Bild
Nästa artikel

Närsynthet – eller bara dumhet?

Biltestarbloggen
Det har skrivits förut och det kommer att dyka upp igen – problemet med trafikanter som kör alldeles för nära bakom dig. Frågan är hur man kommer tillrätta med ofoget.
Den här tradaren, utlandsregistrerad, råkade vi få syn på söder om Stockholm, på E4an när han mer eller skrämde undan andra bilar genom att köra mycket nära. Och denna chaufför körde inte i lagstadgad hastighet, utan gissningsvis 20-30 km/tim fortare.
Den här tradaren, utlandsregistrerad, råkade vi få syn på söder om Stockholm, på E4an när han mer eller skrämde undan andra bilar genom att köra mycket nära. Och denna chaufför körde inte i lagstadgad hastighet, utan gissningsvis 20-30 km/tim fortare.
Jag förstår inte riktigt varför somliga absolut ska krypa upp och lägga sig så nära att man ibland inte ens ser deras främre ljus genom bakrutan.
 
Senaste hände det mig tidigt i går morse, 5.45. Körde på en 70-väg. Kurvig och med ganska många utfarter i ett område, välkänt för stor risk att det kan kuta ut ett rådjur eller ibland en älg på vägen.
 
Jag låg bakom några andra bilar med gott och väl fyrasekunders-avstånd och vi körde 70 allihop. Då dyker det upp en lastbil med skåp bakom mig som lägger sig extremt nära. 
 
Men jag kunde alltså inte köra fortare, möjligen långsammare, vilket jag inte bedömde som någon vidare bra idé. Jag åkte ju in tidigt för att slippa köer och hinna köra lite på gymmet innan jobbet. Enda lösningen hade varit att stanna och släppa förbi galningen.
 
Han körde om mig på 50-sträckan någon mil senare. Döm om min förvåning när jag kom ifatt lastbilen där det var 100 och två körfält. Så jag körde om. Vilket var dumt. För när det sedan blev 80 km/tim hade jag eländet bakom mig igen - om möjligt ännu närmare. Ända tills vi hamnade på motorvägen där man bara får köra 90. Då blåste han om igen och försvann.
 
Vanligtvis är det faktiskt personbilar av vissa fabrikat och modeller och mindre skåpbilar som har mer bråttom än alla andra – har jag noterat. Och jag har inga problem med att bli omkörd. Men håll för jösses avståndet när det inte går att köra om!
Närsynthet – eller bara dumhet?

Kommentarer

#1
2014-11-12 14:28

Hm...
Knepigt problem.
Bästa lösningen är att ändra synen på körkort, se det som ett privilegium istället för en rättighet, då skulle antalet idioter på vägarna minska kraftigt.

Körkortskraven är alldeles för låga, man borde också ta hänsyn till lämplighet - inte bara att man nätt och jämt klarar kunskapskravet.
En person med fel personlighet och attityd bör bli underkänd.

För egen del har jag aldrig hamnat i en situation som ovanstående, ofta har man haft obehagliga typer efter sig men jag har alltid kunnat köra ifrån dem.

#2
2014-11-12 14:44

En annan aspekt. När alla folk (som är så duktiga annars) höll lite koll bakåt och såg att det kom snabbare trafik så kan man ju flytta på sig. Säger inte att det är bra att köra för nära, men om du åker och nån idiot ligger i vänsterfilen och kör i i 50-60 på en 70-genomfart - hur ska man då ta sig förbi? Ligger du på ett långt avstånd tror den bara att du ligger bakom. Det är förbjudet att köra om på högersidan.

Och jo det här händer väldigt ofta. Iallafall i såskopparnas huvudstad Linköping. "Men jag ska ju svänga vänster i rondellen om 2 km - klar jag lägger mig i vänsterfilen redan nu". Samma sak på motorvägen. Folk som kör om i 2 km/h högre hastighet och sen är så jävla sega på att flytta på sig.

Finns det något annat sätt att få dessa att flytta på sig än att köra närmre? Och nej det är inget jag sysslar med till vardags. Men är det nån som lika gärna kunde tagit bussen som bar är i vägen så skulle skulle man vilja...

