Bild
Nästa artikel

Första testet: Volvo XC60 mot Audi Q5 och Mercedes GLC!

Biltestarbloggen
Har Hisingens nya stolthet vad som krävs för att på allvar kunna utmana de båda tyska prestige-suvarna?
Hur bra är egentligen nya Volvo XC60? Jag (i bilen) diskuterar den saken med testledaren Calle Carlquist, som är den som författat det högintressanta testet som kan läsas i nummer 10 av papperstidningen.   
Hur bra är nya Volvo XC60 när den jämförs med två av sina besvärligaste konkurrenter; Audi Q5 och Mercedes-Benz GLC? Har Hisingens nya stolthet vad som krävs för att på allvar kunna utmana de båda tyska prestige-suvarna?

Den saken har jag – och resten av testlaget – ägnat ett par intensiva veckor för att utreda. Vi har kollat allt som tänkas kan. Bränsleförbrukning, åkkomfort, rostskydd, ljus, utrymmen, multimedia-system, värdeminskning, bansäkerhet och totala ägandekostnader har granskats.
 
Men vi har också kört bilarna under alla upptänkliga förhållanden och rattat runt, såväl i undanmanöverprov som i stadstrafik och på grus- och landsvägar.
 
De tre bilarna har dessutom fått bevisa vad de går för på vår speciella chassitestarsträcka, där både styrreaktioner och följsamhet mot underlaget sätts på tuffast tänkbara prov. I den ronden fick bara två av dem fullt godkänt - och den som felade var en av prestige-tyskarna.
 
Givetvis har vi även testat fyrhjulsdrivningens kapacitet och där blev resultatet lite annorlunda. Den som var sämst på den besvärliga chassisträckan var bäst i terrängen.
 
Men vilken av bilarna som tog hem spelet totalt sett låter jag var osagt här. Det får du reda på om du läser testet i nummer 10 av papperstidningen, som kommer ut alldeles i dagarna.
Gör det!

Kommentarer

#1
2017-06-27 09:29

Där finns XC70 och XC90 samt Q6 Avant och Q7. XC60 tillsammans med Q5 är "onödiga modeller" i min opinion. De är inte så stora som familjens SUVar XC90/Q7 och håller vägen inte så fantastisk som XC70/Q6 Avant. Är XC60/Q5 prisvärda? Jo, kanske till ägarna som vill spara 8..30cm längden i garaget ;-)

#2
2017-06-28 02:18

Två saker här i livet är garanterade:
Nr 1. Vi alla dör en vacker dag.
Nr 2. Volvo vinner alltid på ViVolvoÄgare.

#3
2017-06-28 13:21

Om XC60 är en onödig modell, finns det rätt många onödiga köpare av just den modellen. Hela mitt kvarter har skiftat ifrån V60/V70 till XC60, vilket jag tycker är synd pga miljön.

#4
2017-06-28 13:34

Nu väger ju både V60/V70 rätt mkt för klassen och en xc60 väger lika mkt som en v70.
Den finns dessutom som bensin-elhybrid, vilket de andra inte gör, så det är inte givet att en xc60 är sämre för miljön än en V60 eller V70

#5
2017-06-28 22:12

Damir, du fick fel.
Men själv hade jag valt Volvo, den har rund ratt!

#6
2017-06-28 22:40

Vilken har inte rund ratt?

#7
2017-06-29 20:21

Nya XC60 är nog det snyggaste och mest perfekta bygget i Volvos historia , det bästa från XC90 men passar och fungerar bättre på XC60 , den kommer att bli en historisk succe kom ihåg det.

#8
2017-06-29 21:07

Varför har D4/T5 60 liters tank och D5/T6 71 liters tank?

#9
2017-07-04 11:10

Swemda: Många bilar har en ratt som är platt i underkant, vilket är en löjlig modegrej. På en formelbil är det nödvändigt pga bristen på utrymme, men i en standardbil blir det bara fånigt. Inte ens fyrkantaktiga rattar som Chrysler och Allegro hade var en hit, så varför krångla till det nu? En ratt ska vara rund, pronto.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.