Bild
Nästa artikel

Dags att testa folkkombi

Biltestarbloggen
"Vilken tillverkare bygger den mest kompetenta mellanklasskombin?"
Vilken är den bästa kombin när alla aspekter vägs in? Det är vad bloggare Schultz och testlaget ska försöka utreda.
Vilken är den bästa kombin när alla aspekter vägs in? Det är vad bloggare Schultz och testlaget ska försöka utreda.
Ingen rast och ingen ro – bara testa bara gno. Så skulle man kunna sammanfatta min tillvaro just nu.
 
Jag har precis knåpat ihop text, tabeller och massor av andra fakta om prestigemötet mellan Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass kombi (testet kommer i nästa nummer av papperstidningen).
 
Men jag hann knappt sätta punkt för det jobbet innan det var dags att samla ihop testlaget igen och kasta mig ut på nästa uppdrag.
 
Även denna gång handlar det om kombibilar, men på en lite mer folklig nivå. Vi har ställt kritikerrosade bästsäljaren VW Passat mot klassiska konkurrenten Ford Mondeo. Som outsider har vi valt att plocka in Peugeot 508 SW, en modell som nyligen genomgått en ganska omfattande uppgradering.
 
Det vi undrar över är förstås vilken tillverkare som bygger den mest kompetenta mellanklasskombin när alla aspekter vägs in.
 
Vilken är trevligast att köra? Vilken är rymligast att lasta? Vilken är bäst för barnfamiljen? Vilken har bästa ägarekonomin? Vilken är säkrast om olyckan skulle vara framme? Vilken har det mest användarvänliga infotainmentsystemet?
 
Det är bara några av alla de frågor som jag och testlaget just nu håller på att försöka hitta svaren på. Vad vi så småningom kommer fram till kan du läsa om i nummer fem av papperstidningen.
 
Där avslöjas allt som är värt att veta om de tre bilarna!

Kommentarer

#1
2015-02-25 14:11

Fabia är folkkombi. Dessa bilar är lyxvagnar.

#2
2015-02-25 14:25

Octavian är närmst en folkkombi,eller nämnda Fabia,blir "biltestare" prisblinda?

#3
2015-02-25 14:32

Detta är inte längre mellanklassen, utan storbilsklass och tjänstebilsklass. Det är C-segmentet som är den nya mellanklassen och folkbilarna. Följaktligen vore det mer logiskt med en kombitrio bestående av Ford Focus, VW Golf och Peugeot 308 - om ViB vill behålla samma märken.

#4
2015-02-25 14:32

Nu räknas väl inte Fabia som mellanklassare och Octavian är ju i storleksklass med Passat och som ENTJ1 skrev så borde nya Octavia ha egenskaper och pris som skulle kunna göra den till folkkombi.
Passat med lite utrustning på blir faktiskt ganska dyr.

#5
2015-02-25 15:09

"Vilken är den bästa kombin när alla aspekter vägs in?"

Det får man väl svar på när de varit ute x antal år och mil på vägarna och när ägarna sagt sitt och vilka problem de bilarna drabbas av, och hur generalagenten hanterar problemen med garantiåtgärder och senare ev goodwill. Då först då kan man få svar på vilken som är bästa kombin när alla "aspekter" i ägandet vägs in, det får man inte efter ett test.......

#6
2015-02-25 15:22

Sedan tycker ju jag förståss att minibussar är bäst för barnfamiljer, mycket rymd på liten yta och det kan vara väldigt bekvämt, skönt och stilfullt att framföra sig och sina närmaste i en angenäm miljö med stora ytor, stora rutor och en och annan cirkel också.