#3
2014-11-12 14:52

Roger, kör om till höger!
Det var ett bra tag sen det var förbjudet på dubbelfilig 70-sträcka..........
Dom andra idioterna kör som man ska numera!
Tanken är att man ska ligga i det körfält som passar ens färdväg, och tempo, rätt bra tycker jag, om inte nån idiot ligger bakom och blinkar, förstås.....

#4
2014-11-12 14:52

Undrar vad Erik menar med "Vanligtvis är det faktiskt personbilar av vissa fabrikat och modeller och mindre skåpbilar som har mer bråttom än alla andra – har jag noterat.". Om Erik med detta menar att "köra fort" kan möjligen vissa märken vara överrepresenterade, men när det gäller att hålla för korta avstånd är det jämnt skägg mellan alla märken - dock hålls avstånden mycket bättre när det sitter en kvinna bakom ratten.

Och vad menar ohlmark? "Körkortskraven är alldeles för låga, man borde också ta hänsyn till lämplighet - inte bara att man nätt och jämt klarar kunskapskravet. En person med fel personlighet och attityd bör bli underkänd."

Hur har ohlmark tänkt mäta detta?

Vidare: "För egen del har jag aldrig hamnat i en situation som ovanstående, ofta har man haft obehagliga typer efter sig men jag har alltid kunnat köra ifrån dem."

Genom att göra vadå? Öka hastigheten till typ 30 km/h över gällande hastighetsgräns? Genom att eventuellt också köra direkt trafikfarligt? Om så är fallet faller ohlmark på eget grepp i resonemanget om personer med fel personlighet och attityd ...

#5
2014-11-12 14:54

Hm det där var nåt nytt. Fick lära mig att man bara fick "passera" andra i hastigheter under 50 - dvs bara i köer, eller om bilen till vänster bromsar in. Men bra då vet jag ;)

#6
2014-11-12 15:10

@duccedriver: Följande gäller för vilket körfält man skall ligga i enligt 7§ Vägtrafikförorningen:

"7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Med andra ord är det i de flesta fall höger körfält som gäller.

#7
2014-11-12 15:15

Tyvärr är det folk som nitiskt håller hastighetsgränserna eller lusar på under dem som får bilar bakom på s.k. Audi-avstånd. Med snabbare flyt i körningen händer det inte. Om många väglusar med all respekt kunde bli bättre på att hålla ut i vägrenen skulle detta fenomen bli mindre och trafiken säkrare då omkörning underlättas.

#9
2014-11-12 16:42

I snabbare hastigheter är det ju bara att "kasta vatten" på dom där bak för att få dom att hålla avstånd eller köra om. :)

#10
2014-11-12 17:04

Onyanserade, svordomsimpregnerade tankar och skrivningar leder alltför lätt till handlingar präglade av samma karaktär.

#11
2014-11-12 17:23

De bilister som kör för nära bakom har inte den ringaste aning om hur man gör en säker omkörning, det vill säga håller ett avstånd där man accelererar sig genom omkörningen och har en hastighet som överskrider den man skall köra om vid omkörningstillfället. Istället ligger man så nära att man måste sega sig upp i hastighet och omkörningen tar längre tid efter att ha retat gallfeber på den som skall köras om.

#12
2014-11-12 17:43

Av de hittills skrivna inläggen kan man ju rätt enkelt lista ut vilka som emellanåt är en aning närsynta...:) F ö är det nog inte heller nån lagstadgad rättighet att alltid ha ett fritt körfält så att man kan köra så fort man själv bestämmer sig för...

#13
2014-11-12 18:28

Tyvärr så tror många förare att de är ättlingar till rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist, skillnaden är
att han kan köra bil.

#14
2014-11-12 18:46

@milkylainen. Erik sade, citat "Körde på en 70-väg. Kurvig och med ganska många utfarter i ett område, välkänt för stor risk att det kan kuta ut ett rådjur eller ibland en älg på vägen."

Ingenstans sade han att körde på tvåfilig 70-väg. Skall han kasta ut sig i terrängen bara för att idioten vill om? Säkert så är du en av dessa som skall peta bort folk från vägen så att du kan härja fritt och som du vill...

