Bild
Nästa artikel

Norge vet att ta betalt

Biltestarbloggen
"Norge skäms inte för att låta utländska bilturister betala för sig, till skillnad mot i Sverige – så här långt!"
I Norge är elbilarna undantagna vägavgift, men övriga utländskregistrerade fordon/ägare får vackert betala.
I Norge är elbilarna undantagna vägavgift, men övriga utländskregistrerade fordon/ägare får vackert betala.
Tipset som jag har fått om bilkörning i Norge är att strunta i all betalning via ”KR-service” på bensinstationer. Blås på genom de automatiska betalstationerna med kameraregistrering och fakturan kommer ändå på posten, utan extra avgifter. 
 
Vi bilade själva i Norge under en reportageresa i somras och systemet funkade hur bra som helst. Några veckor senare damp fakturorna ned från London (!) via Euro Parking Collection.
 
Nyligen ringde en läsare som följde skyltarna ”KR-service” och betalade vid bensinstationer i anslutning till avgiftsbelagda vägavsnitt. De pengarna hamnade uppenbarligen i ”lokala” fickor. När räkningen kom från London var inte avgifterna från de passagerna borträknade.
 
I Norge rekommenderas bilturisterna i första hand att skaffa ett AutoPass som är kopplat till ditt bankkort, i andra hand att betala via ”KR-service”.  Tipset från läsaren – strunta i båda och ta räkningen i efterhand. Det blir minst krångel.    
 
Norge har haft betalvägar i 70 år för att finansiera väg- tunnel- och brobyggen. Här hemma har vi haft trängselskatt i Stockholm sedan 2007 och i Göteborg från 2013, men till skillnad mot i Norge har man så här långt inte tagit betalt från utlandsregistrerade fordon.  Det är hög tid att vi tänker om och gör som norrmännen gör.
 
Det var först för ett halvår sedan sedan som alliansregeringen gick ut med förslag att trängselskatt också ska införas för utländska fordon. Förändringarna föreslås träda i kraft vid årsskiftet.
 
Diskutera: Tycker du att vi borde ta betalt från utlandsregistrerade fordon som körs i trängselskattsområden Sverige?

Kommentarer

#1
2014-12-09 16:09

Utländskregistrerade bilar trängs väl lika mycket som vi andra?
Så självklart är bara förnamnet!
Tycker också utlänningar ska ha samma krav på sej som vi när det gäller behörighet och dokumentation ..

#2
2014-12-09 17:06

Ska vi tänka om helt, så tycker jag att alla utländska bilister ska betala för en vignette vid infart till Sverige. Själv tycker jag att trängselskatterna ska avskaffas helt och hållet.
Betalning för norska stationer kan också göras via Brobizzen som man kan köpa för överfart vid Öresundsbron.

#3
2014-12-09 17:28

I de länder som svenskregistrerade fordon får betala för att köra, ska vi ge igen med samma mynt.
Redan idag debiteras utlandsregistrerade fordon trängselskatt- skillnaden är att de skickas till en svensk oskyldig fordonsägare. Har vid ett flertal tillfällen fått statliga bluffakturor som jag lagt tid på att bestrida/överklaga. Det är för mig en gåta att staten har ett system där en dator läser av registreringsplåten och skickar automatiskt beslut om trängselskatt när vi har ett grannland i Baltikum med mycket liknande plåtar.

#4
2014-12-09 18:19

Det är väl inget att fundera över. Jag trodde att det var så redan.

#5
2014-12-09 21:22

Japp, norrmännen är duktiga när det gäller att ta betalt, tänk bara på vad de vill ha för en öl!
Men givetvis ska inte utländska bilåkare åka fritt i Sverige för det gör ju inte vi i Danmark eller Tyskland t.ex.
Eller?

#6
2014-12-09 21:29

Nej, vi ska inte ta betalt av utländska bilister. Vi tjänar så mycket på att de är här att vi snarare bör ge dem körbidrag eller fritt bränsle. Vi går ändå med vinst i slutänden. Sverige behöver all form av turism.

#7
2014-12-09 21:56

SKF; Bor man i Göteborg så ser man att det verkligen finns anledning att ta betalt av utländska bilister. Väldigt många både personbilar och lastbilar står i köerna genom Tingstadstunneln varje dag. En stor del av dessa är bara på genomfart. Sen så har vi ett stort antal polska hantverkarbilar som rullar här dagligen och konkurrerar med svenska företag som får betala sina trängselskatter. Turistinkomsterna genereras till stor del av besökare som inte använder bil.

#8
2014-12-09 23:08

Ska vi kräva betalt av utländska bilförare? Vafför det? Vi kräver ju inte ens körkort!
Tänkte på den LB-chaufför utan körkort och id som polisen nyligen bara släppte vidare..
Efter att ha sett nabopolisen i Danmark och hur de agerar på TV ikväll så ter sig svensk polis sämre än mesig. Troligen anses ingripanden "kränkande"?

