Bild
Nästa artikel

Kia varnar för högtryckstvätt

Biltestarbloggen
Tål inte Kia Cee´d att tvättas med högtryck? Vi Bilägare ställde den frågan redan för några år sedan då klarlacken släppte på tidningens långtestbil. Tidigare hade vi samma erfarenhet med vår Kia Venga.
Pertti Niemeläs Kia Cee´d -09.
Pertti Niemeläs Kia Cee´d -09.
Vi Bilägares Kia Cee´d -07.
Vi Bilägares Kia Cee´d -07.
I dagarna har ett nytt fall aktualiserats. Precis som med Vi Bilägares testbil släppte klarlacken i stora sjok på flera ställen på Pertti Niemeläs klarröda Kia Cee´d -09. Lacken flagnade på huv, dörrar, A-stolpar och framskärmar. Detta skedde efter en högst normal högtryckstvätt.
 
Kia vill inte ta på sig att lacken är speciellt känslig utan skyller på att bilen inte får högtrycktvättas runt eventuella lackskador, typ stenskott. Kia svarar så här: ”Lackskador förorsakade av yttre påverkan godkänns inte av någon bilfabrikant”.
 
När Vi Bilägare anmälde skadan för några år sedan hade garantierna (Cee´d -07) just gått ut, och det blev vår anlitade Tectyl-firma, som just stått för behandling och tvätt av bilen, som fick ta hela smällen. De ansvariga hos Tectyl hävdade att de gjort motsvarande högtryckstvätt på 25 000 bilar, med aldrig råkat ut för något liknande.     
 
Den här nya historien har valsat runt i svensk motorpress och i olika forum de senaste dagarna. När drevet går, i det här fallet i positiv bemärkelse, brukar det hända saker och Kia har delvis tvingats krypa till korset. Kunden får efter många om och men bilen omlackad kostnadsfritt.
 
Jag skriver delvis eftersom Kia inte medger att ärendet ska behandlas som ett garantifall trots att lackgarantin på fem år gällde när skadorna anmäldes. I stället väljer man att ta det som goodwill vilket betyder att Kia långt ifrån lovar alla kunder med ”giltig lackgaranti” hjälp. Ofta betyder goodwill att kunden ska stå för en del av kostnaden, populärt kallat kostnadsdeltagande.
 

En garanti är allvarliga saker och om man godkänner ett fall finns det risk att ärendena blir prejudicerande och det är bilbranschen livrädd för.  Det är på så vis som Mercedes genom åren klarat sig undan de allra flesta rostgarantifallen. För biltillverkare/generalagenter/återförsäljare blir det mindre ekonomiskt betungande när man själv får bestämma vem som ska få hjälp.
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande problem?

Kommentarer

#1
2014-10-13 13:08

Här är orginalet som kan vara intressant att läsa........

http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20141009/ar-kias-garan...

och så här gick det.......

http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20141010/kias-krishant...

Att Kia skämmer ut sig på detta viset är otroligt, hoppas inte att frugan drabbas av detta med sin Ceed, skandalöst är bara förnamnet! Men man kan ju hoppas att Kia lärt sig läxan, man vet ju aldrig vilken kund man möter......i detta fallet träffade man på den rätta som dokumenterade allting så han hade allt på bevis.

#2
2014-10-13 13:36

Det vet väl alla att bilar inte håller för att användas. De ska stå inlåsta i varmgarage med klimatkontroll.

#3
2014-10-13 13:37

Nej. Jag har aldrig varit med om det. Min gammelvolvo från 1996 med 36.000 mil på mätaren och tydliga rostrosor håller för högtryck. Men på den tiden spikade man väl fast lacken vill jag minnas.......... :-)

#4
2014-10-13 15:25

Då undrar jag hur fort man törs köra i ösregn med "denna" KIA med eventuella lackskador typ stenskott , utan att lacken flagnar av?!
Fast i sanningens namn är jag försiktig med högtryck på och runt strålkastare, baklysen , backspeglar och dylikt.

#5
2014-10-13 15:31

Världen förändras, kan dra en kul parallell till detta.
Senast jag köpte jeans så sa killen i butiken till mig att "Och se nu till att INTE tvätta dessa, för då försvinner den vattenavstötande glansiga ytan, och är det så att du får en fläck så ta hand om den direkt och använd bara vatten. Behöver du fräscha upp så lägg dom i frysen över natten eller vädra. OM du mot förmodan MÅSTE tvätta byxorna så är det 30 grader och på handtvättsprogrammet utan sköljmedel"

Killen berättade även att de byxorna han hade på sig minsan inte tvättats på 2 år och att dom då håller både passform och färg.
Jeans...ett material som ansågs vara tufft och som killarna i guldgruvorna körde som arbetskläder är nu.....otvättbart.

