Bild
Nästa artikel

ESP gör inte vägen mindre hal

Biltestarbloggen
Välj vinterdäck efter vilken bil du har, råder Trafikverket. Ta också hänsyn till var och när du kör anser Erik Rönnblom.
Antisladdsystem är numera en lika självklar säkerhetsutrustning som låsningsfria bromsar. Båda systemet arbetar med det väggrepp som finns – ju halare det är desto mindre effektiv blir hjälpen.
Antisladdsystem är numera en lika självklar säkerhetsutrustning som låsningsfria bromsar. Båda systemet arbetar med det väggrepp som finns – ju halare det är desto mindre effektiv blir hjälpen.
Så har säsongens debatt om dubb kontra dubbfritt startat. Det inleddes i Rapport härom kvällen med rådgivning från Trafikverket om hur vi ska tänka vid däckvalet.
 
Och enligt vårt statliga verk så kan alla som har en modern bil med antisladdsystem känna sig säkra med odubbade vinterdäck. Du har ett bra skydd med en modern bil med antisladdskydd menade Johan Strandroth på Trafikverket. Bara äldre bilar utan antisladdsystem bör förses med dubbdäck i alla fall om man kör i norra delen av Sverige, enlig Trafikverket.
 
Det är en ganska långtgående generalisering både av vinterväglag och av hur ESP-systemet fungerar.
 
Vid Vi Bilägares
däcktester noterar vi år efter år stora skillnader i start och bromssträcka på isunderlag. Och då använder vi bilens ABS-system. Antisladdsystemet jobbar också med ABS-sensorerna och en mjukvara. Men friktionen och däckens grepp är inte bättre i sidled än i längdled. Friktionsdäck är med andra ord avsevärt sämre på att klara en sladd än dubbdäck, även om bilen har ESP. Särskilt när man hamnar på is.
 
ABS, (det låsningsfria bromssystemet) och ESP (antisladdsystemet) måste arbeta med den friktion som finns på vägen. Ju sämre den är desto längre blir bromssträckan och desto yvigare blir sladden.    
 
Därmed inte sagt att alla måste köra på dubbdäck. Men man kan inte enbart utgå från bilens elektroniska hjälpsystem, utan också efter vilket väglag man själv oftast kör på. Man kan delvis kompensera besvärligt underlag genom sänkt hastighet eller kanske genom att köra senare eller inte alls. Men is är lika hal i alla riktningar.

Kommentarer

#1
2014-10-30 12:04

Gillar inte riktigt att man idiotförklarar alla bilister. Att det finns gränser för vad säkerhetssystemen klarar av borde alla veta vid det här laget och vet man inte det så blir man snart föremål för en olycksutredning.
Samma visa, samma pekpinnar varje vinter.

#2
2014-10-30 12:12

Det är sant att antisladdsystem inte gör vägen mindre hal, men det ökar marginalerna. En risk med ökade marginaler är att föraren kör hårdare och fortare med antisladdsystem än med en bil utan, och då har säkerhetsvinsten med antisladd gått förlorad. Det är oerhört viktigt att anpassa hastigheten efter underlaget, oavsett antisladdsystem eller inte. Och bra däck är alltid bra. Själv kör jag odubbat, för det passar de vägar jag kör på och klimatet, men jag kör med huvudet och anpassar hastigheten.

#4
2014-10-30 12:22

Håller med dig Raphael.

#5
2014-10-30 12:25

De med 4wd kör ofta som om det vore sommarväglag. Inte ALLA men många

#6
2014-10-30 13:03

Två mycket bra saker har sagts.

1) Raphael skriver att det är sant att antisladdsystem inte gör vägen mindre hal, men att systemet ökar marginalerna - och att risken med ökade marginaler är att föraren kör hårdare och fortare med antisladdsystem än med en bil utan, och då har säkerhetsvinsten med antisladd gått förlorad. Mycket bra skrivet!

2) Hackenbush som konstaterar att väldigt många med 4wd ofta kör som om det vore sommarväglag!

Tyvärr ser formeln ut som följer: Taskigt vinterväglag + fyrhjulsdrivning + i 99 fall av 100 en manlig förare = aggressiv körning helt utan marginaler.

#7
2014-10-30 13:21

Jag vill gärna ha så mycket av marginalerna som möjligt på min sida så jag kör 4wd, nya dubbdäck, antisladd, airbag och bilbälte. Dessutom försöker jag tänka på hur jag kör. Skulle aldrig byta bort någonting av detta bara för att Mr Trafikverket eller någon annan förståsigpåare tycker något korkat.

