Bild
Nästa artikel

Helt eldrivet – långt ifrån praktiskt

Biltestarbloggen
"De går inte ens att testa som vanliga bilar. Visserligen tar man sig i bästa fall till testbanan. Men sedan räcker inte strömmen till för att komma därifrån.."
Tre elbilar och en skeptisk motorjournalist på samma bild. Kia Soul, Renault Zoe, VW Golf och bloggförfattare Schultz.
Tre elbilar och en skeptisk motorjournalist på samma bild. Kia Soul, Renault Zoe, VW Golf och bloggförfattare Schultz.
Var precis nere i redaktionsgaraget och hittade tre elbilar på laddning; en Kia Soul, en Renault Zoe och en VW Golf.
 
Det är dock inte jag som är utsedd att köra testet med bilarna. Uppdraget ligger i stället på kollega Calle Carlquist och resultatet av jämförelsen kan du läsa om i första numret av papperstidningen nästa år.   
 
Men jag kan ändå inte undgå att reflektera lite kring elbilarnas vara eller icke vara. Själv gillar jag dem inte, hur mysigt det än kan vara att för en stund ljudlöst och utsläppsfritt (åtminstone lokalt) fräsa omkring med dem.
 
Det jag i mitt stilla sinne undrar
över är: vad ska man egentligen ha dem till? De fungerar ju bara för den som kör en begränsad sträcka varje dag.
 
Hur tar jag mig till sommarstugan? Hur gör jag på semestern? Hur gör jag om jag råkar köra lite för långt och får slut på el?
 
I de två förstnämnda fallen är det bara att glömma elbilen. Då får man hyra något annat. I det sistnämnda fallet finns bara ett alternativ, att ringa på en bärgare. Det går ju inte att ta med sig en dunk och gå till närmaste mack och hämta lite el, eller få hjälp av någon vänlig medbilist.
 
Dessutom är Sverige för närvarande
inget bra land för elbilar.  Infrastrukturen är alldeles för dåligt uppbyggd. Det är inte lätt att hitta en laddstolpe – och om man gör det är det inte alls säkert att den fungerar. Och om den fungerar är det inte helt säkert att din kontakt fungerar i den, eftersom det finns flera olika system för laddningen.
 
Tänk om det var så på bensinstationerna.
På vissa kunde du bara tanka Mercedes, på andra bara Audi och på nästa bara Volvo. Skulle du acceptera det? Tror inte det! Men för elbilsföraren är det verklighet.
 

Nej, renodlade elbilar är inte mycket att ha, enligt min åsikt. Dyra, svårladdade och med ångestframkallande korta räckvidder.
 
De går inte ens att testa som vanliga bilar. Visserligen tar man sig i bästa fall till testbanan i Lunda några mil utanför Uppsala. Men sedan räcker inte strömmen till för att komma därifrån.
  
Nej, tacka vet jag laddhybrider, eller elbilar med räckviddsförlängare. Då kan man åka var man vill – och hem igen…
 
Diskutera: Vilken elbil av de tre nämnda skulle du kunna tänka dig?
    

Kommentarer

#1
2014-12-04 13:30

Ingen av dom tre nämnda bilarna är något att ha, dom är alldeles för dyra gentemot sina fossildrivna syskon, så att man aldrig kan räkna hem besparingen på bränsle.
Den enda elbilen som är värd att köpa hittills är teslas model s. Den är prisvärd i sitt segment (jmf porsche panamera bmw etc). och den har en anständig räckvidd samt ett utbyggt supercharger nätverk
på drygt ett år har dom åstadkommit detta i europa.

http://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger

#2
2014-12-04 14:10

Någon med pengar måste sponsra Tesla. Märket dök upp från ingenstans, gör de bästa elbilarna och verkar ha pengar att bygga laddstationer och dessutom bjuda på strömmen.
Svaret på frågan M.S. ställer har han svarat på själv. PGA. räckvidden faller nog alla de tre bilarna bort. Man måste ha en "vanlig" bil också och jag inte råd med flera bilar. Kanske när det börjar finnas begagnade...?

