Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Kia varnar för högtryckstvätt

13 oktober 2014
Pertti Niemeläs Kia Cee´d -09.
Tål inte Kia Cee´d att tvättas med högtryck? Vi Bilägare ställde den frågan redan för några år sedan då klarlacken släppte på tidningens långtestbil. Tidigare hade vi samma erfarenhet med vår Kia Venga.

I dagarna har ett nytt fall aktualiserats. Precis som med Vi Bilägares testbil släppte klarlacken i stora sjok på flera ställen på Pertti Niemeläs klarröda Kia Cee´d -09. Lacken flagnade på huv, dörrar, A-stolpar och framskärmar. Detta skedde efter en högst normal högtryckstvätt.
 
Kia vill inte ta på sig att lacken är speciellt känslig utan skyller på att bilen inte får högtrycktvättas runt eventuella lackskador, typ stenskott. Kia svarar så här: ”Lackskador förorsakade av yttre påverkan godkänns inte av någon bilfabrikant”.
 
När Vi Bilägare anmälde skadan för några år sedan hade garantierna (Cee´d -07) just gått ut, och det blev vår anlitade Tectyl-firma, som just stått för behandling och tvätt av bilen, som fick ta hela smällen. De ansvariga hos Tectyl hävdade att de gjort motsvarande högtryckstvätt på 25 000 bilar, med aldrig råkat ut för något liknande.     
 
Den här nya historien har valsat runt i svensk motorpress och i olika forum de senaste dagarna. När drevet går, i det här fallet i positiv bemärkelse, brukar det hända saker och Kia har delvis tvingats krypa till korset. Kunden får efter många om och men bilen omlackad kostnadsfritt.
 
Jag skriver delvis eftersom Kia inte medger att ärendet ska behandlas som ett garantifall trots att lackgarantin på fem år gällde när skadorna anmäldes. I stället väljer man att ta det som goodwill vilket betyder att Kia långt ifrån lovar alla kunder med ”giltig lackgaranti” hjälp. Ofta betyder goodwill att kunden ska stå för en del av kostnaden, populärt kallat kostnadsdeltagande.
 
En garanti är allvarliga saker och om man godkänner ett fall finns det risk att ärendena blir prejudicerande och det är bilbranschen livrädd för.  Det är på så vis som Mercedes genom åren klarat sig undan de allra flesta rostgarantifallen. För biltillverkare/generalagenter/återförsäljare blir det mindre ekonomiskt betungande när man själv får bestämma vem som ska få hjälp.
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande problem?