Kia kanske bara följer en trend...det räcker att vädra bilen alternativt parkera den kallt över natten ;-)

#6
2014-10-13 15:48

En möjlighet är att inte köpa skiten.

#7
2014-10-13 15:48

Helt otroligt. Och det här med "goodwill" borde förbjudas inom garantitiden.

Och det här med högtryckstvätt: ska man inte ens kunna tvätta bilen hos till exempel Statoil och välja borstlös tvätt? Jag menar, den är ju trots allt väldigt mild. Och hur menar Kia att lacken skall tåla automattvätt med borstar? De om något rycker och sliter i lacken!

Nej, totalt undermålig lackering. Tyvärr en kvarvarande negativ effekt av de vattenbaserade lackerna. Jag har sett många ganska nya bilar med just lacksläpp.

Och som sagt: Förbjud goodwill inom garantitiden och skärp konsumentskyddet i frågan ytterligare. Och ska goodwill ändå få tillämpas ska det vara helt kostnadsfritt för kunden.

#8
2014-10-13 15:53

Den var bra prästen Benny.........;o) jag gjorde även en gasa för din kommentar.......för det var denna kommentar värd!

#9
2014-10-13 18:10

Världen sämsta kundbemötande. Grattis Kia där visade ni er riktiga sida.

Anmäler du till ARN så förfalller goodwillen. Grattis! Mitt i krysset.

Vem köper skräpet efter att ha läst detta?

#10
2014-10-13 18:39

Har varit med om klarlacksläpp på två av tjänstebilarna, VW Passat -10, där jag arbetade och de var 2-3 år när problemen började. Det måste varit dålig lackering redan vid tillverkningen för det fanns inga yttre skador från början och de sköttes med omsorg.

#11
2014-10-13 18:44

Vafan. Min 9-3:a ser ut som ett stenskott hela bilen. Lacken har fått sig en miljon stenskott efter 22k mil motorväg enbart nästan. Har tvättat högtryckstvätt i bilhall under 6 år minst varannan månad. ALDRIG har det lossnat minsta lilla flaga lack eller färg från ett stenskott eller liknande.

KIA's lackkvalitet är bajs och så var det med den saken.

#12
2014-10-13 23:20

Ännu ett bevis för att KIA har långt kvar innan märket kan räknas som ett kvalitetsmärke.
Kundbemötandet verkar dessutom ligga på en bottennivå.

#13
2014-10-14 06:36

Visst är hanteringen av just detta ärende undermålig men att därifrån gå till att helt fördöma Kia som bilmärke känns lite märkligt och mest som man bara är intresserad av att spy galla över märket. Det finns nog exempel bland de flesta märken på undermåliga bedömningar av garantirelaterade problem så jag tycker nog att man skall vara lite försiktig med ett totalt fördömande. Det är ju t ex inte länge sedan som ViB skrev om att fall där Opels 5-årsgaranti inte omfattade AC-kompressorn vilket också känns märkligt men inte var det samma fördömande ton i kritiken vid det tillfället...

#14
2014-10-14 07:25

Pi...så du tycker det är ok att hota kunderna med "anmäler du till ARN får du ingen goodwill"?

Sanslöst skulle jag säga!

#15
2014-10-14 07:57

SiggeNn - nej, det tycker jag absolut inte men vad jag försökte säga var att baserat på ett enda fall så är många väldigt snabba med att totalt döma ut ett märke. Sen kanske det inte ens är Kia utan Windahls som utmärkt sig mest negativt i sammanhanget - vad vet jag... Man är ju normalt helt i händerna på aktuell ÅF och vet ju egentligen inte alls hur dom drivit fallet gentemot aktuell "generalagent" (som det hette förr).
Sen kan jag hålla med "Kapten" om att "goodwill" inte borde förekomma inom garantitiden - det är nåt jag förknippar med att ett företag kan "bjuda på" när fel uppstår efter garantitidens utgång. Finns det garanti så är det denna som skall nyttjas och företaget skall inte referera till nån form av "goodwill". Vad skall vi annars med garantier till ?

#16
2014-10-14 08:31

John2008: Var det verkligen klarlackssläpp? Jag tror det var färgen som släppte och inte bara klarlacken. Det har varit så VAG-gruppen bilar sedan urminnes tider, oftast på bakluckan men också vanligt på dörrarna. Skärmar och tak däremot brukar klara sig.
Det brukar börja med små blåsor som ser ut som vårtor, just efter 2-3år som du skriver. Däremot sitter klarlacken kvar intill och den släpper inte om färgen sitter kvar, till skillnad mot Kian.