#3
2014-12-04 14:12

Frustrerande detta tydliga motstånd ifrån de flesta håll mot elbilen och jag anser att en biltidning borde vara "neutral" i frågan vara eller icke vara men motståndet är som sagt massivt mot dessa bilar.
Det är närmast äckligt hur partiska alla "oljeanhängare" är och Vib är absolut en av dessa som med allt att döma är tillsagda att hålla en låg ton mot elbilarna.
Elbilarna har som sagt sina nackdelar men det har alla bilar. Hur skall vi kunna få se en utveckling om samma samtal i dur fortsätter att föras?
Är det verkligen ingen som kan se det ologiska i varför Tesla är bäst på elbilar?

Tycker att Mikael Schultz med flera på Vib samt andra som alltid nedgör elbilen kan hitta ett annat jobb för god journalistik är det fan inte!

#4
2014-12-04 14:30

Kritiken mot elbilarna är befogad: dyra (i jämförelse alla utom en), dålig räckvidd (alla utom en), små möjlighet till snabbladdning vid långfärder (alla utom en), kräver subventioner från staten (alla utom en).
(tesla säljer bra i sverige även fast supermiljöbilspremien är slut)
Man undrar ju när dom "Vanliga" biltillverkarna börjar att tillverka vettiga elbilar och inte några dyra andrabils kandidater.

#5
2014-12-04 14:37

Mistro skriver "Tycker att Mikael Schultz med flera på Vib samt andra som alltid nedgör elbilen kan hitta ett annat jobb för god journalistik är det fan inte!"

Jag undrar blir journalistiken bättre om man ljuger och skriver något man inte tycker egentligen?
Vib skriver vad de anser om dessa elbilarna och det är precis det man vill, att Vib skriver, hur det är att leva med dessa elbilar i vardagen.

#6
2014-12-04 15:39

För ett par år sedan skrevs bara positivt om elbilar. Hur bra acceleration, hur tyst de går mm. Jag har efterlyst den här sortens reportage från de som verkligen har möjlighet att använda elbilar i vardagsbruk ett längre tag än bara en provtur under iordninggjorda förhållanden.

#7
2014-12-04 15:57

Som andrabil duger elbilen bra men som enda bilen i familjen blir det inte lika kul. Tesla som är så dyr att ingen vanlig har råd med den har en praktisk räckvidd på 30 mil eller femton om man vill komma hem igen. Annan längre körning kräver planerande och att man ställer hoppet till att snabbladdaren man planerat färden till inte är trasig eller upptagen vilket gör att man får bärga sin elbil för att komma vidare.
Än så länge är nog plug-in hybriden att föredra, den har några råd med och den vanliga användningen dagligen kan ske med praktiskt bara eldrift utan något som helst planerande i förväg ,och ställer inte till några problem om någon laddaren är upptagen eller trasig. Plug-in hybriden har inte tillnärmelsevis så stort batteri som rena elbilens batteri som är mycket dyrt och tungt utan plug-in bilen är bara 50 kg tyngre än den vanliga hybridbilen och är snålare på bränsle än den vanliga hybridbilen när den går på bara fossilt bränsle.
Visst man får tanka plug-in hybriden kanske fyra gånger per år vilket är en skillnad mot rena elbilen.
Även när batteriet är urladdat så blir snittförbrukningen av bränsle inte så stor vid vardagskörning med plug-in hybriden ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=a-QCfCpJeRE&sns=em

#8
2014-12-04 16:53

Man kan inte gärna klaga på journalistiken för att det inte passar ens egna syften. Schultz och Vi Bilägare framför de åsikter de har om den här sortens fordon, att vissa sen har en annan åsikt är ju självklart.

#9
2014-12-04 19:15

Man har extrem räckvidd med dieselbil ...

