Bild
Nästa artikel

Läge kolla lack på nytt

Biltestarbloggen
Uppmätt lacktjocklek på vänster framskärm, 230 my.
Uppmätt lacktjocklek på vänster framdörr, 106 my.
Att begagnade bilar kan vara omlackade eller lackförbättrade är nästan mer regel än undantag, men att även nya bilar kan vara det kommer kanske som en överraskning för många.
 
I den Vi Bilägare som i dagarna gått ut till våra prenumeranter redovisar vi teståret 2016 för våra nio långtestbilar, årsmodellerna 2012–2015. I ett fall upptäckte vi en märklig företeelse. Bilen var omlackad på tak, fyra dörrar och skärmar. Endast vänster framdörr och huven hade av allt att döma fabrikslacken intakt.
 
Under vår ägandetid har bilen definitivt inte lackats om. Det betyder alltså att skador eller andra fel i processen skett innan bilen hamnade i bilhallen, för försäljning. Från pålitliga källor vet vi att nya bilar inte sällan skadas eller repas i samband med transporter på fartyg eller vid av och pålastning på motortransportvagnar.
 
Med hjälp av en my-mätare kan man mäta tjockleken inklusive förzinkningen ända ned till plåten. En fabrikslackad bilplåt, och då pratar vi om regnskyddet, har normalt en tjocklek på 105-130 my. På den här långtestbilen upptäckte vi ett värde på lite drygt 100 på vänster framdörr och huv, men över 200 my på övriga karossdelar.
 
En fabrikslackad dörr, där robotar skött arbetet i klinisk miljö, ska normalt hålla bättre än en i efterhand omlackad dörr, lacktjockleken till trots. Det stora mysteriet här är att det i stället är  rostskyddet och fabrikslacken i den nedre skarven på vänster framdörr som har fallerat.
 
Det här fallet visar att vi inte ska vara för godtrogna ens när vi köper sprillans nya bilar.

Kommentarer

#1
2017-01-15 10:18

Känner en vars hela bil var omlackerad som han köpt ny. Jag upptäckte det en vecka efter, och inte för jag hade en mätare utan för att bilen inte hade maskerats ordentligt. små färgrester på gummilister både här och där. Bilfirfirman som sålt bilen erkände att så var fallet, men menade att så kan det bli ibland. Någon ersättning fick han dock aldrig trotts ihärdiga försök att byta eller få ersättning. Så jag tror att han aldrig köpte någon Opel mer.

#2
2017-01-15 10:29

Detta händer ibland när kund som beställt en bil inte är nöjd med lacken p.g.a. apelsinskal eller annat. Då tar man in bilen och lackar om den trots att bilen är helt ny.

#3
2017-01-15 10:55

Även tillverkarna själva har en skadelackeringsavdelning, där har jag själv jobbat. Så vad är fabrikslackerat?

#4
2017-01-15 11:05

Den enda bil jag haft i silvermetallic köptes ny, när bilen skulle hämtas var det flera stora repor på huven. Inga problem vi lackar om den, kom tillbaka nästa vecka. När jag kollade en vecka senare var huven mörkare än resten av bilen! "Vi kör ut i dagsljuset så får vi se". Då blev huven ljusare än resten, en gång om året, vid midsommar, var det ungefär samma kulör.
Jag köper aldrig mer en bil i silvermetallic!

#5
2017-01-15 11:18

saabnisse, Ljusa metalliclacker och röda färger är ett helv... att skadeförbättra. En tillverkare tog prover direkt från bandet på VW. VW,s marsröda fanns i 70-tal nyanser fabrikslackerat!

#6
2017-01-15 13:30

Det är många saker kunden aldrig får veta:
Vi har en vid det här laget drygt 10 år gammal arbetsbil, silvermetallic. Inga tecken på rost fram till i höstas då ett ca 5cm stort runt hål visade sig i en tröskellåda. Klart avgränsad skada, resten, även insidan var frisk. Vi svetsade igen hålet. Nyss vid en biltvätt kom motsvarande skada fram på andra sidan, men nu gick det att se vad som hänt. En kraftig bula i plåten som hade spacklats igen och lackats över! Vi har haft bilen sen ny och den är aldrig krockreparerad. Säkerligen en skada vid montering eller transport som tillverkare/säljare fusklagat.

#7
2017-01-15 16:46

I vissa fall spelar det ingen roll om fabriken lackat eller inte. Lacken är skit ändå. BMW's ökända apelsinskals-lack har fortfarande samma usla standard, 10 år senare (tror det var i samband med att man bytte till vattenbaserat?). VW's pissiga lackprocess eller materialtvätt som gör att lacken faller av i flagor ifall man har otur.
Finns säkert fler tillverkare med ökänt usla lackprocesser...

#8
2017-01-15 18:44

Din slutkläm var allt lite diffus, milkylainen.
"Finns säkert fler tillverkare..." men du vet alltså inte vilka "...med ökänt usla..." vilka du alltså borde känt till om de var ökända.

#9
2017-01-15 19:07

"Lackjustering" kan ske i efterjusteringen i fabriken, hos verkstaden som tar emot bilar från transportbåtar eller hos återförsäljare - allt lagligt, men ingen pratar om det.

Kände inte ViB till detta ?

