Bild
Nästa artikel

Laddad ångest

Biltestarbloggen
Att kunna sätta bilen på laddning när man har ärenden på stan ger en känsla av lugn. Extra grädde på moset är när man hittar en gratis snabbladdare, som den här från Mälarenergi.
Som elbilsförare har jag upptäckt en ny sorts vånda: Ladd-ångest. Inte räckviddsångest, alltså rädslan att bilen inte ska nå hela vägen fram och man blir stående längs vägkanten. Nej, ladd-ångest handlar om frustrationen som uppstår när jag måste parkera bilen utan möjlighet till laddning. Bara låta den stå där, utan att batteriet fylls på.

Jag kör för närvarande långteststallets Hyundai Kona Electric och märkte redan på vintertestet att våndan infann sig. När vi skulle äta lunch gick snabbladdaren i Ljungdalen inte igång (det visade sig senare att snabbladdaren fungerade, det var troligtvis igensnöad laddlucka på Konan som gjort att låsningsmekanismen för laddhandsken krånglade.)

Vi blev tvungna att lämna Konan utan laddning under den mer än en timme långa lunchen. Det kändes väldigt ineffektivt. Slöseri med vad som skulle kunna vara värdefull tid för att fylla batteriet. 

Jag har ingen laddbox installerad hemma och är därför beroende av publika laddplatser och långsamladdningen som finns tillgänglig på jobbet. På en arbetsdag kan jag få i cirka 10 mils räckvidd, vilket räcker för resan hem, men jag måste komplettera med publika laddningar utöver det.

Ljudlöst, precis som elbilar är kända för, har Konan smugit sig in och till viss del tagit över min vardag: jag väljer mataffär utifrån vilken som har en snabbladdare hyfsat nära (försöker tänka att det är gratis styrketräning att kånka kassar 200 meter). Vid turen till shoppingcentret på helgen eller om jag har ärenden i stan gäller det att pejla in laddpunkterna för att maximera effektiviteten. ”Vad bra, en typ 2 alldeles i närheten”, eller ”Jaha bara 230V. En fis i rymden, men det får väl duga”. Bara det sipprar in någon enstaka liten elektron när bilen står parkerad så stillas rastlösheten en smula.

Kanske skulle den här fixeringen vid att vara ständigt inkopplad inte hade funnits med laddbox hemma. Eller hur tänker ni ”sladdare” som kör elbilar och laddhybrider? Är det lätt att få dille på batteripåfyllning och blir det som en sport att alltid hitta laddplats när man gör vardagsärenden med bilen?  
 

Kommentarer

#1
2019-02-22 10:36

Jag tror personligen att iaf nu i en början när publika laddstolpar fortfarande är en bristvara på vissa håll så är hemmaladdning en förutsättning. Jag får upp min laddbox nästa vecka, sen kommer bilen 2-3 veckor senare. Så jag kommer alltid vakna med fulltankad bil, känns som man slipper mycket av laddångesten.
Sen är det säkert som du skriver Maria att man kommer in i tänket och börjar välja affärer utefter laddmöjligheter m.m, för som du säger, blir ineffektivt bara låta den stå där om den istället vid en annan affär kan ladda under tiden.

#2
2019-02-22 11:07

Jag har elbil och laddar hemma det långsammaste det går (5A) kanske 3 gånger i veckan. Publika laddare och snabbladdare använder jag i princip bara på resor till andra städer.

#3
2019-02-22 11:51

Min gamla elbil var på gränsen i räckvidd för att ta mig mellan hem, jobb och hem utan laddning vintertid så den såg jag till att koppla in om det så var för en liten stund. Laddhybriden jag kör nu kan få gå en till två kilometer utan att jag kopplar in den när jag står still. Kör jag längre åker sladden in.
På helvetet på jorden (IKEA) använder jag inte laddning till min hybrid. De har så få platser att någon med elbil behöver dem bättre.

#4
2019-02-22 16:53

Jag har haft en laddhybrid, och då var jag väldigt fokuserad på att handla där det finns en laddare. Nu har jag en el-bil, och har installerat en laddbox hemma. Funderar aldrig på att det måste finnas en laddare dit jag skall åka..
När ViB vill testa en el-bil, så borde de se till att testföraren får en Laddbox installerad hemma. Då blir testet utformat ur verkligheten.
Ponera att fossilbilar skulle testas i vildmarken där det inte fanns några bensinmackar?