#15
2014-11-12 19:05

De här som ligger för nära bakom är förmodligen till stor del desamma som vägrar använda blinkers i korsningar och rondeller...

#16
2014-11-12 19:09

Nu avskaffas ju de breda vägarna som rymmer två körfält i körriktningen. Det gäller ju:"Ett körfält är ett längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon." Det var vanligt att man inte höll till höger när man skulle bli omkörd, trots ljusblink. Omkörning var ju tillåten trots möte eftersom man höll sig på sin väghalva.

Numera är vissa så ängsliga på 1+2- vägar när andra körfältet slutar att de saktar in. De tycker att skyddsbarriärerna kommer för nära.

#17
2014-11-12 19:13

Snälla nån! I trafik har vi bara skyldigheter. Du ska köra så du inte bidrar till olyckor, utan tvärt om köra så du kan kompensera när din omgivning gör misstag. Attityderna är så dåliga till och med här i kommentarerna. Det är som om all skit som folk bär på sig och inte kan få ur sig pga den sociala omgivningen får fullt utlopp på vägen. Folk blir bindgalna och gör vad tok som helst. Köp en sandsäck och boxhandskar och uppför dig i trafiken!!!

#18
2014-11-12 19:18

Efter ca 500000 mil med långtradare och buss och ca 100000 mil med personbil kan jag bara skaka på huvudet åt de flesta inläggen. Man förflyttar sej, hur otroligt det än kan låta, precis lika fort om man ligger 100 meter bakom framförvarande bil som om man ligger kloss mot stötfångaren på framförvarande fordon. Ang. omkörning: " Focus" har en del att lära många av er. Läs hans inlägg och ta er en ordentlig funderare.

#19
2014-11-12 19:32

@mr.wheeler, läs texten igen.......
Den säger att i de flesta fall är det körfält som passar bäst, det rätta, så länge hastigheten är under 70.
För vad är det körfält som passar bäst?
Ska du som roger nämnde, till vänster om 2 km, är det kanske bäst.
Eller det där tempot passar bäst.
Kort sagt ska bägge körfälten användas.
Texten säger inget om att höger körfält är det primära , i någon situation, om farten är under 70, detta tillägg ersätter grundregeln i första stycket.
Inte ens min tolkning, utan det trafikskolorna lär ut!

#20
2014-11-12 19:42

Ohlmark, du ligger nog i riskzonen för att bli av med kortet om dina önskemål skulle gå igenom...

#21
2014-11-12 21:15

Detta har jag också irriterat mig över. Inte så mycket för att de ligger för nära, utan för att jag inte vill ha in en bil eller ännu mindre in lastbil i skuffen på min bil. Det är inte precis hälsosamt.

Jag har en trestegsmetod för att komma till rätta med problemet.
1. Jag trampar lite lätt på bromsen med vänsterfoten. Bara så att bromsljusen tänds.
2. Hjälper inte det trampar jag lite mer så att jag bromsar upp en aning.
3. Tredje steget är att göra en inbromsning så att bakomvarande kommer "obehagligt" nära. Det gäller då att ge gas igen så att de inte kommer på "besök".

Det ger för det mesta önskat resultat. Som en sista nödlösning är att ta en kafferast. För du har väl kaffetermos med när du är ute och kör? :)

#22
2014-11-12 21:23

Systembolaget : Så för att man vill komma fram snabbare än en annan så tror man att man är rallyförare? Bitter?

Focus & Mumma48: Hur ska man köra om som ni vill om du har nån idiot som ligger och luskör i vänsterfilen? Kvittar hur många kilometer bakom, idioten kommer inte flytta på sig för det. Köra för nära någon på en vanlig landsväg står jag inte bakom. Men just när det gäller filkörning och folk som de facto blockerar vägen för folk... Finns inget annat sätt att markera att "Flytta på dig" än så.

#23
2014-11-12 22:05

Många tror att om man kör för fort så är man en jäkla dåre. Det må hända. Men det kan också finnas anledningar till det, anledningar som du som framförvarande inte har en aning om. Allvarligt talat - trycka på bromsen? Det där beteendet är definitivt trafikfarligt. Det ingår inte i din uppgift att mästra andra bilförare. Håll undan så snart du kan och släpp förbi istället.

