag till min glädje att färddatorn var helt ”onollad” under de senaste 1 226,6 milen. Ett perfekt tillfälle för en seriös kontroll av hur datorförbrukningen stämmer med den faktiska bränsleåtgången, med andra ord.
 
Enligt Audins loggbok har bilens verkliga snittförbrukning under de drygt 1 200 milen legat på 5,7 l/100 km. Det är avgjort mer än de 5,3 l/100 km som visas i instrumentpanelens datordisplay.
 
Procentuellt är skillnaden knappt åtta procent. Inte direkt alarmerande mycket, men en viss besvikelse kan man nog ändå känna som bilägare. Dessutom ligger det ju i själva begreppet dator att beräkningarna ska vara på millilitern exakta, vilket de som synes inte är… 

Kommentarer

#1
2016-06-07 13:21

Det som spelar största roll för skillnaden är nog märningen av körd sträcka.
Har roat mig med att jämföra färddatorns uppgifter om bränsleförbrukning och sträcka med obd-dongel och appen torque.
Använder jag bilens hastighetsgivare för körd sträcka blir det samma, en liten felmarginal.
Använder jag gps-signal för att ange hastighet och sträcka, stämmer siffrorna bättre med verkligheten.

#2
2016-06-07 14:35

Som duccedriver är inne på så finns det ingen anledning att tro att vägmätaren visar siffrorna noggrannare än något annat instrument i bilen. Även bränsledepåerna har toleranser att arbeta inom så "sanningen" är lite flytande.

#3
2016-06-07 15:46

Vad är det som säger att en mätning vid pumpen är 100% exakt? Slår pumpen av exakt vid samma nivå varje gång? Ger alla pumpar på centilitern exakt det som man faktiskt betalar för?
Det verkar rimligt att det finns en felmarginal även där.

#4
2016-06-07 17:06

Min färddator visar 0,05 liter/mil fel...mäter hur mycket jag tankar och hur långt jag kommer och får ut snittet. Färddator visar nästan alltid samma "glädje" siffra, det slår på dessa 0,05 liter/mil.. ofta står det 0,6 liter/mil... och enligt vad jag tankat uträknat på sträckan blir förbrukningen 0,65 liter/mil. Vem som är närmast verkligheten vet jag inte. Kanske har färddatorn bättre kontroll? Att tanka och mäta sträckan kan slå lite det med då man kanske inte tankar precis lika varje gång.

Jag kan tillägga att jag mätt min bil sedan den var ny, alltså mer än 2 år nu med över 4400 mil. Jag köper bensin och räknar ut att jag förbrukat i genomsnitt 0,65 liter/mil (bensin) men färddatorn visar nästan alltid ca 0,05 liter/mil mindre.

#5
2016-06-07 17:29

Min VW och min BMW har ca 10% glädjesiffor. Ganska uselt tycker jag.
Biltillverkarna vet precis hur mycket som sprutas in. Glädjesiffrorna är medvetna glädjesiffor.

#6
2016-06-07 17:30

Min färddator är exakt. Den visar alltid för lite :-)

#7
2016-06-07 19:25

Min visar rätt. Kontrollerar varje gång det tankas. Värre var det med förra bilen.

#8
2016-06-07 19:39

Färddatorn på min Peugeot 308 HDI är ovanligt exakt.
Har jämfört färddatorn med körjournal de senaste 4000 milen.
Visar den t.ex. 0,45l/mil så är verkliga förbrukningen 0,44 - 0,46.

#9
2016-06-07 22:16

Intressant att ViB börjat intressera sig för detta - För det skiljer otroligt mycket från bil till bil.

Ett par saker kan säkert förklara detta (men inte den ibland onormalt stora skillnaden som jag upptäckt på vissa märken).
1, Vissa däck rullar lättare än andra
2, Skillnaden i däckomkrets/bredd på däcken (breda däck rullar trögare exempelvis)
3, Eventuella anliggande bromsar kanske gör sitt.
4, Möjligt att vissa biltillverkare har samma inställningar för olika motorer (vad vet jag)

Annars är det så att jag skulle vilja ha en kalibreringsfunktion på min bil - Antingen ska den visa närapå helt exakt.............eller så kan man skippa funktionen helt (fantasisiffror blir ingen glad av)

Lösningen på detta är enkel. Biltillverkaren har ett standardvärde och detta kan jag som konsument välja att stoppa in ett nytt värde på. Exempel - min bil visar 6.8 l/100km men den faktiska förbrukningen är 7.3 l/100km. (kanske beroende på breda och/eller trögrullande däck)

Jag väljer att i en meny lägga till 0,5 l/100km på angivet värde och får då en exakt förbrukning. Sedan kan man göra om det och se hur det stämmer på nästa 100 mils körning......stämmer det inte så får man finkalibrera igen. Efter ett par gånger kommer visad förbrukning stämma med uppgiven förbrukning.