#7
2015-02-25 15:55

VW's ambitioner mot övre prissegmenten med sina bilar har resulterat i att de bör uteslutas från "folk"-varianten. En vettig Passat går inte att få under 300k idag. VW siktar på tjänstebilsmarknaden där man kan sälja dyrare bilar med bättre marginaler än "folk"-bilarna.
I "folk"-varianterna bör VW koncernens "Skoda", "Seat" närmast jämföras med andra "folk"-varianter från tillverkare i samma prissegment. Det är det som VW vill också.
I sin drömvärld så går det knappt att få en Golf med en 2-liters dieselmotor med vettig utrustning för 300k idag... om man inte vill nöja sig med absoluta snikvarianten förstås.

#8
2015-02-25 16:01

Ja, alltså VW Passat må vara en folkkombi, i tjänstebilssektorn. Knappast hos vanliga Svensson-familjen.
Egentligen likadant med Mondeon.
Prismässigt ligger Peugoten bra till.
Octavia vore fint att ha kört in istället för VW.

#9
2015-02-25 16:09

Klasserna har växt, så det är väl mest Golf etc som är mest intressant för barnfamiljen?

#10
2015-02-25 17:02

Folkkombi? Knappast. Det är Focus/Golf-segmentet som är folkkombi. De har blivit alldeles utmärkta bilar. Vad ska man med en Passat/Mondeo till mer än att bli av med en massa pengar i onödan?

#11
2015-02-25 17:57

Håller med om att det är kombis i C-segmentet ("Golf-klassen") som rimligen är "folk-kombis" idag. Och där finns både billigt och dyrt för den som vill variera sig lite...:) Och rent krasst så klarar ju många av dessa bilar fraktbehovet lika bra som t ex en V70. Sen kanske V70 är lite tystare och beroende på bl a sin vikt (och Volvos säkerhetstänkande) lite säkrare men utrymmesmässigt är skillnaderna "ner" till C-segmentet minimala. Däremot så är prisskillnaden i många fall avsevärd.

#12
2015-02-25 19:24

Visst är Mondeon den snyggaste men vinsten är ju given på förhand.
Vinner inte Passaten så skall jag äta upp min ha......nej min själ, det gör jag inte.

#13
2015-02-25 19:31

Stacks Peugeot kommer låååångt efter de andra. Passat först och Mondeo en bit bakom.

#14
2015-02-25 19:40

Kollade på skoj måtten på min gamla avensis när jag tittade efter en ny bil.
Det stämde nästan på centimetern när med toyotas nya Auris kombi.
Där ser man ju att bilar krymper inte, tvärsom! Alltså kan man räkna med att
de som köper en ny bil kan nöja sig med: Mondeo ner till Focus, Passat ner till Golf/Octavia eller
varför inte äda ner till Fabia kombi.

#15
2015-02-25 19:45

Visst vinner Passat , med den vanliga motiveringen "den är inte bäst på nåt" ....

#17
2015-02-25 19:51

Nä, skillnaden mellan Passat och Golf (i kombiutförande) är minimal. Man kan leda det i bevisning med att Golfen är vanligare än Passaten som taxi i Göteborg. F.ö. är vår egen Golf större i baksätet än A4:an jag kör.

#18
2015-02-25 19:54

Utrymme och åkkomfort är två hel skilda saker. Köp en skåpbil så får ni mycket utrymme för pengarna.

En Golf är inget alternativ till Passat som familjebil.

#19
2015-02-25 21:07

Jag är väldigt nyfiken på nya Ford Mondeo, i mina ögon den snyggaste designen på en vanlig bil i dagsläget... Sen så kommer ju så klart nya Skoda Superb bli sjukt intressant när den dyker upp till sensommaren.

#20
2015-02-25 22:14

Vilket roligt test! Jag tror att VW vinner, med Mondeo på andra plats och Peugeot sist. Peggan är nog ingen dålig bil, men Vi bilägare brukar kräva de senaste säkerhetslösningarna på testvinnarna och det saknar väl 508? För övrigt tror jag att valet mest är en smaksak. Peugeot om man vill åka komfortabelt, Mondeo om man vill sporta till sej och Volkswagen om man söker trygghet. VW lär få minst värdefall och har bäst säkerhet så det är nog många barnfamiljer som väljer den.

