Bild
Nästa artikel

Dyrare besiktningar

Biltestarbloggen
I dag betalar vi sällan mer än 400 kronor för en bilbesiktning. Framöver lär det bli tal om stora prishöjningar för högre säkerhet.
Dyrare besiktningar
Många befarade att kostnaderna för besiktning skulle skjuta i höjden riktigt rejält när marknaden avreglerades för några år sedan. Så har inte skett, endast marginella prishöjningar noteras. Besiktningsföretagen lurpassar på varandra vilket i vissa avseenden är gynnsamt för oss konsumenter.
 
Däremot är det inte bra att säkerheten äventyras, det som bilbesiktningsföretagens är satta att kontrollera. Vid den presskonferens som hölls häromveckan, i regi av Sveriges Fordonsverkstäders Förening, lyftes frågan om bilprovningens allt sämre möjligheter att utföra grundliga kontroller. I dag kläs bilarnas underreden i allt större omfattning in med plast vilket försvårar kontrollerna. Det tar alldeles för lång tid att demontera dessa för att undersöka säkerhetsmässiga detaljer under bilen.
 
Jag har under de senaste veckorna pratat med företrädare från besiktningsföretagen och dess utbildningsorganisation, Transportstyrelsen, säkerhetsexperter hos Trafikverket och Folksam och alla är rörande ense om att något måste göras. Jag har även väckt frågan hos Swetic, besiktningsbolagens branschorganisation – som ännu inte kommit igång med sin verksamhet på allvar – samt Bil Sweden som valt att ligga lågt.
 
Nya besiktningsregler som är anpassade till dagens plastinklädda bilar måste till. Men vad blir konsekvensen? Jo, räkna med betydligt dyrare besiktningar i framtiden. Tid är pengar.
 
Ett mycket tänkbart scenario är att allt fler besiktningsföretag med tiden blir märkesspecificerade och så att säga blir experter på ett eller flera märken, och därmed kan utföra smidigare kontroller. Ett troligt scenario är differentierade priser, lätt plastinklädda bilar – lågt pris – tungt plastinklädda bilar – högt pris.

Det sistnämnda alternativet borde sätta press på biltillverkarna. I grund och botten är det just bilfabrikanterna som försatt oss i den här situationen genom genom att försvåra kontroller och gömma undan dolda fel. Mer servicevänliga bilar måste till, en kontroll ska inte behöva ta två timmar att utföra, som det värsta skräckexemplet visar.

Kommentarer

#1
2014-11-14 14:31

Klart att verkstäderna vill ha mer jobb och proklamerar på detta sätt.
Så mycket saker är det inte som döljs bakom plastkåpor....

#2
2014-11-14 14:56

Det gäller som sagt att hitta en anledning för att höja priset...dessutom en för oss konsumenter svårkontrollerad anledning...

#3
2014-11-14 15:50

"Besiktningsföretagen lurpassar på varandra vilket i vissa avseenden är gynnsamt för oss konsumenter."
Negativt skulle då kanske vara att få ett ryckte om sig , att hit kan du åka för "dom" kollar så där lagom mycket. Och på så sätt ragga kunder ryktesvägen .

#4
2014-11-14 15:55

Det ät inte rimligt att dessa kåpor ska demonteras vid besiktning då man riskerar att ta sönder saker för bilägarna

#5
2014-11-14 17:21

Jag håller med a128 om att det nog inte är någon bra ide att låta besiktningen lossa plastpanelerna vid varje besiktning. Det blir problem med plastpluppar som sprätter iväg åt alla håll. Fråga vilken mekaniker som helst.
Det rationellaste måste väl vara att man använder fiberoptik för att se bakom kåporna. Sådan teknik används flitigt redan i dag för att kika in i maskiner, avlopp, halsen eller rumpan på folk mm. Kirurger opererar till och med med hjälp av detta.

#6
2014-11-14 17:38

Oj, vart inte bilbesiktningen den guldkalv som de nya besiktningsföretagen räknat med trotts räntefria lån från bilprovningen för uppstarten av verksamheten. Istället för att erkänna fiaskot så får myndigheten hitta på något som fördyrar för kunden likt SL som godtar för låga bud på kolektivtrafiken och sedan låter operatören ställa in bussar tills verksamheten bär sig istället för att låta företagen klara upp detta själva.
Den som inte har några plastsjok under bilen får då snällt subventionera bilen som har dessa plastsköldar som säkert går jättelätt att lossa med fastrotade skruvar. Vem gör bilprovningen nytta för kan man undra, inte är det bilisten med obesiktigad och oskattad bil som körs av en klart påverkad person som polisen glatt vinkade i väg med orden vi vill inte se dig här igen. Inte heller de taxibilar som visst glömt att bilen inte var besiktigad, och hur stor är schansen att bli stoppad om man inte har en besiktad bil inget körkort osv, jag har blivit stoppad två gånger på fyrtio år och skulle jag mot förmodan bli stoppad av polisen är det bara åka vidare när dom åkt iväg då brottet inte anses som grovt . Hur klarar man sig utan bilbesiktning som i USA där många stater inte har någon bilprovning alls? http://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection_in_the_United_States

#8
2014-11-14 18:59

Ta bort kåporna och låt dem förbli borta så är problemet löst. Rostskydda själv vid behov med 1-2 burkar "Tectyl" från Biltema. Går på 10 min, det är fråga om små areor. Se inte svårigheter där de inte finns.