#5
2019-02-22 16:56

Min elbil ska klara ca 550 km, så jag funderar inte så mycket på vart stationerna är när jag kör runt "hemmavid". Dessutom har jag superladd-stationer utplacerade ca var tionde mil. Jag har oxå en trefas-laddare hemma, som gör jobbet över en natt - om batteripaketet skulle vara "tomt".
Men faktum är att om man använder batteripaket på bästa sätt, så bör man sällan vara under 20% laddning och inte överstiga 80-85% vid "fulladdning" - säger experterna. Detta ger i så fall min bil en räckvidd på 65% av totala räckvidden - eller ca 357km. Så, jag kan förstå att elbils-ägare med bil med kortare max räckvidd och utan många ladd-stationer eller hemmaladdning, kan få vånda... Så, mitt råd - köp en elbil med lång räckvidd, om ni tänker behålla elbilen länge och inte få dille...

#6
2019-02-23 09:36

Det här ser jag framemot. Om bara publik laddning används är det troligen ofta snabbladdning. Snabbladdning minskar livslängden på batteriet. Så det jag ser fram emot är att veta efter ett år om räckvidden har minskat. Och i så fall hur mycket.
OK, en bil är inte mkt till test men en bil, i verkliga körförhållanden visar också vad som är troligt utfall för många. Som sagt, det här blir på riktigt intressant. (och det var inte av någon negativism, skadeglädje eller något annat. Bara rent intresse.)

#7
2019-02-23 12:06

Förutsättningarna för dig Maria som elbilsförare är inte den bästa om det är så att du saknar laddning hemma. Om du hade det så skulle din vardag vara så mycket lättare. Jag laddar i stort sett alltid hemma och använder endast andra laddare vid långturer. Jag har hittills kört mer än 14000 mil med Zoe :)

#8
2019-02-23 16:45

Det finns ett antal undersökningar på hur elbilsbatterier tappar kapacitet över tid. Tesla model S har ju funnits ute i 7år och Nissan leaf är väl ca. 8 nu.

Den här är nog den jag tänkte på i första hand, men finns säkerligen fler: https://insideevs.com/lets-look-at-tesla-model-s-x-battery-degradation/

#9
2019-02-24 11:21

Batterier precis som solceller står sig längre än vad man tror.

#10
2019-02-24 11:59

Ja det är lite kul hur många i början skrek rätt ut att det kommer bli svindyra batteribyten efter 4-5 år m.m........men kollar man nu de som kör 7-8 år gamla elbilar så har de inte tappat speciellt mycket kapacitet.....

#11
2019-02-24 20:57

Enklast är ju så klart att kunna ladda hemma. I flera fall finns ju sk laddgator med många offentliga laddstolpar/-boxar. Det kan ju också vara ett alternativ. Jag har laddat med offentlig snabbladdning ca 1 år innan jag fick tillgång till laddplats i bostadsrättsföreningen.
Vi Bilägare bör sprida "vanan" att ha mobilnumret i rutan eller vid laddluckan ifall någon stackars elbilist kommer till laddstationen med låg procent laddning. Det är bra att kunna kontakta ägaren till bilen som står inkopplad.

#12
2019-06-22 16:47

Bilräven skriver att man inte bör utnyttja hela batteriets kapacitet för batteriets hållbarhet vilket är rätt men även den elbilsägare som laddar batteriet till 100 % och kör tills bilen stannar har nte utnyttjat bilens batterikapacitet till 100 % då biltillverkarna inte låter laddningen ladda batteriet fullt även om instrumenten visar det och inte heller går det att köra till tomt batteri då batteriet då skulle förstöras. Så batteriet skyddas på så vis vilket inte minst taxibilar som är batteridrivna klarar full laddning hela tiden utan större försämring av hållbarheten av batteriet trotts höga mil för bilarna.

#13
2019-08-27 21:18

"Ljudlöst, precis som elbilar är kända för, "

Elbilar är näppeligen ljudlösa. Tvärtom är det däckens friktion mot vägen samt luftens friktion mot karossen som skapar det mesta ljudet: Oavsett drivlina. Elbilarnas påhittade superlativ haglar falskt. 

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.