Bild
Nästa artikel

Första 800 milen avklarade

Biltestarbloggen
"Det blir ett varv runt jorden på ett år – och det är den målsättning vi har med långtestbilarna."
Första 800 milen avklarade
Gränsen är passerad. Vägmätaren på tidningens långtest-Passat, som jag kör just nu, slog nyligen över till 800 mil. Bildbeviset ser du här intill! 
 
800 mil betyder att jag sedan mitten av december avverkat min del av de sammanlagt 4 000 mil som är målsättningen för Passat-kombin under året. Nu gäller det för de övriga fyra förarna i långteststallet att lägga minst lika många mil under hjulen på VW:n.
 
Fem förare som kör 800 mil vardera = 4 000 mil. Det blir ett varv runt jorden på ett år – och det är den målsättning vi har med långtestbilarna. Men ibland når vi i ärlighetens namn inte riktigt ända fram med alla bilar och det har sin naturliga förklaring.
 
Vi Bilägares
testchaufförer kör ju, utöver långtestbilarna, en hel mängd andra test- och provkörningsbilar och även de måste ju rulla ett antal mil innan de kan bedömas på ett seriöst sätt. Så ibland hinner vi tyvärr inte riktigt med, trots att vi gör vårt allra bästa.   
 
Under sina första 800 mil har Passaten som helhet fungerat utan större problem. Själv gillar jag den skarpt, den passar mina behov som hand i handske. Lite trist är dock att den är så lik sin föregångare. Vid ett snabbt ögonkast ser man ju knappt att det handlar om en helt ny bil.
 
Det jag är allra mest besviken på är dock förbrukningen. Långtestbilen drivs av VW:s 1,4-liters bensinturbo på 150 hk med cylinderavstängning (ACT = Active Cylinder Technology) och ska enligt bränsledeklarationen klara sig på 5,1 l/100 km vid blandad körning.
 
Men det stämmer
inte alls! Vår bil har hittills dragit 6,9 l/100 km – och då är den ändå lugnt körd. Skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning hela 35 procent och det är förstås alldeles för mycket, även om bilen hittills rullat i svenskt (men förhållandevis milt!) vinterklimat.
 
Min slutsats: Passat 1.4 TSI/150 hk ACT är, precis som alla andra av VW-koncernens bilar, extremt optimerad mot den EU-körcykel som används för att fastställa den deklarerade förbrukningen. 
 
Och den testmetoden har inte särskilt mycket med verkligheten att göra!

Kommentarer

#1
2015-02-17 14:51

Överförbrukning helt klart, men tycker kanske det är något sånär godkänt med tanke på bilens storlek och med en motor som har klart godkänt driv i sig. Och som ni sa (men förhållandevis milt!) vinterklimat.

#2
2015-02-17 18:20

Jag tror ingen höjer på ögonbrynen längre när de uppgivna förbrukningssiffrorna inte stämmer.
Visst är 35% lite väl mkt över angiven förbrukning, men tror denna motortyp är extra känslig för körsätt med tanke på ACT funktionen.
Ett tips är att kolla under någon av körinfo flikarna på infotainment systemet, där får ni info om vilka komponenter som drar ström och påverkar förbrukning.

Tror hela sättet att mäta bilars förbrukning måste ses över, det är ju få modeller som ser likadana ut. Ett litet val som att gå från 16" till 17" kan ha stor inverkan på förbrukning hos bilar med mindre motorer. Varför inte en flexibel siffra där man anger t.ex. 5.1 - 6.1 beroende på utrustning. Och när man sedan byggt ihop sin bil så får man förbrukningssiffror samtidigt som prislappen.

#3
2015-02-17 17:11

Angivna 5,1 l/100 km men 6,9 l i praktiken, vid lugn körning dessutom!
Den överförbrukningen går inte att skylla på vare sig ett par minusgrader eller fullmåne.
Ja, vad kan man göra utom att skaka på huvudet.
Grattis VAG till ännu en labboptimerad "cycle-beater"...

