Bild
Nästa artikel

Korkad konstruktion på Miatan

Biltestarbloggen
Den tunna pinnen (högst upp i bild) för justering av instrumentbelysning/trippmätare är MX-5:ans svagaste punkt. På långtestbilen har den redan gått av!
Snart kommer förhoppningsvis värmen – och precis då är det förstås dags för mig att skiljas från långteststallets lilla Mazda Miata.  
 
Den har varit ”min” de senaste två månaderna, men inte en enda gång under denna kalla vår har jag kunnat njuta av att fräsa fram med sufletten nedfälld. I alla fall inte några längre sträckor.
 
Så på den punkten är jag en riktigt loser.
 
Men trots vädergudarnas illvilja
har mina 900 mil i Miatan varit både skojiga och trivsamma. Den är i mina ögon helt oslagbar när det handlar om roande köregenskaper och pålitlig byggkvalitet till ett hyfsat överkomligt pris.
 
Fast på en punkt
har Mazdan inte riktigt hållit måttet. Den ynkligt tunna plastpinne som används för att justera instrumentbelysningen och nolla trippmätaren är vek som ett vassrör och har redan gått av på långtestbilen. En sällsynt korkad konstruktion, om du frågar mig.
 
Men snart är den trasiga pinnen (som ska fixas i samband med första servicen) inte mitt problem längre. Om några dagar byter jag den lilla Mazdan mot långteststallets Audi A4 Avant. Istället blir det chefredaktör Carle som får möta sommaren i Miatan.
 
Lyllos honom…

Kommentarer

#1
2016-04-27 15:05

Chefredaktörer vet att sno åt sig, minsann =)

.

#2
2016-04-27 16:37

Hur och av vem ska reparationen betalas?
Garanti, försäkring eller av bilägaren?
Måste hela klustret bytas eller går trippmätaren att byta/laga separat?
Vi vill gärna veta reparationskostnaden, även om garanti/försäkring står för fiolerna.

#3
2016-04-27 16:51

Klumpiga testförare skulle jag vilja säga. Är väl samma pinne på min Mazda CX-3 och där klarade ju ni av att inte ha av den..........ska denna kostnad drabba bilen? Knappast!

#4
2016-04-27 16:57

Utan att veta så gissar jag att den av någon anledning var trasig vid tillverkningen av bilen, eller kanske Mikael Schultz är starkare än han vet :)

#5
2016-04-27 17:04

Varför ta i så hårt..

#6
2016-04-27 17:32

Mazda får göra pinnen i specialstål så att den tål att vridas rejält med en tvåhandspolygrip.

#7
2016-04-27 18:19

Den där plastpinnen ser ut och vara en ynklig konstruktion.

#8
2016-04-27 18:27

Man kanske inte ska lägga hela sin kroppsvikt på pinnen...?

#9
2016-04-27 20:02

Suzuki har samma skitkonstruktion på bl a den senaste generationen av Vitaran. Förstår inte varför det inte kan skötas med knapparna på ratten eller, gällande instrumentbelysningen, av en ratt på panelen som i fornstora dagar.

#10
2016-04-27 20:32

Jag lycklig ägare av mx5:an trots pinnen som jag oxå noterat verkar som gjord för att gå av. Jag har även nya A4, dock som tjänstebil, men faktiskt lite besviken. Bilen är bra , men bättre än förra generationen? Kanske, men marginellt. Materialen i bilen känns mindre premium och bilen är inte lika snygg som förra generationen. Men hyllad av bilpressen-undrar varför men misstänker att pressen bara kört fullutrustade bilar med 150 000kr I extrautrustning. Och då förstår jag premiumkänsla . För samma pengar känns Passaten mer premium. Glatt överraskad är jag dock av mx5:an som känns både trivsam och premium i det mesta. Och titta under motorhuven - vilken snygg och proper installation utan plastkåpor som gömmer fuskinstallationer. De är premium för motorfantaster!

#11
2016-04-28 00:11

Mjo hade ju räckt om den var 2 cm lång i princip. Lite halvdant gjort.

Men å andra sidan - det finns bilar som har bra mycket värre saker som "svagaste punkt" ;)

#12
2016-04-28 08:11

@Shogun: Nej, för det kan aldrig vara fel på en japansk produkt, eller?

#13
2016-04-28 11:39

Japansk ingenjörskonst.

#14
2016-04-29 16:02

Då är kvalitén på plasten lika bra som den upplevs då...

#15
2016-05-21 13:40

Jag har inte sett pinnen i verkligheten, men det är väl bara änden på den som sticker ut genom instrumentglaset (eller snarare plasten)? Lite svårt att se på bilden, men de gör väl annars inte pinnen så lång? Den konstruktionen är inte ovanlig, men kanske är pinnen här tunnare än vanligt.

Minns en äldre Renault (tror jag det var) där det satt en knapprad alldeles i överkant av instrumentbrädan. De hade alltså en sida som vette framåt, med symboler, och en uppåt. Jag försökte trycka in den på vanligt sätt, alltså framifrån, men tryckte då in glaset med symbolen på. Knappen skulle tryckas ner uppifrån.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.