Min egen erfarenhet är att vissa bilmärken har uppemot 15-20 % fel (alltså så galet att det är uppenbart att det är rent fusk) och andra visar ganska nära sanningen (+- 3% anser jag är en godtagbar tolerans).

Jag anser att detta från och med nu skall ingå i ViB test - Häng ut de bilmärken som fuskar !!

#10
2016-06-07 23:24

Min erfarenhet säger tyskbilar oftare rapporterar glädjesiffror än andra märke. Jag har inte kört en enda tysk premiumbil de senaste 10 åren som inte överförbrukat. Inom andra märken är det spridda skurar. Jag har kört förvånansvärt exakta bilar från peugeot som någon nämnde. Saab. Opel. Mazda. Volvo. Någon prius var bra. En annan var ganska kass. Men tyskbilarna är galna glädjesiffror. Min bmw kan sänka snittförbrukningen över tid trots att senaste körningen låg en bit över snittet. Typ omöjligt matematiskt.

#11
2016-06-08 07:15

Mycket beror på också vilken utrustning man kör med. Tycker att jag kommer ganska nära fabrikssiffrorna med 16" 205/60/16 kontra 19" 255/35/19.

Min mätare diffade också en del mot bensinmacken. Det positiva är att man kan justera denna diffen, vilket jag också gjorde. Nu stämmer det relativt bra.

#12
2016-06-08 08:00

Att det diffar är trist, men ni som varit och kört på Tysk bensin eller diesel vet att bilen drar mindre där än här. Dels beror det på en lite annorlunda spec på såsen, dels beror det på våra "grusvägar" och det är delar av felvisningen, dock inte 15-20% som en del av er uppger.
Många bilar går att kalibrera med hjälp av din servicetekniker, det finns i de flesta fall en justering på en kanal i bilens dator som man ställer upp eller ner i procent.
Håller med Henrik, att kunna göra det själv skulle vara toppen för det är som sagt smidigt att ha när det fungerar.
Min Volvo visar 0,70-0,72 och ligger på 0,02-0,03 fel jämfört med uträkning vid pumpen.

#13
2016-06-08 09:10

Problemet är ju att bilen inte mäter utan räknar ut förbrukningen beroende på motordata. Att handbromsen ligger på spelar ju ingen roll. Våra bilar visar en för lite 3cl och den andra 2cl för mycket.

#14
2016-06-08 10:18

Varför skall man behöva hålla på med en massa kalibrering? För mig som inte är något tekniskt snille verkar det ändå rätt enkelt i vår högteknologiska datoriserade värld att bilfabrikanterna kan leverera en bil med en dator som håller reda på hur långt bilen gått och hur mycket bensin som förbrukats. Skit samma om jag kört i uppförsbackar eller på grusväg. Själv kör jag mestadels samma 8 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag och min förra Volvo V50 och min nuvarande Toyota Auris hybrid visar båda ca: 0,5 l för lite i färddatorn

#15
2016-06-08 12:08

De flesta verkar ha problemet att färddatorn visar för liten förbrukning. Detta kan väl knappast vara en slump eller? Det ligger något bakom...behöver inte vara fusk.

#16
2016-06-08 13:29

Kalijanka,
hur kan det vara ett problem att bilen räknar ut förbrukningen? Det finns få saker som bilar kontrollerar så noggrant som hur mycket bränsle som ska in i motorn.

#17
2016-06-08 20:35

Min BMW räknar bensinförbrukningen när jag står stilla på tomgång men min tidigare XC70 gjorde inte det. Det innebar att färddatorn visade en lägre förbrukning än vad jag fick fram när jag tankade och räknade manuellt.

#18
2016-06-08 23:42

Har bilen dieselvärmare? Detta går väl utanför beräkningen. Är hjulen original? Annars kan väl rullomkretsen vara en felkälla.

#19
2016-06-09 10:37

Kalijanka
Ja, hur menar du?
Bilens dator måste ju räkna ut förbrukningen, den kan inte mäta förbrukningen. Eller menar du att den ska gissa sig till förbrukningen? Vissa bilar verkar ju göra det. :-)

#20
2016-06-09 17:47

Meeeeen ni, folket, har glömt att V.A.G. (och inte bara de) fuskar! Detta innebar att bildatorerna är programmerat att ljuga. Det är inte en bug som man kan fixa med uppdateringar, det är EN FUNKTION!
Frågan är vem tvingar tillverkarna att göra så?

#21
2016-06-09 20:23

Daem0n
Meeeen duuuu, mannen.
Min Seat som är VAG visar i färddatorn det som faktiskt förbrukas. Så det är inget fuskande där.

#22
2016-06-12 16:30

Det verkar som att flera läser tidningen dåligt.
Den här frågan är uppe vid varje långtest och påpekas ibland även vid de kortare testerna.

