Bild
Nästa artikel

Kia Niro en överförbrukare

Biltestarbloggen
Kia Niro, den hittills värsta överförbrukaren i Vi Bilägares långteststall.
Kia Niro, den hittills värsta överförbrukaren i Vi Bilägares långteststall.
Kia Niro en överförbrukare
En snittförbrukning på 3,8 l/100 km - eller annorlunda uttryckt - 0,38 l/mil. Det låter nästan för bra för att vara sant för en högbyggd mellanstor crossover-modell.
 
Det är det också, kan jag avslöja. Åtminstone när det handlar om långteststallets parallellhybrid (bensin/el) Kia Niro, som noterats för ett nytt bottenrekord ifråga om överförbrukning.
 
I bilens bränsledeklaration anges 3,8 l/100 km för blandad körning. En frestande låg siffra, som tyvärr inte alls håller vid verklig körning. Under sina första knappt tusen mil har Kian i snitt gjort av med 6,0 l/100 km, en skillnad på hela 58 procent (!) jämfört med den deklarerade siffran.
 
Det är den värsta överförbrukningen genom tiderna i långteststallet. Det tidigare rekordet hölls av VW Golf 1.6 TDI, som under 2013 gjorde av med 50 procent mer bränsle än vad som angavs officiellt.
 
Uppenbarligen fungerar Kias hybridsystem inte riktigt som tänkt, åtminstone inte i svenskt vinterklimat och med våra testförares körprofiler. Men kanske blir förbrukningssiffrorna lite bättre nu när vårvärmen kommer och kylan släpper sitt grepp. Vi återkommer med en ny rapport lite senare under året…  

Kommentarer

#1
2017-03-21 09:05

Hur mycket landsvägskörning är det under de milen ni mätt? Det är väl där en snikhybrid utan laddmöjlighet är som sämst.

#2
2017-03-21 09:29

Det är ju likadant med dom flesta nya bilarna dikten och verkligheten stämmer inte överens,speciellt för hybriderna där det skiljer så mycket beroende på körförhållandena

#3
2017-03-21 09:38

En hybrid är snålast i staden med många start och stopp, det är där som hybridsystemet ger störst nytta. På lands- och motorväg så är det marginell effekt. Ändå får man väl säga att 0,6 l/mil för en bensinbil av Kias storlek ändå är rätt bra, utan hybridsystemet hade förbrukningen troligen legat närmare 0,7 - 0,8 l/mil.

#4
2017-03-21 09:59

Micke Schultz, har ni kört den enligt EU-körcykeln, inne i labb? Nähä...
Klart att det misstämmer, det tråkiga är ju att ibland får journalister eller andra här på ViB det att låta som om biltillverkarna luras med i detta fallet 58% när det i själva verket är testcykeln som används vid certifiering som borde kölhalas.
Om du skall testa din produkt mot en standard så är det ju den du testar mot och redovisar... Om kartan inte stämmer med verkligheten, följ kartan, som man sa i lumpen!

#5
2017-03-21 10:08

So what!? Gäller ju alla bilar mer eller ngt mindre. Så trött på detta tjat. Angrip de testande myndigheterna istället och själva testnormen. Är väl snart dags för en ny mer realistisk testcykel för övrigt. Instämmer helt med EnannanRobbans kommentar!

#6
2017-03-21 10:26

Kia Niro testas av ViB i nr 1/2017. Då angavs en testförbrukning på 4,5 l/100 km. Vad skiljer det testets körmönster från det i nuvarande långtest? Är det så att den uppmäta förbrukningen i ViBs korta tester inte heller är helt verkliga jämfört med normalt brukande och därför inte att lita på?

#7
2017-03-21 10:27

Niro är nästan identiskt lika stor som min Golf SV 1,2T (Golfen något högre men Kian är å andra sidan lite tyngre) och dess förbrukning ligger för mig med mitt körmönster på nästan exakt samma siffror. Givetvis knappast direkt jämförbart men långt ifrån gamla bilars mera normala 0,7--0,8 l/mil. Dock hade jag nog väntat mig en lägre förbrukning för Niro så en liten besvikelse är det allt.

#8
2017-03-21 10:41

En ny mätnorm är bestämd och kommer att träda i kraft år 2020, alltså först om tre år. Den kommer att även beakta körningar i verklig trafik (Real Drive Emissions = RDE) och inte bara i labbet. PSA-gruppen publicerar sedan förra året RDE-siffror för flertalet av sina modeller, trots att det inte är lagkrav än så de ligger tre år före i tiden. :)

#9
2017-03-21 11:28

Bra jobbat PSA! Redovisar de båda uppgifterna, Raphael?

#10
2017-03-21 12:54

Jag har sedan mitten av oktober 2016 kört min Niro drygt 700 mil i riktig norrländsk vintermiljö med både kyla och dåligt plogade vägar. Den enda gång jag varit i närheten av 6 l var i 20 cm oplogat väglag under 10 mil.