#4
2015-02-17 18:45

Det kostar på att åka så kallad premiumbil.

#5
2015-02-17 19:16

Det visades ju i en undersökning från verklig trafik, som presenterades för några månader sedan och som Vi Bilägare har skrivit om tidigare, att de tyska märkena är de som ligger längst från laboratoriesiffrorna medan PSA-gruppen samt Toyota är de som ligger närmast. Volkswagen-gruppen tillhörde de absolut sämsta tillsammans med BMW och Mercedes. Och betänk nu att det är den tyska regeringen som gör allt för att bromsa nya EU-regler som innebär hårdare tag mot utsläpp och förbrukning. Detta anser jag är nog för att bojkotta den tyska bilindustrin. Själv kör jag franskt för det ger mig ett renare samvete för miljön än vad tyska miljöförstörande bilar ger. Visst kan vi nu säga att alla bilar förstör miljön, ja visst, men det finns ju olika grader i helvetet också och PSA-gruppens bilar har lägst förbrukning och lägst utsläpp i Europa i verkligheten. Även om Toyota är lika bra som PSA-gruppen på att hålla sig nära labb-siffrorna i verkligheten, så har Toyota totalt sett en högre förbrukning - mycket beroende på bränsleslukande SUV:ar i sortimentet, Toyotas hybrider är inte tillräckliga för att få ner snittet för modellprogrammet. PSA-gruppen har lägre snittförbrukning och -utsläpp, på papperet och i verkligheten.

#6
2015-02-17 19:31

Nja...
Min nuvarande -13 PSA 1,6 e-HDI överförbrukar 10% mer mot den deklarerade bränsleförbrukningen än vad min tidigare -09 BMW 525d E61 gjorde. BMWn var klart mer verklighetsnära med förbrukningssiffrorna.
Noterat under 4000 mils körning med exakt samma körmönster.

#7
2015-02-17 19:41

Förbrukningen kommer ju minska på denna bil när den blir inkörd.
Precis som min gjorde.
Förmodligen kommer den hamna nånstans mellan 0,6-0,65 när testet är över.
Ganska/mycket ok när det gäller en så pass stor bil.

#8
2015-02-17 19:57

Finns inte en chans att den kommer ner i 0,51

#9
2015-02-17 20:04

Intressant har hittills kört 132 lugna mil med min Passat 2.0 4MOTION och har legat på 6,0-6,1 l/100 km, uppgiven bränsleförbrukning är 5,10 l/100km blandad körning och inte 4,20 l/100km som jag skrev på forumet. Höjer inte ögonbrynen över bränsleförbrukningen på långtestbilen det är en stor och tung bil, men överförbrukningen är helt klart för stor.

#10
2015-02-17 20:10

Jag har inga problem att komma under 0.5l/milen på min 9-3:a trots att jag kör som en biltjuv. Mestadels motorväg. 120-140. Min Passat 2.0TDI kommer aldrig under 0.65 även om jag klappar den medhårs med äggskal under foten i 110.

#11
2015-02-17 21:04

Min Cayman S är listad 0.69/mil landsväg och jag klockade den till 0.71 senast.

#12
2015-02-17 22:00

Några tillverkare får lägga på ett kol när nya EU gränserna för bilars utsläpp stramas åt då det krävs att siffrorna för utsläppen har något med verkligheten att göra.
Bilen i artikeln skulle väl ha ett utsläpp på 138 g men i verkligheten vart det 187g. I USA blir biltillverkare stämda när bränsleförbrukningen inte stämmer med uppgiven förbrukning, tror att det var Mazda.
Raphael skriver att Toyota Inte har lika låga siffror för bränsleförbrukningen i snitt som PSA gruppens bilar, men i Europa ligger man hyggligt till ser man här i en jämförelse 2012.
http://wwws1.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improv...
EU siffror från den här sidan.
http://www.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve

#13
2015-02-18 06:11

Som vanligt drar fabulerandet igång med full fart i en tråd som denna där bränsleförbrukning diskuteras. Den enda siffra man kan lita på med hyfsad precision är nog den som ViB mätt upp för dom har ju ingen orsak att försvara sitt bilval. Övriga uppgivna siffror som vanligt helt ointressanta.

