Bild
Nästa artikel

Prioriterade företagskunder

Biltestarbloggen
Mercedes återförsäljarnät, lyckliga familjen? Eller? Det är lätt att få den uppfattningen när man studerar GA-enkäten, återförsäljarnas betyg på sina egna generalagenter.
 
Enligt Motorbranschens Riksförbund, som årligen genomför enkäten, vinner Mercedes nu för femte året i rad.  Tvåa är Volvo och strax därefter följer BMW och Volkswagen. Längst ned i rankingen finner vi märken som Nissan och Peugeot.
 
Vad kan vi utläsa av detta? Jo, i topp ligger de märken där företagsförsäljningen prioriteras. Här är det viktigast att företagsbilarna aldrig blir stående längre tider och att smidigheten fungerar till hundra procent.  En förlorad företagskund är ett stort avbräck.
 
Även om bilföretagen inte vill säga det rakt ut så är det självklart att privatkunderna på så sätt inte blir lika viktiga.  I Vi Bilägares AutoIndex, där bilägarna sätter betyg på sina återförsäljare, blir rankingen delvis helt annorlunda. I vår undersökning är det enbart privatkunderna som kommer till tals.
 
I den återförsäljarenkät som vi nyligen publicerade i papperstidningen (ViB 12/2015) rankades inte Mercedes bättre än som 14:e märke av 26. Här hamnade Volkswagen först på 17:e plats.
 
Det är en sak att kunna hantera företagskunder, en annan att vara lyhörd och smidig inför privatkunder.  I den bästa av världar är man lika duktig på båda.

Kommentarer

#1
2015-09-17 15:56

Vem vill anstränga sig för ett drygskåp som bara kostar tid och inte genererar pengar dvs jag.....

#2
2015-09-17 16:54

Är det därför Mercedes och BMW bara håller i tre år? För sen byter företagskunden bil.

#3
2015-09-17 19:20

En liten korrigering där Styrbjörn:

En BMW håller i genomsnitt i 18,6 år och en Mercedes i 21,3 år. Därefter går de till skrot. Tre år gamla blir i princip alla bilar (förutom de som krockas så att försäkringsbolagen löser in dem)

MVH AL

#5
2015-09-19 20:40

Antar att han var en "ej prioriterad" kund :)

#6
2015-09-21 09:10

Men jag avråder från att bli privatkund hos Mercedes... man ignoreras totalt.

#7
2015-10-22 14:55

Axelman:
Det är väl självklart att man anstränger sig för en bil! En bil kommer aldrig upp i sitt rätta värde!
Gällande Mercedes återförsäljare, verkar det bero väldigt mycket på omständigheter hur man behandlas som kund. Gäller alla bilmärken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.