Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Fjädrings-fajt på gång

19 maj 2018
Håller Citroën Cactus nya fjädring måttet? Det är en av frågorna vi ger svar på i det senaste testet, där vi även granskat nya Hyundai Kona och rejält ansiktslyfta Ford EcoSport.

Slutgenomgången i redaktionsgaraget är avklarad och de sista noteringarna gjorda. Testet är avslutat och en segrare utsedd!

Den tro bilar vi granskat den här gången är nya Citroën C4 Cactus, kommande koreanska kompakt-suven Hyundai Kona och Fords kraftigt uppdaterade EcoSport-modell.  

Cittran är lite extra intressant, eftersom den franska bilbyggaren gjort ett seriöst försök att hitta tillbaka till sitt gamla adelsmärke - fjädringskomforten. Men den här gången har man inte använt sig av någon gas-/vätskehydraulik. 

Istället har märkets chassitekniker utvecklat en ny typ av stötdämpare som ska ge samma ”svävande” gång som forna tiders Citroën-bilar. Vi har förstås lagt ned lite extra krut på att specialtesta den innovativa fjädringen och frågorna vi ställt oss är bland annat:

Är en Cactus verkligen bekvämare än en konventionellt avfjädrad bil på alla typer av ojämnt underlag? Karar den potthål och broskarvar bättre än konkurrenterna? Och hur fungerar fjädringen när bilen körs i det krävande undanmanöverprovet, som populärt brukar gå under beteckningen älgtestet?

Svaren ges i nummer åtta av tidningen, som når prenumeranter nu på tisdag. Där ger vi också besked om vilken bil som totalt sett klarade sig bäst i testet. Blev det Cactus, Kona eller EcoSport?