Min snittförbrukning efter dessa mil ligger nu på 4,9 l - ett fantastiskt bra värde, där innermiljön hållits mycket behaglig med både kupévärmen, stolsvärmaren och rattvärmaren påslagna.

Den förbrukningen kommer förstås att sjunka betydligt i varmare och snöfritt väder, så...... Herr Schultz: ta det lugnt och vänta med domen ett tag till - ingen ökar sitt förtroende med hastiga och oöverlagda slutsatser!

Mina 6 senaste bilar före Niron har varit olika BMW-modeller och ingen av dessa betydligt dyrare bilar har varit i närheten av Niros bränsleförbrukning eller för delen heller inte vad gäller åkkomfort och utrusning!

#11
2017-03-21 13:28

Raphael - är den nya mätnormen uppskjuten till 2020 nu? Det senaste jag kommer ihåg jag lästa var att den skulle börja gälla 2017 eller 2018... Detta var det enda jag hittade vid en snabb googling: http://www.vibilagare.se/nyheter/mer-realistisk-korcykel-drojer-fyra-ar Men det skrevs ju för 3år sedan... Tråkigt att vi ska leva med denna testcykel ytterligare 3år...

#12
2017-03-21 14:03

WLTP kommer väl i år?

#13
2017-03-21 14:27

20 cm oplogat under 10 mil - går det överhuvudtaget att ta sig fram på en sån väg med en modern och därmed relativt låg bil ? Låter liiite överdrivet i mina ögon.
Men om vi ändå tar fullkoll's uppgifter på allvar så snittar Niron runt 1 dl/mil mindre än en konventionell bensindriven bil i samma klass. Frågan är om det är värt merpriset för bilen i sig - om man nu skall se det rent ekonomiskt...

#14
2017-03-21 15:32

Fullkoll
Jag har åkt Kia, jag har åkt BMW. Att åkomforten skulle vara bättre i Kia är nonsens. Det är min uppfattning.

#15
2017-03-21 15:53

Jag har haft min Niro sedan Oktober 2016 och efter drygt 600 mil aldrig lyckats komma upp i 0,6 l/milen. Den har hittills tagit någonstans mellan 0,45 och 0,5 l/milen med dubbade vinterdäck och mestadels landsvägskörning, även en hel del motorväg.
Men när det handlar om statskörning är det inga problem att köra på, eller t.o.m. under, 0,4 i/milen.

#16
2017-03-21 17:54

Kia ger inte mersmak.

#17
2017-03-21 18:35

Jag har haft min Kia Niro i snart två månader och 700 mil. Bränsleförbrukningen ligger på 0,55-0,60. Jag har aldrig kommit ned i 0,4 och då ligger jag enligt kördatorn på 2/3 ekonomisk körning och 1/3 normal.

Är i övrigt nöjd med bilen, men faktisk förbrukning är för långt ifrån utlovad för att kännas ok.

#20
2017-03-21 20:49

Vi ligger på ett snitt kring 0.65, i stort sett hela tiden. Kan utan vidare komma upp i 0.7, enstaka tillfällen ner mot 0.55. Tja, inte jätteimponerad även om bilen i övrigt är tillfredsställande. 0.38-0.49 kändes väl aldrig helt seriöst men 0.52-0.55 hade jag nog räknat med, absolut. Bilens förbrukning är något av en rejäl besvikelse, knappt motiverbart köp ur den aspekten. En laddhybrid borde prestera mer. Knepiga ryckigheter och hela instrumentpanelen i full spader gör ju inte en lyckligare, precis..

#21
2017-03-21 21:04

Det skumma här i sammanhanget är att transportstyrelsen har uppgifterna 0,38-0,39 liter/mil på alla de olika körsätten (stad/landsväg/blandat). Hur tänkte man där? Bilen väger ca 1500 kg och med hög kaross. Om man jämför med min Octavia (bara som referens som drar ca 0,55-0,65 liter/mil) som väger ca 50 kg mindre, så kan man dra slutsatsen att hög kaross medför mer förbrukning än man kan tro eftersom hybridsystemet här säkert uppväger en hel del på förbrukningssidan. Skulle nog tro att hög kaross säkert medför en extra förbrukning på ca 0,1-0,15 liter/mil (eller ca 20-25%). Det känns lite som man kastat bort sin kunskap om bilars förbrukning och vad som är viktiga faktorer för att få ned utsläppen och förbrukningen. Under 15-25 års tid har man lyckats få till karossen så att förbrukningen minskat med ca 20%... sedan ironiskt nog så bygger man nu SUV/Crossover och vips, så raderade man bort denna kunskap och ökade sin förbrukning igen helt i onödan.

#22
2017-03-21 21:33

"Klapp-klapp-klapp" (ler ironiskt), man byggde en hybrid för att få ned förbrukningen som man höjde med SUV kaross. Nollsummespel med brasklappen att man var tvungen att bygga in ett miljöovänligt batteri. Jag börjar smått undra konspiratoriskt om det är något i dricksvattnet :-)

#23
2017-03-21 21:35

Golf SV är något högre än Niro, Vargen... Men snittar som din Octavia.