#10
2014-12-05 09:16

Vi som konsumenter kan ha våra åsikter på hur produkten elbil ser ut idag. De sämsta egenskaperna är att de är dyra och inte kan köras tillräckligt långt. Räckvidden är INTE ett problem för alla utan det är prisbilden som är den största anledningen till att folk är negativa.
En motorjournalist däremot gör inte ett bra arbete för oss om hen är partisk och tyvärr är Vib väldigt partiska i den här frågan.
Mitt snack om att biltillverkarna INTE vill ha för många elbilar ute på vägarna är tyvärr inte "hokus pokus" som så många vill tro. Elbilsmotståndet är mäktigt men det beror som sagt inte på oss konsumenter då vi bara kan välja att acceptera läget.
Tekniken finns för att bygga bättre elbilar och det till en betydligt lägre kostnad men viljan finns där inte.

#11
2014-12-05 10:16

Vet inte om man har foliehatt, men det har ju gått ett rykte om att en elbil inte får ha en räckvidd på längre än 16mil (=100miles) just med tanke på att dom inte ska kunna vara mer än en andra bil.
Och det för att inte förstöra intjäningen på drivmedel, service och reservdelar.
Man ser redan vad som händer med verkstäderna i norge:
https://pbs.twimg.com/media/B3ReIynIEAA0Zx1.jpg

Så jag tror inte att man ser med blida ögon på teslas framgångar.
exvis:
http://www.greencarreports.com/news/1095745_tesla-model-s-tops-consumer-...

Att tesla har kommit så långt beror nog på att alla hela tiden har trott att dom skulle misslyckas, nu har dom drivit upp ett momentum som nog är svårt att stoppa.
Bla har dom redan över 100 laddstolpar i sverige fördelade på 13 orter.
men MS har rätt: vilken av dom 3 nämnda skulle man tänka sig? svar ingen.

#12
2014-12-05 11:26

Om fem år är över hälften av under, samma år tillverkade personbilarna på våra vägar, eldrivna. Om tio år så gott som alla.

#13
2014-12-05 14:58

Politikerna borde göra de fasta avgifterna på bilägande till rörliga, d.v.s. lägg trafikförsäkring och vägskatt o.s.v. på bränslet. Detta skulle göra det mycket förmånligt att när man köper en ny bil välja en elbil och samtidigt behålla sin gamla bil för de få långresor man gör.

#14
2014-12-05 23:16

Norge har långt fler elbilar än Sverige men att de redan skulle påverka verkstäderna på ett ekonomiskt negativt vis tror jag inte mycket på. Procentuellt kan det inte handla om många elbilar i trafik. Även på längre sikt kanske 15-20 år så kommer den bensin/diesel drivna bilen att klart dominera våra vägar. En elbil är inte heller gratis att serva utan ligger i linje med sina bränsledrivna syskon.
Så rubriker som skriker ut att elbilen dödar verkstäderna är bara precis vad man kan vänta sig ifrån alla som med alla medel vill bekämpa elbilen. ( det är ju mer än några som lever på att underhålla bilarna )

Men sanningen är snarare att tekniken är minst lika massiv i elbilen varpå den också kommer att kräva sitt underhåll. Det som däremot oroar branschen är att det är svårare att peka på vad som faktiskt görs vid en service när ingen bränsledriven motor finns installerad.
Redan idag vet vi att arbetet vid en service på inget vis motsvarar kostnaden. Man tar alltså långt mycket mer betalt än vad arbetet tar i tid. Hade arbetet verkligen tagit så lång tid som man hävdar så vore det omöjligt att sälja en service för knappt 1500kr inkl. material på en etablerad verkstad.

Även med långt lägre priser på elbilen så kommer det att dröja länge innan det finns begagnade bilar att hitta för kanske under 30.000kr. De flesta köper ju sin bil begagnad så steget till en ny bil är för många väldigt långt och då blir förstås steget till en än dyrare elbil löjligt långt redan innan man börjar att se på fördelarna resp. nackdelarna.