#21
2015-02-25 22:53

SiggeNN - har haft både Golf (kombi) och Passat och kan utan vidare påstå att Golfen fungerar utmärkt som familjebil. Kanske inte den vanliga 5-dörrars Golfen men Kombin gör jobbet med bravur.

#22
2015-02-25 22:56

En sak som är väldigt lustig är att dom testar Peugeot 508 faceliften som Peugeot Sverige valt att inte ta in i landet än som nu börjar bli lite halv gammal i resten av Europa... Konstigt att testa bilar som inte säljs i landet.

#23
2015-02-25 23:28

Folkkombi? Knappast. Focus/Golfsegmentet är folkkombi. Passat/Mondeo är tjänstebilssegmentet.

#24
2015-02-26 00:47

Peugeote-Pär. Den ansiktslyfta Peugeot 508 finns i Sverige och den kommer att säljas i Sverige. Jag vet inte det exakta datumet men någonstans mars - april, och då borde Vi Bilägares nr med testet också vara klart och i handeln lagom till premiären. KW Bruun (Peugeot Sverige) har koncentrerat sina marknadsinsatser under hösten på kombimodellen av 308, och nu har de utrymme för nya 508:an. Plus att genom att de har haft en del 508:or i lager av förra modellen så har det väl inte direkt sporrat dem att skynda med den nya...

#25
2015-02-26 10:36

Som flera redan varit inne på så är det lite fel att prata om en folkkombi när man närmar sig, och även passerar, 300.000:- gränsen.

Dacia Logan, där kan man börja prata folkkombi...

#26
2015-02-26 14:17

Jo vet att nya 508:an kommer till landet men finns inte i dagsläget, är som du säger i Mars-April den kommer, men då får man inte glömma att den då sålts i Europa i ca 6 månader.... Tänk om tex VW skulle göra samma sak med deras nya Passat och börja sälja den 6 månader senare än resten av Europa, tror inte dom hade sålt så bra av modellen då i landet... Peugeot Sverige har gjort bort sig tycker jag, vet att jag sagt det tidigare men är lite av en skandal i mina ögon.

#27
2015-02-27 13:13

Peugeot-Pär,

Jag tycker att det är bra att KW Bruun har valt att vänta med 508:an i Sverige. VW Passat introducerades under förra hösten och fick enormt mycket uppmärksamhet i Sverige. En lansering av nya Peugeot 508 samtidigt som lanseringen av VW Passat skulle förmodligen och med största sannolikhet enligt mig helt drunkna i mediabruset kring VW Passat och det skulle vara marknadsinsatser till ingen nytta. Nu när den värsta hypen har gått över så finns äntligen utrymme i media för att ta till sig andra bilar och här finns ett utrymme för Peugeot 508 att synas och göra sig hörd.

Eftersom vi lever i en värld där det är fullt med information hela tiden och det finns också en trötthet på information och reklam och media, så tror jag på att det gäller att välja sina tillfällen med omsorg så att man kan få maximalt med exponering och strålkastarljus, och detta till rimlig kostnad.

Sedan har vi ju det med att KW Bruun från förra sommaren och under hösten har satsat på marknadsintrouktion av 308 SW, det har därmed inte funnits resurser att lägga på en ny 508. 308 SW konkurrerar ju dessutom i ett helt annat segment än VW Passat.

På många sätt är 308 SW en viktigare bil för Peugeot än 508, därför att marknaden har utvecklats på det viset. Som tidigare har tagits upp i tråden så är storbilarna, den klass som 508 tillhör, inte längre folkbilar. "Bilar för folket", det är klassen under och där har kombibilarna i C-segmentet seglat upp som favoriter inte minst i Sverige. Här har även minibussar gjort ett betydande avtryck på marknaden, inte minst i Mellan- och Sydeuropa samt Storbritannien. I Sverige är D-segmentet en favorit för tjänstebilsförare, men knappast för privatpersoner. Ford dröjde över ett år med att lansera nya Mondeo i Europa, därför att de är väl medvetna om att D-segmentet inte är den kassako och har den försäljningsbredd som segmentet haft tidigare. Nästa 508 kan mycket väl bli en 4-dörrars kupé a'la Passat CC, och som kompletteras med en ny version av Peugeots minibuss 5008.