#17
2014-10-14 09:35

Om VAG-bilar drabbats av lacksläpp "sen urminnes tider" så får man väl vara väldigt tacksam att man aldrig råkat ut för detta på alla sådana bilar som varit i familjens ägo. Skall vi tala om "urminnes tider" så hade väl Opel ett stort problem med just lacksläpp i samband med att dom övergick till vattenbaserade färger - eller var det kanske nån annan orsak ? Vill minnas att det inträffade i slutet av 80-talet eller nåt sånt så "urminnes tider" stämmer nog bra i det fallet - men det är ju ett överspelat kapitel. Och dom var nog inte heller ensamma om dessa problem på den tiden.

#18
2014-10-14 09:47

Att helt fördöma Kia som märke bara efter 1 eller några enskilda fall är ju helt uppåt väggarna, så dåligt är inte märket, det kan jag skriva under på. Då frugans Kia nu passerat 5000mil och nu gått närmare 6000 mil. Men visst är det tråkigt när det händer sådant här för de som är berörda.

Pi.

Visst har du rätt i att det finns vissa som bara är ute efter att svartmåla Kia. Samma har ju hänt både Audi, BMW, Mercedes i många artiklar där de "visat sin rätta sida", men då är det tyst! ;o)

#19
2014-10-14 10:33

Pi: 3st av mina VAG-bilar (totalt 6st nya) sedan 1998 har drabbats. Dock har de åtgärdats på garanti eller goodwill. Antingen har jag haft otur eller så har du haft tur.

#20
2014-10-14 11:02

Peppar, peppar så har vi aldrig drabbats av sådana här lackproblem på nån av våra bilar under alla år förutom på en Opel som min syster ägde - det var kanske inte direkt stora lacksläpp men det var väldigt undermålig lack (årsmodell 1999). Sen hade vår senaste Opel - en röd Corsa -02 - problem med att lacken blev matt och krävde mycket arbete för att bibehålla nån form av "lyster" så den lacken var ju heller ingen direkt höjdare även om den inte släppte. Men direkta lacksläpp har vi lyckligtvis sluppit.

#21
2014-10-14 12:30

KIA hamnade på plats nr 15 i årets Autoindex, vilket innebär att det finns relativt många missnöjda ägare.

Norska Statistisk Sentralbyrå (motsvarande SCB) har statistik på att KIA tidigare har haft klart kortast livslängd av alla märken.
http://www.metro.se/metro-teknik/kolla-livslangden-pa-din-bil/Objgeu!22_...

Förmodligen är dagens KIA-bilar bättre, men de tillhör ännu inte topp-5 i kvalitet.

#22
2014-10-14 12:32

En fundering.

Vilken färg hade ViB's testbil som drabbades av samma sak?
Kanske är relaterat till just färg och klarlack.

Samma paralell kanske man kan dra till McTar's VW problem...

#23
2014-10-14 12:46

Benny - röd - http://www.vibilagare.se/test/langtest/kia-ceeds-lackslapp-ett-mysterium...
Och även deras Kia Venga var röd...
Så du kanske är nåt på spåret....

#24
2014-10-14 13:14

Benny: Den tanken kanske stämmer. De tre som drabbats har alla haft metallic-lack. Av de resterande tre så hade två av dessa solid lack. Den tredje metallic:en hade jag bara i två år, så den kan jag inte riktigt uttala mig om...

#25
2014-10-15 00:13

McTar: Det var bara klarlacksläpp för den vita färgen satt kvar. Kan ändå nämna att det på en framskärm lossnade både klarlack och färg, och där det sedan rostade flera cm., men som tur var gick det på garantin.

#26
2014-10-15 15:36

Kommer någon ihåg Volvo runt 92 - 95? De hade jätteproblem med lacksläpp på grund av nya miljövänliga färger. Svärfar hade 2 Volvo på rad som såg ut som hej kom och hjälp efter något år.

#27
2014-10-26 22:15

Har inte varit ute för klarlacksläpp men däremot lacksläpp/galvsläpp på bakluckan på min Opel Vectra Kombi från 2008. Dåligt bemötande från märkesverkstaden där man bara sade att eftersom lackgarantin gått ut och rostskyddsgarantin inte täckte det så kunde de bara göra en förfrågan om goodwill och den blev ju naturligtvis nekad. Fick bekosta omlack själv ihop med en försäkringsskada och ett halvår senare rostade det där!? Dåligt utfört jobb.. som tur var blev bilen påkörd någon månad senare så då blev det omlackering igen och nu ser det bättre ut.

#28
2014-11-17 02:11

Utvecklingen går bakåt när vinsterna är det centrala i en organisation. Ingenting får kosta. Inte ens tillverkarens egna tillkortakommanden som uppstod när kostnaderna inte fick kosta något från början.
Grattis!

Hur klarar de sig i en automattvätt?
Bilen blir metallic-färgad av helt andra anledningar än lackeringen =D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.