#14
2015-02-18 08:28

Bilanvändningen ViBilägare ängnar sig åt liknar inte medelbilistens alls då man kör mycket längre ( ca: fyra gånger längre på ett år ) vilket gör att bränsleförbrukningen blir lägre än för en vanlig bilägare. För att uppnå de fyratusen milen under året blir det mer landsvägskörning och inte lika många kallstarter då man kör längre sträckor än tätortsbilisten vilket är den vanligaste bilägaren. När man startar från sitt varma bilgarage var gång man kör hem från jobbet eller ut på en testrunda någonstans liknar körningen mer taxiväldens bruk av sina bilar till skillnad från oss som måste ut och skrapa rutorna för var körning på någon kilometer.

#15
2015-02-18 09:05

Att som biltillverkare uppge förbrukningssiffror i decimalform är bara löjligt då det som PREVIA bland annat skriver, beror på körsätt, var man kör och antal kallstarter. Även val av bensinsort kan ju spela in när det gäller förbrukning.
Och för att få en exakt uppgift på förbrukning så kan man knappast stirra sig blind på bilens färddator eller lita på hur mkt bensinpumpen visar att man fått i tanken då dessa kan visa fel på flera liter.
Då återstår labbet eller att någon tidning orkar tanka bilarna med exakt mängd bränsle för att räkna ut förbrukning. Och även då så kan det ju diffa beroende på utrustning på det testade fordonet.

Primärt så borde väl fokus ligga på att mäta utsläpp och sekundärt förbrukning. Dessa 2 går ju lite hand i hand så det kanske är dags att uppfinna ett "tredje" mätsätt som reflekterar båda.

#16
2015-02-18 09:58

En liten motor får jobba hårt. Så är det bara. Min 3-literssexa går att köra på 07-08 landsväg om man bara försöker. Brukar komma runt 60-65 mil på en tank och då är det ändå mycket stadskörning och en och annan omkörning... 07 är ändå rätt bra för en så stor bil som Passat. Tror man får sluta hoppas på mirakel. Det krävs en viss mängd energi för att röra en viss massa framåt. Går inte att komma runt.

#17
2015-02-18 10:56

Har haft 5 olika Ctroen Xsara Picasso med bensinmotorer av årsmodell 2001-2008 och dessa har haft en genomsnittlig angiven förbrukning på 0.75 l/mil samt en verklig på 0.67 l/mil. Numera har jag en Kia Venga av årsmodell 2011 också den en bensinare. Denna ska förbruka 0.59 l/mil men förbrukar i verkligheten 0.65 l/mil. Körcyklerna är de samma och beräkningarna är gjorda efter att under många år ha fört körjournal och alltid ställt trippmätare efter tankning. Min uppfattning är att uppgiven för- brukning var mycket lättare att nå tidigare. Med tanke på att Vengan , med ISG ( start, stop and go ) är en mindre och lättare bil verkar verklig förbrukning inte ha minskat ett dugg under de senaste åren trots alla " tekniknissar". Detta verkar vara en närmast skandalös bluff av biltillverkarna. Är det inte fler med många års körning med olika bilar (i mitt fall ca 50 år) som har samma erfarenhet?

#18
2015-02-18 13:02

Min erfarenhet att vissa moderna bilar är rätt mycket snålare än äldre bilar. Min Toyota ska dra 0,51 liter per mil och enligt VIB drog den 0,62 liter/ mil. Beroende på årstid och körsätt går bilen att köra på allt från 0,55l/mil till 0,65 liter per mil o man mäter förbrukningen mellan tv tankningar (50 mil). Rätt bra tycker jag, då en ungefär lika stor bil förbrukade 0,1 - 0,2 liter mer per mil för 15 år sedan. Att sedan bilens färddator visar ett rätt så exakt värde är förvånande och bra, men att den nollställs automatiskt varje gång bilen tankas kan tyckas lite märkligt.