#9
2014-12-10 07:35

Här i PK Sverige så ses polisen antagligen som rasister om de stoppar en utländsk bil/lastbilschaufför.

#10
2014-12-10 17:22

Först o främst, gör om gör rätt. Trängselskatter drabbar inte höginkomsttagare, dom betalar en försumbar avgift för att susa omkring i gles trafik. Likt potentaterna i Ryssland/ Sovjetunionen som har / hade egna filer i trafiken. Låginkomsttagare får ta till apostlahästarna eller kommunala transportmedel där det är trängselskatter.
Bilturister kollar ofta kostnader, och som det är nu skippar dom nog ofta Danmark och drar direkt till Sverige. Turister som kommer via Arlanda är det nog inte så gott om pga taxichaufförer som "rånar" turisterna, så vill vi ha turister i Sverige?
Rätta till anarkin med lastbilstransporter istället.
Apropå Norge, där har upp till 25% av lastbilarna fått körförbud vid gränsen, många av dom har gått rätt igen om Sverige.....

#11
2014-12-10 17:27

Internet verkar delvis nere..

#12
2014-12-10 17:26

Trassel med internet...

#13
2014-12-30 18:33

Vad är skillnad på trängselskatt och vägavgift?

Vägavgift får inte tas ut på befintliga vägar enligt gällande EU-regler då pengarna måste gå tillbaka till vägprojektet som det avser. Pengarna från vägavgiften som tas ut i EU-länder går tillbaka till det vägprojekt som avgiftsbeläggs. Så är det inte med trängselskatten.

Regeringen och finansdepartementet gör därmed ett medvetet val att kalla det för trängselskatt istället för vägavgift, så är även lagstiftat. Genom att kalla det för trängselskatt kan staten ta ut pengar både på befintliga och nya vägar och skatten blir en nationell angelägenhet för Sverige. Pengarna kan på så sätt användas av staten till vilket projekt var som helst i Sverige och EU kan inte lägga sig i.
Kommer utländska bilar att betala trängselskatt?

Nej. Skatten kan inte tas ut på utländska fordon. Eftersom trängselskatten är en svensk skatt kan man inte heller ta ut den på utländska fordon då man inte får beskatta EU-medborgare i andra länder. Därför kan aldrig ett bilateralt avtal upprättas med ett EU-land som t.ex. Tyskland, Finland eller Danmark för att ta ut trängselskatt. Den utredning som många förespråkare hänvisar till om att man ska kunna beskatta utländska fordon är således verkningslös.
Men i Norge får ju utländska bilar betala skatt?

Norge är inget EU-land. Man betalar bompeng i Norge, vilket är en avgift – inte skatt. Avgiften går oavkortat till det projekt som man åker på. När vägen är betald i Norge tas avgiften bort.

#14
2015-01-01 09:05

Nu är det iofs tolv år sedan, men när jag fick ett krav från det nämnda företaget i London så fick jag informationen från Kronofogdemyndigheten att de inte skulle lägga resurser på att driva in pengar för vägavgifter eller liknande åt ett utländskt företag. D.v.s. jag kunde lugnt låta bli att betala fakturan. Detta kan såklart ha ändrats, men jag skulle inte betala en sådan räkning utan att kontrollera "nödvändigheten" först... (Kronofogdemyndigheten har en servicetelefon, bara att ringa och höra med dem...)

#15
2015-01-02 20:49

Självklart så ska utländska fordon betala för sig, pengar till vägbygget behövs ju verkligen i Sverige.

#16
2015-01-02 20:52

Jag skulle även kunna tänka mig vägtullar i Sverige, men då ska det ju så klart vara värt det och det ska vara bra motorvägar med bra hastigheter runt 140km/h eller något sådant.

#17
2015-01-09 16:07

Klas 88: Som framgår av följande urklipp från Transportstyrelsens hemsida är det fullt i sin ordning att ta ut trängselskatt även från utländska fordon. Med tanke på hur Sverige ödmjukt böjer sig inför EU har denna fråga säkerligen stötts och blötts både länge och väl innan den infördes den 1 januari 2015.

In Sweden infrastructure charges can only be charged for a newly built bridge, tunnel or mountain pass, for example, in order to cover the construction costs. If the bridge, tunnel or mountain pass has already been built using public money, under Swedish law no charges may be introduced at a later date.

Infrastructure charges are justified by the fact that the people who use the infrastructure are paying for it.

If the aim is to reduce congestion in Sweden's city areas, a congestion tax is used instead. Congestion taxes are justified by the fact that the people who are contributing towards congestion and environmental problems are paying for the costs to society this causes.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.