Bild
Nästa artikel

Räkna långsamt till tre!

Biltestarbloggen
"Fick en fråga om whiplashskador. Det var en person, ansvarig för en bilflotta, som ville sätta in ett minikrav på de bilar som deras vagnpark skulle ha. Så vilka bilar är säkrast mot whiplash?"
Vad ska man tänka på om man vill ha en bil som minimerar risken för whiplashskador?
Vad ska man tänka på om man vill ha en bil som minimerar risken för whiplashskador?
Fick en fråga om whiplashskador. Det var en person, ansvarig för en bilflotta, som ville sätta in ett minikrav på de bilar som deras vagnpark skulle ha. Så vilka bilar är säkrast mot whiplash? Jag hänvisade till de tester som Euro-NCAP gör och deras bedömningar.
 
Men så kom jag att tänka på att stolen testas ju så att säga för sig. Så en helhetsbedömning av bilens krocksäkerhet är ju också något att ta hänsyn till. Därför kompletterade jag med rådet att gå på Folksams bedömning av vad som anses som säkra bilar. Folksam har ju lång erfarenhet från forskning om krocksäkerhet. Dessutom anger Folksam i sin lista, som grädde på moset, vilka som är miljöbilar.
 
Enligt uppgifter från just Euro NCAP får 2 miljoner människor i Europa den här typen av nackskador i trafikrelaterade olyckor – per år! Och det beräknas kosta, förutom ett ofta livslång lidande, 10 miljarder årligen.
 
Att bygga bilar som har ännu bättre skydd mot whiplash är nog bra. Men vi bilister kan ju hjälpa till genom att hålla rejäla avstånd i trafiken!  Tre sekunders avstånd är en bra tumregel.  

Diskutera: Kommer du ihåg att ställa in nackstödet rätt?

Kommentarer

#1
2014-12-08 14:07

3 sekunder är jättebra men jag skulle nästan vara nöjd med 1,5 s - istället för de 0,5 s eller ännu mindre som tyvärr ofta tillämpas numera. Samt att autobroms skulle vara standard på alla bilar - om man nu får önska...:)

#2
2014-12-08 16:35

På 1,5 sekunder hinner du knappt reagera om du inte är uppmärksam. Minst 3 sekunder, helst 5 sekunder för att andra i kön skall hinna bromsa. Jag förstår inte varför folk måste ligga precis bakom med 1 sekunds marginal, vad vinner man på detta? Jag skulle nog vilja påstå att man kunde få ner antalet olyckor med mer än 90% om alla började köra med marginaler. Jag har ofta funderat på om man kunde ha något system som vore kopplat till GPS där man får en tidslucka man skall hålla bilen i, tex på motorvägar...man kör inom en tidslucka som ett GPS system tilldelar bilen och ser till att inga andra fordon kommer inom denna lucka. Har själv whiplash, och för dem som inte vet hur det är kan jag berätta följande: Du har smärtor i rygg, nacke hela tiden och som bonus får du antagligen tinnitus pga spänningar i musklerna. Vanliga saker som tex fönsterputsning går inte att utföra för efteråt kommer du få huvudvärk och högre tinnitus pga ansträngningen. Det går antagligen att bli hyfsad rehabiliterad genom Pilates övningar. Har fortfarande problem efter 4 år efter skadan som inte var genom en bilolycka.

#3
2014-12-08 17:10

Är det samma fenomen som i mataffärens kassakö ?
Där står folk tätt o flåsar varandra i nacken, då känns kön kortare...

#4
2014-12-08 18:37

Hej, jag känner igen mig i Styggavargens beskrivning av whiplash. Jag har 6 stycken, 2 genom fall baklänges när jag var ung för "100" år sedan. I 3 fall har jag varit passagerare och 1 gång fick jag tvärnita för en bil som körde rakt ut framför mig efter att ha missat stopptecknet....För varje gång blir skadan värre och eftersom min första är nästan 50 år gammal finns ingen hjälp. Då visste man inte ens vad en whiplash var. Men jag önskar att bilfabrikanterna bygger bättre säten med bättre nackstöd. Jag har svårt att byta bilmärke eftersom jag hittat mitt optimala bilsäte. Jag är 164 lång och då passar BMW 320i :s sportstolar perfekt för mig. Eftersom det nästan bara är jag som kör bilen har jag det inställt så att bakhuvudet alltid vilar mot nackstödet. Jag har provsuttit många bilar men återgått till denna. Sedan vill jag tillägga att jag hatar dessa långtradare och bussar som ligger precis i häcken på mig trots att jag håller farten. Ser sedan att de sitter och pratar i sina mobiler är jag skitskraj. Antingen får jag köra för fort eller släppa om dem. Vill inte drabbas en gång till i min sargade nacke.

#5
2014-12-09 06:20

Stygga vargen - jag raljerade lite eftersom många bara ligger en eller max två billängder bakom och genom att 3-dubbla detta så har man i alla fall en aning bättre förutsättningar att hinna bromsa vid en situation. Men visst behövs det egentligen minst 3 sekunder. Men 3 sekunder vid t ex 100 km/t betyder ca: 85 m lucka och även om det behövs så skulle jag vilja se detta på en högtrafikerad, större väg under "rusningstider"... Vad man önskar är en sak - vad man får i dagens stressade värld är ofta nåt helt annat, tyvärr. Så min sista önskan i det första inlägget skulle nog kunna spara mycket lidande nämligen autobroms på så många bilar som möjligt.