Nu låter det ju som att jag själv gillar att hänga någon i hasorna - nej, det gör jag definitivt inte - för många stenskott på min egen bil. Ibland så hinner jag inte undan om det kommer någon och hänger bakom. Men jag flyttar mig så snart jag kan.

När jag tog körkort lärde jag mig att man kan blinka lätt med helljuset för att markera att man "vill" eller "behöver" köra om. Detta tas idag som en jäkla förolämpning av den framförliggande, som istället för att flytta på sig, ägnar sig åt att sakta farten. Om ni har kört i Tyskland någon gång på autobahn, så lär ni er snart att flytta över i högerfilen så snart ni kan...

#24
2014-11-12 22:47

Att överskrida gällande hastighetsbegränsningar är såvitt jag förstått förbjudet för alla fordon utom vissa utryckningsfordon - oavsett om man tycker sig ha "en anledning" eller inte. Att åberopa sådant känns mest som en dålig bortförklaring för att ge sig själv nån form av alibi att köra fortare än tillåtet. Skulle bra gärna vilja veta vilka orsaker som är legala att åberopa för att få överskrida gällande hastighetsgränser...och dessutom för att få ligga i baken på framförvarande fordon vilket normalt är ett allvarligt trafikbrott - om nån polis skulle orka rapportera det.

#25
2014-11-13 01:04

*klappar Pi på huvudet och ger hen en kaka* ;)

#26
2014-11-13 01:53

Jag känner som bilist väl igen situationen på bilden och det är bland det värsta som finns att ha en tung lastbil väldigt nära bakom.

#27
2014-11-13 06:19

Nä det är inte trevligt att ha någon så nära bakom. Skulle något hända så råkar man illa ut och inte minst nacken kan bli ordentligt skadad. Stress är ofta orsaken till att folk "trycker på" bakifrån. Men ibland bara tanklöshet. Här uppskattar jag tekniken som kommer med avståndskännare. I min bil tänds en röd varningstriangel om jag ligger för nära bilen framför. Den får mig att tänka till. Annars uppskattar jag att köra med den adaptiva farthållaren som håller avståndet automatiskt till bilen framför.

#28
2014-11-13 06:32

Om polisen hade sysslat med beteendeövervakning, hade det kanske sett annorlunda ut, men det verkar man ju ha slutat med för länge sen!
Det är inte förrän det smäller så att dom blir inblandade som det kan bli följder, så dags........
Själv har jag varit nära att bli av med körkortet för en påkörning bakifrån, av ren otur dessutom.
Utan att "ligga i baken" kom jag med lastbil i kapp en långsamkörande bil på motorväg, och jo, jag höll 80, blinkade och började svänga ut, då krockades det längre fram.
Bilen jag höll på att köra om tvärnitade, och tack vare min snabba undanmanöver undvek jag katastrof, det blev en kyss i bakre hörnet och längs sidan.
Jag och den andre föraren var överens, det var en olycka.
Polisen på plats tog minnesanteckning, och var lika överens, sånt händer.......
Fick telefon ett par veckor senare, misstänkt för trafikbrott......
Det slutade med böter, ok, jag hade ju kört på bakifrån, så jag tog det utan vidare.
9 månader senare ville ts ha mitt körkort,
Mitt 3 a4 sidor långa brev som förklarade olyckan, och konsekvenserna för mig som chaufför, klarade mig den gången!
Men omkörningar gör jag numera så säkra jag kan, eller stannar bakom, med gott mått.....

#29
2014-11-13 07:25

Det enda man, med säkerhet, kan påverka är den egna körningen. Jag råkar då och då ut för "närsynta" där det inte går att hålla åt sidan eller öka farten. En blink med bromsljuset funkar ibland, men det känns fel att behöva tänka å andra vuxna, med körkort. 3-sekunders regeln! Är det någon som minns den?

#30
2014-11-14 12:33

Det är många här som känner obehag över att bilar och lastbilar ligger väldigt nära dem.
Har ni tänkt på vilken hastighet ni själva kör?
Visst, det är inte förbjudet att köra långsammare än hastighetsbestämmelsen på vägen.
MEN, om det nu är en 90-väg, varför då ligga i 70?
Om du får en lastbil upp i häcken kan detta bero på att du ligger väl under hastigheten på vägen.
Tänk på att många bilar visar 10% fel när det gäller hastigheten, kalibrera din hastighetsmätare med en GPS så du vet hur fort du kör i verkligheten.
Och för guds skull, gå till höger när det finns möjlighet.