Idag kan man köpa en 5 år gammal bil för ca 30-40% utav nypriset utan större problem och då får man en mångsidig bil som dessutom kan tankas och repareras vid varje vägkrön men det är inte utan frågetecken att köpa en sådan bil men priset är som sagt en viktig faktor.
Till alla som är oerhört negativa till elbilen kan jag bara säga att den inte kommer att ta över världen på väldigt lång sikt ( om ens någonsin ) Världen blir nog inte sämre utav att alternativet elbilen också får en liten plats i bilhallarna.

#15
2014-12-07 06:54

Jag ville ha en plug-in hybrid i form av Mitsubishi Outlander när jag köpte tjänstebil i somras. Tittade på bilen, provkörde och bestämde att den fungerar för mitt arbete och min familj. Sedan kommer jag till handlaren med hustrun för att också hon skall få titta på bilen innan vi tar ett beslut. Till saken hör att min hustru har en ryggskada, som gör det svårt med stolar. Men Mitsubishin hade ju bra stolar, som skulle fungera för henne. Trodde jag. Det visade sig att passagerarstolen fram var enklare än förarstolen, och det gick inte heller att få samma stol som på förarsidan. Ridå.
Tesla funderade jag också på. Men den föll på att jag inte kan köra långa sträckor i ett svep. Ridå.
Nissan Leaf är ett skämt om man kör längre än några hundra mil per år. Ridå.
Så där höll det på hela el-bils, och plugin-hybrid fältet.
Alla verkade ha en jättelik nackdel som vi inte kom runt. Volvo V60 föll på att den är för låg att ta sig in i för en ryggskadad, exempelvis.
Nu åker jag därför en diselspis i form av Mercedes GLK. Det är en ruggigt bekväm bil för storleken. Men någon miljöbil är det ju inte.

#16
2015-02-04 20:09

@MikaelSchultz: du vet inte vad är elbilen bra för... Vi kör elbil och laddhybrid sedan många år tillbaks, nästan en hel årtionden, och lägenhet på rivieran som vi äger har dem bilarna finansieras... Vi kan titta våra barn i ögonen eftersom vi gör allt vi kan för att inte bränna dinosaurie olja... Vi kör framtids bilar med andra ord, att köra dundrande, stänkande bil är som att skicka fax år 2015...

#17
2015-02-15 12:29

För att elbil ska funka för ännu fler skulle det underlätta med ännu fler snabbladdare för elbilar med små batterier. De flesta elbilar har batterier mindre än hälften så stora som det minsta som kan beställas till Tesla. Lägger man ihop tre vanliga elbilars batterier blir det fortfarande mindre än det vanliga 85 kWh batteriet som sitter i Teslas Model S...!! Har man långt till jobbet funkar det ändå om bilen kan stå och ladda under tiden. Har man ändå behov av två bilar i hushållet kan man kanske välja den ena i elbilsversion. Med stora batterier och rigtigt snabb laddning passar elbil för de flesta. Men Tesla har inte börjat tillverka den billigare modell 3 än. De kan finnas olika anledningar till att någon är negativa till elbilar, en tidnings annonsintäkter t ex... Tesla annonserar inte alls. I nr 1 2015 erbjuder första helsidesannonsen service på förbränningsmotor, kamremsbyte och kopplingsbyte som ju inte är aktuellt med elbil. Bromsdelar slits inte lika hårt på en elbil. Aktuellt märke har en elbil som tillverkas i mycket litet antal och finns bara med strypt laddning och litet batteri. Nästa helsidesannons: Trimning av dieselmotorer... Nästa helsidesannons: Bilmärke som inte har en elbilsversion... Inte alla biltidningar kommer att klara omställningen. Om någon har problem med att ta rätt sladd på laddstationen kan mitt barnbarn nog hjälpa till. Ifall vi ska ladda på väg hem från dagis ser hon direkt om det är CHAdeMO eller CCS hon får koppla i. Konstigt att det vållar problem för vuxna män.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.