#6
2014-12-09 10:42

Jodå, jag ställer in nackskyddet rätt, såväl som bilbältet. 3-sekundernsregeln är smart, men allt för få tycks känna till den och litar istället till 0,3sekundersregeln...

När det gäller långtradare som nosar andra bilar i rumpan, så är det ju så att korta transporttider förutsätter att de kan hålla högsta möjliga snittfart.
Då kör de verklig tillåten maxhastighet, vilken i de flesta personbilars mätare uppfattas som 5-10 km/h för mycket.
Personbilarna kör ofta helt enkelt för sakta.

#7
2014-12-09 11:27

Nåja - det kanske inte är så enkelt att hålla tillåten hastighet när det är en lång kö före, Hultarn. Så nog kör många lastbilschaufförer numera väldigt aggressivt och dom lär knappast komma fram fortare genom att ligga en personbilslängd bakom framförvarande bil och att planera för en omkörning av personbilen lär väl inte heller detta läge vara bästa utgångsläge för. Som nån redan nämnt så är det väldigt otäckt att ha en "vägg" strax bakom sig.

#8
2014-12-09 16:40

Räkna pilsner i stället så slipper ni räkna långsamt. En pilsner, två pilsner, tre pilsner = tre sekunder.

#9
2014-12-09 22:07

Eftersom allt fler bilar numera har GPS där den verkliga hastigheten framgår så kan man väl sluta tjata om att lastbilarnas mätare är så mycket bättre och exaktare.. Även om man ligger i verklig fart en bit över det tillåtna (ca 5-6 km/h) så blir man ofelbart upphunnen av lastbilar som sedan ligger 1-2 billängder efter en och då har det ingen större betydelse om det är kö framför om 50 meter. 3-sekundersregeln bör man väl tillämpa så fort det är en fart över 50 km i trafiken, sen räcker inte reaktionstiden inte till längre.

#10
2014-12-10 07:28

Nä VW Polo inget bra tips, gör man som du säger så blir man bara törstig.

#11
2014-12-21 15:45

Till Styggavargen:
Både jag och min hustru har svåra whiplashskador. Jag är arbetsför, men det är inte min hustru. Vi har besökt de främsta läkarna och forskarna för att få hjälp med framförallt min hustrus smärta. Och då pratar jag inte med de bästa läkarna i Örebro - även om de säkert är duktiga på mycket. Jag pratar om världskända läkare.
Följande har vi fått veta:
Vi en whiplashskada drabbas nacken av vad som kan liknas vid en stukning. Det innebär att ligamenten mellan kotorna brister i olika grad beroende på hur tur man har, vilken bil man sitter i, hur smällen var etc.
I 90 % av alla fall läker detta ihop utan några större men. Men i de andra 10 % av falllen - som du och jag och min hustru - läker ligamenten fel. Det blir alltså ärrvävnad som trycker på nerver.
Nu är det illa nog, och ett fruktansvärt lidande. Men dessa felsignaler får också muskler längre ut att bete sig konstigt. Spänningar, kramper, och så vidare. Detta ger i sin tur upphov till mer eller mindre kroniska inflammationer i muskulaturen. Som lök på laxen ger ofta skadan fler problem än bara detta. I min hustrus fall ett förstört bäcken. I mitt fall en förstörd axel. I ditt fall kan jag inte ens spekulera, men det lär i vilket fall som helst inte vara trevligt.
Kronisk smärta är också bevisat väderkänslig. Om en läkare påstår något annat ljuger hen. Kronisk smärta ger också rätt ofta fibromyalgi i fortsättningen.
Vad kan man då göra om man är drabbad? GE INTE UPP MED LÄKARNA!
Ni som inte är drabbade - ÅK DE SÄKRASTE BILARNA NI HAR RÅD MED OCH KÖR FÖRSIKTIGT!

#12
2014-12-21 15:46

Tillägg:
Inte vet jag - men är det skitväder och halt kanske 3 sekunder är för lite?
Men som sagt, jag är inte världens bästa förare.

#13
2014-12-27 21:10

erikivan72, jag vet exakt vad du talar om!. Min räddning har varit Pilates, gör övningar 2 gånger/dag, För 2 år sedan kunde jag max sova 2 timmar/natt pga smärta i nacke och rygg. Ständig huvudvärk, röda ögon vitor(pga trycket i muskulaturen) samt Tinitus (pga muskelspänningar). Jag blev sned i min hållning pga att hållningsmusklerna inte kunde hålla min ryggrad i rätt läge. Pilates stärker dig inåt och utåt, du får rätt hållning och du tränar muskulaturen så att läkas rätt. Pilates övningarna jag gör är utan bollar, dvs endast den egna kroppen som belastning och sker mestadels på matta. Efter 2 års träning är jag pass bra att jag kan sova 8 timmar/natt och göra enklare sysslor utan att få huvudvärk mm. Vill du veta mer kan du kontakta mig på hx30@spray.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.