Bild
Nästa artikel

Färsk crossover-kamp till tryck

Biltestarbloggen
Dags för tankning och luftning av däcken inför älgtestet. Närmast kameran Renault Captur, sedan SsangYong Tivoli och längst bort Opel Crossland X.
Dags för tankning och luftning av däcken inför älgtestet. Närmast kameran Renault Captur, sedan SsangYong Tivoli och längst bort Opel Crossland X.
Har precis skrivit färdigt höstens första biltest, som nu är levererad till tryckeriet. Den här gången handlade det om tre små, men praktiska och rymliga crossover-modeller.
 
På startlinjen stod fransk-tyska Opel Crossland X, sydkoreanska SsangYong Tivoli och franska (men Spanienbyggda) Renault Captur.
 
Som vanligt utsatte vi bilarna för vårt grundliga testprogram där det mesta undersöks och mäts; ljus, bullernivå, last- och kupéutrymmen, förarergonomi, säkerhet (även för barnen), rostskydd, ägarekonomi och en hel del annat.
 
Dessutom kör vi förstås bilarna en hel del, både på vanliga vägar och avlyst testbana. Åkkomfort, väghållning, undanmanöverförmåga, prestanda, bromskapacitet och bränsleförbrukning måste ju också kollas.
 
När alla testmoment är avklarade – det tar nästan två veckor – är det dags att vaska fram en segrare. Ibland kan det vara ganska knivigt, men den här gången var det inga större problem att utse en testvinnare.
 
Vilken bil det blev? Det avslöjar jag inte här. Men läs nr 14 av tidningen (kommer ut i början av oktober) så får du besked!
 

Kommentarer

#1
2017-09-28 12:57

Dessa tvärsöverbilarna är omvända damskor.
De ser stora ut utanpå men är trånga inuti.

#2
2017-09-28 13:12

Tivoli lär inte ha en susning till topplacering. Ratt endast ställbar i höjdled, ingen autobroms, sex års rostgaranti samt en sällsynt seg generalagent som enligt artikel i VIB inte ens lyckats få fram en instruktionsbok på svenska. Behövs nog en rejäl prissänkning om man vill sälja mer än enstaka ex.

#3
2017-09-28 13:13

Jag har bara kört Captur, tyckte det var en trevlig bil, men med några irriterande smådetaljer. Jag skulle tro att Crossland vinner, den är ju yngst i gänget. Fast, lite roligt är det ju med en bil som heter "Tivoli"... ;-)

#4
2017-09-28 13:58

Det är väl en lågoddsare att Opeln vinner med tanke på att det är en modern konstruktion. Capture måste dock ha en del fördelar som uppskattas av bilköpare men kanske inte av biltestare med tanke på hur bra den (fortfarande) säljer. Låter mina förutfattade meningar spela fritt och ser inte SsangYong som en konkurrent.

#5
2017-09-28 14:08

Tivoli XL är dock inte helt fel sammanhanget.
Captur?

#6
2017-09-28 15:55

Crossland vinner!
SsangYongs bil har för klena vägegenskaper, för hög förbrukning, för dåliga motorer och bristande säkerhet. Den hamnar sist.

Captur kommer tvåa, det är en bra bil som ViB tidigare visat uppskattning för, men den går inte att få med autobroms eller senaste säkerhetstekniken.

Crossland finns med autobroms och annan modern säkerhetsteknik. Den är dessutom rymligare än Captur och PSAs 1.2 liters turbo är det mer schvung i. Därför vinner den testet.

#7
2017-09-28 23:06

Jag har barat testat opeln men jag tyckte den var bullrig och plastigt billig.
Antar stt Renaulten är finare ihopskruvad men vem vet.

#8
2017-09-29 17:32

Captur känns lite plastig i en del detaljer. Skuffen är inte särskilt rymlig, men benutrymmet bak är bra. Däremot är den smal. Dieseln går tyst men saknar all ork på riktigt låga varv.
Crosssland vinner rimligen testet.
Tivoli, är det en bil?

#9
2017-09-30 02:57

Vi är spernöjda med vår Captur. Mycket tyst och bekväm och mycket trevlig att köra. Varken Opel Crossland X eller SsangYong Tivoli säljs här i Australien. Däremot provkörde vi Holden Trax LTZ 1,4 turbo och Mitsubishi ASX 2,0. Mitsubishi är klart större och rymligare ån de andra i klassen men har en otroligt tråkig inredning och mager standardutrustning. Jag tyckte Trax var ok men hustrun gillade den inte alls av ospecifierad anledning. När jag köpte min Peugeot 308 några månader senare så tittade vi på Peugeot 2008 och den verkar mycket trevlig men den var aldrig på vår shoppinglista. Missade den helt enkelt. Läste att några i tråden klagade på ett litet bagageutrymme. Man får inte glömma att det rör sig om en småbil och inte en familjebil. Har man en familj med ett gäng ungar är dessa bilar helt klart för små. Men för oss äldre ''empty nesters'' är den här biltypen perfekt. Vi behöver inte något stort utrymme längre och det är lätt att kliva in och ut när bilen är lite högre. Det är också den här biltypen som ökar mest i försäljning i Australien. Marknadsledande är Mazda CX-3.

#10
2017-10-01 12:40

Märkligt att så många har så positiv uppfattning om Renault, efter 2007 har jag inte funnit något positivt, framför allt inte byggkvalitet, utom att gamla Megane diesel hade Noll nivåer av elektromagnetisk strålning och det är en ledande topp placering på den listan.

#11
2017-10-01 21:46

N-iklas: ja, det kanske kan synas märkligt för dig, men Renault har ju gått förbi Opel i försäljning, så det är inte bara på detta forum som folk tycks gilla Renault.

#12
2017-10-02 08:15

Captur har skjutbart baksäte så den är väldigt flexibel. För sin storlek och korta längd kring bara 4 meter är den mycket rymlig.

Crossland X testades nyligen av Teknikens Värld, Captur var inte med i testet men Crossland vann duellen över Mokka X och hamnade tvåa totalt i sin klass efter Honda HR-V som vann. Mazda CX3 hamnade trea, TV uppskattade dess drivlina och körglädje men bilen föll pga den inte är så rymlig eller praktisk. Crossland X är rymligare än Mokka X trots att den är kortare och den presterade mycket bra i "älgtestet", och så hade den lägst kostnader per mil än någon annan bil i testet så den vann ekonomironden. Tivolin ansågs skaplig men för törstig och med för dåligt bagageutrymme trots att den är 20 cm längre än Crossland X, och i "älgtestet" fick Tivoli underkänt. (Här skulle man kunna göra sig lustigt och säga att "åka karusell" är kul på ett tivoli, men ska inte vara en egenskap överförd till en bil, inte ens om bilen heter Tivoli).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.