Som flera påpekar i början av tråden så finns det flera variabler.
Hur exakt är soppapumpen (som även testförareutgår ifrån vid uträkning av förbrukning)?
Vilken däcksdimension används?
Hur slitna är däcken?
Hur exakt är vägmätaren?
Hur exakt räknas bränsleflödet? (Att det vid spridarna beräknas mycket exakt räcker inte för att beräkna förbrukningen.)

Sen kan man ju som flera påpekat undra över varför skillnaden alltid ligger åt samma håll.

Det Henrik-Andersson skriver om rullmotstånd borde rimligen inte alls påverka skillnaden i förbrukningssiffrorna. (Däremot själva förbrukningen, förstås.)

Den variabel som rimligen har den största inverkan är hjulens varierande omkrets. Olika däcksdimensioner skiljer ju en del. Även slitaget påverkar om än i lite mindre grad.
Det vore väl egentligen en baggis att låta bilen kalibrera sig själv emellanåt med hjälp av GPS. Även om den inte är absolut exakt, är den avsevärt mer exakt än någon annan använd metod.
Då vet vi att åtminstone väg- och hastighetsmätare visar rätt.
Det där med soppaflödet är värre.

#23
2016-07-18 15:15

Jag har nu ägt tre Polo och nu senast två Golfar på raken. Och eftersom jag har järnkoll på förbrukninge på dessa bilar vad det gäller förbrukning under mycket mycket lång tid så kan jag konstatera att Mikael Schultz siffror tycks stämma. Och då snackar jag om alla bilarna. Och då tycker jag att det är "märkligt" att alla ligger jämt på fel sida om marginalen, Så nog kan VW visa mer exakta siffror OM DOM VILL!

#24
2016-08-02 20:22

Vägmätarna är inte 100 procentigt rätt och därmed får färddatorn delvis felaktig data att arbeta med. Som nämnts i tråden redan så diffar hjulens hadtighet beroende på dimension och däckslitage. Jag vill även ta in däcktrycket som en parameter. Ett däck med högt tryck ger en annan rullningsomfång än ett däck med lågt tryck.

Så den största felkällan är att vägmätaren får felaktig info och denna ges till färddatorn.

Om bilen enligt vägmätaren rullar 1,8 eller 2 eller 2,1 mil på en liter bränsle så ger ju detta olika förbrukningssiffror.

#25
2016-08-03 09:23

Billtillverkaren kan göra en exakt färddator, förr t.ex så var det sällan som färddatorn visade fel.

#26
2016-08-28 10:08

Ehh... det här var verkligen ingen svår matematik. Så länge man inte kalibrerar sin bil vid nödvändiga tillfällen så kommer bilens dator visa avvikelser.

Inte ens en bildator som kalibrerar sig själv efter GPS (finns det, dvs "artificiell intelligens" som mäter av bilens rörelser, synkar med GPS-koordinater etc?) duger i alla lägen.

Det här är ju inte ens svårt, som sagt, vilken kinesisk kvalitetspryl som helst spöar ju skiten ur den EU-dyngan som sitter i bilarna -en 79-kronors cykeldator är betydligt bättre än den "5-kronors" skiten som sitter i bilen. Cykeldatorn kalibrerar man enkelt (på cm när) medan bilens mätare tillåts visa lite vad-som-helst. Hur många är det som kalibrerar sin bil vid varje skifte från sommar till/från vinterdäck? Ta ett måttband och mät omkretsen, ägna sedan några mikrosekunder åt lite hjärnverksamhet och fundera sedan vad det gör för hastighets- och kilometermätaren.

En till tankenöt så här på söndagen, -om din bil visar 7% för hög hastighet jämfört med verkligheten, hur långt har bilen gått när "mätarställningen", dvs det som bilen visar pekar på 10.500 mil. Fundera sedan lite över vad denna missvisning gör för din bils andrahandsvärde, och fundera lite över vad som händer om den ena bilen visar fel med mindre än 1%, den andra med nästan 10.

#27
2016-09-15 11:36

Det verkar vara systematiskt för VW att färddator visar för låg förbrukning. På min Passat är visade värdet 10% för lågt. Vägmätaren visar i princip exakt om man jämför med GPS. Det har alltså inget med däckstorlek eller lufttryck att göra. Så det måste vara flödesmätaren som ej är kalibrerad. Jag använder ej dieselmotorvärmaren på sommaren. På min gamla Citroën var visade värdet närmast exakt.

#28
2017-06-04 17:01

Har en Hyundai I30 2010 som över tid med många mil och tankningar visar +/- endast någon %. Klart bästa förddator jag jaft hittills. Även Saab som jag haft några har visat väldigt bra mlt mina egna uträkningar.

Volvo och VW som kag kört en hel del också visar alltid för låg förbrukning mot verkligheten. Vet inte men tror vissa tillverkare inte adderar tomgångskörningen till färddatorns siffror utan bara visar förbrukningen när bilen är i rullning. Eller så är det helt enkelt bara glädjemätare. Fusk oavsett enligt mig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.