Är det första april nu eller menar de verkligen vad de säger på Trafikverket?

#9
2014-10-30 15:05

Som sagt, för att ABS och ESP ska fungera så måste däcken ha fäste i underlaget.
Tror inte folk i allmänhet har insett detta med tanke på att så pass många kör lika fort sommar som vinter, asfalt som isgata, i tron att säkerhetssystemen tar hand om allt.

Hade det varit praktiskt genomförbart så skulle hastigheten på alla vägar sänkas med 10 km/h vintertid...

#11
2014-10-30 16:42

Fyrhjulsdrivna bilar får bättre fäste vid starten och när man kör en fyrhjulsdriven bil på vinterväglag (is, snömodd och dylikt) så känns det som att den har fäste. Det är när man skall börja bromsa man inser att det är halt. Det är därför de flesta med 4x4 kör som om det vore sommarväglag vid riktiga vinterförhållanden. De märker inte halkan på samma sätt som man gör med en tvåhjulsdriven bil, de märker det oftast för sent, när de helt enkelt behöver bromsa in.

Själv kör jag dubbat, bor i stockholm så enligt alla "förståsigpåare" så kör jag på fel däck, eftersom jag har en bil från 2014. Men de som faktiskt kör i Stockholm vet att det är IS vi kör på vintertid. Eftersom man fortsätter med att salta vägarna så blir det is när temperaturen går under -3 grader. Vilka däck som är bäst är en smaksak, själv tror jag på dubb, då det är de enda däcken som inte polerar isen.

#12
2014-10-30 17:35

Sänkt hastighet under vinterhalvåret har testats i Sverige... Förekom flera sådana experiment mellan 2001 - 2004... Nu tillhör de mer ovanligheterna.

#13
2014-10-30 17:39

När det gäller det eviga om odubbat och dubbat... Det är många som kör omkring med dubbdäck nu, trots att det är +10 -- +15 grader varmt ute. Det är inte rimligt. Vi har haft många vintrar där vinterförhållanden råder under ett fåtal veckor, typ tre veckor max i Stockholm, om ens det. Är det då rimligt att man kör på dubbdäck i 20 veckor? Jag har valt odubbat för jag anser det passar klimatet bäst där jag bor, och det fåtal perioder då det är is och halt så klarar jag av att sänka hastigheten och anpassa mig efter vädret. Och så slipper jag höra dubbarnas slag mot vägbanan i torrt eller när det bara är regn.

#14
2014-10-30 18:38

På E18 från Arninge till Stocksund är det sänkt hastighet på vintern pga höga partikelhalter och det skyltas om manuellt.

#15
2014-10-30 20:50

Med tanke på att vi i södra sverige under 90 procent av vinterhalvåret har barmark, anser jag dubbdäck vara förkastligt här, greppet på barmark är mycket sämre, och det är ju större delen av tiden, och ännu värre om det är vått.
Då kör jag hellre lite försiktigare när det är halt.
Och då säger nån att man inte vet att det är halt förrän man ska bromsa.......
Jo, om man skruvar ner bilstereon, så vet man det, när det slutar plaska om däcken, och vägljudet minskar, då är det dags att lätta på gasen.

#17
2014-10-30 21:01

Drive fast.

Die young.

Stay pretty.

:)

#18
2014-10-30 22:51

Sorry crister1, skrev som en kratta, upptäckte och redigerade, men du var snabb!
Läs igen så fattar du nog, det saknades en halv mening!

#20
2014-10-31 23:04

Jo, att det är halt ibland här stämmer ju, men det är ju bara ibland, åtminstone här, i västra skåne.
Inte tillräckligt ofta för att motivera mig att höra på rasslet i 5 månader.
De 130 av 150 dagar med vinterdäck, som det är barmark, har dom ju sämre grepp än friktionsdäck.
Så tänker jag, dessutom kör jag utomlands ibland, och då går dom ju bort ändå.

#21
2014-11-01 09:00

christer_1 har helt rätt, omväxlat regn och kyla bäddar för just det vi behöver dubbdäck för, Ishalkan som kan vara svår att se.

