Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Korkad konstruktion på Miatan

27 april 2016
Den tunna pinnen (högst upp i bild) för justering av instrumentbelysning/trippmätare är MX-5:ans svagaste punkt. På långtestbilen har den redan gått av!

Snart kommer förhoppningsvis värmen – och precis då är det förstås dags för mig att skiljas från långteststallets lilla Mazda Miata.  
 
Den har varit ”min” de senaste två månaderna, men inte en enda gång under denna kalla vår har jag kunnat njuta av att fräsa fram med sufletten nedfälld. I alla fall inte några längre sträckor.
 
Så på den punkten är jag en riktigt loser.
 
Men trots vädergudarnas illvilja
har mina 900 mil i Miatan varit både skojiga och trivsamma. Den är i mina ögon helt oslagbar när det handlar om roande köregenskaper och pålitlig byggkvalitet till ett hyfsat överkomligt pris.
 
Fast på en punkt
har Mazdan inte riktigt hållit måttet. Den ynkligt tunna plastpinne som används för att justera instrumentbelysningen och nolla trippmätaren är vek som ett vassrör och har redan gått av på långtestbilen. En sällsynt korkad konstruktion, om du frågar mig.
 
Men snart är den trasiga pinnen (som ska fixas i samband med första servicen) inte mitt problem längre. Om några dagar byter jag den lilla Mazdan mot långteststallets Audi A4 Avant. Istället blir det chefredaktör Carle som får möta sommaren i Miatan.
 
Lyllos honom…