Kombibilarna i C-segmentet uppvisar i flera fall bagageutrymmen som är likvärdiga, och i flera fall är större, än i D-segmentet, och kupéutrymmena, komfort, utrustningsnivå räcker mer än väl till samtidigt som priserna och driftskostnaderna är lägre. 508:ans värsta konkurrent är egentligen 308.

#28
2015-02-27 14:48

I denna prisklassen köper folket en SUV istället för en kombi. Bara att inse faktum. Möjligtvis kanske tjänstebilsfolket som väljer en kombi framför en SUV i vissa fall.

#29
2015-02-27 17:51

Börjar redan bli trött i armen pga allt vinkande när man möter nya Passater ;-)

#30
2015-02-27 21:23

Suv är alltid bättre än en vanlig kombi för att.............nä, jag kommer inte på något.

#31
2015-02-27 22:20

Är det nån som vet hur det gick i vintertestet där 2 av dessa var med? Mondeon och Passaten var väl med har jag för mig.

#32
2015-02-28 01:15

En crossover är bättre än en vanlig kombi därför att genom den högre markfrigången och riktigt stora ballongdäck som de har på Island så kan man köra över grannens kombibil och därmed visa hur mycket testosteron som man har...

#33
2015-02-28 10:05

Man kan inte testa folkkombibilar utan att ha med Toyota Avensis!

#35
2015-03-01 17:39

Det här med trender är lustigt.
Sverige är ju kombilandet nummer ett. Inte för att alla verkligen behöver en kombi, men utifall att. Man kanske kör till IKEA någon gång. Det finns till och med de som anser att en kombi är snyggare än en sedan, men där håller jag inte med mer än rent undantagsvis. En kombi kan i värsta fall låta lådigare, men det är väl mest historia. Däremot är det en större luftvolym att värma upp, vilket inte heller behöver vara ett problem. Lite mer glas att skrapa är väl överkomligt. Den största fördelen brukar vara att baksätet går att använda även för dem som inte är huvudamputerade. Utsikten i baksätet brukar också vara bättre, speciellt för barn. Och så rymmer den alltså mer, vid de få tillfällen det verkligen behövs och det inte är lämpligt med en släpkärra.
Men egentligen håller jag med Raphael. En MPV är ju smartare. Bättre insteg, bättre trafiköverblick, effektivare utrymmesutnyttjande. Visst, större och högre placerad framruta att skrapa, lite högre luftmotstånd och möjligen en aning svajigare. Men nog tusan är en Citroën C4 Picasso en smart kärra, och bra mycket mer ombonad än de andra med samma längd. Biltypen var en trend för några år sen, men nu har trenden övergått till mini-SUV:ar eller crossovers. De erbjuder inte alltid lika bra utrymmen som en renodlad MPV, men har ofta 4WD, vilket kan vara en fördel (men ganska sällan i praktiken). De påsmetade plastdetaljerna är ju bara leksaker som försöker se ut som någonting nyttigt.
Men fortfarande väljer Svensson slentrianmässigt en gammal hederlig kombi.

De som inte har familj kan idag hitta små bilar med kapabla egenskaper. Somliga är till och med hyfsat tysta, som Nissan Pulsar (som likt andra Nissan dock är dåliga ur rostsynpunkt).
De allra minsta är inte bredare än 170 cm, så de funkar bäst för högst fyra personer.

#36
2015-03-01 20:06

Många crossovers kan fås med 4wd ja, men de flesta som säljs har enbart tvåhjulsdrivning. Men det räcker ju för många att bilen *ser* fyrhjulsdriven ut... Alltid blir någon granne avundsjuk. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.