Bild
Nästa artikel

Gasbilarna räddade

Biltestarbloggen
"Det är fascinerande när den enskilda människan kan få myndigheter att ge efter. Martin Gunnarsson från Uppsala är en sådan."
Martin Gunnarsson fick sin Volvo godkänd!
Martin Gunnarsson fick sin Volvo godkänd!
Det är fascinerande när den enskilda människan kan få myndigheter att ge efter. Martin Gunnarsson från Uppsala är en sådan. Hans arbete har räddat de äldre gasbilarnas framtid.
 
Jag har skrivit om gasbilarnas vara eller inte vara i flera blogginlägg tidigare och också fört diskussioner med Volvo. Jag har ifrågasatt inställningen att frånsäga sig ansvaret för de gasdrivna bilar med ståltank som de en gång i tiden producerade. När 300-400 gasbilsägare av gamla 850 och 940 bi-fuel CNG endast krävde dokumentation om typgodkännande av tankarna visade Volvo kalla handen. Enligt Volvos sätt att se på saken var tankarna förbrukade. Punkt slut!
 
Martin Gunnarsson gav inte upp och efter enträgen korrespondens fick han slutligen Transportstyrelsen att gå med på att Volvo inte ens behövde bli inblandade. Huvudsaken var att ägarna kunde visa upp ett godkännande av provtryckning av tankarna från en oberoende och certifierad provtryckningsfirma. Martin vände sig till Gasbolaget i Falun och båda hans gamla Volvo klarade proven med glans.
 
Gissa om Martin strålade när han nyligen fick sina bilar godkända hos Bilprovningen. Ett års arbete hade lönat sig, till glädje också för alla övriga gasbilsentusiaster runt om i landet som nu omedelbart slipper skrota fungerande bilar.
 
Tilläggas ska att bilar med komposittank har en angiven livslängd på 15 eller 20 år, men att någon bestämd livslängd aldrig funnits noterad för ståltankar, väl skyddade inne i skuffen. Kravet från början var i stället provtryckning med sex års intervall.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos agerande i frågan om de gamla gasbilarna?

Kommentarer

#1
2015-04-30 16:11

Martin Gunnarsson borde ha ett kontonummer där alla som blivit hjälpta med att inte behöva skrota sina bilar i förtid kunde sätta in en symbolisk slant för allt arbete Martin lagt ner.
Volvo som har glömt sina kunder bara man betalat bilen och kört ur bilhallen, Volvo glömde även tala om att bilen kunden köpt skulle bara ha skrotvärde efter en viss tid vilket Volvo måste ha känt till. Svagt av Volvo är bara förnamnet.
Alla tryckkärl över en viss storlek måste provtrycktes efter en viss tid som luftbehållare på lok och vagnar vilket gått bra i decennier utan att någon opponerat sig, då borde bilens tryckkärl gå lika bra att provtrycka utan tillverkarens inblandning som i detta fall.
Det är tydligen extra noga i bilar men i husvagnen går det bra att ha hur gamla gasflaskor som helst för där kan ju ingen olycka ske eller hur.

#2
2015-04-30 18:54

Det är trots att en viss skillnad i tryck mellan gasbilarnas 230bar och gasolens 8bar.

#3
2015-05-01 06:10

Bra jobbat Martin Gunnarsson!

#4
2015-05-04 12:40

Hur många år är tankarna godkända efter denna provtryckning? Är inte det en ganska viktig detalj att ta med i en sådan här artikel?

#5
2015-05-04 13:04

Peter Tenglund, tidsrymden mellan provningarna framgår av Svensk Tryckkärlsnorm och av den skylt (tryckkärlsskyltet) som tryckkärlet ska förses med efter utförd provning samt av utfärdade provningsintyg (certifikat).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.