#31
2014-11-13 11:29

När jag blev påkörd bakifrån kom inte ens polisen ut :P Så det är bara ett allvarligt brott om de råkar vara i närheten ;)

#32
2014-11-13 12:05

Roger, om du vill köra om så använd ljustutan istället för att ligga nära. Fungerar förvånansvärt ofta.

Jag håller med JOCA_1, en stor fara i trafiken är andra förare som vill "mästra" andra att följa trafikreglerna.
Koncentrera dig på din egen körning och underlätta för andra, oavsett om dom är "idioter" eller kör dåligt.

#33
2014-11-13 13:37

Som "mawno" skriver. "Koncentrera dig på din egen körning och underlätta för andra, oavsett om dom är "idioter" eller kör dåligt."
Det är nog det vettigaste, även om man ibland skulle vilja döda!

#34
2014-11-13 13:42

Ah det är sant.

Tyvärr kör jag BMW dock. Även om jag bara skulle blinka så skulle jag vara för evigt hatad ;)

#35
2014-11-14 07:39

Jag underlättade för en fortkörare för en tid sedan. Jag körde åt sidan lite och lät den här nällade bilisten köra om. Nu var det strax innan en fartkamera så bilisten blev fotad när han blåste på. Hoppas han blev glad för att jag underlättade hans omkörning.

#36
2014-11-14 13:08

Roger, du känner till de "nya" reglerna för cirkulationsplats, va? Och att märket Gårdsgata har ändrat utseende lite grand och nu kallas för Gångfartsområde (vilket ju säger lite bättre vad det handlar om).
Man har alltid fått passera på höger sida om andra bilar om det är tät köbildning, men det "nya" (sen åtskilliga år tillbaka) är att man, om det är markerade körfält, får köra om på höger sida om hastigheten är 70 eller lägre.

#37
2014-11-14 13:17

Ohlmark tar upp det som jag pläderat för vid flera tillfällen här i spalterna.
Den psykiska lämpligheten.

Först och främst borde det finnas en övre gräns för hur många körkortsförsöka man får göra. Efter fem år kan man måhända ha mognat och då åter få göra nya försök.
Under övningskörning avslöjar aspiranten en hel del av sin attityd och under teoriutbildningen kan en välutbildad och erfaren lärare lägga in frågor som också är avslöjande. Bedöms aspiranten vara olämplig som förare bör vederbörande remitteras till en psykolog för vidare bedömning.
Jag vet inte helt och hållet orsakerna, men visst är det en ökande aggressivitet i samhället.
Som ohlmark är inne på, så är inte kunskap detsamma som kompetens.

#38
2014-11-14 13:40

Undrar vad blubb menar med Audi-avstånd.

Herr milyllainen är förhoppningsvis ute och provocerar, annars vill jag inte vara i närheten av honom. Tre sekunders avstånd är det som rekommenderas i flera länder. Två sekunder kan funka om du är helskärpt. En sekund, javisst, om allt flyter på som det ofta gör så händer förstås ingenting alls - men det räcker med en plötslig inbromsning av bilen framför och krocken är ett faktum.

Focus beskriver en så kallad flygande omkörning, vilken förstås alltid är den säkraste.
Håller man avståndet så ser man bättre vad som händer framför bilen framför och därmed även den mötande trafiken. Man ser lätt var den där stora omkörningsluckan finns, kan accelerera och ha farten uppe lagom när luckan kommer.
Den där Nisse som jag brukar ha som avskräckande exempel lyckades aldrig förstå vad en flygande omkörning var. Hans kunskaper i grundläggande fysik är obefintliga och han tror att om man ligger närmare så kommer man fortare om. Suck!

Axelman sammanfattar läget ganska bra.

Scientist, var din obefogade kommentar om Ohlmark något märkligt försök att vara rolig?

#39
2014-11-14 13:44

Generellt är det nog bra att se höger körfält som det normala körfältet. De andra används vid behov, så att säga.