#10
2014-11-14 21:07

Besiktade gammelbilen idag på SBP strax innan dom skulle stänga - och vi var i stort sett ensamma på hela anläggningen. Bokade i förrgår och fick en mycket trevlig och "kommunikativ" besiktningsman. M a o inga problem att snabbt få en tid, ingen trängsel, blev erbjuden kaffe och han visade och kommenterade vad man skulle kolla och vilka regler som gällde. Så - det blir nog SBP även nästa gång..:) OK - detta hade inget med höjda priser att göra men jag kände att vi blev så bra "omhändertagna" av SBP idag så det skulle dom få credd för.
PS: Gammelbilen gick dessutom igenom med blankt protokoll...:)

#11
2014-11-14 21:29

Låt EU förbjuda dolda komponenter. Hur svårt kan det va?

#12
2014-11-15 08:43

För att ALLA skall åka och besikta bilarna så bör Vägverket stå för kostnaden, eftersom dom är de som underminerar bilarnas hållbarhet med den naturförstörande saltningen.
Saltet går även ned i grundvattnet med tiden.

Biltillverkarna kunde använda bättre material undertill, men när det är helt andra förutsättningar i varmare länder så är det en utopi, att bilfabrikerna gör undantag för gamla Svedala.

Vägverket är den största miljöboven i Sverige, skulle t.ex. Bönderna vräka ut samma mängd på åkrarna skulle dom bötfällas på momangen.

#13
2014-11-15 11:45

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testin...

En sådan (fast kanske snäppet bättre kvalitet då) skulle lösa problemet.

#14
2014-11-15 14:18

Kostnad för besiktning före avreglering 300 kr och genast efter 375 kr. Man skyllde på att det kostade med verktyg mm. Tydligen hade man inte räknat med detta. Procentuellt är detta en stor höjning.
Beträffande saker som dolts under plastskydd m.m. kan väl inte dessa vara så svårt att få bort för folk son inte har tummen mitt i näven. De är sannolikt fastsatta med plåtskruv och dessa rostar inte fatt så att de inte går att lossna. Är det så oklokt fastsatta med gängad skruv rostar de knappast fast mellan årliga besiktningar. Skulle det vara så trots det, får väl sådana ägare betala extra för besiktningen.

#15
2014-11-17 01:27

Det behövs ett parti som får slut på "chrony capitalism" inom områden som inte behöver drivas på sådant sätt.
Bilprovningen var en sådan instans i samhället vars nytta överstiger kostnaden. 300 spänn för en besiktning är inget att ens höja ögonbrynen över då det utan större problem kan kosta ca 30 000 kronor per år att driva en privatbil (beroende på motorstorlek och märke).

Nu blir det bilägarens ansvar att leta seriös besiktningfirma som inte tummar på säkerheten. För det är vl för jävelen därför vi har besiktningar. Trafikfarliga bilar ska åtgärdas!

Om jag själv plockar väck underredsplasten på bilen innan besiktningen ska jag betala 200kr rakt av. Punkt!

#16
2014-11-17 10:56

Om nu inte dagens kostnad för bilprovningen är några problem för dig "volvoguy",..varför skulle du då ha rabatt för att du demonterar plastskydden? Prissättningen har länge varit allt för låg hos SBP med tanke på hur viktig dess funktion är. Många har gnällt sig blåa över att kostnaden kanske stiger några hundralappar men betalar sen glatt tusentals kronor i service utan att klaga. För de som har nyare bilar så känns kontrollen förstås mer som en onödig detalj men även tre år gamla bilar kan ha fel som kan äventyra säkerheten. Det som däremot krävs är att kontrollen är noggrann och det är väl snarare här som det alltid har brustit. En besiktigad bil SKALL vara en trafiksäker bil att färdas i och det oavsett hur många plastskydd som har monterats. OM detta är ett stort problem så får man också vidtaga åtgjärder. Om det sen kostar lite mer spelar faktiskt ingen roll och har heller som sagt inget att göra med rött eller blått.

#17
2014-11-17 11:52

"Framöver lär det bli tal om stora prishöjningar för högre säkerhet"
Vilken är denna högre säkerheten? Eller är det ett argument för att kunna höja priserna endast?
Man säger alltså att säkerheten vid besiktning idag inte är säker?
Känns ju lite som ett vågspel då om besiktningen idag är undermålig och varför skall man då besikta bilen?

#18
2014-11-17 12:53

Dock skulle man nog kunna tillämpa 2-års besiktningsintervall på lite äldre bilar än 5 år - på det sättet så lindras ju också ev höjningar av kostnaden en hel del. Och jag har svårt att tro att det egentligen innebär några trafiksäkerhetsmässiga problem.

#19
2014-11-18 07:58

God ide Pi, på två år lär väl knappast något gå så fel att bilen blir trafikfarlig.

#20
2014-11-18 10:20

2 år kan fungera med en grundligare besiktning kanske mer lik den i DK.

#21
2014-11-20 18:29

Jag kan inte hitta något i länken som visar att olyckorna till någon del beror på bilens skick, så vad gör då besiktningen för nytta annat än att jag fått betala ca: 40 000 kr till bilprovningen under alla år, plus skatten för att få ihop pengarna. Är det någon annan här som verkligen tror att tio minuters tittande under bilen gör skillnad i olycksstatistiken.

https://korkortonline.se/teori/olyckor/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.