#24
2017-03-21 23:13

Det är nog något i dricksvattnet......

#25
2017-03-22 08:36

Här några erfarenheter av Niros förbrukning som kan ge en mer rättvisande bild:

http://tinyurl.com/ld6sjm2

#26
2017-03-22 10:19

Jo - en snitthastighet på 25--30 km/t ger ju en mera rättvisande bild - eller ? Har som sagt inget alls emot vare sig Kia eller Niro men bränslebesparingen för oss som inte uteslutande kör i Stockholms innerstad verkar ju inte vara speciellt stor jämfört med konkurrerande bilar i ungefär samma storleksklass. Vilket väl i grunden inte heller är så konstigt eftersom dessa hybrider gör bäst ifrån sig i utpräglad stadstrafik.

#27
2017-03-22 16:07

Styggavargen - körcykeln innebär en kort sträcka under en kort tid, det är bara några km. Stadskörningen har många start och stopp. Landsvägskörningen varierande hastighet rätt låg som avslutas med en mjuk acceleration upp till högre hastighet. Hybridsystemet i Kian är aktivt några km i taget, tills det lilla batteriet är urladdat och behöver laddas igen det laddas genom inbromsning. Jag har för mig att batteriet bara räcker 2-3 km innan det är tomt.

Så i körcykeln så körs Kian med hybridsystemet igång, och därför en låg förbrukning på "stad" och "landsväg". Hade körcykeln haft en längre sträcka framförallt landsvägskörningen så att driften med bara bensinmotor utgjort större andel av körnimgen för batteriet var tomt så hade förbrukningen varit högre.

#28
2017-03-22 16:23

EnannanRobban - här finns mer information om PSA och förbrukning i verklig körning med länkar vidare för sajter på olika språk där man kan mata in sina egna körförhållanden och körstil för att få en kvalificerad gissning för vad ens fordon drar ungefärligt under ens inmatade förhållanden.

https://www.transportenvironment.org/press/psa-publishes-real-world-fuel...ën-and-ds-cars

Hur vi kör, olika vägar, hur mycket utrustning vi har på och vad vi väger och hur mycket vi lastar etc och olika temperaturer och väderförhållanden, allt påverkar. Det är inte möjligt ge värden som är rättvisande för alla.. man kan bara visa på ett ungefär.

#29
2017-03-22 19:54

Jag förstår inte hur kasst metoden för utsläppen är konstruerad?. Saken är det att en bil kan egentligen köras på väldigt många sätt, beroende på körsätt samt längd och hastigheter. Går man in på http://spritmonitor.de så får man oftast en väldigt bra bild av en bils genomsnitt för förbrukning som mer än oftast ligger mycket närmare än uppgivna siffror hos transportstyrelsen som ligger till grund till skatten på bilen. Det är ett rättshaveri att skatten som sätt på bilen inte stämmer på långa vägar. Har man inga större ambitioner hos transportstyrelsen med skatteunderlaget på bilen kan de ligga gärna slopa att räkna fram saker genom krångliga formler och låta alla bilar ha samma skatt/år. Sedan är det rena "hysterin" för att man hittat en skandal när det gäller fusket med dieselbilarna, som egentligen bara är toppen på isberget eftersom det visat sig att alla bilar idag mer eller mindre släpper ut långt mer än man räknat ut eftersom man sitter där i sin "låtsasvärld" (bubbla) och tar fram något konstigt labb-artat körmönster som ingen i hela världen kör efter i verkligheten. Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet. Är vi inte bättre år 2017? Med all tillgänglig datorkapacitet, internet mm. Jag är nästan säker på att pengar är inblandade, för vem vet? Stödjer oljebolagen biltillverkare som tar fram SUV modeller?

#30
2017-03-22 21:11

Styggavargen, ge dig, du är tramsigare än någonsin när du lossas att du inte förstår! Det finns inga uppgivna siffror från biltillverkarna som påvisar någon som helst verklig körning det VET du. Det är en idiottestnorm som ligger till grund för detta och det är så EU har bestämt att det skall mätas på och att vi betalar fordonsskatt baserat på detta.
Om du andas och kommer ner på jorden så VET du säkert också att det kommer en mer rättvisande testnorm, RDE, tydligen skjuten till 2020 som bygger på mer realistiska körförhållanden.

#31
2017-03-23 08:30

Tycker det är dåligt när inga ansträngningar görs för att saker skall bli rätt. Förlåt. Man gör saker halvdant, då kan man nästan lika gärna skippa det.

#32
2017-03-26 06:39

Fantasisiffror på pappret i vanlig ordning när det gäller dagens bilar!

#33
2017-03-29 09:15

Hur kan den lilla moderna bilen dra lika mycket som min C5 HDI Automat 2010 jag har 50% kortkörning

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.