#10
2017-01-15 20:20

En jobbarkompis med en ganska ny S80 blev för några år sedan påkörd av en lyktstolpe och fick en bakdörr utbytt. Kulören hette "månsand", det visade sig att det fanns nio (!) kulörer av samma årsmodell som hette "månsand"!
Volvo tar förmodligen färg från olika leverantörer och då blir det stora nyansskillnader.

#11
2017-01-15 21:11

Hej saabnisse, vad var det för konstig lyktstolpe som var ute och körde ;)

#12
2017-01-15 22:48

Detta kan nog förklara en del av varför vissa bilar börjar rosta väldigt tidigt jämfört med en annan likadan bil.

#13
2017-01-16 00:11

Det många av er skriver är bara larv! Jag har fått några bilar omlackerade genom åren alltid med perfekta resultat. Hur då? Jo, seriösa lackfirmor har en slags spektrometeravläsare som exakt "ser" vilken lack och nyans t.o.m ålder bilen har och kan blanda ihop en mix som passar resp bils lackstatus helt perfekt. Fråga mig inte hur det går till men fungerar, ja det gör det!

#14
2017-01-16 08:01

Hur nöjd man är beror till stor del hur nog man granskar, även om du Stoor är nöjd, kanske en annan inte alls är nöjd med samma jobb. Finns ju en hel del förutsättningar för att en skarpt avgränsad (läs tex en dörr) omlackering blir synlig, ytan blir ju såklart något annorlunda till resten av bilen m.m. Att föredra är ju att så stor del av bilen som möjligt blir omlackerad, samt att man lackerar en bit in på nästa karossdel, eller till ett naturligt väck eller liknande där ljuset bryts iaf.

#15
2017-01-16 08:39

Jag jobbade själv under elva år på en bilfirma som sålde nya bilar. Och ibland förekom det att bilar hade transportskador då de anlände till oss. Och då lackade vi om den skadade karossdelen innan leverans utan att berätta för kunden att bilen hade varit skadad.

#16
2017-01-16 10:25

Tycker Teknikens Värld är ganska bra på att testa fyrhjulsdrift: https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY

I senare tester har de dessutom lagt till ett intressant moment, att ha fullt rattutslag på framhjulen och sedan ställa rullar under de hjul som alltid driver, (framhjulen i haldexbilar t.ex.). Då slutar helt plötsligt många system att fungera. Kopplingsbaserade system som haldex verkar släppa kopplingen vid stora rattutslag för att inte belasta drivlinan för mycket. Här har ju mekaniska system en stor fördel eftersom de har en riktigt differential mellan fram- och bakhjul som kan hantera skillnaderna i rotationshastighet.

#17
2017-01-16 10:38

Ser att det är Mazdan. Är väl en av bilens akilleshälar känns det som. Mycket lätt att få stenskott. Grundlacken är dock bra. Men det är fult med vita fläckar på röd bil :P

Nån klagade på BMWs lack men där måste jag nog säga att jag vill försvara surkålsätarna. Lite apelsinlack har alla bilar idag - men BMW sparade verkligen inte på färgen. Runt huvkanter etc såg man att det var ORDENTLIGT med färg. Det var dessutom nån keramisk klarlack på den som gjorde den oerhört rep- och stenskottstålig. Enda nackdelen var att när man väl fått repor så var de riktigt svåra att få bort.

#18
2017-01-16 12:53

Det där är Mondeon inte Mazda 6:an btw

#19
2017-01-16 16:28

Hej Skodaägare.
Vad i h..e har 4 hjulsdrift med lackskadefrågan att göra.
Svara på frågorna i stället.
Så till frågan
.Har en Volvo där lacken efter flera år släppt enligt lackfirman på grund av omlack före lev,

#20
2017-01-18 08:32

Min 15 år gamla men välskötta, bensin-snåla (Nissan Micra) har fortfarande knappt mätbara utsläpp av gifter, typ försurande kväveoxider (NOX), tack vare katalysator-avgasrening, el-motorvärmare, full motor-service och ryckfri växellåda (CVT).
Den straffskattas av "miljö"-skäl, medan stora, tunga (SUV) dieslar slipper skatt helt av samma "miljö-kämpar". Detta begrundas med utsläpp av de "hemska växthus-gaserna", koldioxid, CO2. Dessa kallades - innan fjolligheterna började - för pruttar eller fjärtar och är även naturligt förekommande hos jordens ca 12 miljarder människor och alla djur .... ; D

Fjompigt!

#21
2017-01-18 09:19

Polo, det var hans bedömning att det var lyktstolpen som körde på honom när han backade ut ur garaget!

#22
2017-01-18 12:51

Ytterligare något som vi kunder blir blåsta på alltså... Jag har tänkt på detta då och då, att bilar borde bli skadade under transport, men man hör aldrig talas om det. Men det verkar ju som det är väldigt vanligt. Det är bara tragiskt att vara bilägare och i princip omöjligt att klara sig från någon typ av "blåsning" tror jag. =(

#23
2017-01-18 19:14

StarClass, vad tycker du att du har rätt att kräva då? En helt ny bil vid en mindre skada? Det är många moment innan kunden får nycklarna i handen, skaderisk vid varje del. Även om du skulle hämta ut bilen från fabrik som vissa tillverkare erbjuder så vet du inte om den skadeförbättrats i fabrik.
Det jag vet som varit i branschen länge och i skadelackering på fabrik, är att fabriken har höga krav som ska motsvara nyskick. Värre är det på eftermarknader där godkännandekraven är lägre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.