De här automatiska avståndshållarna, tar de hänsyn till farten och varierar avståndet efter denna?

#40
2014-11-14 18:08

Jobbar för tillfället nere i Polen och här är trafiken lite värre än den svenska. Omkörning sker fast man får möte, det är upp till den mötande bilen att hålla undan om han inte vill smälla. Likadant när folk kommer ifatt en bakifrån, och jag är inte den som sniglar mig fram i trafiken, då kasar man sig upp bakom så nära att man är på vippen att fösa av skyddet på dragkroken. Jag bromsar direkt när folk kommer för nära, mästra eller inte, det är rena självbevarelsedriften. Om jag inte kan komma åt sidan måste jag försöka med något annat, sen får jag väl skylla på en hare eller katt eller vad f..n som helst om jag skulle bli påkörd bakifrån. Bromsar jag själv kan jag i alla fall bestämma kraften i en ev kollision, men dyker det upp något och jag verkligen måste tvärnita då är det ju kört

// Krister

#41
2014-11-15 11:56

Roy - om du menar radarfarthållare så ska de göra det ja. Eller ja - de fatt ju inte om det är mycket trafik eller ej. Men kökörning funkar. Den mäter ju bara avståndet till framförvarande och matchar dess fart upp till den fart du ställt in farthållaren på. Pratade med en säljare på Mazda och han sa att han hade testat den i Mazda6'an och han hade satt 110 på farthållaren inne i Tornby (Linköping) och den hållt trafiktempot hela vägen ut på E4'an. Framgick dock inte om det handlade om något helt stillastående. Eller om det var helt sant ;) Säljare säger så mycket ;)

#42
2014-11-15 13:12

Hackenbush: "Jag underlättade för en fortkörare för en tid sedan. Jag körde åt sidan lite och lät den här nällade bilisten köra om. Nu var det strax innan en fartkamera så bilisten blev fotad när han blåste på. Hoppas han blev glad för att jag underlättade hans omkörning."

:D Det kallas för karma! :)

Krister_L: "Jag bromsar direkt när folk kommer för nära, mästra eller inte, det är rena självbevarelsedriften. " - Nej, Krister, håll uppsikt framåt så klarar du dig nog bättre, istället för att bromsa om folk kommer för nära. De konsekvenser som kan bli av din "omotiverade" inbromsning kan bli större än vad du önskar...
Min körskollärare, som var en pragmatisk och bra kille, sade till mig, när jag blev stressad av "röv-körare" - låt dem ligga där, håll uppsikt framåt och åt sidorna, underlätta omkörningen om du kan, så lever du längre (han menade att jag stressade mindre då...). Det var över 30 år sen, och det håller fortfarande, tycker jag.

Rent generellt skulle vi alla må bra av lite "leva och låta leva"-attityd, även i trafiken (ja, det finns PISSHUVEN och ja, folk gör misstag)... tagga ner lite grann och låt folk köra om och köra för fort om de nu så gärna vill bli av med körkortet. Magsura människor som dänger lagboken i huvudet på andra för minsta lilla grej, gör ingen glad.

#43
2014-11-15 17:00

@Joca_1
Jodå, jag håller uppsikt framåt och släpper mer än gärna förbi de här "röv-körarna", bara jag kan. Men här på de Polska småvägarna, eller för all del Nissastigen är det inte alltid så lätt. Hur mycket uppsikt jag än håller framåt, så dundrar det plötsligt ut ett vildsvin framför nosen på mig, som att köra in i en betongsugga, plus att men sekunden senare får in 1500kg medtrafikant i skuffen. Nej tack säger jag, det försöker jag stävja så långt det bara går!

// Krister

#44
2014-11-21 21:52

Påminner mig om han som hade satt fast ett takräcke på sin bil. På detta hade han satt fast (ordentligt) en koffert (eller var det en säng?) på sådant sätt att det såg ut som om det skulle ramla av närsomhelst... Han hade inga problem med 'närgångna' fordon bakom sig!

#45
2014-11-24 17:21

Om man får en bakslickare efter sig kan man lämpligen sakta in för att minska bromssträckan. I bästa fall går signalen hem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.