Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Extra verkstadsvända

29 juni 2018
När oljekvalitetsmätaren slog larm var oljans smörjeffekt bara sju procent. Efter oljebytet steg den brant och ligger nu på 97 procent.
Har precis avslutat min tvåmånaders-period med långteststallets Opel Insignia och det har varit en mycket angenäm resa. Den nya stora Opeln är en fullträff, enligt min mening. 

Chassiet är suveränt avstämt och erbjuder förstklassig fjädringskomfort, samtidigt som köregenskaperna är högkompententa. Lägg till det ett vettigt pris, finfina utrymmen, en oväntat bra kvalitetskänsla och en utrustningsnivå som innehåller det mesta man behöver så har man en ovanligt komplett familjekombi. 

Men på en punkt har vår långtest-Opel överraskat negativt. När den rullat drygt 2 300 mil slog varningssystemet larm om att oljekvaliteten (alltså inte oljenivån) var på upphällningen. Bara sju procent av oljans smörjförmåga fanns kvar, enligt bilens speciella oljekvalitetsmätare. Lite märkligt med tanke på att Opeln inte gått särskilt hårt, utan körts helt normalt. 
Lucas Selenius på Järna Bilcentrum såg till att vår långtest-Opel fick ny olja. Kostnad: 1 630 kronor!
Ett samtal till Opel-verkstaden gav vid handen att oljan borde bytas, trots att bara knappt 700 mil återstod till den första större servicen som ska göras vid 3 000 mil. Resultat: Vi tvingades punga ut med 1 630 kronor för ett oljebyte strax innan service, då ytterligare ett oljebyte ska göras för samma summa. 

Om jag själv hade ägt bilen och tvingats lägga ut över 1 600 kronor på ett extra oljebyte vid 2 300 mil skulle jag, lindrigt sagt, blivit ganska irriterad. Den saken är klar!     

Det man kan fundera på är om Opel, med tanke på det som hänt med vår långtestbil, kanske borde ändra serviceintervallen. 2 000 mil verkar vettigare om kunden ska slippa ett extra – och dyrt – oljebyte strax innan ordinarie service.