#19
2015-02-18 13:43

Tycker det känns logiskt att den nollställs varje gång då det finns olika varianter av bensin som tankas. Detta ska också ha en inverkan på förbrukning vad jag kunnat läsa mig till.
På de flesta bilar kan man dock få statistik på fler saker, såsom senaste tankning, från start och senaste 100 KM.
Med tanke på all den elektronik vi har i bilarna idag så är det imponerande att bilarna drar lika mkt eller mindre faktiskt.
År 2000 så var det t.ex. inte standard att mellanklassbilar eller mindre hade AC eller ESP.

#20
2015-02-18 14:55

PREVIA, intressant länk med utsläpp och vikt på olika bilmärken. Noterade att Volvo som jag sagt innan har de tyngsta bilarna. En plutt V40 väger 1500 kg. Jag börjar tro att Volvo's hemliga agenda är att ha så tunga bilar som möjligt för att öka säkerheten!? (I verkligheten). De verkar vara bra på att ha låga utsläpp på sina motorer, så jag undrar hur det varit om de kunde lansera en V70 som vägde 1300-1400 kg så skulle kanske bränsleförbrukningen slå nästan alla bilmärken för en så pass stor bil.

#21
2015-02-18 15:06

Mumma-48, Alla Kia modeller jag slagit på Transportstyrelsen har haft rätt hög skatt i förhållande till vikt vilket borde innebära att motorerna inte är speciellt bra när det gäller förbrukning. Tex en Vega väger mindre än 1300 kg men skatten är ändå typ 1300 kr/år. Jag har en Octavia med ungefär samma vikt (lite mer) och den betalar jag ca 570 kr/år. Min förbrukning ligger i paritet med din men då väger min bil nästan 100 kg mer. Sedan vet jag inte hur mycket luftmotståndet påverkar körcykel och din förbrukning, Vega är väl lite SUV akigt med högre profil. (skiljer 15 cm på höjden mellan bilarna jag pratar om).

#22
2015-02-18 16:59

"Stygga vargen": Jag har som jag skrev en Venga med bensinmotor och skatten är inte ca 1300 kr utan 910 kr efter höjningen den 1 januari. En Venga är 160 cm hög. ISG är inget att ha. Bor man i stan kan man spara någon liter per år, om man som jag bor på landet tjänar man ingenting. Dessutom är det inte den mest problemfria finessen och kräver ett speciellt batteri som är betydligt dyrare.

#23
2015-02-19 12:42

Bekvämt i och ursteg i Kia Venga liksom kusinen ix20, perfekt för den som är 50+, det kan det vara värt med lite högre luftmotstånd och marginellt högre förbrukning om man börjar att bli stel i leder eller har andra krämpor.

Att inte de uppgivna förbrukningssiffrorna enligt EUs körcykel stämmer kan ju inte komma som någon överraskning för någon vid detta laget. Jag brukar lägga på ca 1dl på uppgivna förbrukningsiffror då brukar man hamna skapligt rätt på verklig förbrukning .

#24
2015-02-19 18:21

När det gäller detta med att nå bränsledeklarationens siffror så vill jag koppla det till start-stopp-systemet. Dessa system har stor inverkan på deklarerade förbrukningssiffror för stadstrafik, men effekten i verklig körning varierar. Körcykeln för städer är framtagen efter mellaneuropas täta urbanisering med många start och stopp på en kort sträcka och med lång köbildning. Vi har inte riktigt samma situation i de svenska städerna och därmed gör start-stopp-systemen mindre skillnad här.

Dock så finns det ju skillnadsgrader mellan systemen också, om vi tar PSA-gruppens så tillhör det ju bland marknadens mest effektiva då de fungerar i fler situationer än många av konkurrenternas (för PSA-systemets start-stopp även fungerar under inrullning till stopp och inte enbart när bilen står still) och därmed också har en gynnsam inverkan på förbrukningen i verklig trafik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.