#22
2014-11-01 12:03

Även om jag inte bor i Skåne så har ju duccedriver absolut en point i sitt senaste inlägg. Det är ju faktiskt möjligt att ta det lite lugnare de få dagar det är "dubbdäcks-före" och sen skall man inte glömma att även om man kör dubbat dessa dagar så är det ändå oerhört halt så nån våldsam skillnad blir det inte. Har kört dubbat under drygt 40 säsonger och dubbfritt de senaste 3 säsongerna och jag skulle aldrig återgå till dubbat - och jag har kört mycket både på norrländska vägar och i storstadstrafiken. Och glöm inte att det finns flera väglag där det dubbfria faktiskt ofta är bättre än det dubbade däcket och inte minst att det dubbade däcket tappar mycket av sina "överlägsna" isegenskaper redan efter ett par säsongers användning - nåt som inte påverkar bra, dubbfria däck lika mycket.
Köp en omgång av nordiska dubbfria av nåt av "premium-märkena" och låt er överraskas positivt - jag vågade inte förrän vid senaste bilbytet och det enda jag ångrar är att jag inte vågade tidigare... Och det är lite småkul när man t ex skall iväg in i en rondell och man hör dubbrasslet mot vägbanan från bilen i filen bredvid och min egen dubbfria drar iväg betydligt snabbare...:)

#23
2014-11-01 12:57

Greppet på våt och torr väg är tyvärr sämre med ett nordiskt dubbfritt däck än med dubbdäck. centraleuropeiskt dubbfritt är däremot klart bättre på våt och torr vägbana än de båda andra, men blir då inget vidare på snö och is. Dubbfritt nordiskt har bäst grepp i snö, dubbat bäst grepp på is. Att det är behagligt med tysta däck är nog de flesta överens om..
Bara att fundera på vad man prioriterar och anpassa däckval och körstil efter väderlek..
(Motbevisa mig gärna om jag fått nåt om bakfoten)

#25
2014-11-01 16:41

crister_1 - tänkte lika som du under många år (drygt 40 år för att vara lite exaktare) men när jag väl tog mig modet att testa bra, dubbfria däck så måste jag erkänna att fördelarna tar överhanden. Tror faktiskt att de allra flesta som förespråkar dubbdäck aldrig testat bra, dubbfria över en längre period - eller testade för typ 20 år sedan när denna däcktyp var avsevärt sämre. Sen vill man nog också tro att de dubbdäck man köpte för 2 år sedan fortfarande är "överlägsna" dubbfria men även det är tyvärr en villfarelse för dubbarna tappar stinget relativt snabbt. Som sagt - det är otaliga gånger man hör dubb-rassel hos bilen bredvid men inte kommer den igång snabbare utan tvärtom. Men visst är det ett personligt val men jag tror att man ofta grundar valet av dubbdäck på okunskap/oerfarenhet av bra dubbfria. Och en övertro på att de dubbdäck man köper nya kommer att vara lika bra efter 2-3 säsonger... Och jag tror nog dessutom att de flesta önskar överleva vintern oavsett däcksval ...

#27
2014-11-01 20:46

Ja du crister - jag vill nog påstå att min gissning stämde rätt bra när det gällde dig i alla fall. Och att blanda in sommardäck känns ju måttligt seriöst. Men var och en väljer själv - så länge valet finns vilket inte är så säkert att det är så länge till - vad vet jag...

#28
2014-11-01 22:44

De flesta som inte gillar dubbfria däck är de som provade dem tidigt, i de dubbfria däckens barndom - och då var de inte bra. Men idag är nordiska dubbfria däck precis lika bra som dubbade utom på absolut blankis - och då menar jag blankis á la konståkningsis. Men eftersom sådan is i praktiken aldrig förekommer bör varje bilförare med körtalang i lägsta kärringklassen kunna köra på just dubbfria däck.

#30
2014-11-02 21:08

Crister
jag tror inte det som avses är att vinterdäcken åldras snabbare - jag tror att det som avses är att efter mycket barmark-körning en eller ett par säsonger så är dubbarna så nedslitna att det är jämförbart med odubbat däck även på blankis.

Folksam använder siffror för hur mycket tid som det på vintern är barmark i förhållande till hur mycket det är snö och is för att ange om dubbdäcken har en chans att överleva och förbli bättre på blankis eller ej. Längst i söder kommer de fram till att det inte är speciellt lönt med dubbdäck - man sliter ned dubbarna alltför snabbt och sedan är de inte bättre än odubbat när det gäller bromssträcka på blankis.

#32
2014-11-02 22:35

Jag köpte centraleuropeiska dubbfria till WRX:n eftersom jag bodde i Skåne. Nu bor jag i Norrland och kan konstatera att de fungerar alldeles utmärkt även där. Suveränt grepp på alla ledder, i alla väglag och temperaturer. Faktiskt också betydligt mindre spårkänsliga än hustruns fulldubbade Nokia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.